HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er tiden kommet. Følte at når endelig HFS3 kom så skulle jeg driste meg til å lage en liten tråd om mitt møte med denne hobbyen vi deler her inne. Reisen har vært lang, mye har vært prøvd og gledene har vært mange. Noen frustrasjoner har det også vært, men det hele er vel del av en læringskurve som jeg ikke ser enden av ennå. ;)

    Mitt første minne med å aktivt lytte har jeg ifra den gang jeg var 4 år. Jeg hadde fått en radio som mange her inne har et slags forhold til. En Kurer reiseradio.. Denne slo jeg på om morgenen tidlig og spilte høyt til mine foreldres fortvilelse. At jeg vandret inn på soverommet deres kl 0500 og ropte " opp,opp" hjalp vel heller ikke på gleden deres over podens lyttevaner.... Noe som medførte babysafe lenge...At jeg senere la dette remediet oppå komfyren og satte på kokeplatene sier vel og sitt om min tilnærming til dette tvangsplagget... :cool:

     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For de av dere som ikke har blitt belemret med dette antrekket ser det altså slik ut som bildet her. Uansett, det ble lyttet til mye rart. Jeg husker at en favoritt var fiskeribølgen som jeg nilyttet til i timesvis. Om en får noe musikalsk utbytte av dette betviles... Så gikk turen til det fjerne østen, nærmere bestemt Indonesia...

    babysafe.JPG
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her begynner man med begynnelsen, herlig!

    Godt å se deg på plass med din egen tråd. :)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takker så mye gentlemen. Må innrømme at en tråd som dette også er temmelig personlig og derav litt gruvalt... Men den som intet våger osv... ;)


    Vel, turen gikk til Indonesia. Min far er pensjonert prost og familien var med for å omvende de stakkars "hedningene".... :eek:... Nærmere bestemt byen Batu på øya Java. Interessen for musikk og lyd var så absolutt tilstede og på min 9 års dag fikk jeg en Sanyo kassettspiller. Mono såklart. Denne spilte jeg masse rart på. Musikksmaken gikk bla i klassisk gitar ved Segovia, mye James Last og marsjmusikk av ymse slag. Ikke rart en ble militær noen år etter denne eksponeringen av musikk.... ;)


    cassette_recorder_m2522_1114658.jpg
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.573
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Dette var på tide HCS:) Velkommen med egen tråd.. Blir gledelig og følge med her.:)

    mvh
    lassemann
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det lassemann ;).

    Etter noen år der nede gikk turen hjemover. Av alle steder i Norge endte vi opp på Toten. Ikke med Mjøsutsikt, men langt oppi ei bygd som heter Kolbu. For de som er ifra de trakter så vet de at kolbuinger er noen rare dyr... Når folk ifra Lena kom å tok ut penger for å kjøpe bil, kom kolbuingen med hest og kjerre og satte inn sine...Hører du Håvard ? :cool:


    Interessen for musikk og lyd var der og konfirmasjon nærmet seg. Da den var vel overstått trålet jeg rundt etter noe jeg kunne kjøpe som jeg likte. Så på alt ifra Fisher, Sanyo, JVC og Grundig . En var jo ikke så bevandret i dette store landskap må vite.

    Jeg endte ,etter mye om og men, på et minianlegg ifra en produsent som er mer kjent for sine brunvarer enn sine hvitevarer. Merket het ITT. Fant faktisk et bilde av tilsvarende på nettet også. Høytalerne jeg fant er av et mer kjent merke. Dette var Henry Kloss sine kreasjoner. Advent. Angrer idag på all den mishandling de fikk gjennom det som var forspent foran de. Men det er jo endel av læringskurven det og, å finne ting som spiller i synergi.... ;)


    advents.JPG


    itt.jpg
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Artig tråd HC ! Keep it coming!

