Høyttalere Har PA høyttalere alltid dårlig lyd etter HiFi standard? ?

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Driver å tester ut kandidater til senter i den nye kinoen. For morro skyld fikk jeg tak i en TOA 300SD på testbenken. Dette er 100% PA og normal sett ikke type utstyr som jeg ser på i det hele tatt.
MEN resultatet etter lytting og måling ble stikk motsatt av forventet med topp resultater 🤔.
Så hvorfor er det så bra lyd et slik type høyttaler som er så utstøtt fra HiFi miljøet?? Noen tips til tester som kan bringe den ned til jorden?? Bildene viser måling med og uten sub (80hz deling).
20240112_102846.jpg
20240112_102741.jpg
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.919
Antall liker
1.983
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Dette med PA, - og studio monitorer også, er vel at de gjerne har en annen spredning av lyden enn hjemmetalere.

PA er jo f.eks tunet for å kaste kort, langt, bredt, vidt, smalt, horisontalt, vertikalt,- ettersom. Og er ikke alltid «full range» i frekvens. Hvor er din måle mic plassert da? Passer talerens karakteristikk med lytteavstand så er vel alt vel, om den høres bra ut ellers.
Har ikke mye erfaring med PA i eget bruk, men litt med studio monitorer, som kan lyde flott til HiFi om du sitter nær til mid-field, men kommer du utenfor dette så blir mye feil ift sweet spot/spredning, eller annet man gjerne ønsker av en hjemmetaler. I mitt eget lille rom og lytteavstand er typisk mid-field monitor suverent i lytteposisjon, men kommer du lenger bak og kanskje ut på sidene så funker det ikke. Slik blir det vel for PA også.
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Måle mic er plassert i lytteposisjon i sofa som står inntil bakvegg. Senter er plassert ca 1m fra frontvegg. Høyttalerens direktivitet er 40 grader vertikal og 90 grader horisontalt. Bra tips, viktig å tilte den oppover. Den har helt klart begrensinger i dyp bass, selv med 12" element. Løses lett ved å dele på 80 hz som forøvrig man må gjøre med absolutt alle andre senterhøyttalere.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
På trådstartes spørsmål om PA-høyttalere alltid har dårlig lyd etter hifi-standard, så vil jeg si; Nei.

Hvis Hifi brukes som referanse på god lyd, så spiller jo klassifiseringen av utstyret mindre rolle. -Låter det bra, så spiller jo pris og type ingenting.
Kan jo se ut som du har funnet deg en liten juvel der med den TOA-høyttaleren.(y)

Men om man snakker om "Hifi" eller "ekte hifi", så er man raskt inne i tåka. :cool:
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Måle mic er plassert i lytteposisjon i sofa som står inntil bakvegg. Senter er plassert ca 1m fra frontvegg. Høyttalerens direktivitet er 40 grader vertikal og 90 grader horisontalt. Bra tips, viktig å tilte den oppover. Den har helt klart begrensinger i dyp bass, selv med 12" element. Løses lett ved å dele på 80 hz som forøvrig man må gjøre med absolutt alle andre senterhøyttalere.
Den høyttaleren er jo ment som mellomtone i et oppsett. -Den ruller av på 60 Hz, så er nok ment å ha påfyll av bass i et komplett oppsett.
Som LCR så er den sikkert helt konge.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
962
bakdelen med en del PA særlig 2-veis er at delefrekvens ofte er ganske høye for å beskytte diskantdriver, som gir noe beaming og potensielt oppbrytninger fra woofer.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Akkurat som det finnes god og dårlig haifai, så finnes det god og dårlig PA... PA i den litt dyrere enden er helt OK til hifi - og i mange tilfeller betydelig mer gjennomarbeidet enn mye av det som markedsføres med blomsterspråk og ville påstander.....
Det er nok helst et uttrykk av selvforherligelse fra hifi-siden i klassen "min er større enn din".....
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Har lekt meg med en stk hjemmekino preamp som har kalibrert opp et par gamle skolen EV topper med nok krefter til, dette er ren morro kunne nok helt fint brukt noe slik som main hi-fi til Far da han ikke tilhører adelen:)

(TOA aldri testet dessverre)
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
JBL bruker mye samme drivere i PA og som i de dyreste hifi høyttalerne, det samme gjorde f.eks. TAD. Generelt er vell de fleste større DIY hornkonstruksjoner jo bassert på PA produkt så det er vell få som sier at PA = dårlig lyd? Men som med hifi finnes både bra og dårlig PA.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.127
Antall liker
1.878
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Raffinert PA kaller jeg det :) Utrolig moro og hodeløs kapasitet. Kan man ønske seg mer? Med rett bestykning og horn så foretrekker jeg PA.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
962
hvilke ferdigvarer da? står Quad i signaturen din.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.127
Antall liker
1.878
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Venter inn et JBL/18Sound hornsystem i løpet av kort tid
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Akkurat som det finnes god og dårlig haifai, så finnes det god og dårlig PA... PA i den litt dyrere enden er helt OK til hifi - og i mange tilfeller betydelig mer gjennomarbeidet enn mye av det som markedsføres med blomsterspråk og ville påstander.....
Det er nok helst et uttrykk av selvforherligelse fra hifi-siden i klassen "min er større enn din".....
Jeg får mer og mer sansen for profesjonelle produkter. Det er "no bull" real deal.
 
Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Ja hvorfor skal man la seg begrense av hvilken kategori utstyr er plassert i?

Husker det var noen som bråsnudde i døra inn til Danley-rommet/Arena Akustikk på Horten-messa i 2022, da de skjønte det var "PA".
Greit nok det, men åpen for nye inntrykk er man ikke da. :cool:
 
Topp Bunn