Harmon Kardon ST7

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg meiner å ha lese om denne. Også lansert som eit anna merke, men også HK. Eg må leite litt for å finne ut meir, men ser med interesse at her er tangentialarm, og dertil ein som kan sjå ut til å ha utskiftbart SME pickupshell. I så fall ein interessant sak å sjå nærare på.
Om alt fungerer er spelaren heilt sikkert verd eit par - tre tusen....
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.095
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det står en Rabcoarm på disse spillerne, så vidt jeg husker
Edit. Jeg tror ikke det er en SL8, men forløperen SL7. Denne spilleren stod høyt på ønskelisten p slutten av 70-tallet, men det var problemer med å få tak i den i Norge.
 
P

Parelius

Gjest
Det står en Rabcoarm på disse spillerne, så vidt jeg husker
Er ikke denne armen noe helt for jæ.. å sette opp? Og blir den stående i denne stillingen? Om jeg ikke tar helt feil, så hadde vel armen et drivreimsystem også?

Hvordan den låt, det vet jeg ikke. Har aldri hørt en, bare sett den. Noen som har erfaringer?
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Noen flere som vet noe om denne?
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Noen flere som vet noe om denne?
Tja, det finnes en i museumet til Erling Neby i etasjen over der jeg sitter. Drivverket virker for så vidt greit nok, men den er originalt utstyrt med en Rabco-tangensialarm som virker svært suspekt og som jeg ikke ville sluppet i nærheten av mine plater. Jeg tror nok denne spilleren er mest å regne som et samleobjekt og er lite egnet som bruksspiller.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tja, det finnes en i museumet til Erling Neby i etasjen over der jeg sitter. Drivverket virker for så vidt greit nok, men den er originalt utstyrt med en Rabco-tangensialarm som virker svært suspekt og som jeg ikke ville sluppet i nærheten av mine plater. Jeg tror nok denne spilleren er mest å regne som et samleobjekt og er lite egnet som bruksspiller.  
Rabcoen var iallfall heilt topp då eg høyrde han hos Bolse for 30 år sidan...........men det er vanskeleg å justere ein sånn. (kva skjedde med den armen som låg på lageret der du jobba før, forresten?)
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Rabcoen var iallfall heilt topp då eg høyrde han hos Bolse for 30 år sidan...........men det er vanskeleg å justere ein sånn. (kva skjedde med den armen som låg på lageret der du jobba før, forresten?)
Arve, man har ofte en noe (over-)romantisk oppfatning av erfaringer fra ungdommen. Ikke alle gamle opplevelser ville vært like bra hvis man hadde gjennopplevd disse nå.

Armen ligger nok pakket ned i en eske sammen med noe datautstyr et eller annet sted...

Rabco-armen ser ut som et ordentlig rakleverk med slakk de fleste steder og en relativt tvilsom mekanikk. Muligens greit nok når armen var i topp trim for 30 år siden, men jeg er i tvil om en slik arm lar seg restaurere til topp trim i dag uten at man er svært flink med finmekanikk og har gode kontakter hos et mekanisk verksted. Arkiveres under kuriositet

Ellers er jeg generelt svært skeptisk til tangentialarmer, i teorien er jo dette bra, men i praksis fungerer det heller dårlig bortsett fra et par svært dyre varianter. Uansett er en radial-arm langt å foretrekke ut fra et driftssikkerhetssynspunkt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når ein tangentialarm funkar, er dette som oftast betre enn ein radialarm. Neste gong eg handlar, vert det nok tangential (eller ein laaang radial).
Dei luftlagra tangentialane er ofte lettast å få til, men også desse er litt arbeid med. Souther/Clearaudio verkar svært driftssikre - så lenge du har justert wiren fullstendig i water, kan du ikkje gjere feil. (overheng er ein smal sak uansett) Mine "hemmelege favorittar" frå Japan som eg mistenkjer deg for å ha i tankane, er ikkje i same divisjon, men funkar utmerka med pickupar som t.d. AT OC9, DL103 og eit par andre bankersa, er i dag fantastisk gode kjøp. Eg tippar HK/ST7 er i gate med desse....altså verd 3 - 4 kkr når alt er i orden
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Arve, var ikke du på bedriftsbesøk hos Avideco? La du ikke merke til platespilleren? Harman Kardon..
Griselekker og ifølge eieren meget bra også lydmessig.
 
Topp Bunn