Harmand Kardon AVR7000 med problem

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Antall liker
186
Jeg har et problem med min AVR7000.
Kort fortalt, så klipper den mine automatsikringer ved oppstart. Ikke hver hang men ofte.
Jeg har 10A raske elektroniske sikringer.

Har noen et tips til en strømbegrensende krets?

Eventuelt andre konstruktive forslag?

Jeg har forsøkt både med Laphroaig 1/4 cask og diverse armangnac av eldre årganger.
Ingenting hjalp.

KRH.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Sjøteledning til annen krets. Ev skru på receiveren først og de andre apparatene etterpå. Som siste løsning, bytte sikringer.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Hva med en conjakk av typen Martell VS ;D

Denne ampen har jo noen år på baken. Kom ut i år 2000.
Så da er det nærliggende å spørre : Har den bestandig vært sånn?

Hvis ikke, sjekk R452 på Supply BD board. Til venstre sett forfra.
En fysisk svær motstand på 10ohm / 30 watt. Er det brudd i denne så legger relene inn trafoen uten at trafoen har fått "et lite forvarsel" først. Og da går det adundas.
Stor sjans for å svi relene også hvis man holder på sånn noe lenge....
Relene heter RLY451 og RLY452. De kan du jo også sjekke med det samme du har ampen i småbiter.
Sitter også på Supply BD board.

Har hatt et par tilfeller med brudd i denne motstand eller kanskje loddingene er dårlige på den.
Går mye strøm i oppstarten gjennom denne motstand før relene slår inn.

Dette er et SÅ HOT tips at noe nærmere forklaring burde ikke være nødvendig.
Disse betegnelsene jeg har oppgitt står trykt på kortet !

Den dagen du begynner å få skurr eller ikke lyd i noen kanaler, da snakker vi, en skikkelig storjobb...
Skifte av ca. 90 lytter på DSP og analogkort ;D
Og den dagen kommer. Disse kortene er omgitt av massiv varme fra utgangskortene.

N

nysjerrigper

Gjest
sorry for klaginga men denne receivern er imho reneste møkk! kjenner flere som har sendt den på reperasjon både 3 og 4 ganger. men nye problemer oppstår til stadighet pga. jalla chipkretser og kinesisk kvalitetssikring av værste sort.
syns jeg også leste om et parti av receivere av den typen med flere hundre enheter som ikke engang virket når de ble sendt ut fra fabrikk...
den digitale volumkontrollen bestående av LED og sensor som referansepunkt har også sprengt flere høyttalere, hvor under normal spilling plutselig uten forvarsel resulterte i max volum..
nei....holder meg til tradisjonelle løsninger as... ::)

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Antall liker
186
Takker så mye for alle tips.

Blir å finne frem multimeteret og loddestasjonen og en liiiten Dartigalong årgang 1962. om den ikke er tømt allerede da. eller en Duperyon av eldre årgang.
Sverger nesten allmektig til Armangnacer av eldre årganger da disse har mere smak.

Og hva gjør jeg når forsterkeren begynner å lage realt krøll.....

Da vil den vel gjenoppstå i en eller annen form for DIY med nye muligheter.

Så inntil videre får dere ha en god skål og en fin helg.

Topp Bunn