HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    .facebook_1456297967112.jpg

Livet går jo sin skjeve gang her på bygda. Tror Kenwood kan bli svært så bra etterhvert. Gjelder å ha trua. På lørdag kommer vinylmannen og evo innom en tur. Ville visst ha mat.. Hva gjør en ikke for to kjekke unge menn.. :cool:.

Har og vært i kontakt med Gunzi vedr forsterkere som kommer til sommeren..Gjelder å finne en slags konsistens i det en gjør , eller blir det fort mye kaving frem og tilbake. Men føler at jeg er litt i mål på endel. Akustikk og denslags er vel neste lærebøyge, noe jeg gleder meg til. Tror jeg.. Hvis ikke får jeg kjøpe noen dyre kabler.. :p

hfs5.jpg

Nei, får høre litt musikk... :)

hfs6.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ypperlig kvled. Har hatt besøk av Tormod , som og frekventerer dette fora . Litt i det skjulte, men de er det endel av. Men mannen har et oppegående anlegg med Tannoy Kensington og fine rørforsterkere ifra Steen Thorhauge. Det som gjør det mest intr å ha han på besøk er at han er en genuin musikkelsker som hvert år oppsøker en festival i England for å høre den musikken han er mest glad i. Når en hører mye live musikk ig er først og fremst glad i musikk, og ikke haifai får en et litt annet perspektiv enn endel her inne. Et perspektiv ifht musikken, ikke merke-onani eller søken etter anerkjennelse for dyre ting kjøpt. Noen og enhver kan sikkert lære noe der... :)

Jeg hadde bedt han ta med egen musikk. Og vi hørte på endel forskjellig. Også noe av det jeg har. Men det var stykket under som fikk oss til å glise fårete. Det er slike små øyeblikk en lever litt for i denne hobbyen, føle at en er I musikken. Ikke på siden, bak teknikken eller bare har den som et virkemiddel for å motvirke den kvinnelige shoppelysten.. :cool:

Fin kveld, takk Tormod :)

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Er det Tormod på Biri? Vært på besøk der for lenge siden. Og har fortsatt Holfi Xandra som jeg kjøpte av han.:)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det Tormod på Biri? Vært på besøk der for lenge siden. Og har fortsatt Holfi Xandra som jeg kjøpte av han.:)
    Stemmer det vargen. Tror jeg møtte deg der den gangen faktisk. Tormod har byttet ut mye siden vi var der sist. Artig at du har en Xandra som fungerer bra :)

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Moro! Begynner å bli noen år siden nå. Bodde på Lillehammer rundt de tider. Den fungerer faktisk overraskende bra. Spiller fortsatt, men vurderer en sjekk og batteribytte etterhvert. Du må hilse neste gang du ser han, og si at spilleren fortsatt er i bruk.:)

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg skal hilse han fra deg vargen, og fortelle om spilleren. Og er du på disse kanter får du sende på en pm. Tormod bor ikke så langt unna meg ;D

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Gode greier! Holder til like utenfor Gjøvik, så det er ikke lange biten opp til Biri. Sender deg en PM en dag jeg legger turen forbi.:)

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.259
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Molde Canticle med Garbarek er definitivt et flott stykke. Googlet litt og fant Tore Ljøkjel sin versjon. Nå er det få ting som kan måle seg med originalen, men Ljøkjel sin saksofon er rimelig sakralt i en kveldstime. Han er ukjent for meg, men kanskje ikke for deg....

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da var den første platemessa unnagjort. Fikk kjøpt meg en boks cola, dvs det var lite av den musikken jeg liker på vinyl der. Heavy, norske obskure ting og litt annet fikk ikke opp kjøpsmodus. Kwil var der, så fikk snakket med han om kondiser. VM og evo var der som avtalt så etterpå dro vi hjem til meg for pizza. Dragen hadde fikset. Så var det litt lytting. På tross av at VM sutret og bare ville høre banjo ble det ganske trivelig :cool:.
    20160227_113330.jpg

Som en ser var kanskje ikke været optimalt for å gå å tråkke rundt noen bokser med vinyl.. Uansett, senere utpå kom Håvard. Trivelig det og, han fikk litt pizza og hørte litt musikk. Med andre ord en særdeles trivelig lørdag. Hvor vennskap styrkes, en lærer nye ting og tiden flyr. Til uka får jeg noen nye rør av evo også, blir veldig fint. Godt å ha noe en kan stole på...

