Forsterkere Hegel. H80 vs Primare i22dac

kjetso

Medlem
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
4
Lånte en Hegel H80 for et par uker siden og syntes det ble mye bass med mine Audiovector M3 Signature. Fikk tips om å endre på lytteposisjon mm. Det har jeg gjorde og har i dag lånt med med H80 for å teste å nytt.

For det første: den nye lytteposisjonen mm er mye bedre, ingen rommene bass. Så den er grei.

Noen anbefalte med å teste mot en Primare, og jeg fikk låne med meg en i22 dac også. Så nå blir det spennende å teste i helgen.

Første inntrykk: Primare er mer opplyst og har klarere vokal, og samtidig kontroll på bass. Hegelen virker litt daff i forhold. Spørsmålet er bare om ikke Primaren blir litt masete, eller om det er den jeg vil like best etter å ha testet mer.

Noen av dere andre som har erfaringer eller synspunkter på lydsignatur Primare vs Hegel?

Sist redigert:

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
216
Torget vurderinger
4
Hadde H70 og i22 på Klipsch RF62 mkII.

H70 ble for skrikete i øvre mellomtone, i22 mer behaglig å høre på, mer laid-back.
Synes H70 hadde bedre oppløsning i diskanten, samt mer kontant bass enn i22.

Men nå er jo H80 blitt "varmere" enn H70 sies det.

kjetso

Medlem
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
4
Nye testing frem og tilbake, og vanskelig å bestemme seg for hva man liker best.

Synes H80 tenderer mot noe mørk, har en noe tilbaketrukket vokal og er litt uengasjerende.
I22 har mer fokus på vokal og er lysere, men mangler noen detaljer som kommer frem på Hegelen.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er mange år siden jeg høre noe Audiovector og jeg husker ikke om jeg har hørt din modell men litt tilbaketrukket vokal og uengasjerende er hvordan jeg husker dem generelt.

edit: lydminnet er ikke særlig pålitelig dog, hverken mitt eller de fleste andres :)

Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Jeg hadde en Primare i22 dac. Følte denne heller mot det lyse ja. Via den innebygde dac`en.
Koblet den til min Hegel HD20 dac og da ble det en helt annen lyd. Mer balansert og nøyaktig.
En lyd jeg kunne levd med faktisk. Klart verken Primare i22 eller H80 har overflod med krefter og
derfor valgte jeg også å selge i22.Så hvis du evt kjøper en i22 og en brukt Hegel HD 10/20 eller 11
kan du kanskje finne en balanse dersom kan falle i smak.
Jeg syns lyden ble større i alle retninger og bassen satt bedre med HD20 som dac.
Men nå er HD20 en desidert bedre dac enn både den i i22 og H80, så det skulle bare mangle.

Om du kan leve med 2 bokser vil jeg kanskje anbefale deg en slik vri. Koster ikke skjorta
lengre for en brukt HD10 (ca 2500 kr) eller HD 11 (ca 3500 kr) og HD 20 (ca 4500 kr)

Mvh Øyvind

kjetso

Medlem
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
4
Gode forslag Øyvind.

Har nå konkludert med etter ytterligere testing med kona:
- Hegelen er fin, men den demper ned vokalen vel mye hos oss, sender mye lyd mot en og virker litt lite oppløst og til en viss grad masende.
- Primaren har vokal i fokus men mangler noe i mellomområdet og virker litt tynn.

Spørsmål 1: Er dette signaturene til Primare og Hegel slik at det ikke er noe poeng i å vurdere de noe dyrere modellene fra samme merker?

Spørsmål 2: Er det andre merker som vil passe "min smak"?

PS: mulig jeg er litt pirkete, men jeg antar at om forsterkeren hadde passet min smak så hadde man merket det umiddelbart.....og at man ikke tenker "liker jeg egentlig denne?" selv om man virkelig legger godviljen til - erfaringer?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
216
Torget vurderinger
4
Hva er din smak da?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.977
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hvis du er I tvil om begge har du nok ikke truffet rett,like greit å legge det bak seg.

