Digitale avspillere Hegel HD11, coax 1 inngang bedre enn de andre inngangene?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Hei,

Jeg har anskaffet en Hegel HD11, og jeg ser at i instruksen står det at man bør bruke coax 1 inngangen for best lyd, og at denne er mer påkostet enn de andre inngangene..

Problemet mitt er bare at jeg har optisk ut fra Apple Airport Express, burde jeg kjøpte en optisk-til-coax adapter? eller vill dette ekstra leddet forringe kvaliteten mer enn jeg tjener på å bruke coax 1 inngangen?

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Det sies at det er bedre lyd ja. Selv kan jeg egentlig ikke si at jeg merker stor forskjell?

U

Utgatt11378

Gjest
Jeg har hatt denne en stund, og jeg må si som xnn3882 at jeg har ikke, æææ har vel ikke merket noen forskjell :) da jeg ikke har hørt om dette før nå. Har brukt både Coax 1 og Optisk som hovedinnganger, og jeg la ikke merke til noen forskjell!

Men det skulle ikke forundre meg at jeg gjør det nå, hvis jeg kobler om! 8)

Er forøvrig kjempefornøyd med boxen !

Vh

S

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Med andre ord, veldig liten, eller ingen hørbar forskjell kan man konkludere med da :)

T

tce-teams

Gjest
Hegel sin hd 11 er verdt pengene for og si det sånn , har tenkt kansje og oppgradere til ny dac snart , og da står hegel hd 11 på listen min.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Kjøpte meg HD11 som min første DAC mot H200, er svinaktig fornøyd jeg i hvertfall :)

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
En liten digresjon fra topic:

Har hatt endel dacer, og ingen har gitt meg noen "halleluja" opplevelse, Hegel inkl.
Forskjeller er det ja, men det er nyanser, vertfall på de usual suspects til under 10k.

Godt mulig jeg ikke har prøvd dyrt nok utstyr.

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.330
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Rangering på digitalinnganger på nesten alle "superhighend" Dac'er er:

Propritær inngang nr1
AES/EBU. nr2
SPDIF BNC. nr3
SPDIF coax. nr4
SPDIF lysleder/Toslink nr6, fordi USB 2.0 er vel kanskje nr5?

Mvh
puristen

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Kjøpte min HD 11 i fjor høst og er kjempefornøyd med den.Selv har jeg bare brukt den fra cd-spiller via coaxial-inngangen,men tipper på at det er svært lite forskjell i lyden når man bruker de andre inngangene.

mvh.s,

toneset2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Antall liker
231
Ifølge Hegel er det slik at Coax1-inngangen korrigerer for feil impedans i kabel/plugg, slik at signalet holder konstant 75 ohm. Fordelen ved dette skal være at man unngår reflekser, som visstnok er en av årsakene til jitter (tidsforskyvning).

Dette er en dyr teknologi, og derfor valgte de å bare legge den inn på den ene inngangen.

Har selv HD11, og i likhet med andre her kan jeg ikke med hånden på hjertet si at jeg hører noen forskjell på Coax 1 og 2. Om optisk og usb låter annerledes er jeg heller ikke sikker på. Uansett er dette en veldig god DAC for pengene, og nå er den til og med nedsatt fra 6000 til 4000 på Soundgarden. Et kupp, spør du meg.

For øvrig har jeg eksperimentert en del med kabler. Kjører Van den Hul Mainsserver på strømmen, VdH D-102 MkII ut til forforsterker (balansert/XLR) og The First Ultimate MK II som digitalkabel på begge Coax-inngangene (hhv CD på Coax 1 og Sonos på 2).

Jeg vet ikke om det var en god investering. DAC-en låter jo svært bra rett ut av boksen, men det er jo gøy å i hvert fall føle at du tyner noen flere millimeter lyd ut av den...

Synes at lyden ble mer oppløst, mindre tørr og at den generelt ble mer behagelig og "myk" på den rette måten (ikke i betydningen "tåkete"). Men det er jo slikt som sies om VdH, og jeg skal ikke se bort fra at dette er noe jeg innbiller meg for å forsvare at jeg har latt feriepengene fly. Vil nødig starte en ny kabeldebatt...

Sist redigert:
Topp Bunn