HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

woodrand

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Lite som tyder på at det ligger an til et mageplask på Dammen camping med dette..! ;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det får en si. Litt av en omveltning. Men skeptisk! Tipper alt havner på brukten snart:cool:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gratulerer!
    uten at jeg helt har oversikt over hva som skjer, bortsett fra at du skal begynne med vinyl.
    velkommen i de nevrotiske og angstbiterske rekker.

• Liker

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.391
    Torget vurderinger
    23
    En må jo ty til drastiske midler når anlegget en spiller på , blir sagt å spille dritt i åpent forum.. :)...Og ting blir kalt gråstein... Det er godt det er noen som har "fasiten".. :)...Jeg tar det iallefall med ro, dette er en hobby.. Selv om noen ikke har folkeskikk.. ;)

Uansett, fått litt perm her så da tar jeg en runde for å hente inn noen bokser.. Boksen over, som ingen visste, dette er en Koestu Step up
    Ikke ta det så tungt, mange som har klagd på lyden hos meg også. Til og med et par tre stykker som ikke har vært her en gang :p - det er relativt frisk kjøring!

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.686
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Sikkert fordi de ikke ble invitert Sluket, kjenner typen. :rolleyes:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    En må jo ty til drastiske midler når anlegget en spiller på , blir sagt å spille dritt i åpent forum.. :)...Og ting blir kalt gråstein... Det er godt det er noen som har "fasiten".. :)...Jeg tar det iallefall med ro, dette er en hobby.. Selv om noen ikke har folkeskikk.. ;)

Uansett, fått litt perm her så da tar jeg en runde for å hente inn noen bokser.. Boksen over, som ingen visste, dette er en Koestu Step up
    Ikke ta det så tungt, mange som har klagd på lyden hos meg også. Til og med et par tre stykker som ikke har vært her en gang :p - det er relativt frisk kjøring!
    Uhørt!

• Liker

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.592
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    En må jo ty til drastiske midler når anlegget en spiller på , blir sagt å spille dritt i åpent forum.. ...Og ting blir kalt gråstein... Det er godt det er noen som har "fasiten".. ...Jeg tar det iallefall med ro, dette er en hobby.. Selv om noen ikke har folkeskikk..

Nå vrir du det over til noe som overhodet ikke er sant HC :mad:
    Jeg sa og jeg mener det jeg skrev om mitt første møte med oppsettet ditt,og jeg var ikke alene om det. Med Gato forsterkeren låt det ikke bra i det hele tatt,og jeg lurte faktisk på hva i helvete du drev med. Etter bytte til rørforsterkerene låt det mye bedre og det sa jeg også til deg. At gråstein ikke kan bli til gull hadde overhodet ikke noe med ditt oppsett og gjøre men generelt. At du tolket det som det var ditt anlegg jeg mente får du ta på egen kappe :)

O

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville aldri sagt at noe "spiller dritt" eller liknende i et åpent forum. Det er flere grunner til det:

1) Så mye tillit har jeg ikke til min egen hørsel at jeg våger å si at det jeg hører er fasiten. Og jeg blir stadig overrasket over at så mange her inne ser ut til å mene at deres egen hørsel gir dem en slags objektiv tilgang til lydvirkeligheten, helt uten forbehold. Det jeg kan si, hvis jeg skal si noe negativt om et oppsett jeg hører, er at jeg ikke likte det helt. Og så kan jeg si hva jeg evt. oppfattet at jeg savnet. Det er mye ærligere. Hvis jeg sier at noe "spiller dritt" så avgir jeg en objektiv dom over noe. Hvis jeg sier at "det tiltalte ikke meg" så sier jeg det som det er - dette anlegget tiltalte ikke meg der og da. Kanskje er det slik at min subjektive oppfatning stemmer med et objektivt faktum. Men kanskje gjør den det ikke. Så åpne bør vi være.

2) Å bruke "store ord" er ikke konstruktivt, særlig når det er negative ord. "Dårlig", "kjedelig" - hva betyr nå egentlig det? Det man kan si i stedet er konkrete ting. "Litt lite detaljer". "Lydbilde som var litt for farget etter min smak". "Bass som ikke var stram". Osv. Slike konkrete ting. Jo mer konkret man er, jo mer konstruktivt blir det... og jo lettere blir det evt. å jobbe med det. Og når man er konkret, er det også lettere for den som har anlegget å vurdere om han er enig eller ikke.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.592
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Aldri sakt at anlegget til HC spillte dritt,jeg sa bassen fløy over hele rommet. At han skriver dritt får han stå for.

O

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Må være slik fjern-lytting.. Å ikke like lyden er helt fair. Å snakke direkte til folk der og da er det beste å gjøre. Uansett, det er en hobby.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Aldri sakt at anlegget til HC spillte dritt,jeg sa bassen fløy over hele rommet. At han skriver dritt får han stå for.

O
    Helt greit det evo. Å si at ting låter "jævlig" i åpent forum, når det gjelder andres anlegg, ville jeg aldri gjort. Legger denne ballen død, en får kose seg med det en har. Hva andre liker betyr ikke det meste i det lange løp. :)

A

ANM

Gjest
    Jeg ville aldri sagt at noe "spiller dritt" eller liknende i et åpent forum. Det er flere grunner til det:

1) Så mye tillit har jeg ikke til min egen hørsel at jeg våger å si at det jeg hører er fasiten. Og jeg blir stadig overrasket over at så mange her inne ser ut til å mene at deres egen hørsel gir dem en slags objektiv tilgang til lydvirkeligheten, helt uten forbehold.
    Hvis ikke hørselen gir deg korrekt informasjon og for enkeltindividet representerer en objektiv virkelighet skjønner jeg ingenting? Jeg kommer aldri til å la statistiske bevis overstyre mine egne sanseinntrykk, forvrengte eller ei.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

1) Så mye tillit har jeg ikke til min egen hørsel at jeg våger å si at det jeg hører er fasiten. Og jeg blir stadig overrasket over at så mange her inne ser ut til å mene at deres egen hørsel gir dem en slags objektiv tilgang til lydvirkeligheten, helt uten forbehold.
    Hvis ikke hørselen gir deg korrekt informasjon og for enkeltindividet representerer en objektiv virkelighet skjønner jeg ingenting? Jeg kommer aldri til å la statistiske bevis overstyre mine egne sanseinntrykk, forvrengte eller ei.
    Da misforstod du ANM. Jeg mener ikke at statistikk osv nødvendigvis gir et sant bilde. Jeg mener ikke at vi alle skal gå for hva gjennomsnittet i et lyttepanel i USA foretrakk på 90-tallet. Jeg mener bare at vår subjektive lytting ikke er ufeilbarlig. Vi kan ta feil. Så enkelt. Det vi ikke tar feil om, er om vi liker eller ikke liker noe der og da. Det er selvfølgelig sant for hver og en av oss. Men vi kan ikke vite sikkert at lyttingen vår gir noen objektiv fasit.

A

ANM

Gjest
    Du vet hva de sier om ordet "men"? Jeg startet å lese innlegget ditt og tenkte at jeg misforsto deg, men som kom siste setning som startet med "Men" og plutselig var vi uenige igjen.

Ørene mine har fortalt meg at visse ting ikke er for meg, kanskje det holder meg igjen? MEN, hver gang jeg setter på en plate her hjemme føler jeg likevel at ørene mine har styrt meg rett. Selv om jeg kanskje er langt fra den ultimate gjengivelsen, må jeg si at jeg opplever lite frustrasjon og "hva om".

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det tviler jeg ikke på. Og altså, jeg bruker jo også mine egne ører for å finne ut hva jeg liker her hjemme - mer enn statistikk og teoretisk kunnskap! (selv om det kanskje ikke virker sånn alltid)

Så la meg prøve en gang til. Det vi ikke kan være sikre på, tror jeg, er GRUNNEN til at vi evt ikke liker noe. Er det fordi det er uvant? Fordi det er annerledes enn det vi har hjemme? Er det pga bias? ("den forsterkeren kan umulig låte bra"). Osv. Altså, subjektiv lytting er veldig viktig for meg også. Jeg kommer alltid til å styre utviklingen av eget anlegg ut fra hva ørene mine forteller meg. Jeg tror bare det er lurt å ta på alvor begrensningene våre som lyttere også, særlig når vi er hos andre.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nesten politikk dette.... :)

Hc:
    Har ikke fulgt med så mye i tråden din, har prøvd å bla litt...men hva høyttalere og forsterker har du i dag? :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.468
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Her tar man seg en liten tur bort i helgen, og når man kommer tilbake har du støvsugd distriktet for gammalt ræl :cool: Mer seriøst så ser jo dette veldig spennende ut, og milevis utenfor mitt kompetanseområde. Det som ikke er allemannseie er jo også midt i blinken for deg :) Blir spennende å følge med på hvordan disse prosjektene skrider fremover. Gratulerer! :)

• Liker
    A

ANM

Gjest
    Vet ikke Olav? At man må vende seg til noe er for meg en indikasjon på at noe er galt. Jeg tror den umiddelbare reaksjonen ofte er riktig og at man kanskje med tid unnskylder det man initielt oppfattet som unoter om oppsettet har kvaliteter som fascinerer. Folk klager jo på messelyd, men de gangene jeg faktisk har opplevd og gå inn i et rom og umiddelbart blitt trollbundet har det vist seg å være produkter som også var verdt å ha hjemme.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ok, godt poeng ANM. Kanskje du har rett.

A

ANM

Gjest
    ....eller ikke. Hvem bryr seg egentlig? Folk følger sin egen overbevisning og liker best rådene og analysene som underbygger ens egen bias.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kort innom Evo sin tilbakemelding så er det jo greit å sette ting i riktig kontekst når man først er kritisk. Hvis ikke blir det fort litt unødvendig. Jeg besøkte HCS dagen etter storinnrykket deres og jeg fikk inntrykk av at oppsettet var i kategorien "work in progress" på det tidspunktet og godlyden var i praksis bare to tastetrykk unna på to switcher som var feilkoblet fra produsent. :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jøsses så mye ståhei for ingenting.
    mulig det er jeg som har bomma, men jeg tolket HC sitt innlegg mer som ett ironisk sleivspark enn som at han hadde tatt det så ille opp...

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er lugn. Work in progress, helt klart. Ikke fornøyd enda. Men det blir vel en dag.. :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det farligste som finnes er å bli fornøyd, da har man jo plutselig ingen grunn til de utallige sidelengse utskiftningene som faktisk er en stor del av denne hobbyen for mange her inne, meg selv inkludert ;D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er fornøyd nå med dagens oppsett. Spiller underholdende og jeg lever meg inn i musikken på en helt annen måte enn tidligere. Synes det er svært morsomt. Glad for at jeg har de store tingene på plass. Så får vi se da. Om dette er endestasjon.
    Jeg kunne godt tenke meg en ny hjemmekino prosessor, da måtte jeg ha hatt effekttrinn til 6 kanaler. Større subber og helst 4 stk. Hadde heller ikke sagt nei til et par høyttalere fra den serien over den jeg er på idag. Kunne også vert morsomt å testa en annen dac. Vel det er helt til jeg setter meg ned og lytter på musikk. Da glemmer jeg dette oppgradering jaget. Så jeg får vel bare forsette i den lille boblen min en stund til..:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.391
    Torget vurderinger
    23
    Sånn tenker en ekte misbruker!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det farligste som finnes er å bli fornøyd, da har man jo plutselig ingen grunn til de utallige sidelengse utskiftningene som faktisk er en stor del av denne hobbyen for mange her inne, meg selv inkludert ;D
    Måtte bare :) No offense!

brun_krabbe_brown_crab-hvit-bakgrunn_700x383.png

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så de som driver og bytter bare for å bytte, er "taskekrabber".

Den er grei. Et navn som fort kan feste seg. ;)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Krabben går i hvertfall sidelengs!
    Eller en kan se på de kule gutta som kjører sideveis bil.... (drifting) :)

• Liker

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja Pahf - kjøpe feil er dyrt. Å kjøpe noe man tror er bedre og så er det ja - en sideveis forflytning, eller enda verre en nedtur. En trøst da er om det ser bra ut. Å kjøpe noe en liker utseendet på, det blir aldri feil.

Final

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ja Pahf - kjøpe feil er dyrt. Å kjøpe noe man tror er bedre og så er det ja - en sideveis forflytning, eller enda verre en nedtur. En trøst da er om det ser bra ut. Å kjøpe noe en liker utseendet på, det blir aldri feil.

Final
    Veldig enig Final, kloke ord! Spesielt det med utseendet er svært relevant for meg til tross for at jeg sitter med noen firkanta klosser nå ;D

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Siden jeg er tilsynelatende plaget med "kåte hamstere" og ikke har greie på det jeg driver med er jeg iferd med å kjøpe mine gamle høyttalere tilbake fra Slither. Lang brokete historie, men gleder meg til å ha de i hus. Om ikke annet som en kuriositet. Etter rundt 10 år på rømmen kommer Monopulse 72A tilbake.. Blir stas det ja.. :). Skrotnisse-stemplet er lett påfallende..Men det hele er gleden av variasjon. At noen greier seg fint i mange år med de samme greiene er jeg full av beundring for. Selv vil jeg gjerne alternere forsterkere, høyttalere osv i det samme rommet. På den måten lærer jeg mer.. :)

hcs5.jpg

I det siste har jeg forsøkt å like litt country..Uten at dommen helt skal falle er det mye å like i den sjangeren, og. Blir vel egentlig litt lett Americana, men det er helt ok. Liker måten de forteller sine historier på.

hcs6.jpg

Nei, får komme meg i seng..Har allerede vært oppe et par timer.. :cool:

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn