Hegel h200 vs lyngdorf sdai 2175

Lappemolly

Medlem
Ble medlem
07.04.2007
Antall liker
0
Har tenkt å kjøpe Dali helicon 400mk2

Skulle gjerne ha tilbake meldinger på om

hegel h200 og lyngdorf sdai 2175 passer?

Har dem på lyngdorfen. Låt bra i mine ører da.

Og hvem egner seg best? Eller ingen av dem?

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
330
Torget vurderinger
2
Hegel H200 kan brukes sammen med det meste. Har selv den forsterkeren. Har du høyttalere så dra innom en butikk å få lånt deg en h200 for test. Etter mitt syn er det en forsterker som ikke tilfører noe, eller trekker fra noe. Så er høyttalerne lys og skarp i utgangspunktet, så er kanskje ikke H200 den beste. Jeg liker den for utrolig bra kontroll, masse detaljer. Forvent dog ikke feit rørlyd, men er absolutt verd å se nærmere på. Har ikke testet eller hørt forsterkere i prisklassen som er bedre enn denne, men så er det personlige preferanser som til slutt avgjør.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Vel, jeg kan gi deg et slags svar, i hvert fall. Jeg har eid og brukt Tact sin 2175 som rein effekt (altså ikke som integrert) og jeg har nå Hegel H2A - den avløste Tact'en. Så det jeg kan si noe om er hvordan jeg oppfattet de to i mitt anlegg, men husk på at jeg har ikke hørt noen av de som integrert, kun som ren effekt. OK? ;)

I mine ører var Hegel overlegen Tact på de fleste parametre, spesielt fra øvre mellomtone og opp. Der hvor jeg oppfattet Tact som litt hard, skjærende og manglende luft i toppen (spes. diskanten) og nesten metallisk på sitt verste, syns jeg Hegeln er mye mer oppløst, luftig og mye mindre hard (og jeg snakker om første gen. av Hegel sin H2A som går for å være noe hard og klinisk).

I førstningen oppfattet jeg Tact'en som noe mer kontant og tøffere i bassen, men etterhvert ble jeg mer overbevist om at den var ikke det - Hegeln var også her mer oppløst og detaljert, slik at det som kunne høres ut som "bedre" bass med Tact'en, heller var mindre detaljert bass.

Generelt sett så er oppfatningen min at begge to er nøytrale forsterkere som ikke på noen måte heller mot det varme, heller mot det kjølige. Men Hegeln er mer oppløst, detaljert, mindre hard og derfor i mine ører klart å foretrekke - spesielt siden jeg ikke oppfatter den som dårligere på noen parametre kontra 2175. Nå har vel SDAI 2175 også en innebygget romkorreksjon? Den aner jeg ikke hvordan slår ut, så igjen: dette er mine erfaringer med begge de to nevnte som rent effekttrinn og ikke som integrert. Men jeg ville klart gått for Hegel, jeg. :)

Lappemolly

Medlem
Ble medlem
07.04.2007
Antall liker
0
Takk for svar. Har ikke høytalerne i hus. Hørte på dem med lyngdorfen, da jeg

var innom hifi klubben for å sjekke litt. Sikkert innbildning, men synes der og da at 2x200w var litt svak??

Var mener dere om det? b
Burde ta steget opptil h4a? Den er dyr da men...

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
2x200 fra 2175 burde være tilstrekkelig det. Men du burde heller vurdere TDA2200, men det koster jo litt mer da. Jeg hadde 2175 på mine 803D noen uker til min TDA2200 kom (var tomt på lager og tok noen uker å få den). Jeg syntes 2175 klarte seg veldig bra på 803D til å være en intr forsterker til litt over 10k, men TDA2200 ble noe helt annet. Selv rett fra eske med kun 5sek innspilling låt den langt bedre.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
2x200 watt burde holde til det meste, så lenge du ikke skal spille i et stort rom eller med et vanvittig lydtrykk (eller begge deler). Min opplevelse av Tact kontra Hegel er forøvrig at Hegeln virker kraftigere enn Tact'en, noe den strengt tatt er - men ikke med veldig mange watt. Hvis du har HT hjemme eller har mulighet for å få dem hjem og kan få lånt både Hegel og Tact, ville jeg gjort det. Personlig ville jeg helt klart valgt Hegel foran Tact, men YMMV.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
sverddrager skrev:
Takk for svar. Har ikke høytalerne i hus. Hørte på dem med lyngdorfen, da jeg

var innom hifi klubben for å sjekke litt. Sikkert innbildning, men synes der og da at 2x200w var litt svak??

