heavy weight-expressimo audio

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg holder på med en "oppgradering" av vinylsnurreren og tenkte å dele noen inntrykk.

jeg fikk nettopp tilsendt en heavy weight (expressimo audio sitt design) + en rega locking end stub. (kjøpt fra bob bantz elusive disc)

jeg satte heawy weighten på armen og jaggu ble lyden annerledes gitt. bassfundament og klarhet så det nesten er for mye av det gode. jeg har ikke satt på end stub-en enda, tar det senere når jeg skifter ut den interne armkablingen.

er det noen som har pros and cons vedrørende bruk av en heavy weight?

eller så gav det skikkelig løft i lyden å benytte nåletrykksvekt isteden for den innebygde fjæra i justeringsmekanismen.  still fjæra på maks dvs 3 gram og juster med loddet!!!

jakr
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg har vurdert en annen platematte. den som sitter på flakser av dersom en har det "travelt" under plateskift. jeg har holdt litt igjen ettersom jeg har hørt at dette ikke gir noe på regaen??

ellers så må jeg finne en som er tynn slik at vta blir som før. jeg får vel teste ut hvordan det låter med en annen matte...

jakr
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har akkurat samme erfaring som deg, jakr.

Men "for mye" av det gode? Det finnes ikke!

;D
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Har samme erfaring/er med michell vekta:


Hva er forresten en locking end stub ?
(bilder/forklaring? )
Mvh Jan I
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva er forresten en locking end stub ?
(bilder/forklaring?  )
Mvh Jan I
Det er ikke lett å forklare uten bilder, men her er et forsøk. Jeg har lett etter bilder uten hell.

Endestykket til Expressimo er ikke gjenget i seg selv. Det har en plan anleggsflate mot armrøret, og er gjennomboret i 'lengderetningen'.

Man skrur inn en 'rørstump' i armrøret. Denne er gjenget utvendig og innvendig.

Man trer deretter en unbrakoskrue gjennom endestykket, og skrur den inn i gjengestykket som igjen er skrudd fast i armrøret.

Når man skrur til denne skruen trekkes kontaktflatene på endestykket og armrøret mot hverandre.

På denne måten får man et stort trykk mellom disse flatene, og dermed en ganske mekanisk stiv kobling mellom armrøret og endestykket.

Håper at det går an å forstå dette...
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Same opplegget som Origin Live sitt Structural Mod. Kit. Det eg undra meg litt over er at den gjennomgåande bolten skulle strammast berre svakt til. Dei rådar også til å lytte seg fram til rett stramming. Det har eg ikkje gjort(Tydeleg at det er ulike oppfatningar om kor hardt det skal skruast til f.eks ved armbasen. Origin Live rådar til "fingertight" medan Rega sjølv seier det skal skruast skikkeleg til.). Meiner også at oppgraderinga med nytt lodd og endestuss var vel verd å gjere.

Sigurd
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
som jeg skrev tidligere så har jeg ikke installert endestussen enda. jeg må få ryddet plass og tid til å ta internkablingen av armen samtidig..

er det bare å skru ut den originale stussen med fingermakt, eller må det spesialverktøy til?

jakr
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
er det bare å skru ut den originale stussen med fingermakt, eller må det spesialverktøy til?

jakr
På min arm måtte jeg hjelpe til med en vannpumpetang for å få løsnet. Bare pass på å surre noe rundt stussen slik at det ikke blir merker i den.
På bruksanvisningen står det at en skal bruke gummihansker,men på min satt denne så fast at jeg måtte bruke tang.
Her er en liten hjelpeside:
http://www.vinylengine.com/michell_tecnoweight.shtml

Mvh Jan I
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
flott! da kommer det til å gå smertefritt høres det ut som.

jeg tenkte på en michell vekt, men slo det fra meg fordi det ble sagt at den ikke går inn på stubben til rb900 armen. synd, fordi den har fått svært gode kritikker ser jeg.

av all tweak jeg har gjort er dette det som uten tvil har gitt størst lydmessig endring, mye større enn å skifte pre...jeg må spille litt mere før jeg skifter internkablingen. jeg liker å sjekke ut hva som endrer seg, derfor tas det små skritt om gangen.

jakr
 
Topp Bunn