    Advent - godt å se :)

    Jeg har et par Advent 3, et par The New Advent og et par Advent 1 på lager her, work in progress!!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Søtt lite anlegg, ITT hadde da en oppegående "underholdningsavdeling" back in the day, men de var
    vel aldri store i Norge. Det gikk stadig i kassetter, ser jeg...... :rolleyes:

    / Morten
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, Advent var mye bedre enn det jeg visste den gang Gunzi. Nå står de å støver. Må nesten vurdere å ta de frem en dag for å se om de ennå spiller.. ;).. Forundrer meg ikke at du har et par slike og. Du har jo et par ting i hulen din der oppe..

    ITT var/er ikke det en ser mest av nei Morten. Kassetter måtte det bli.. Lite cd'er å oppdrive på Totenlandet i 1983..

    Musikksmaken var heldigvis og i utvikling. Det gikk mye i gammel Genesis, Yes, Pink Floyd. Det som alikevel ble den store favoritten på tidlig åttitall og en stund utover var den canadiske gruppa Saga. Var på et par konserter med de og. I Drammenshallen blant annet. Var stort det for en liten tass ;)

     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Saga du, gromme greier! Var det deg jeg hilste på i Ekeberghallen i -83 tro.....?

    :rolleyes:

    / Morten
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Søtt lite anlegg, ITT hadde da en oppegående "underholdningsavdeling" back in the day, men de var
    vel aldri store i Norge. Det gikk stadig i kassetter, ser jeg...... :rolleyes:

    / Morten
    Artig tråd! Når det gjelder ITT så har jeg en far (blir 86 år i dag!) som jobbet på Standard Telefon & Kabelfabrik A/S og han skaffet meg og flere av mine venner (til ansattpris) lydprodukter. Det startet på slutten av 60-tallet med Schaub-Lorenz-reiseradioer, Lenco/ITT L75 platespiller, forsterkere og høyttalere. Har noe av det fortsatt. Første platen som ble spilt var Out of our heads med Stones.

    Jan Fredrik
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk janft ;). Var nok litt ung i 83 Lagga, men Saga var store for meg lenge...


    Tiden gikk. Ungdomstiden gled over så alt for fort som det gjør for de fleste av oss. Etter videregående ble det militære liv utprøvd over noen år. Noen var gøy, mye var traurig og køene var alltid lange... Et par utenlandsopphold ble det også...Ikke at det ble så mye tid til å slikke sol..Det å være i "fredens tjeneste" er noe av det mest frustrerende jeg har gjort... Ingen fiender , men all skjøt på en... Joa, vi har det godt her til lands... Under et bilde av "løytnant futt" med splintvest og skudd klar i kammer og magasin i Libanon ;)


    tourofduty.jpg







    Som det ble nevnt før i tråden var det kassetter det stort sett ble spilt. Helt til jeg kjøpte min første cd-spiller i 1989. En Sony som ble kjøpt på px'en i Ebel el saki i Libanon. Som en skjønner av bilde ble det stort sett head-fi det gikk i. For første, og så langt eneste gang.

    sony2cd.png


    sonycd.png




    Ingen stor lykke lydmessig. Men en var iallefall igang med dette fantastiske nye medium, cd-platen. En av de første platene jeg kjøpte på en av mine utenlandsturer var platen under. Den hadde/har faktisk ok lyd. På tross av at q-sound og dets effekter kan diskuteres.... :cool:


     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det finger'n.. En får starte i det små ,så får en se litt etter litt hvor reisen tar en....