Var mener dere om det? b
Burde ta steget opptil h4a? Den er dyr da men...
Den er jo på 2*150Watt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
torhaavard skrev:
2x200 fra 2175 burde være tilstrekkelig det. Men du burde heller vurdere TDA2200, men det koster jo litt mer da. Jeg hadde 2175 på mine 803D noen uker til min TDA2200 kom (var tomt på lager og tok noen uker å få den). Jeg syntes 2175 klarte seg veldig bra på 803D til å være en intr forsterker til litt over 10k, men TDA2200 ble noe helt annet. Selv rett fra eske med kun 5sek innspilling låt den langt bedre.
Mitt inntrykk av SDAI er at forforsterkerdelen er en flaskehals.

Er overbevist om at SDA med en god forforsterker vil fungere bedre enn den integrerte løsningen.

Mbare: Hegel H200 er mye kraftigere enn SDAI2175 og tilsvarende dyrere. Lyngdorf/Tact mangler litt kontroll i bunn når den kobles til høyttalere med litt lav følsomhet.

Lappemolly

Medlem
Ble medlem
07.04.2007
Antall liker
0
2x150w ja. Spesifikasjonene er misvisende da eller?
Synes lyngdorfen var litt svak i bunn ja.
Noen som har erfaring med Dali Helicon 400mk2?
Er disse varm-kald?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Spesifikasjonene er vel ikke direkte misvisende men det er greit at man leser lengre enn kun til antall oppgitte watt.
I dette tilfellet yter forsterkeren 2*200W ved kont. effekt, begge kanaler i drift, 1kHz, 1% forvrengning.
På det amerikanske markedet ble forsterkeren markedsført med 2*150W som er en ærligere effekt men begge effekter kan forsvares.

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
Tar jeg ikke helt feil testet Hifi+ eller et annet kjent magasin SDA2175 og målte denne til ca 220w \8ohm x 2.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Test før kjøp er mitt råd, jeg har eid en H200 og det matchet ikke i det hele tatt mot mine Audio Physic.

MVH Johnny

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Antall liker
0
Hei!

Stiller meg bak anonyms synspunkt her. Hadde selv Helicon 400(riktig nok orginalen) sammen med sdai2175. Forforsterkerdelen i Lyngdorf sdai2175 er sikkert ok til prisen, men da jeg kobler inn en dp c1b som forforsterker fikk pipen en helt annen lyd!! Dyr forforsterker dette ja, men blir jo et regnestykke utifra ditt total budsjett. PS! Finnes sikkert andre gode alt til pre amper også.

Mvh Theo

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
891
Hei,

Jeg bruker Helicon mkI sammen med Hegel H4SE. Veldig fyldig mellomtone sammen med en bassgjengivelse du antagelig må opp til Nemo for å kunne forbedre i noen grad, er det som umiddelbart slår en. Jeg har tidligere hatt Hegel H2 mkI. Det som ble antydet av basstoner på denne fremstår plutselig som kontant fyldig bass med H4SE.

Bent Holter har uttalt at H200 skal være 90% av H4+P4. Hvis det er tilfelle må i så fall H200 være et kjempekjøp. Noe jeg er litt i tvil om. Ut fra testen av H4SE i Hjemmekino var H4SE ganske annerledes og bedre enn H200.

Det jeg har hatt litt problemer med er at diskanten har vært litt i spisseste laget med det oppsettet jeg har. Dette føler jeg at jeg delvis har greid å få bukt med gjennom nye kabler og eksprimentering med forskjellig type demping under komponentene (les; fått vekk glasshyllene).

Hegel er ganske så nøytral så den slipper igjennom det meste på godt og vondt. Jeg har tro på at hvis du velger Hegel forsterkning sammen med Helicon 400 så bør du gå for en litt myk/varm digitalkilde. I testen av H4SE i Hjemmekino ble det brukt en Ayon CD-1 Cd spiller. En balansert rør CD spiller som denne tror jeg ville vært perfekt i et sånt oppsett. Nå er det jo annonsert en ny Ayon CD-2 så denne kunne kanskje vært noe å kikke på.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
torhaavard skrev:
Tar jeg ikke helt feil testet Hifi+ eller et annet kjent magasin SDA2175 og målte denne til ca 220w \8ohm x 2.
Tror det var i danske high fidelity, har iallfall sett målinger av denne og mener den målte rundt 220W i 8 ohm og nesten 400W i 4 ohm.