:mad:

.facebook_1456607462004.jpg

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.105
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Rør kommer det vet du,men ikke RCA som jeg sa har litt dårlig husk ;)
    image.jpg

Takk for at vi fikk komme på besøk hos deg og for veldig god pizza :). Det låt sletts ikke galt hos deg heller nå,LM har aldrig vært noen favoritt forsterker for min del,er en del støy i de som jeg ikke liker. Siden det er en venteforsterker for din del er jeg ikke redd for og si det ;)
    Gleder meg til og komme og høre når rette forsterker står i hylla.
    Mvh
    O

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tung sol er fine ting det. Og, med deg, vet en at ting dukker opp.

Med 99db følsomhet kan det bli litt støy. Men, som du sier, er det andre ting på vei inn. Lurer på om lyden blir noe annerledes når nettspenningen er korrekt? 251 volt er litt mye.. ;D. Takk for besøket evo, på tide å få tatt seg en tur på loftet ditt :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.105
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Tung sol er fine ting det. Og, med deg, vet en at ting dukker opp.

Med 99db følsomhet kan det bli litt støy. Men, som du sier, er det andre ting på vei inn. Lurer på om lyden blir noe annerledes når nettspenningen er korrekt? 251 volt er litt mye.. ;D. Takk for besøket evo, på tide å få tatt seg en tur på loftet ditt :)
    Sender de i morgen som avtalt,de er helt nye har aldri brukt de,ble liggende etter Pathos forsterkeren som ble solgt i fjor sommer.
    Tror du hører litt forskjell i fra de orginale i LM forsterkeren. Hyggelig om du kommer på besøk :)

O

• Liker

Tormod

Medlem
    Ble medlem
    20.05.2004
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spoler tre dager tilbake, da hadde jeg gleden av å besøke HCS, og i løpet av besøket fikk jeg - i tillegg til samvær med en trivelig kar - noen ekstraordinære musikalske opplevelser. Jeg husker fra den tiden jeg var med lydlauget litt rundt at det gjennomgående ble spilt på ganske beskjedent volum; slik var det ikke hos HCS, her ble det spilt på et nivå som ga anledning til å bli oppslukt av musikken. Høyttaleroppsettet er overveldende; Hørningene visste jeg om, men basstårna kom overraskende på meg, og de hadde en formidabel virkning. Selvbygde, finerte og med avrundede hjørner. Flott arbeid. Basstårna ga uanstrengt fyldig bass som ga et solid fundament. Jeg er ikke ukjent med subwoofere fra eget oppsett, jeg kjører et par Dynabel Arges sammen med Tannoy Kensington, men dette var i en annen liga. På noen låter kunne man riktignok få en fornemmelse av at det gjensto litt arbeid med integreringen i lydbildet, men på de fleste satt det som et skudd som det står nå.

Musikken: Jeg ble helt satt ut av Jan Garbareks "Molde Canticle" (med Garbarek selv, ikke orgelversjonen som ligger over her) for full utblåsning. Manu Kachés trommer fikk dimensjoner som jeg aldri har vært i nærheten av å oppleve på denne låten, og virkningen var utrolig fascinerende. Likeledes Gerry Mulligan og Ben Websters "In a mellow tone", innspilt live i studio tidlig på 60-tallet. Utrolig flott, livefølelsen var til stede i fullt monn.

Jeg konkluderte for meg selv på vei hjem at ekstraordinære musikkopplevelser krever ekstraordinære høyttalere. Ja, for det er høyttalerne som er kjernen her; resten av anlegget består av helt ordinære komponenter, men du verden så bra det funker sammen.

Jeg lar meg gjerne invitere igjen HCS! Takk for meg.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Her er hva jeg snakket om:

"wasn't sure how you can improve upon something that is so good already - the original Auricap. Was I in for a nice surprise! WOW! The best I can describe the new XO compared to the older design is like listening to a regular copper cable and then to a very pure OFC high-end cable. Everything is improved, but most dramatic is the naturalness combined with extreme 3D detail and air resulting in a bigger soundstage, yet so smooth and relaxed. Congratulations on developing such amazing capacitor, once again!"