    Etter noen år i grønne klær ble det diverse høyskoler før en endte opp i Tigerstaden. Bodde på Helsfyr og hadde Valle Hovin et stenkast unna. Satt ute å hadde gratiskonsert med både Stones og Pink Floyd mens jeg bodde der. Det dempet såklart ikke interessen nevneverdig. Og etter et års tid med jobbing måtte jeg svi av litt penger. Hva jeg skulle med de høytalerne jeg kjøpte i en liten trang OBOS leilighet vet jeg ikke, men nå skulle det bli lyd.... ;)

    Jeg hadde noen fantasier den gang om hjemmekino. Og gikk til anskaffelse av en Harman Kardon AVR25 siden det fikk bra tester på den tiden.

    harman.jpg



    Mono var det i bak-kanalene uten at jeg noen gang fikk testet ut om det gjorde noen forskjell... ;).. Kjøpte denne hos Oslo Hifi Center. Kilde måtte jeg og ha og en Arcam Alpha 7 ble og innhandlet. Tanken på å kunne oppgradere denne var både fristende og noe som tiltalte meg... Oppgraderinger er vel noe vi alle liker her inne ?


    Arcam_Alpha_7__CD.JPG




    ...så var det høytalere...Noe som er min fetisj i denne hobbyen...Noen liker effekt-trinn, noen kabler, andre tweaks... For min del er det høytalere som er fascinasjonen og gleden,samt frustrasjonen, med denne hobbyen... Men det må bli mer om dette imorgen. Nå er det natta her ;)


     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den SONY'n var jamen ikke mye større enn de senere Discman!

    Tenker Arcamen bet bedre fra seg....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Joa, Arcam var et solid knepp ifht den første Sonyen. Arcam ble , i mine ører, opplevd som klart bedre enn en annen "stor" spiller fra denne tiden. Marantz CD63 Signature edtion. Der var Marantz'en var bløt og litt kjedelig, var Arcam leken og spretten slik den ble opplevd da... :eek:

    marantz cd 63.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som sagt før i tråden er det høytalere som er min store interesse når det gjelder denne hobbyen. Har hørt mange, eid endel og kost meg med de fleste på tross av ulike kvaliteter og måter å fremføre musikk på. Det har vært ulike rom, ulik dagsform, men lyd har det blitt.


    Vel, starten var god med Advent. Men nå som jeg var på midten av nittitallet ville jeg kjøpe nye. I ettertid ser jeg at det dårligste alternativet ble valgt. Dette fordi denne høytaleren trengte masse effekt for å åpne opp,samt at den hadde en diskant som fikk øregangene til å blø... :cool:

    De tre alternativene det stod imellom var dengang Dali 850

    dali850.jpg



    Den neste kandidaten var Snell E3, som jeg ble langt bedre venner med senere

    snell3.jpg


    Som sagt endte jeg opp med det alternativet som var dårligst ser jeg nå. Utrolig hva en god demo kan gjøre med en stakkar bondeknøl i storbyen... :eek:... Og høytaleren var B&W 604 series1. Masse bass om du kastet på den et tonn med effekt, men en diskant som gjorde at jeg ynka meg...

    b&w604.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Gode gamle 6xxS1, kjøpte etter konfen et par 601s1 som min far faktisk har enda, morro små rakkere, men diskanten er et kapittel for seg selv som du skriver :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gode gamle 6xxS1, kjøpte etter konfen et par 601s1 som min far faktisk har enda, morro små rakkere, men diskanten er et kapittel for seg selv som du skriver :)
    Ja , de var noget skarpe kan en si... Bedre ble det ikke av at jeg bestemte meg for å få økt trøkk. Harman Kardon reciveren alene var temmelig lat syntes jeg og jeg gikk til innkjøp av NAD216 THX. Mer guffe, men mer musikk er jeg mer usikker på... :cool:

