Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.164
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Odd J skrev:
    Noen som vet om Harbeth skal vises på Hortenmessa?
    Det ble spilt på Harbeth, har jeg sett et sted.
    Noen som hørte på ?
    Jepp!

    Jim Reeves, Jaco, mm. Det var veldig allsidige og spilte med autoritet, selv i det store lokalet som de hadde. Kan godt tenke meg disse spiller som ei kule i ei stue på 30m2



     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.998
    Antall liker
    6.229
    Torget vurderinger
    32
    Det gjør de nok. I hvert fall funket de som en kule på 26 kvm som jeg har. Jeg har hatt de på test i blekka.¨

    Roy
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Det var godt å høre Harbeth på messa, slike "old-school" kasser appelerer til meg, det er noe med den klassiske looken. Og når de låter som de gjør også da..... ::) ::)
     
    A

    aair

    Gjest
    mteinum skrev:
    Det var veldig allsidige og spilte med autoritet, selv i det store lokalet som de hadde.
    Hadde jo litt drahjelp av en hjørnesub, da ;) Men Harbeth'ene spilte veldig flott de, synes jeg. Kunne fint ha levd med dette oppsettet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.983
    Antall liker
    3.036
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken Harbeth er det snakk om? Angrer som en hund på at jeg ikke rydda plass til en tur i helga....
    Unik mulighet til å sammenligne Harbeth, Respons og Hørning.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Odd J skrev:
    Hvilken Harbeth er det snakk om? Angrer som en hund på at jeg ikke rydda plass til en tur i helga....
    Unik mulighet til å sammenligne Harbeth, Respons og Hørning.
    De spillte på Compact 7ES-3.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.289
    Antall liker
    11.432
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hagto skrev:
    Odd J skrev:
    Hvilken Harbeth er det snakk om? Angrer som en hund på at jeg ikke rydda plass til en tur i helga....
    Unik mulighet til å sammenligne Harbeth, Respons og Hørning.
    De spillte på Compact 7ES-3.
    I den svære salen?
    Det står det respekt av.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, hørte no livejazz som fikk håra til å reise seg på kroppen! (Tro meg, det er mange hår!!) ;D Utrolig levende lyd!

    Fikk ekte livejazz like etter fra piano og kontrabass som var ampet opp, låt ræva i forhold. (Bassampen var ikke all verden) :p
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    812
    aair skrev:
    mteinum skrev:
    Det var veldig allsidige og spilte med autoritet, selv i det store lokalet som de hadde.
    Hadde jo litt drahjelp av en hjørnesub, da ;) Men Harbeth'ene spilte veldig flott de, synes jeg. Kunne fint ha levd med dette oppsettet.
    Innbiller meg kanskje at Harbeth egentlig ikke er laget for store rom med sub. Har lest at Harbeth ikke har sansen for sub, men mulig dette har endret seg(?). Men hadde vært morsomt å hørt..
    Ser at Maxwell Drammen reklamerer med ny butikk, så mulig det går å få demo der.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.164
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Sub'en var delt ved 28Hz, så det var bare gromset i bånn denne skulle få med seg, det var heller ikke mye volum ut av denne.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.983
    Antall liker
    3.036
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    Det gjør de nok. I hvert fall funket de som en kule på 26 kvm som jeg har. Jeg har hatt de på test i blekka.¨

    Roy
    Betyr det at det kommer en test av disse i Hjemmekino ganske snart?
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    hifiguru skrev:
    Det var godt å høre Harbeth på messa, slike "old-school" kasser appelerer til meg, det er noe med den klassiske looken. Og når de låter som de gjør også da..... ::) ::)
    Harbeth var det som overrasket meg mest på messa.
    Hørte folk gikk rundt å snakket om disse Harbeth greiene....skjønte ikke hva det var før jeg fikk hørt de på søndagen.
    Absolutt en positiv overraskelse. Ulv i fåreklær......eller hva det nå heter.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.289
    Antall liker
    11.432
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    topline skrev:
    hifiguru skrev:
    Det var godt å høre Harbeth på messa, slike "old-school" kasser appelerer til meg, det er noe med den klassiske looken. Og når de låter som de gjør også da..... ::) ::)
    Harbeth var det som overrasket meg mest på messa.
    Hørte folk gikk rundt å snakket om disse Harbeth greiene....skjønte ikke hva det var før jeg fikk hørt de på søndagen.
    Absolutt en positiv overraskelse. Ulv i fåreklær......eller hva det nå heter.
    Ulv i herreklær, er min oppfatning. Min kones også.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.983
    Antall liker
    3.036
    Torget vurderinger
    1
    Men NÅR er det tjangs for at noen får sett/hørt på sjefen sjøl da, M40.1? Det finnes jo flere tester nå som virkelig får det til å krible :D

