Headshell and Headshell

spaceman_2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2016
Antall liker
112
Hej . Er der forskel på Headshell til lige tonearm vs S.shape tone arm ? Er der forskel på den billige Headshell kontra den dyrere , kontra vægt . Der er Headshell på forskellige gram . Tænker at montere en Ortofon quintet black s . mvh space

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.263
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis du scroller halvveis ned på denne siden - The Korf Blog - finner du målinger av flere typer headshell. Forskjellene er tildels ganske så store i forhold til resonanser og ringing. Det typiske SME-headshellet i stanset, perforert stål er det aller verste du kan velge; de beste er fra Orsonic (vanskelig å finne, dyrt når du lykkes), Audio-Technicas toppserie og Korfs nylig egenproduserte keramiske (som også koster skjorta).

En rett arm trenger vel som regel et headshell med offset/vridning, men en s-arm skal ha et rett headshell.

spaceman_2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2016
Antall liker
112
1000 tak for indspark . Nyrrig info mvh Space

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.861
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Audio-Technica sine to toppserien er bra ja.
AT-LHxx/OCC er kun til pickuper uten gjenger.
AT-LHxxH fungerer til alle.
Begge typene er til armer som ikke er rette.

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
302
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Ivgubahta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2016
Antall liker
54
Sted
Skibotn . Sapmi
Torget vurderinger
1
Ja det e ikke så lett å montere pu for første gang. fomle med knøttsmå muttra som glippe heile tia, men må si at
AT-LH variantene og AT-MG 10 e veldig enkle headshell å montere pu på , etter min meining.
Feks AT-OC9xxx pickupp e selvforklarende kordan hull som skal brukes, ved bruk av andre pu'er så e d best å bruke en protraktor
for kontroll etter montering. Noen få produsenta oppgir monterings avstand.
Lettest å koble til kablene først, å så skru pu fast i headshell.

noen eksempla:

AT+Denon.jpg AT combo.jpg PU Combo.jpg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.887
Sted
Kongsberg
Er der forskel på Headshell til lige tonearm vs S.shape tone arm ?
Shell for rette tonearmer har offsetvinklen integrert i selve headshellet. Siden tonearmer kommer i forskjellige lengder - og skal følge
forskjellige geometrier - vil offsetvinklen også variere. Derfor er det liten grad av standarisering av slike headshell - både når det gjelder
offsetvinkel og fatning mot tonearmsrøret...
Shell for S- (og J-) formede armer er i langt større grad standardisert da offsetvinklen her er gitt av armrørets krumning. Derfor har selve
shellet 0 grader offset - og i de aller fleste tilfeller standardisert med en SME-fatning mot tonearmsrøret. Derfor har du i langt større grad
muligheten til å bytte (swappe) headshell - for å få en best mulig match mellom pickupens compliance og tonearmens effektive masse...

Er der forskel på den billige Headshell kontra den dyrere , kontra vægt.
Dyrere headshell er som regel bygget av bedre materialer med bedre rigiditet i konstruksjonen, bedre ledere og bedre elektrisk kobling
i kontaktpunktene. Selv om de fleste dyrere headshell er i den tunge enden er det ikke gitt at et dyrt shell må være tunge. Med unntak
av rigiditeten og massen vil dyrere shell utgjøre minimal forbedring av lyden...

Der er Headshell på forskellige gram . Tænker at montere en Ortofon quintet black s.
Det er viktig å finne et headshell som gir pickupen optimale arbeidsvilkår. Det betyr riktig vekt for å få kombinasjonen av pickup,
headshell og tonearm til en effektiv masse - som sammen med pickupens compliance - plasserer resonansfrekvensen rundt 10 Hz
(+/- 2 Hz) - så armens bassresonanser undertrykkes av RIAAens subsonicfilter. Det er derfor nødvendig å vite hvilke tonearm du skal
benytte for å komme med en anbefaling av headshell. Ta gjerne med platespilleren også.

PS. Jeg fraråder å benytte Audio Technicashellene som anbefales tidligere i tråden, da disse IKKE gir deg alle muligheter til å tilpasse
pickupen til andre geometrier. Jeg foretrekker derfor headshell med slisser for pickupskruene, snarere enn faste hull...

• Liker
Reaksjoner: ELJ

Ivgubahta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2016
Antall liker
54
Sted
Skibotn . Sapmi
Torget vurderinger
1
Noen pu'er passer rett og slett heller ikke i disse AT headshells.
Hullene er rett og slett upassende uansett hvilken geometri . Også litt "grovt" utplassert som nevnt.
Men AT pu'er og Denon 103 e d tut og kjør

ps Foretrekke også headshell med slisser, eller helst tonearm med integrert

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.861
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
For å oppklare misforståelser: AT-headshellene jeg har anbefalt (typene /OCC og H) har teleskopisk lengdejustering i tillegg til de to hullparene, samt azimuth-justering.

Ivgubahta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2016
Antall liker
54
Sted
Skibotn . Sapmi
Torget vurderinger
1
teleskopisk lengdejustering
ja se der , selfølgelig har de det når eg no ser etter. OCC e litt "enklere", bare røret mens LH varianten har et spor i siden.
Hana ML passet ikke når jeg monterte , verken med Technic's duppeditten eller Dr.Feickert protrator. men lurer på om jeg skal eksperimentere litt. MG 10 headshellet har ikke noe justering .

AT headshell.jpg

spaceman_2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2016
Antall liker
112
Hej - Mange fine forklaringer . Mange tak . Jeg endte op med at købe Pro-ject Premium Headshell , som er anpasset til pladespilleren , Men vil indkøbe yderligere 1 . Det bliver en Korf headshell , da denne ser interessant ud . Takker for de fine svar . mvh Space

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.861
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Korf-skallet er veldig bra, kanskje det beste som er å få kjøpt nytt nå. Man skal bare huske at det ikke har azimuthjustering.

spaceman_2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2016
Antall liker
112
Hej . Jeg er klar over den ikke har azimuth , men forefindes på selve armen . Så ikke et problem -

Topp Bunn