Men forøvrig er samme forsterker solgt under navnet Tact og da med 2*150W.

SDA2175 er en ordentlig undervurdert forsterker, den låter fenomenalt bra, oppløst til tusen og veldig ærlig, mine ankepunkter er effekt og basskontroll. Finnes mange dyrere forsterkere som ikke er bedre.

T

timc

Gjest
Har lekt litt med SDA2175 på B&W 804s. Det fungerte ikke i det hele. Skrudde litt opp og hele lydbildet brøt sammen til en strek på midten. Snakker ikke om rockenivå nå. Basskontroll var der ikke på noe nivå. Fungerte mye bedre til Dali Helicon 400 mk1.

-Tim

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Så for eksempel at et trondheimsfirma skal selge en integrert Bryston.

B

brand-x

Gjest
Anonym !

Jeg må korrigere deg litt.. ;) Tact sda2175 (ligger litt gjemt i betegnelsen... er 2x175 watt).
High Fidelity målte den til som du beskrev over 200 watt, men i 4ohm 475watt... mulig jeg må korrigeres litt her ;D.. men det er mere rett enn feil..

Lyngdorf sda 2175 er fremdeles en 2x175 watter...

Hifi-klubben har presentert den som 2x200 watt noe som i og for seg er riktig..

Det som derimot er feil og det har versert en del påstander her på sentralen om dette, er att SDA2200 skulle være kraftigere enn SDA og SDAI 2175... Det er den ikke Effekt-trinnet på disse tre er identisk.. det samme er strømtrekket.. ;) Hvor mye pre/prosessoren i SDA og SDAI trekker fra strømtrekket vet jeg ikke men litt må det være selv om det er switchmode forsterkere. Derfor er isolert sett SDA 2175 den med mest "pulver" av disse..

Ang. musikalitet står ikke Tact/lyngdorf noe tilbake for f.eks. Krell Kav400xi..
eller Bladelius og Hegel for å nevne noen fler.. Ingen av disse er dårlige musikkformidlere..
Noen liker mye "filter" og andre setter mest pris på minst mulig "farging"..

Jeg vet hva jeg selv ville valgt, men det er neppe interesant for andre enn meg :)

mvh
Kjell P..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Bladelius og Hegel har mye bedre kontroll på bassen enn Lyngdorf dersom forsterkerene skal drive en tung last.

Forøvrig synes jeg 475W i 4 ohm høres fantastisk ut, trekker du fra 100W høres effekten mer sannsynlig ut.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Ser i testen av SDA2175 på stereomojo.com at den yter 375W i 4 ohm.

B

brand-x

Gjest
Anonym !

Jeg har også sett den testen du henviser til, så det er korrekt... Men den testen som ble foretatt av High Fidelity viste andre målinger inkl. maks strømtrekk i torturbelastning..
( Jeg skal lete frem det bladet ikke minst for min egen del, men for å sitere så nøyaktig som mulig )... :-[

For ordens skyld er vel 375 watt i 4 ohm det lyngdorf opererer med selv i specene ??

mvh
Kjell P.. :)

Lappemolly

Medlem
Ble medlem
07.04.2007
Antall liker
0
Takk for mange gode argumenter. Disse tar jeg med på veien.

Skal få hjemlånt både hegel og Lyngdorfen. Her skal det testes!

Har også hørt mye bra om Rotel sin råsterke 1095 5x200w forsterker.

Mestrer den Helicon 400 tro? Kan Rotlen være en kandidat her?

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
1095 skulle kunne spille bra på Hel400. Burde spiller fyldig å fint, men kanskje ikke så åpen i toppen som Hegel\Lyngdorf.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
270
Torget vurderinger
1
Både hegel og lyngdorf går på folkemunne for å være litt klinisk lydende forsterkere, sterile om du vil.

De savner litt hjerte-smerte-engasjement..

Jeg ble litt skuffet over lyngdorf når jeg lyttet på den,da lyden den leverte passet med med ryktene, den lød litt klinisk og steril og engasjerte lite, noe gutta på hi fi klubben var enige i.

Gikk inn i lokalet til lyric ved siden av og hørte creek ;D det var andre boller det,her var det engasjement ja, foten trampa automatisk takte, lyden var stor og frodig og delikat med et snepp varme!

Og det var 5350SE, og Destinyn er bedre med god margin(les testen til Arve på audiophile)

Men smaken er som baken, og dette var min opplevelse av lyngdorf vs creek.

Destiny.. :)

Topp Bunn