Uten å ha hørt C7ES-3 kan jeg fortelle at det var denne modellen jeg egentlig var på utkikk etter, men så ble det likevel SHL5+. Jeg er også spent på hvilket inntrykk de gir!
Spennende modell den C7ES-3, har kun hørt den ved 1 anledning, mener å huske den er noe varmere tonalt. Blir spennende å høre hva du opplever med C7 vs SHL5+.
Noe i samme gate type observasjoner har jeg hørt i flere Harbeth modeller (og ikke minst i mange andre høyttalere), men har stort sett tenkt at kilden kan like godt ligge i andre deler av kjeden som i selve høyttaler og ikke minst rommets bidrag. Tenker at vi alle hører på et komplett system (m/rom) hvor det blir nokså vanskelig å segregere ut hva som bidrar med hva.
Det å sitte i nærfelt med høyttaler kan også være en nokså lærerikt prosess mtp det å bli kjent med høyttalerens direkte-lyd og dens egenskaper. Har hørt 40.2 40th utgaven i nærfelt, ble meget positivt overasket hvor homogent denne spilte så tett på lytter. Så det å jobbe videre med plassering og alle andre komponenter i systemet (samt rommet) kan like gjerne være kilden til parametre man søker for å vri lydbilde dit man ønsker som det å bytte høyttaler.
Uansett, spennende å bli kjent med de forskjellige modellene og deres forskjellige karakter
Gode refleksjoner Tott.
Jeg stilte spørsmål om problemstillingen med 5+ dukket opp idet de ankom rommet/ oppsett? Lå det unoter der ifra før, er det gjort andre endringer osv?
Vh
I forbindelse med et bortebesøk hvor vi lyttet til Harbeth 40.2 40th fikk jeg mulighet for å låne med hjem SHL5+. Var den gang veldig happy med mine P3ESR 40th, så ville bare teste for moro. Bli litt bedre kjent med flere Harbeth modeller, det er alltid spennende.
Selv da jeg fikk tunet inn SHL5+ til å spille nokså godt, var det fortsatt mangler vs P3ESR 40th utgaven. Selvfølgelig spiller SHL5+ større, mer dynamikk, dypere etc enn P3 (skulle bare mangle), men for egen del er det innsyn, nærhet, tonal balanse/vekting og ikke minst tilstedeværelse som betyr mest.
For egen del hører jeg alt for mange systemer spille med tilsynelatende mange imponerende egenskaper (veldig imponerende), men samtidig veldig ofte med segregerte imponerende egenskaper og ikke så ofte et så imponerende komplett lydbilde med alt man kunne drømme om. Har vel egentlig ikke hørt dette enda, om jeg tenker meg om, hmmmm.
Harbeth som alle andre har ikke alt, men de har noe grunnleggende riktig jeg personlig liker. Det er på en måte et fabrikat som ikke prøver alt for hardt å imponere med ekstreme egenskaper, men kanskje heller fokuserer på det å gjenskape troverdighet uten å legge til noe/trekke fra noe (såklart med de begrensninger man har til rådighet utifra de komponenter de velger å bruke). De fysiske lover vil vel alltid gjelde uansett fabrikat, selv om jeg ser mange prøver å overbevise at noe annet finnes, hehe.
Når det gjelder oppløsning/renhet som igjen ofte skaper illusjon av nærhet/tilstedeværelse (åpenhet) er jeg ekstremt nøye og vil ikke gi dette bort for å kunne få noe annet. Det er bare så herlig når man kan sitte å føle scenen tett på. Viktig å presisere at riktig vekting er superviktig for å oppnå troverdighet, ikke så fan av det energiske lyse lydbilde som så ofte bare blir metallisk og klinisk (fysj av meg).
Tilbake til testing av SHL5+, her var det mye jeg likte, men kom ikke helt i mål vs P3ESR 40th på enkelte parametre. Det er riktig at SHL5+ har en følelse av en hardhet (kan tunes noe bort med riktig utstyr forøvrig), men synes den også mangler ørlite oppløsning/renhet for å skape en følelse av nærhet jeg personlig prefererer. Samtidig med utprøving av SHL5+ fikk jeg en mulighet å teste 40th utgaven av SHL5+ hvor jeg ble fortalt at 40th utgaven ville ha det jeg savnet i 5+ utgaven og mer til. Trodde vel egentlig ikke så mye på dette, da jeg antok forskjellene på de 2 versjonene ville være for marginale.
Da jeg pakket opp SHL5+ 40th, ble den plassert på nøyaktig samme stativ for å unngå endringer hva angår plassering, helt på mm. Jeg hadde tenkt at noe innspilling/tilvenning var nødvendig på flett nytt utstyr, men der tok jeg feil. 40th utgaven spilte rett ut av esken (viktig å presisere personlig mening) i en annen klasse hva angår bass, mellomtone og ikke minst oppløsning. Det hele spiller så mye renere, riktigere tonalt og med bedre vekting. Nettopp de parametre jeg savnet med 5+ som gjorde at jeg betvilte at noen andre modeller fra Harbeth kunne yppe seg mot den minste av de alle (P3ESR 40th), satt litt på spissen.
I etterkant har jeg jobbet med systemet for å fintune inn hva jeg personlig liker best, dette ved kun å rulle rør (i alle posisjoner i preamp og effekt).
Har landet på for å fylle alle posisjoner: (Philips Miniwatt EL34), (Telefunken 801S/802S/803S og Mullard ECC32). Har testet mange typer i alle posisjoner og kan konkludere med at veldig ofte er dyrere rør bedre (kanskje ikke alltid, men veldig ofte). For meg som digger renhet og nærhet er det vanskelig å styre unna Telefunken, de har imponert til de grader, makan til smårør, herlig.
Kanskje ikke så mye svar på spørsmål overfor, men håper det er til hjelp hva angår 5+ vs 40th utgaven. De begge er knallgode, men personlig er jeg overbevist, tvi tvi.