    Er særlig spent på om de blir for heftige og uregjerlige i bassen til at de er brukandes i vanlige trehus for å si det sånn...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.289
    Antall liker
    11.432
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Odd J skrev:
    Men NÅR er det tjangs for at noen får sett/hørt på sjefen sjøl da, M40.1? Det finnes jo flere tester nå som virkelig får det til å krible :D
    Er særlig spent på om de blir for heftige og uregjerlige i bassen til at de er brukandes i vanlige trehus for å si det sånn...
    Gjelder bare å ha stort nok trehus, det. Jeg ville tatt imot et par any day, anyway, to put it den veien.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.983
    Antall liker
    3.036
    Torget vurderinger
    1
    He he, jeg har stort hus - men kanskje litt for mange vegger inni det?? Men hvis det virkelig er sånn at disse høyttalerne har helt spesielle kvaliteter i lydveien, er jeg klar for å ty til behersket vold i heimen for å skaffe nok plass....
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    812
    Odd J skrev:
    R.E.S. skrev:
    Det gjør de nok. I hvert fall funket de som en kule på 26 kvm som jeg har. Jeg har hatt de på test i blekka.¨
    Roy
    Betyr det at det kommer en test av disse i Hjemmekino ganske snart?
    Antar det er omtalen i Hjemmekino i 2008(?) det siktes til. Kun en side, men det var i alle fall en omtale.
     

    Psychonaut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    436
    Antall liker
    6
    Eg må nesten melde meg inn som venn eg også etter en lytterunde med par nydelige Compact 7ES-3 hos Ivarlo.

    Lenge siden eg har hatt så mye gåsehud og ett så stort smil rundt munnen ;D ;D
    Spilte ekstremt bra, og for en mellomtone då!!!

    Dette ga virkelig mersmak;)

    RÅÅÅÅT.....
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Er det Maxwell som distribuerer/selger Harbeth i Norge? Finnes det noen prisliste?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Wergeland skrev:
    Er det Maxwell som har distribuerer/selger Harbeth i Norge? Finnes det noen prisliste?
    Maxwell ja.

    Siste veiledende priser jeg har hørt (noen få måneder siden):
    Compact7-ES3 27000kr
    HL-5 35000 kr
    Monitor 40.1 99000kr
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Odd J skrev:
    Noen som vet om Harbeth skal vises på Hortenmessa?
    Det ble spilt på Harbeth, har jeg sett et sted.
    Noen som hørte på ?
    Ja , og det låt rett og slett jævlig bra.... ;D
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.983
    Antall liker
    3.036
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har som sagt ikke fått hørt på noen av Harbeth sine modeller. Bortsett fra 40.1 som tydelig er det absolutt raffeste Harbeth har, og med en prislapp deretter så synes jeg det er vanskelig å skille resten av modellene fra hverandre.

    Er det slik at monitorserien, M20, M30 og M40.1 har visse egenskaper som er felles og skiller seg fra de andre?

    Og hvordan lyder f.eks Super HL-5, M30 og compact 7ES-3 i forhold til hverandre? Er det kompromisser på forskjellig sted? Noen har metalldome og noen softdome, betyr det noe?