Best wishes,
    Alex Peychev
    www.aplhifi.com"

Mvh
    K

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for besøket Tormod. Jeg er enig i at Garbarek var helt rå, nesten så en ble overveldet. Som du , riktig sier, er det fortsatt jobb med å få ting integrert . Og en gir seg selv noen utfordringer når en spiller høyt med mye bass i et lite rom. Om ikkle elenge får jeg den lille søte saken under på test. Den er jeg spent på. Høyttalere og rom, sitter de blir kabler osv litt mindre viktig. Mener nå jeg.. :). Skal invitere deg igjen når jeg har kommet et lite stykke videre.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det hørtes ut som en fin session!
    Skal du prøve en E-trap? Det blir spennende å se om du får til å fungere. Er nok litt skeptisk til om du får de store utslagene, men det ville vært hyggelig om jeg tar feil. :)

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.259
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blir spennende å høre om det funker :) Er vel ikke det billigste etter hva jeg husker, men de er jo lite plasskrevende, noe som jo er interessant for meg som har anlegget i stuen.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.259
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tror denne kan være noe for deg? Fungerer veldig bra for meg, selv om jeg nok har gått meg vill på min musikalske sti ;)

image.jpeg

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, er en bagend e på tur inn. Usikker selv på effekten av den Atle, men har lyst til å teste ut hva den kan gjøre. Har og bestilt noe mer remedier for rommet. Har tenkt litt på at gjester på besøk har vært eiere av konvensjonelle høyttalere. Såklart blir det noe annet med horn. Slik jeg også må omstille når feks elektrostater skal lyttes til. Preferanser skapes uansett over tid.

Takk for link vidarje. Skal lese den nøye. Hadde hatt artig av å få hørt kreasjonene dine ved anledning. Gjort mye spennende du.

Musikktips er alltid gull karmana. Aner jeg en dreining? Eller er det en forbigående fase? Vært stille med punk fra deg etter at jeg publiserte den undersøkelsen. Den som viste at det er gretne eldre menn som liker punk.. :). Men tipper du snart er på track igjen ;D

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.884
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du er hjertelig velkommen hvis du er i nærheten:)

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.259
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Musikktips er alltid gull karmana. Aner jeg en dreining? Eller er det en forbigående fase? Vært stille med punk fra deg etter at jeg publiserte den undersøkelsen. Den som viste at det er gretne eldre menn som liker punk.. :). Men tipper du snart er på track igjen ;D
    Hehe, skal ikke nekte for at haifai-interessen nok har skapt en musikalsk dreining, og innimellom litt ut på glattisen :) Akkurat det med punken kommer nok du oftere tilbake til enn hva jeg har gjort de siste 35 årene ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja, er en bagend e på tur inn. Usikker selv på effekten av den Atle, men har lyst til å teste ut hva den kan gjøre. Har og bestilt noe mer remedier for rommet. Har tenkt litt på at gjester på besøk har vært eiere av konvensjonelle høyttalere. Såklart blir det noe annet med horn. Slik jeg også må omstille når feks elektrostater skal lyttes til. Preferanser skapes uansett over tid.

Takk for link vidarje. Skal lese den nøye. Hadde hatt artig av å få hørt kreasjonene dine ved anledning. Gjort mye spennende du.

Det er jo bare å prøve. Kan jo ikke skade og litt av moroa er jo å teste ut ting man tror på uavhenig av hva andre måtte tro og mene. :)
    Jeg har aldri fått ut fingeren, men har en plassering i stua mi som skulle kunne passe fint for den. Så får vi bare tenke litt og finne ut om det er en bassuger eller bassblåser som vil fungere best. :D

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du sier noe Atle. Spent selv jeg. Kom hjem fra kurs i dag. Blir spennende tider, også på det området. Ellers har jeg kjøpt en Tec7 stift, har fått noe mer...8)

Rart at det skal være så vanskelig å få tak i en decent transport for cd. Har lett litt , men sliter med å finne noe jeg virkelig vil ha.

.facebook_1457107283429.jpg

Kunne jo evt kjøpt noen slike...Demper vel banjo også, de greiene der...

Ha en glitrende helg , folkens.. ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rolig søndag. Og dragen har lovet å hjelpe til litt med diverse småtteri oppe på garasjen. Alltid fint å være to når en skal montere diverse ting. Samt at damer har som oftest bedre øynes for estetikk enn oss karer.. :)

2016-03-05 19.57.14.jpg

Kom 14kvm2 med slikt i hus før helgen. Får se hvor mye jeg skal bruke, men noe blir det. Spent på om det vil ha den tilsiktede effekt. Erfaringen er at vanlige rom, stuer mm, oftest er for "harde" og gir en gjenklang som ikke bare er hard. Men og ikke så lett å kontrollere. Derfor teste ut disse.

2016-03-05 20.16.36.jpg

De ser slike ut. Hmm, ja, ja...Dette kan bli spennende. En annen ting som skal testes ut er Bagend E. Om det funker får jeg finne ut av, men foreløpig er jeg enig med Atle. Så får vi se om dette kan endre seg.

