Hegel H200 eller KRELL KAV 400xi??

A

Audio Optimum

Gjest
joje skrev:
Hegel er vel like norsk som Krell Kav400 er amerikansk! Begge er utviklet i sitt "hjemland", men produsert i østen.

Selv har jeg ikke hørt H200, men gikk fra H1 til Kav400 og er veldig fornøyd med det. Bladelius har jeg ikke hørt, men har fått med meg at mange er veldig fornøyd med dem.
Det første var litt av poenget mitt..

Fakta 1:
800va trafo er ikke allverden til å fremtvinge respektive målinger i 8 ohm eller 4 ohm.. maks 70% i effektivitet + effekt til forforsterkerdelen = lite sannsynlig.... Målinger er en ting og den subjektive opplevelsen noe annet...Heldigvis...

Før man begir seg ut på domfellelse over andre produkter bør man ha litt mere orden i "sysakene".. ;)

"Hooligan`isme" hører mest hjemme på fotball-banen og ikke rundt anbefalinger av hjemme-elektronikk...

Krell har en fantastisk produktportefølje..inkl. budsjettreferansen Kav, men å påstå att den er bedre en H-200 faller på sin egen urimelighet da det til syvende og sist koker ned til smak...

Fakta 2:
På spesifikasjoner er fremdeles både H-200 og Bladelius betydelig bedre... Bladelius seriøst bedre ;) det er de faktiske forhold..

Er forøvrig helt enig at hjemlån/testing er den beste anbefalingen

mvh
:)
 
H

hawenger

Gjest
Det blir vel alltid sånn at de som har krell mener det er best og fronter det. Og de som har hegel eller andre merker mener deres er det beste. Vel og bra!!

Man bør uansett lytte seg frem og så finner man ut hva passer best til egne lyttepreferanser. Heldigvis kan man ikke fastsette lydkvalitet alene ut fra spesifikasjoner.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har hatt Krellen tidligere og den var veldig bra , nå kjører jeg Hegel H1 Mk4 og er litt sjokkert over hvor bra den egentlig er i forhold til pris, fikk lyst å teste Krellen igjen for å
sammenligne mer!
Saftig bassskyv i de begge (ved normale lyttenivåer), men jeg tror Hegel er litt mer oppløst/finkornet i toppen uten at den på noen måte er "hard".
Tror det "Sound Engine" konseptet/designet til Holter har noe for seg.

Både Krellen og Mac 6900 har vært litt rundere/varmere i toppen hos meg enn Hegel H1, men når Hegel klarer å være klar som kildevann uten å være klinisk så blir den en liten favoritt.
Dette går vel mye på smak uansett??
:)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
hawenger skrev:
Det blir vel alltid sånn at de som har krell mener det er best og fronter det. Og de som har hegel eller andre merker mener deres er det beste. Vel og bra!!

Man bør uansett lytte seg frem og så finner man ut hva passer best til egne lyttepreferanser. Heldigvis kan man ikke fastsette lydkvalitet alene ut fra spesifikasjoner.


Ikke nødvendigvis, men hvem vil innrømme at de har tatt/kjøpt feil produkt!

Har hørt både Hegel H 200, og Krell 400 XI (har eid denne i flere år), men kunne uansett ha levd problemfritt i mange år, med begge produktene :)

De er jo uansett lagd/produsert i Kina begge to!
 
A

Audio Optimum

Gjest
SilverSurfer skrev:
Har hatt Krellen tidligere og den var veldig bra , nå kjører jeg Hegel H1 Mk4 og er litt sjokkert over hvor bra den egentlig er i forhold til pris, fikk lyst å teste Krellen igjen for å
sammenligne mer!
Saftig bassskyv i de begge (ved normale lyttenivåer), men jeg tror Hegel er litt mer oppløst/finkornet i toppen uten at den på noen måte er "hard".
Tror det "Sound Engine" konseptet/designet til Holter har noe for seg.

Både Krellen og Mac 6900 har vært litt rundere/varmere i toppen hos meg enn Hegel H1, men når Hegel klarer å være klar som kildevann uten å være klinisk så blir den en liten favoritt.
Dette går vel mye på smak uansett??
:)
Det er det med å finne rette balansen i oppsettet. med den på plass låter det meste akseptabelt uansett brand..

mvh
:)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
På mine høytalere synes jeg ikke noen av de var veldig bra i forhold til det jeg endte opp med i samme prisklasse, men av en usnobbete brand. Men har hørt store Krell forsterkere og det var rett og slett en fantastisk lyd opplevelse.
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
554
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
HeHe!

Mykje krangling her asså, lydsmak er fleirdelt! Ikkje alle kan like det samme!

Har sjølve testa ulike forsterkere i din prisklasse. Har og hatt mange ulike høytalere. Kan nevne at eg har testa Primare I30, YBA YC201, Hegel 200, Cayin 252b, Arcam A32...

Alle forsterkerene har sine sterke og svake sider.

Per dags dato har eg Krell Kav400. Meget så nøgd med denne. Den gir meg "mykje" av det eg er ute etter. God bass, fin mellomtone, OK i toppen.

YBA som eg tidlegare hadde var kanskje meir musikalsk og dynamisk, men mangla totalt bass(særleg på lavt nivå).

Uansett er tipset til trådstartar: prøv heime, finn ut kva dul ikar og kjøp det:)

NB! Bruker for tida Tannoy DC6T høytalere, andre høytalere jeg har hatt er feks Dali Mentor 6. Selv om Dali får kjempetester synes jeg Tannoy sine som er billigere er bedre. Gjelder som sagt å finne sin "sound"....
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - her var det mange sterke meninger....

Datteren min og mannen hennes har en Hegel H200 - som de er kjempegodt fornøyd med. Låter veldig bra i mine ører. Krell KAV400xi sto også på innkjøpslisten - og det gjorde et par andre også - men siden det skulle være brukt, og siden det skulle være sort farge, og siden det første i den rette fargen som kom rekendes på brukjøpfjøla var en Hegel H200, ble det altså Hegel. Jeg er helt sikker på at de hadde ikke gjort mye feil om de hadde kjøpt Krell i stedet - men nå ble det altså tilfeldigvis Hegel.

Hegel H200 er en veldig atypisk Hegel - ikke den skarpe litt slitsomme klangen som Hegel har hatt rykte på seg for å ha. Behagelig, glatt, og med bra punch og kontroll i bassen. Flott lyd på alle måter. M.a.o. ingenting å frykte.

Det blir uansett et spørsmål om smak og behag og matching. Det beste er å prøve selv i eget anlegg. Hvis man har mulighet til det.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
f skrev:
hawenger skrev:
Det blir vel alltid sånn at de som har krell mener det er best og fronter det. Og de som har hegel eller andre merker mener deres er det beste. Vel og bra!!

Man bør uansett lytte seg frem og så finner man ut hva passer best til egne lyttepreferanser. Heldigvis kan man ikke fastsette lydkvalitet alene ut fra spesifikasjoner.


Ikke nødvendigvis, men hvem vil innrømme at de har tatt/kjøpt feil produkt!

Har hørt både Hegel H 200, og Krell 400 XI (har eid denne i flere år), men kunne uansett ha levd problemfritt i mange år, med begge produktene :)

De er jo uansett lagd/produsert i Kina begge to!
Krell kav400-xi er ikke produsert i Kina, etter hva jeg har fått med meg ? Den nye modelen er det. Ikke for at det behøver og ha noe og si.
Nå er jeg også ganske uenig i det mange sier ut ifra spesifikasjoner. Virker nesten på meg som at desto bedre tekniske spec.. desto bedre lyd.
Det er en grunn til at komponenter blir satt i forskjellige klasser. Noe av grunnen er spesifikasjoner, mens andre grunner er hvordan lyden blir levert ;)

Hadde foresten en primare I21 en gang, den hadde 800VA trafo. Samtidig fikk jeg en Lyngdorf SDAI 2175, nå er den basert på klasse D prinsipet, men fy så mye kraftigere den var.
SDAI 2175 testet jeg også mot H200 og SDAI hørtes minst like kraftig ut. SDAI har trafo på 650VA. ;)
 
Topp Bunn