    Jeg vil få et godt dempet lytterom på ca 20kvm etterhvert og realistisk sett er det vel en av disse som er mest aktuell, eventuelt kombinert med en god sub.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    812
    Har foreløpig kun hørt compact 7ES-3 i demo :( Men skal du helt til bunns i hvilke du synes passer deg best bør du vel teste ut alle tre vil jeg tro.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Odd J skrev:
    Jeg har som sagt ikke fått hørt på noen av Harbeth sine modeller. Bortsett fra 40.1 som tydelig er det absolutt raffeste Harbeth har, og med en prislapp deretter så synes jeg det er vanskelig å skille resten av modellene fra hverandre.

    Er det slik at monitorserien, M20, M30 og M40.1 har visse egenskaper som er felles og skiller seg fra de andre?

    Og hvordan lyder f.eks Super HL-5, M30 og compact 7ES-3 i forhold til hverandre? Er det kompromisser på forskjellig sted? Noen har metalldome og noen softdome, betyr det noe?

    Jeg vil få et godt dempet lytterom på ca 20kvm etterhvert og realistisk sett er det vel en av disse som er mest aktuell, eventuelt kombinert med en god sub.
    Alan Shaw hevder selv at det er liten forskjell i lydkarakter mellom de forskjellige modellene. Forskjellene går mest på størrelse og bassnivå/mengde.
    Når det er sagt så har jeg forstått det slik at M40.1, 7ES-3, og den nye lille P3ESR er de nyeste modellene, og de med aller mest lik lydsignatur i dag.
    Må nok som torem sier testes ut i eget lytterom. HL-5 og M40.1 krever nok litt mer av rom og forsterker for å temme bassen enn de andre.

    Rykter sier at M30 er neste modell som står for tur til å bli oppgradert.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.289
    Antall liker
    11.432
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    torem skrev:
    Har foreløpig kun hørt compact 7ES-3 i demo :( Men skal du helt til bunns i hvilke du synes passer deg best bør du vel teste ut alle tre vil jeg tro.
    Skal du høre alle tre trenger du en flybillett
    Men det er jo ikke unormalt for HFSere å tilbringe noen timer i UK av og til
    Da kan man jo kikke litt her
    http://www.harbeth.co.uk/usergroup/showthread.php?t=323
    eller skrive en epost evt. ringe til Harbeth og spørre hvor det finnes forhandlere.

    Fint forum forresten, der man kan kommunisere direkte med produsenten.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Jøgga skrev:
    Heisann igjen, Hagto!
    ;)
    Takk for det.
    Henter C7ES-3 i morgen. Har merket savnet av Harbeth nesten hele tiden siden HL-5 forsvant.
    Med LV kom lyden mest i fokus, med Harbeth var det musikken.
    Får se om jeg slår meg til ro med C7 eller om det blir en større modell med tiden.
    Mellomlegget, denne gang i mitt favør, setter jeg sannsynligvis i reserve hos Trond, en stund, til en eventuell framtidig 40.1.
    Jeg måtte gjennom denne LV perioden for å bli sikker. Nå er jeg hjemme for godt! :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.810
    Antall liker
    21.666
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, du er en modigere mann en meg, i alle fall, som tør å si det gang på gang.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    29-09-2009, 07:26 AM

    I do not intend to look at the C7ES3 for many many years - if ever. It fully satisfies me.
    __________________
    Alan A. Shaw
    Designer, owner
    Harbeth Audio UK

    :) :)
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Hagto skrev:
    Jeg måtte gjennom denne LV perioden for å bli sikker. Nå er jeg hjemme for godt! :)
    Famous last words ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.810
    Antall liker
    21.666
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    iaff famous. ;D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Denne er ganske artig:


    29-09-2009, 11:31 AM

    I recall hearing the SHL5 under completely blind listening conditions in the Stereo Sound (Tokyo) new listening room a couple of years ago. I didn't know what speaker I was listening to or from which brand or continent, but it was a magnificent, faultless sound. When it was revealed as the SHL5 I couldn't believe that I could have created such a beautiful instrument. I as the listener and I as the designer seemed to be two completely different people, such was my awe for the speaker under blind listening conditions.
    __________________
    Alan A. Shaw
    Designer, owner
    Harbeth Audio UK
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Siden ingen i Norge har M40.1 får vi kose oss med de bildene som dukker opp.
    Her et par nydelig M40.1 i rosewood, med elektronikk fra MBL:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn