Forsterkere Hegel h90 en kald og klinisk forsterker?

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
392
Torget vurderinger
1
Hegel h 90 er en kald og klinisk forsterker?

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
392
Torget vurderinger
1
Hegel har jo hatt et rykte på seg for å være litt klinisk og grå. Ikke organisk med klangfarger.
Jeg hadde en hegel h200 for mange år siden som jeg syntes gjorde mye bra ,men manglet litt på den organiske lyden. Hørte hegel h80 noen år senere som jeg minns var litt mindre på den såkalte kliniske siden.
Destiny 🙂

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.454
Sted
Oslo
De var det i begynnelsen, men har inntrykk av at de endret på det for en god stund siden. Tenker ikke på dem som det nå. Men H90 var før endringen?

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
392
Torget vurderinger
1
Da kan jeg stille et spørsmål til. Er hegel røst en bedre forsterker en hegel h90, og i tilfelle hvorfor?
Destiny 🙂

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.190
Torget vurderinger
1
Jeg hadde Hegel H90 i hytteanlegget. Nøytral og oppløst. Brukbart med krefter. En bra forsterker til prisen. Solgte den etterhvert til min svoger, da jeg oppgraderte til en mer kostbar PrimaLuna integrert rørforsterker. (Det ble et realt løft).

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.435
Torget vurderinger
1
Ja, hvis man ønsker seg mer varme og kropp.

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Antall liker
509
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
22
Jeg synes H90 var en veldig grei sak. Hadde H80, H90, H160 og Röst. Av alle disse likte jeg best Röst og H90. H80 og H160 er kalde og nøytrale i mine ører.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.715
Torget vurderinger
1
Hegel har ganske høy dempingsfaktor, det vil si at forsterker blir da ganske nøytral uavhengig av last.
Vil man ha varme, skaff en dårlig forsterker som påvirkes mest mulig av lasten den skal dra og nærmest bli ustabil.
Den "kliniske" lyden, kommer av høyttalerne og ikke av forsterkeren. Kliniske høyttalere (dvs høyttalere med manglende evne til bass) vil få drahjelp i bassen av en forsterker med lav dempefaktor, og tilføre ekstra i bunnen lik en EQ da elementet til bassen varierer i motstand irundt FS.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
521
Sted
Stockholm
Jeg syns absolutt ikke at H90 er kald, klinisk, eller grå. Jeg syns den har en liten dose varme i seg, eller kanskje jeg kan kalle det renhet som gjør at mellomtonen er klar men samtidig med ganske godt fokus på nedre mellomtone.
Röst syns jeg er litt kraftigere og spiller litt større, men kan kanskje av noen oppleves en liten tanke mer klinisk? Den drar i mine ører litt mer oppmerksomhet mot øvre mellomtone. Men mange vil nok kalle dette subtile forskjeller. Et pluss med Röst er at den har balansert inngang.

Topp Bunn