Spiralis skrev:
Flyr du i SAS ? I så fall hva synes du om at stuere foretar "walkaround". At cocpitcrew har overtatt oppgaver som mekanikere hadde tidligere? Jeg sier ikke at det er farlig, det er godt mulig at det er "sikkert nok", men kan man si at det er optimalt?
Dersom ikke en mekaniker foretar "walkaround", så gjør en av flygerene det. I tillegg sjekker en stuer at alle luker er lukket.
Dette er helt vanlig i de fleste flyselskaper. SAS hadde tidligere stasjonert mekanikere på alle stasjonene som utførte denne oppgaven.
En flyger er fullt ut kvalifisert til å foreta "walkarounds". Derfor er det ikke nødvendig at en mekaniker utfører denne oppgaven. Dersom man oppdager noe som man mener ikke er i orden, vil man tilkalle en mekaniker.
Det hender at det flys med systemer som ikke opererer optimalt. Da "releases" flyet ihht MEL (Minimum Equipment List), et sett med dokumenter som beskriver hvilken degradering som er akseptabel for flyging. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men 100 % sikkert for flyging.
Når det gjelder din beskrivelse av dokumentasjonen ifm utskifting av komponenter, så er den korrekt. Det er omfattende dokumentasjon for alt vedlikehold som utføres, samt at alle deler som benyttes har en dokumentasjon og er sporbart.
Grunnen til mitt engagement i denne linken var at jeg syntes man sleivet litt vel mye om SAS og sikkerheten i selskapet. Det er lett å la seg rive med av tabloide oppslag, men for en som driver med dette daglig, og som har et godt innblikk i hva flysikkerhet handler om, så blir jeg litt lei av å lese spekulasjoner uten fundament i virkligheten.