HD opptaker vilken bør en velge ?

gthansen

Fersking
Ble medlem
29.12.2006
Antall liker
0
Hei skal gå til innkjøp av hardisk opptaker , har noen krav og det er att den må ha dv inngang min 160Gb hardisk og være støysvask har sett på sony sin 820 og 1020 og pioneer sin modell 645 , er det noen her som har noen skjennskap til noen av disse modellen kom gjerne med tips om hvem jeg bør velge

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg lurer på det samme som deg og hadde noen liknende spørsmål for en tid tilbake.
0 svar ;D
Kanskje vi lurer på feil forum?
Jeg har også 160gb som minimum og hdmi ut som et krav.
Jeg tyvtittet i Lyd og Bilde og fikk med meg at Pioneer var (kåret som) best igjen, nå nylig tyvtittet jeg i What TV (?) og uten at jeg noen av gangene leste for godt så var det Sony 820 som var best og Pioneer sin ble forbigått av flere andre modeller ???
Jeg hadde så godt som bestemt meg for Pioneer (siste med 160gb, som vel ikke er kommet ennå), men blir jo litt usikker etter å ha tittet i What Hifi.
Jeg har Pioneer plasma xde435 og følte dermed å gå for pioneer også ved valg av HD.DVD.
Får håpe noen kan hjelpe oss litt etter hvert ;)
Mvh.KW

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Antall liker
0
Gå for Pioneer. Har sett mange gode og brukervennlige spilere derfra. Har selv Panasonic og er meget fornøyd med den sammen med skjerm av samme merket.

gthansen

Fersking
Ble medlem
29.12.2006
Antall liker
0
jeg har bestilt meg sony 820 fra siba i dag (2995,-) fant ut att bedre spiller for man ikke til den prisen !!!!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
jeg har bestilt meg sony 820 fra siba i dag (2995,-) fant ut att bedre spiller for man ikke til den prisen !!!!
Kan du linke til noen siba side?
Har denne Sonyen HDMI utgang, mulighet for upscaling til 720/1080P
og evntuelt hvor stor er harddisken?
Dersom det så er jo prisen bare svært gunstig:
Mvh.KW
Edit:
Jeg fant frem sjøl og den er ikke mulig å kjøpe på net for tiden og er også (midlertidig) utsolgt på så godt som samtlige varehus.
Kanskje det går an å bestille på f.eks. Liertoppen, for dette må da være et ganske så gunstig kjøp.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Er den sonefri (sony 820)
Jeg mener å ha lest at det ikke alltid er nok at en maskin kan spille både pal og (jernteppe?, det andre ;D) men at den også må være sonefri.
Både inn og ut HDMI?
Denne er absolutt interessant og særlig til den prisen :D
Mvh.KW

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jeg har ikke prøvd Sony, men jeg har vært borte i ganske mange Pioneer-spillere. Både spillere og opptakere. Pioneer kan i hvert fall absolutt anbefales.

De er driftsikre og har meget god bildekvalitet. Lydkvaliteten er helt ok. Lettbetjente med gode menyer.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke prøvd Sony, men jeg har vært borte i ganske mange Pioneer-spillere. Både spillere og opptakere. Pioneer kan i hvert fall absolutt anbefales.

De er driftsikre og har meget god bildekvalitet. Lydkvaliteten er helt ok. Lettbetjente med gode menyer.
Hei!
Både Sonyen820 nevnt over her og PioneerDVR545H er testet i Lyd og Bilde som kan lastes ned på Pioneer.no sin "hjemmeside"
Ganske close race og da vil jeg mene at Sonyen til (eventuelt 2900 på Siba) til sammenlikning er et bedre kjøp (pr. idag) Pioneer koster på elkjøp/lefdal ca. 5490.- (250gb) og en 160 vil vel (når den kommer ) kunne ligge på 4490 tipper jeg. men det er et stykke derfra og ned til 2900.-
Nå skal jeg legge til at den testen jeg henviste til i (What TV) ikke dreide seg om Sony HX 820, men Sony RBR- HXD 860.
Jeg må nok drøye litt til for den jeg tenker på (går nok muligens da for Pioneer 160 gb) er tydeligvis ikke kommet ennå.
kanskje lurt å satse på samme merke som jeg allerede har Pioneer436 og xde tuner.
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Du ha bestilt en sier du, i netbutikk eller fra en av varehusene til Siba?
Jeg ver innom Sonysenteret (Oslo) i dag og de hadde sett denne "annonsen" fra Siba og kunne ikke helt skjønne hvordan de kunne selge for den prisen (920 koster 4490.- der)
Han hevdet at 2900 var mindre enn de måtte betale inn!
Mvh.KW

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Var inne på Siba sine sider.
Søkte på sony der,og den eneste 820 var denne:
Sony RDR-HX820 DVD-SPILLER
Denne kostet 4495,- på sidene deres.
SÅ.... Hvor får en tak i denne til 2900,-
Mvh Jan I

gthansen

Fersking
Ble medlem
29.12.2006
Antall liker
0
det var ett tilbud siba kjørte var både på nett og i butikker men det sluttet i helgen , vet att også coop obs hadde den på tilbud for samme pris her i før jul , så det tilbudet kommer sikkert igjen ! men hi -hi klubben selger den jo nå for 3700 ,- vet den har kostet 3500 der ,de har jo slike dagpriser !

K

knutinh

Gjest
Ellers kan man jo fylle opp alle de samme behovene og mye mer med en HTPC til ca det dobbelte, men det visst du sikkert?

-k

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei
Var inne på Siba sine sider.
Søkte på sony der,og den eneste 820 var denne:
Sony RDR-HX820 DVD-SPILLER
Denne kostet 4495,- på sidene deres.
SÅ.... Hvor får en tak i denne til 2900,-
Mvh Jan I
Hei!
Dette fant jeg også ut i dag, da jeg ringte Siba og jeg tror ikke det tilbudet kommer igjen ::) (med det første)
Har denne omtalte modellen "upscaler".

Knut! Du har sikkert rett, men jeg synes (kanskje feilaktig) at det virker så mye enklere med en dedikert maskin til dette formålet, noe som kan skyldes uvitenhet ;)

Pioneer sin nye/kommende 160GB har også USB inngang, da regner jeg med at det ganske snart kommer en mulighet for å kunne kjøre bilder fra mac til Plasma?
Jeg kan ikke det i dag selv med kabel, siden min tuner ikke har det.
Noe nytt her som gir meg mulighet?
Har Sonyen USB?

Jan I: Sonysenteret selger 920 for 4490.-, aner ikke forskjellen.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
K

knutinh

Gjest
Knut! Du har sikkert rett, men jeg synes (kanskje feilaktig) at det virker så mye enklere med en dedikert maskin til dette formålet, noe som kan skyldes uvitenhet ;)
Jeg må nok være ærlig og gi deg rett. Det er sannsynligvis mindre jobb å sette opp en slik HD-opptaker.

En HTPC kan på den andre siden brukes til mye annet, og du slipper å bli hindret pga reguleringskåte produsenter.

Jeg bruker min til:
*Avspilling av hele CD-samlingen (tapsfritt)
*Avspilling av DVD
*Avspilling av HD-filmer
*Visning/opptak/timeshifting av analog kabel-tv og digitalt bakkenett (prøvesendinger) med fullt integrert programguide
*FM, web og DVB-T radio
*Værmelding
*Bildevisning

Kort og godt sitter jeg igjen med HTPC, surroundforsterker og tv (som fungerer som ren monitor). Alt annet er kastet ut av stuen, og snart får jeg forhåpentligvis styrt alt via en fjernkontroll...

Det som gjør meg mest fornøyd er at det stadig utvikles ny funksjonalitet og nye plugins som løser problemer jeg ikke visste at jeg hadde. Jeg er den typen som irriterer meg grønn på at akkurat den ene zoom-modusen mangler ved tv-visning. Her er det fullt mulig å modifisere koden (eller be andre om å gjøre det) slik at man blir fornøyd.

-k

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jeg har ikke prøvd de nevnte modellene stort, så ikke ta dette som mer enn generelt pjatt om de to produsentene. Dette er også svært subjektivt, kun basert på det jeg har prøvd meg frem til selv. Sony har et noe mer intuitivt oppsett på sine opptakere enn Pioneer, menysystemet synes å være litt mindre ad hoc. Det er mulig jeg ikke har lekt nok, men foreløbig har jeg kun klart å få Sonyen til å oppfatte tittelen på programmet man tar opp – en stor fordel.

Begge modeller gjør jobben helt kurant, Sony har kanskje en litt høyere markup i forhold til spesifikasjoner? Her er det uansett ikke snakk om særlig mange hundrelapper.

En HTPC kan gjøre alt det man setter opp DVD-opptakeren til (og mye mer), det er bare det at det krever så mye tiltak. Er man interessert i å ha en boks man skal ha det gøy med å sette opp finurlige funksjoner på er en PC selvsagt, vil man (som meg) bare ta opp konsertene NRK sender på ublu tider av døgnet holder en DVD-opptaker lenge.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Da ble det en Pioneer DVR 645H på meg :D
Jeg hadde jo allerede solgt min Denon2900, slik at jeg var helt uten DVDspiller.
Noe av det som var avgjørende for mitt valg var HDMI ut, USB inn DV inn, samt da opptaksmuligheter/DVD brenning.
Alt dette dekkes av nevnte opptager.
Bildekvaliteten er god og ligger ikke noe etter Denon 2900, nå er også muligheten for HDMI ut en fordel her.
Viftestøy er det jo, men den drukner greit med lyd på, og den trenger jo ikke å stå på ved kritisk musikklytting.
Mer enn nok å sette seg inn likevel, selv med "dedikert" maskin til dette bruk.
Har fortsatt en god del å sette meg inn i, men jeg har da spillt inn en av mine filmer (redigert på iMac og spillt tilbake på DVmini tape, før jeg hadde DVD brennemuligheter på min nåværende mac)
Bare rett fra videokamera inn på harddisk og kopiering rett til dvd.
Med firewirekabel kan en også lett se på div. andre minidv taper og få gleden av utgangen HDMI.
Morsomt å se egenproduserte filmer, bedre og skarpere gjengitt enn noen gang :)
Med usb inngang åpner også muligheten for trådløst (via Airport) å vise bilder fra iMacens iPhoto på Plasmaen.
Jeg er så langt fornøyd med denne, virkelig flotte bilder imo.

Mvh.KW

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei,

Grunnet et pakketilbud plasma/dvd opptaker så ble jeg litt interessert i dette.

Er det noen som kjenner til Pioneer DVR-940HX-S og kvaliteten på denne, hva kan den sammenlignes med hvis man tenker sammenligning med vanlige dvd spillere for lyd/bilde?.
Videre er det vanlig med viftestøy fra en slik opptaker?

Spørsmål om opptak: jeg får tv inn via to tunere fra satelitt (CD & VS) og jeg må vel da koble disse til tv via scart.
DVD recorder blir koblet til tv via HDMI hvis det blir "nykjøp".
Hvordan blir det da hvis jeg ønskerå ta opp et tv program, må TV være på?
Er "grønn her", aldri tatt opp så mye men det kunne vert kjekt av og til.

Mvh
Geir :)

Topp Bunn