2016-03-05 20.06.05.jpg

Masse knapper, og null bruksanvisning. Kikket litt på nettet, og konkludert med at en må teste ut selv, finnes ingen god fasit på denne boksen.. :eek:

2016-03-05 20.05.00.jpg

Ja, ja, en får sette på anlegget og teste ut røra som kom fra Evo. Kanskje det er noen nyanser å hente der, også ? :cool:

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dragen er et navn vi både ler av og bruker. Det handler vel om at vi er trygge på hverandre. Og lekne. Livet er forutsigbart og kjedelig nok om en ikke skal kunne leke mye på hjemmebane. ;D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Spennende at du går egne veier HCS! :)

Når det gjelde Bagend ville jeg fokusert å finne en enkelt problemfrekvens og finne punktet i rommet denne frekvensen løper løpsk. Typisk vil et hjørne med massive vegger egne seg. Jo flere vinkler og komplekst mønster problemfrekvensen kommer i fra jo bedre resultat vil du kunne oppnå. Tenker at rommet ditt lekker bass som en sil (noe som er positivt) og at det derfor vil være vanskeligere enn vanlig å finne et slikt punkt.

• Liker

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.384
    Torget vurderinger
    0
    Dragen er et navn vi både ler av og bruker. Det handler vel om at vi er trygge på hverandre. Og lekne.
    Du er ikke alene om å ha et søtt, lite, fristende beist som alltid er klar...... ;)

• Liker

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.746
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Banjokampanjen fortsetter:

Perhaps Mark Twain said it best:
    "When you want genuine music-music that will come right home to you like a bad quarter, suffuse your system like strychnine whisky, go right through you like Brandreth's pills, ramify your whole constitution like the measles, and break out on your hide like the pin feather pimples on a pickled goose-when you want all this, just smash your piano, and invoke the glory-beaming banjo!

Du liker kanskje banjo best på dette viset??;)

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hmm, banjo er da fint...Om en ikke har noe annet valg...Innser vel at folk/americana ikke er det jeg liker best..Er nok mer over på jazz..Selvom det er mye bra i førstnevnte sjangre måtte jeg innse ,på platamessa på Hamar, at utvalget var tynt og kjedelig for min smak.. Heavy, metal, diverse folk fikk ikke opp kjøpslysten der og da... :)

Istedet for banjo, kanskje en heller skulle kjøpe noe sekkepipe musikk... 8)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snakk om å gå fra den ene ytterlighet til den andre, må du slutte å disse oss banjogutta HC:mad:
    Er ikke noe synd på dere. Dere tror dere har den beste smaken og lever i den bobla , uansett.. :). Og mye bra er det jo...Og. Til ære for banjo-gutta, uten banjo.. ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Foreløpig er jeg enig med Atle i at bagend ikke gjør noen stor forskjell. Skal jobbe mer med den. Men rommet mitt lekker bass så usikker på hva jeg skal gjøre. Når det er sagt så er det plenty av bass. Problemet er de ulike innspillinger, de varierer veldig i mengde bass. Fase virker det som jeg har kontroll på. En får bare gunne på, grunnlaget er der. ;D

N

Næss

Gjest
    Foreløpig er jeg enig med Atle i at bagend ikke gjør noen stor forskjell. Skal jobbe mer med den. Men rommet mitt lekker bass så usikker på hva jeg skal gjøre. Når det er sagt så er det plenty av bass. Problemet er de ulike innspillinger, de varierer veldig i mengde bass. Fase virker det som jeg har kontroll på. En får bare gunne på, grunnlaget er der. ;D
    Bare "gunn på" HCS ;)
    Litt besynderlig (eller interessant) at du ikke opplever noen forskjell. Opplevde det samme selv når jeg fikk låne en slik en, ingen forskjell. Den gang anlegget stod oppe i stua. Kanskje den har ett veldig sært/snevert bruksområde?

Ifm bruk og innstillinger, så du kommenterte det lenger oppe. Hør med Alan, han tror jeg har laget en step-by-step instillings prosedyre.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for tipset. Skal høre med Alan. Har plundret litt oppe på rommet i kveld. Uten at jeg merker noen signifikant forskjell. Har også sett endel på nett uten at jeg blir noe klokere på hvordan bagend burde fungere.

Og fortsatt kikker jeg etter drivverk til dac, men finner ikke noe enda. Sense har noen fine denon ting, men usikker.. :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn