Forsterkere HEGEL H200 VS NAD M2?

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Innlegg
148
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Har tidligere vurdert nye høytalere som oppgradering av mitt kinoanlegg til bedre stereolyd. Går bort fra dette og starter første trinn i oppgraderingen med mer effekt og bedre stereoforsterker. Dette for å få mest mulig ut av Mirage m7-si. Mangler helt klart power her..

Har testet ut Audiovector Mi1 Avantgarde, de låt fremdragende hos selger, i min receiver låt de flatt, tamt og meget kjedelig. Manglet helt klart styrke. Ble levert tilbake (hadde avtale på dette).

Så til det essensielle.... Har noen av dere erfaringer med både hegel h200 og nad m2? Hva er deres erfaringer?
 

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Innlegg
148
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Ingen med lyd- og styrkereferanser her?
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
7
Jeg har ingen formening om Hegel vs Nad, men jeg ser på ønskelista di over høyttalere der du har Monitor Audio, Kef og Audiovector. Det kan være at Hegel ikke er den optimale matchen til et par av disse. Hegel trives godt med høyttalere som ikke er for frampå i diskanten, f.eks Vienna Acoustics, Dynaudio, B&W, Sonus Faber... Bare noen tanker fra meg om matching (kan godt være jeg tar feil)
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Mistenker det er M3(18k) du mener, og ikke M2(40k), da denne ligger vesentlig nærmere H200(22k)?

Jeg har testet alle tre, og det er noen + og - med alle. M2 er lydmessig overlegen de to andre, men har utrolig lite innganger og utganger. Den har såvidt jeg har sett heller ikke HT-passtrough og er dermed noe mer komplisert å integrere i et hjemmekino oppsett.

H200 har en inngang som automatisk setter volumet til maks(eller nær maks i alle fall) og er dermed meget enkel å integrere i en hjemmekino. På M3 må man koble receiveren på "main in", altså direkte i effektdelen i M3en. Dermed er både volumkontroll og inngangsvelger deaktivert så lenge denne er i "kino modus". Har ikke finlest manualen til M3 ang dette da jeg brukte den til rent stereo oppsett, så at det ligger en mulighet ala det H200 har er mulig.

Når det kommer til lydkvalitet blir dette litt smak og behag. Jeg opplever H200 som en anelse mer kraftfull enn M3, men M2 slår dem begge. H200 har litt mer driv i bassen med god attack og mellomtonen er klar men noe "kald". Personlig liker jeg den klare mellomtonen, men det blir en smaksak. M3 er litt motsatt. Den er snillere og mer nøytral i bassen og har en varm og fantastisk mellomtone og utklinging i toppen. Det hele koker altså ned til smak å behag.


Geir Arne
 

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Innlegg
148
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Hei.
Det er M2 jeg har i tankene ja. (ja den er en del dyrere..)
Jeg mener helt klart at den har HT-passtrough.

Mener å ha lest at hegel h200 og dynaudio er god match, men det er vel "ørene-som-hører" her også? ;)

Tar gjerne imot flere meninger om forholdet mellom h200 og m2.

Vedlagt bilder av baksiden av m2 og h200. M2 har ca like mange/få innganger som h200? :)


NAD M2 har vel også en god innebygget DAC som hegel h200 ikke har??
 

Vedlegg

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Innlegg
148
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
ganilsen skrev:
Mistenker det er M3(18k) du mener, og ikke M2(40k), da denne ligger vesentlig nærmere H200(22k)?

Jeg har testet alle tre, og det er noen + og - med alle. M2 er lydmessig overlegen de to andre, men har utrolig lite innganger og utganger. Den har såvidt jeg har sett heller ikke HT-passtrough og er dermed noe mer komplisert å integrere i et hjemmekino oppsett.

H200 har en inngang som automatisk setter volumet til maks(eller nær maks i alle fall) og er dermed meget enkel å integrere i en hjemmekino. På M3 må man koble receiveren på "main in", altså direkte i effektdelen i M3en. Dermed er både volumkontroll og inngangsvelger deaktivert så lenge denne er i "kino modus". Har ikke finlest manualen til M3 ang dette da jeg brukte den til rent stereo oppsett, så at det ligger en mulighet ala det H200 har er mulig.

Når det kommer til lydkvalitet blir dette litt smak og behag. Jeg opplever H200 som en anelse mer kraftfull enn M3, men M2 slår dem begge. H200 har litt mer driv i bassen med god attack og mellomtonen er klar men noe "kald". Personlig liker jeg den klare mellomtonen, men det blir en smaksak. M3 er litt motsatt. Den er snillere og mer nøytral i bassen og har en varm og fantastisk mellomtone og utklinging i toppen. Det hele koker altså ned til smak å behag.


Geir Arne


Strålende, god tilbakemelding. Dette gir meg mer "kjøtt på benet" :) Hegel er et av valgene, nettopp for den kan oppleves som noe skarp og klar i mellomtonen. Det er et av savnene mine i oppsettet jeg har. Varm forsterker og varme høytalere, gir en for varm og nedtonet mellomtone og lite oppløst diskant.

Håper m2 også forbedrer dette?

Noen som kan bekrefte at m2 har HT-passtrough? Altså, kan fungere som en effektforsterker for kinoreceiver?
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
M2 er litt som Hegelen i mellomtonen. Den er meget "ren"(om man bør bruke det begrepet) over hele frekvensområdet. Den spiller uanstrengt og gir uttrykk for å ha godt med krefter.

En av få ting jeg savner er pre-out slik at jeg kan koble på sub. Ellers er denne meget god til prisen.

For å få noe tilsvarende HT-passtrough må du nok koble til receiveren til en av de analoge inngangene og sette opp volumet til nær maks hver gang du skal bruke denne "funksjonen".

Personlig syntes jeg M2 er bedre enn H200 på samtlige parameter. Om dette er verdt dobbel pris får være opp til den enkelte å avgjøre. Sammenligner man prisen på H200 sammen med HD20(siden M2 er en "powerdac") er differansen mindre og lettere å svelge.


Geir Arne
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hva med en krell da? Enda bedre. ;)
 

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Innlegg
148
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Jeg kom over en Hegel H200 som hadde en pris jeg godt kunne leve med.
Meget fornøyd med den. Spiller betraktelig mer oppløst og her en klart medre og markant mellomtone enn Denon 3803. (skulle bare mangle!)

Skulle gjerne testet den med Hegel dac HD10/HD11/HD20 på mine lydkilder og høytalere. Noen som bor i mitt nabolag her?:)

Tror nok ikke Pioneer cd/dvd spilleren til 2200,- er det opptimale. Selv om den fikk strålende mottakelse når den kom, spes på lyd. Og sacd delen.

Ei heller Tvix box'n. Den spiller faktisk noe bedre enn Pioneer gjør..

En Hegel dac mellom disse hadde vært interessant.
Noen som har prøvd dac på disse?

:)
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
7
TorErik skrev:
Jeg kom over en Hegel H200 som hadde en pris jeg godt kunne leve med.
Meget fornøyd med den. Spiller betraktelig mer oppløst og her en klart medre og markant mellomtone enn Denon 3803. (skulle bare mangle!)

Skulle gjerne testet den med Hegel dac HD10/HD11/HD20 på mine lydkilder og høytalere. Noen som bor i mitt nabolag her?:)

Tror nok ikke Pioneer cd/dvd spilleren til 2200,- er det opptimale. Selv om den fikk strålende mottakelse når den kom, spes på lyd. Og sacd delen.

Ei heller Tvix box'n. Den spiller faktisk noe bedre enn Pioneer gjør..

En Hegel dac mellom disse hadde vært interessant.
Noen som har prøvd dac på disse?

:)
Gratulerer med en kjempeforsterker! Ser ut som du er på vei mot noe bra her. Jeg har selv Hegel + Dynaudio, og har aldri vært så fornøyd!
Jeg hadde tidligere en Benchmark DAC1 til min H200 og byttet til Hegel HD10. Syns det låter mye bedre, så Hegel DAC til Hegel forsterker anbefales.
Hvor sånn omtrent er ditt nabolag?
 
  • Liker
Reaksjoner: DoB

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Gratulerer med god forsterker, ja!
Jeg Savner min H200, solgte den for å finansiere P4AMKII, og har en Primare A30.2 som en "holder så lenge"-løsning, men her kommer det Hegel i hus igjen, på sikt!
H200 er en fantastisk forsterker til prisen.

Hvor bor du hen? (Med tanke på å teste med DAC)
 

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Innlegg
148
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
HHH og Gimsegutten: Mitt nabolag er nordre vestfold, Hortenområdet. Hva med dere?
----------
Har forresten en god kompis i nærområdet som lånte meg sin benchmark dac1.

Gledet meg som en guttunge før julaften på testen, og "løftet" i lydbildet.
MEN, løftet uteble.. Må være ærlig å si at jeg virkelig slet med å høre forbedinger her... Prøvde med forskjellige inn- og utganger samt balanserte. Løftet uteble, kan da ikke være all verdens dac i en slik multimediaspiller? Tvix?

Hadde vært artig å testet ut med coax1 inngangen på hegel hd11, eller hd20 som har den samme inngangen etter hva jeg har lest meg til..?

Høytalere som hadde vært strålende å få hørt på, sammen med h200 er dynaudio focus 220mkII eller 260. :D :D
 

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Innlegg
148
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Hei.
Til info på besitter jeg nå Hegel H200 + Hegel HD20 samt dynaudio focus 220. Med nordost red dawn...
Meget fornøyd!

Mer snert i skarptrommer. Full kontroll og bra bass. Oppløst og kraftfullt.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg har ingen formening om Hegel vs Nad, men jeg ser på ønskelista di over høyttalere der du har Monitor Audio, Kef og Audiovector. Det kan være at Hegel ikke er den optimale matchen til et par av disse. Hegel trives godt med høyttalere som ikke er for frampå i diskanten, f.eks Vienna Acoustics, Dynaudio, B&W, Sonus Faber... Bare noen tanker fra meg om matching (kan godt være jeg tar feil)
Hegel H200 har jeg prøvd på Monitor Audio GS60. Testet også forskjellige forsterkere på denne tiden. Div receivere som pre, stereopre+effekt osv. Jeg kan bekrefte at Hegel H200 låter elendig på Monitor Audio. Predelen i H200 parret med Paraound NC2250 låter fantastisk, så jeg gav effektdelen i H200 "skylda" den gangen.
H200 som integrert eller som effektforsterker ble bassfattig, skarpt og lyttetrettheten kom FORT.
 

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Innlegg
148
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Stadige skifter...
Ut gikk billig cd spiller til fordel for oppo 95.
Ut gikk også tvix som jeg var fornøyd med, men nå kobles ekstern harddisk til oppo.

Oppo'n har strålende dac innebygd. Analog xlr ut på red dawn fungerer så bra at Hegel hd20 gikk til en her på forumet.

Kunne faktisk ikke høre forskjell på oppo analog, og oppo coax til dac. Dermed færre bokser, mer kr på konto og like god lyd!!
Kr investeres sikkert i noe annet nytt.

Det er jo sånn det er, ikke sant?
 
Topp Bunn