    NAD216_1.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vi tråkka mye likt ser jeg, selv om jeg ikke hadde allverdens midler så jeg startet faktisk med en nad310, snakker om å putte golfmotor i lastebil ;)
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Høyttalere ja. Da jeg studerte i Trondheim for over 30 år siden kjøpte jeg et SEAS byggesett hos Boas Hi Fi. Digre kasser med 12" basser. De dundret på hybelen og utleieren var dritforbanna. Da jeg var ferdig der hadde vi ikke plass i bilen hjem til Oslo, så de ble stående igjen. Tenker på dem ennå. Men vel hjemme kjøpte jeg meg et par JBL L80T som gjorde jobben sin meget godt. Så stuet jeg dem bort sånn rundt 1995. Da hadde jeg, som de fleste, fått bedre råd og kjøpte meg et par QLN Reference på OHC (etter anbefaling fra den ikke ukjente Mr. Solheim) for kr. 28.000,-. De står nå i kjellerstuen og gjør en fin jobb. I stuen oppe anskaffet jeg et par Focal 1027 Be drevet av en Music Angel (KT88). Dette ble aldri noen topp match (for masete diskant). Men, i februar i år, tok jeg frem JBL-ene og satte på nye bassoppheng (hadde aldri gjort det før, men greide det faktisk). Og, hvilken lyd sammen med MAngelen! Fantastisk bass og nydelig mellomtone og diskant. Focalene står ved siden av og er misunnelige. De gamle er ofte best. End of story så langt.

    Jan Fredrik
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Bedre sent enn aldri, takk for i går :)
    Og ikke minst takk for kaffe - servering.
    At vi kom oss hjem i live var kun takket være rozzy's lynraske reaksjon hver gang ett rådyr eller elg fant ut de skulle krysse veien :)

    Anlegget ja, her er det ting på gang. Fostex'ene trenger nok NOEN timer til men dog, masse potensiale og det låt ikke så galt syns jeg.
    Synd jeg ikke tok med Dac 1 så kunne vi hatt en "dac shootout" ;)
    Nuvel, skal bli morro å høre Hørnigene når elementene har moiet seg til, tror det blir veldig bra.
    Bola AN dac skal man heller ikke fnyse av, morro at naboen tok den med innom. Og han tok turen selvsagt, trivelig gutt.

    /jan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lowther Jan, LOWTHER,, ;)...Men ja, 200 timer er i knappeste laget på disse...Må nok til med litt tilspilling..Dyne,motfase,transistor og noe fæl satanmusikk så kanskje det løsner ja...

    Godt å høre at Haldens svar på Formel1 sjåfør a'ka rozzy styrte trygt hjem... Skal ikke nevne en viss dac, men den var rett og slett skremmende dårlig. Flatt, hardt og slitsomt... Men godt måler den... :rolleyes:..

    Ja, naboens dac kunne jeg tenkt meg å lånt permanent en mørk natt... :cool:... Og ja, knakende trivelig fyr..


    Bedre sent enn aldri, takk for i går :)
    Og ikke minst takk for kaffe - servering.
    At vi kom oss hjem i live var kun takket være rozzy's lynraske reaksjon hver gang ett rådyr eller elg fant ut de skulle krysse veien :)

    Anlegget ja, her er det ting på gang. Fostex'ene trenger nok NOEN timer til men dog, masse potensiale og det låt ikke så galt syns jeg.
    Synd jeg ikke tok med Dac 1 så kunne vi hatt en "dac shootout" ;)
    Nuvel, skal bli morro å høre Hørnigene når elementene har moiet seg til, tror det blir veldig bra.
    Bola AN dac skal man heller ikke fnyse av, morro at naboen tok den med innom. Og han tok turen selvsagt, trivelig gutt.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Beklager, fan det gnåles om Fostex i alle ender....blir helt svett jeg :p
    Skal ikke gjenta seg.

    Vel...vi kan vel enes om at det var ikke alt som fungerte like bra ;)
    Hørning er det veldig lenge siden jeg har hørt på og de tror jeg vil bli jævlig bra når Lowther har moiet seg til. Så det blir flere turer oppom.
    Vi får stole på naboen som sier 600timer, minst !

    Få lånt deg en transe amp og spill 24/7 og/eller så mye som mulig på kortest mulig tid.