Da er det på tide å tenke I andre baner,Kanskje Densen hadde vært noe å prøvd?

mvh

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Her går det litt på de innebygde dac`er og vil jeg si. Jeg fikk STOR forskjell ved å kjøre
Hegel HD20 via i22. Har hatt Hegel H200 og Hegel H300. Hegel H300 hadde en kjempefin
balanse i lyden, etter min mening. Kjørte sammen med Dynaudio Focus 160. Kjempematch.

Hvis jeg forstår deg riktig utfra det du beskriver i lyden mellom disse, veil jeg si at en
miks med Hegel HD20 dac og Primare i22 vil gi deg en lyd midt mellom forskjellene
H80 vs i22 med sine respektive dac`er. Er verdt forsøket om du kan få det til.

Vet ikke hva ditt budsjett ligger på i maks. Men en H300 brukt vil ligge på ca 22000.
Den har kraft nok til å ha kontroll også. Men klart i en annen prisleie enn hva du ser på nå.

Mvh Øyvind

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Bur du slik til at du kan få testa andre forsterkarar? Viss du tykkjer Hegel er masete og Primare er lys, tenkjer eg du bør prøve fleire forsterkarar. Verken lys lyd eller masete lyd er imponerande i lengden.

Kva lydkjelde brukar du?

Og treng du innebygd dac?

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Og ikke minst- Spiller du høyt?
Dersom du ikke er avhengig av å spille kjempehøyt, har du vært innom tanken på en god, varmende rørforsterker?
Alternativt, bare finne andre forsterkere enn det dem har å tilby på soundgarden. Det er fryktelig mye å velge i der ute.
Rega eller Dayens for eksempel?

Sist redigert:

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
216
Torget vurderinger
4
Må slå et slag med favoritten min her, Rega Brio-R
Ikke så kraftig, men du verden så engasjerende.

kjetso

Medlem
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
4
Budsjett er ikke nødvendigvis begrensende faktor, innen rimelighetens grenser..

Bør nok ha mer muskler, så en test av H300 er nok neste skritt.

Sist redigert:

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
216
Torget vurderinger
4
Til Audiovector er jeg redd Brio-R blir for liten, men er jo altids vært et forsøk, du får jo kjøpt den til rundt 3000kr brukt.

Den har veldig god rytme og driv, litt frampå mellombass, har bra oppløsning og en behagelig og kansje noe avrundet topp.
Og den låter svært bra på lave og moderate volum!

gujo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2014
Antall liker
35
Titta gärna i senaste numret av Hifi& Musik. Har grupptest av ganska många först i aktuell prisklass. Bl a Primare. Hegel, Moon , Naim.
En som inte var med där men brukar komma ut bra / bäst i sådana test i engelsk OCH tysk press är Creek Destiny. ( har ej hört själv.) Med den far man ju köpa lös dac men det fanns ju bra ej så kostsamt
förslag på Hegel ovan.
Eftersom du har flexibilitet i budget finns ju Bladelius Tyr med eller utan inbyggd dac.
Mvh

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Jeg har også hatt en H 70.En fin forsterker,men likte ikke volumpotmeteret på den da jeg syns den var litt upresis på lavt volum.Antar dette er rettet på når det gjelder H 80.Har ikke hørt denne forsterkeren,men har selv nå en H 200 og HD 11 dac.Denne har ikke alltid fått så god omtale her på sentralen,men i mine ører er den langt mer oppløst enn min gamle H 70.På H 80 får jo du HD 11 dac'en innebygd.så her er det value for the money.

Jeg har også en Primare I 21 og en I 22 dac.Sistnevnte er milevis bedre enn forgjengeren.Har bare hatt denne forsterkeren oppkoblet et par uker,men inntrykket er at den er svært behagelig på moderat volum.Hadde faktisk stor glede av Primaresettet (I 22& CD 22) hjemme på gutterommet med noen gamle JBL Studio L 830 høyttalere.

Nå kjøpte jeg også et Denonoppsett (PMA 1520&DCD 720) av litt nostalgiske grunner.Ville ha "japansk lyd" i stua.Forsterkeren er slett ikke verst,men det er klart at den klarer ikke å drive Dynaudio-høyttalerene fullt ut.Forsterkeren har heller ikke innebygd dac,så antar at den da ikke dekker dine behov.

mvh. s,

Topp Bunn