Digitale avspillere HDMI fra tv til dac eller streamer

Jonlyd

Medlem
Ble medlem
15.12.2020
Innlegg
15
Antall liker
7
Sted
Moss
Jeg har et habilt stereo hjemme som jeg ønsker å få TV lyden ut på med HDMI løsning. Trodde jeg da kunne kjøpe meg en dac med HDMI inngang på, men ser at det ikke er HDMI på de jeg har sett til nå, kun streamere/dac med HDMI.

Tenker å få best mulig lyd ut av konserter og ut på anlegget. Jeg har både streamer og en super bra dac fra før som spiller fortryllende på mitt anlegg, men ønsker denne gode lyden fra TV`n også.

Noen med gode forslag til løsninger her ? Min dac BorderPatrol har usb og spdif der sistnevnte er opptatt med streameren.
 

Jonlyd

Medlem
Ble medlem
15.12.2020
Innlegg
15
Antall liker
7
Sted
Moss
Ser for øvrig at dyre streamer/dac og pre i ett til langt over 100K med slik løsning , men tipper det er mulig å få til uten en LUNA til 150 tusen ?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Siste generasjon Bluesound Node har HDMI ARC/eARC
 

Jonlyd

Medlem
Ble medlem
15.12.2020
Innlegg
15
Antall liker
7
Sted
Moss
Takk for gode forslag. Jeg har for øvrig et greit budsjett til dac, ca 50K men når jeg ser det ikke er den løsningen med HDMI på de dacene jeg har lyst på så bør jeg prøve en rimelig løsning først.

Skal sjekke ut overnevnte produkter også, så takk for gode innspill.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Tror dette er beste forslag om du vil bruke TV-fjernkontrollen for å styre volumet. I motsatt fall er optisk fra TV like greit.
Men selvfølgelig avhengig av ambisjonsnivået kan det være greit å sende signalet videre til en ekstern DAC, sånn at Node bare fungerer som en ARC-mottaker og streamer. Ser etter hvert at trådstarter har ganske høyt budsjett, og dermed kanskje også tilsvarende høyt ambisjonsnivå.

Hvis det derimot er aktuelt med en kombinert integrert- eller forforsterker med innebygget streamer og HDMI-løsning kan denne oversikten være relevant:
Integrerte stereoforsterkere og forforsterkere med HDMI og HDMI ARC/eARC - oppdatert 12.8.2022 (audiophile.no)
 

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Jeg har litt samme problemet, finner ikke en OK løsning (til en OK/lav pris). Sneipen har en PC-skjerm hvor han har koblet til Nintendo Switch via HDMI. Det er ikke høyttalere på PC-skjermen og ei heller utgang for det. Det han har brukt til nå er en DAC/hodetelefonforsterker men denne har ikke HDMI inn/ut. Finnes det en ren HDMI DAC/passthrough-enhet som ikke koster skjorta? Lydkvalitet er ikke alfa omega her, funksjonalitet er viktigere. Han skal bare ha lyden i hodetelefonene sine. DVS han trenger en enhet med HDMI inn og ut og som ekstraherer (er det et ord?) lyden til enten RCA eller digital coax eller toslink slik at han kan koble audio inn i hodetelefonforsterkeren sin.
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
540
Antall liker
643
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har litt samme problemet, finner ikke en OK løsning (til en OK/lav pris). Sneipen har en PC-skjerm hvor han har koblet til Nintendo Switch via HDMI. Det er ikke høyttalere på PC-skjermen og ei heller utgang for det. Det han har brukt til nå er en DAC/hodetelefonforsterker men denne har ikke HDMI inn/ut. Finnes det en ren HDMI DAC/passthrough-enhet som ikke koster skjorta? Lydkvalitet er ikke alfa omega her, funksjonalitet er viktigere. Han skal bare ha lyden i hodetelefonene sine. DVS han trenger en enhet med HDMI inn og ut og som ekstraherer (er det et ord?) lyden til enten RCA eller digital coax eller toslink slik at han kan koble audio inn i hodetelefonforsterkeren sin.
NAD C368 + HDMI modul, og
NAD C399 fra Hifi Klubben, er en mulighet:

NADIntegrert forsterkerNAD C 399
 

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
806
Antall liker
570
Torget vurderinger
2
Er hodetelefonutgang på Switch. BT kan være vanskelig å få til med Switch.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Funker det når den er docked også?

Mulig også via USB?
 

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
NAD C368 + HDMI modul, og
NAD C399 fra Hifi Klubben, er en mulighet:

NADIntegrert forsterkerNAD C 399
25 løk kun for dette? Da får han bruke hodetelefonutgangen :p

Jack funker når den står i docken. Aller helst skulle jeg bare hatt en ren DAC/passthrough-enhet type wish/Temu/ebay men finner ingenting jeg tror vil funke. Derfor jeg spurte her :)
 

hansa-bergen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2005
Innlegg
161
Antall liker
65
Sted
Bergen
Jeg har litt samme problemet, finner ikke en OK løsning (til en OK/lav pris). Sneipen har en PC-skjerm hvor han har koblet til Nintendo Switch via HDMI. Det er ikke høyttalere på PC-skjermen og ei heller utgang for det. Det han har brukt til nå er en DAC/hodetelefonforsterker men denne har ikke HDMI inn/ut. Finnes det en ren HDMI DAC/passthrough-enhet som ikke koster skjorta? Lydkvalitet er ikke alfa omega her, funksjonalitet er viktigere. Han skal bare ha lyden i hodetelefonene sine. DVS han trenger en enhet med HDMI inn og ut og som ekstraherer (er det et ord?) lyden til enten RCA eller digital coax eller toslink slik at han kan koble audio inn i hodetelefonforsterkeren sin.
Her finner du sikkert noe som passer.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg har litt samme problemet, finner ikke en OK løsning (til en OK/lav pris). Sneipen har en PC-skjerm hvor han har koblet til Nintendo Switch via HDMI. Det er ikke høyttalere på PC-skjermen og ei heller utgang for det. Det han har brukt til nå er en DAC/hodetelefonforsterker men denne har ikke HDMI inn/ut. Finnes det en ren HDMI DAC/passthrough-enhet som ikke koster skjorta? Lydkvalitet er ikke alfa omega her, funksjonalitet er viktigere. Han skal bare ha lyden i hodetelefonene sine. DVS han trenger en enhet med HDMI inn og ut og som ekstraherer (er det et ord?) lyden til enten RCA eller digital coax eller toslink slik at han kan koble audio inn i hodetelefonforsterkeren sin.
Noe slikt du hadde i tankene?
1707673995702.png

 
Topp Bunn