    Hils fruen :)

    /jan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Høyttalere ja. Da jeg studerte i Trondheim for over 30 år siden kjøpte jeg et SEAS byggesett hos Boas Hi Fi. Digre kasser med 12" basser. De dundret på hybelen og utleieren var dritforbanna. Da jeg var ferdig der hadde vi ikke plass i bilen hjem til Oslo, så de ble stående igjen. Tenker på dem ennå. Men vel hjemme kjøpte jeg meg et par JBL L80T som gjorde jobben sin meget godt. Så stuet jeg dem bort sånn rundt 1995. Da hadde jeg, som de fleste, fått bedre råd og kjøpte meg et par QLN Reference på OHC (etter anbefaling fra den ikke ukjente Mr. Solheim) for kr. 28.000,-. De står nå i kjellerstuen og gjør en fin jobb. I stuen oppe anskaffet jeg et par Focal 1027 Be drevet av en Music Angel (KT8. Dette ble aldri noen topp match (for masete diskant). Men, i februar i år, tok jeg frem JBL-ene og satte på nye bassoppheng (hadde aldri gjort det før, men greide det faktisk). Og, hvilken lyd sammen med MAngelen! Fantastisk bass og nydelig mellomtone og diskant. Focalene står ved siden av og er misunnelige. De gamle er ofte best. End of story så langt.

    Jan Fredrik

    Må si at historien din gir meg lyst til å ta frem etpar gamle høytalere jeg har og se om de kan reddes. Kanskje spiller de endog godt også...Hmm, du ga meg noe å tenke på der ja...Og ja , de gamle har ofte noe å bidra med. Det fikk en gjeng som var innom her når en dac som har fått heder og ære i flere store blader måtte seg seg slått av en dac ifra stenalderen konstruksjonsmessig... En kan bli rent ydmyk av slike opplevelser.. ;)





    Får forsette litt på hifi historien min. Jeg og min daværende fru bodde i Oslo. Jeg var vel mer gift med jobben enn henne og da gikk det slik det måtte gå...Jeg ble skilt... Vel, noen erfaringer må en jo ha i livet og i ettertid er det en kjensgjerning jeg ikke har noe imot å innrømme. Det ble flytting utav Oslo retning Drammen. Nærmere bestemt Lier. Jeg jobbet et par tre år på "asylet" der ute,på akuttavdelingen. Spennende , men og strevsomt. På området lå det flere store tomme bygninger. Lier hadde hatt over 800 pasienter på det meste, men nå var det kun ca 100 der. Bygningene som var forlatt var skikkelig creepy både utenpå og inni. Og en skam for norsk psykiatri..

    lier.jpg


    lier2.jpg


    Idet hele tatt, en kunne bli deprimert av mindre... :cool:...Litt hifi ble det jo og. Som før nevnt var ikke hjemmekino-ideen helt død så jeg gjorde noen små forsøk i den retningen. Kjøpte meg en sub som brumma masse og var kul på Matrix, men på musikk var den udugelig... B&W ASW 1000. Det samt i vegger og tak og en kunne bli imponert , men i det lange løp var det hele temmelig slitsomt..

    b&wasw1000.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med hjemmekino aspirasjoner boblende i magen måtte Arcam bytte plass med en DVD spiller. Testet endel. Eide i en kort periode en gull Pioneer 717. Angrer på at jeg byttet ut denne. Solid bygget, godt drivverk og med litt varm lyd som matchet de skarpe diskantene på B&W godt.

    pioneer-dv-717.jpg



    Dette er vel en av de få komponetene jeg har savnet litt. Forfengelig , og dum , som jeg var byttet jeg den ut med en Micromega Minimum DVD. Det svarte til navnet sitt. fancy å se til, men drivverk som jeg fikk byttet hos OHC to ganger. Til slutt var det stabilt, men jeg var møkk lei hele spilleren. Og hjemmekino var heller ikke den veien jeg ønsket å gå.. Tanken på bak-kanaler med kabler overalt i stua var ikke så fristende...

    Micromega_Minium.jpg
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hadde 717 jeg også på slutten av 90 tallet, husker at Lyd&Bilde kåret den til årets cd spiller....kan det ha vært i 98'?
    Den litt varme lyden som du beskriver husker jeg også, mulig at det egentlig skyldtes litt mindre oppløsning og åpenhet enn det vi regner som standard i dag?
    Stod som DVD spiller hos meg, helt til den ble byttet mot en OPPO 93. Angrer meg jeg også HC, at jeg gav den bort - skulle egentlig tatt vare på ALT!!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror det var i 98 ja Gunzi. Likte iallefall lyden godt og skjønte vel etterhvert at B&W 604 var oppskrytt... ;)... Enda jeg solgte 216THX og kjøpte først en 218THX. Den var forsåvidt ikke så mye å skryte av..Mer krutt ja, men fikk liksom ikke godfot med den heller...

    nad218.jpg



    Tok mot til meg å solgte B&W. God avgjørelse når jeg fikk mine neste høytalere i hus. Da måtte jeg riktignok kjøre til Kristiansand fra Drammen. Men klaget ikke på det. Ble tatt imot der nede av en fyr og fikk høre de i et stort lytterom, ProAc Studio 200
    Proac-Studio-200-1.jpg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Innmari morsomt! Her er det komponenter i revy som en annen aldri var borti,
    nesten som et parallelt univers!

    (Tøyser litt)

    Men det er alltid interessant å se hvilke valg/veier andre tok....

    Dikemark - ja, har en god venninne som har vært/jobbet der.
    Hun har kanaliseringsevner, og blir blek når hun snakker om stedet....

    / Morten
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, det er morsomt å teste ut ting. Om enn litt dyrt til tider... :eek:... Jeg var måtlig fornøyd, men syntes at NAD 218 ikke var mer enn grei nok. Byttet til meg NAD 208, den NAD'en jeg holder alle høyest. Høyere enn 3020 også forsåvidt.

    nad208.jpg



    Harman Kardon hadde vel og gjort sitt... En E.C 4.7 ble innkjøpt. Det fineste jeg kan si om den er at jeg likte den blå diodens vandring når jeg dro på litt... :)... Lyden var litt slørete og uten særlig driv over hele registret slik jeg opplevde den , på det anlegget jeg hadde da..

    classic_ec47.jpg



    I et anfall ab galskap byttet jeg ProAc imot Dali Grand. Dali var langt penere, men også langt kjedeligre å lytte til... De hadde liksom ikke noe driv slik ProAc hadde.. Men utseende var helt klart konge :cool:...


    daligrand.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, helt på feil tur der Lagga... Tok ikke lange tiden før et par ProAc var tilbake. Denne gang representert ved Response 3.5 . En meget god høytaler den dag idag.Også en av de komponentene jeg kjenner jeg savner innimellom,. Organiske og luftige på samme tid, en øvelse de færreste klarer...

    proac35.jpg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja! ProAc er virkelig en spennende fabrikant, tenker bl.a. på de Response D28 jeg har
    hatt gleden av å høre hjemme hos Rudi, definitivt noe av det mest troverdige jeg har vært borti.

    / Morten
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Artig tråd - som vekker mange gode minner. F.eks. til den tiden jeg selv hadde B&W DM604 - som forøvrig fungerte ganske bra hos meg - og til vårt åpenbart felles "godprodukt", nemlig ProAc. Det kommer vel mer fra din "lille reise", håper jeg?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.573
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja! ProAc er virkelig en spennende fabrikant, tenker bl.a. på de Response D28 jeg har
    hatt gleden av å høre hjemme hos Rudi, definitivt noe av det mest troverdige jeg har vært borti.

    / Morten
    Bare korrigerer litt Morten.. D80 er det som står hos Rudi ;)

    Og forøvrig er jo dette en opplagt forteffelig tråd. Gleder meg å følge HCS :)

    mvh
    lassemann
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Se her, ja! Flott tråd med morsom lesing. Følger med! :)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn