Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    506
    Sted
    Stockholm
    Gratulerer med H190v! Det høres ut som om den har fått den samme sorte bakgrunnen med stjernedryss som jeg syns H120 også besitter 👍
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    895
    Antall liker
    633
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med H190v! Det høres ut som om den har fått den samme sorte bakgrunnen med stjernedryss som jeg syns H120 også besitter 👍
    Tusen takk for det. Hadde H120 nå en tid før H190v kom på plass. Her er mye likheter. Har hatt mange gode øyeblikk med H120.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    506
    Sted
    Stockholm
    Hvor har det blitt av all aktiviteten i denne tråden? Vi må holde Hegel på sentralen ved like folkens! Jeg ser på Facebook siden til Hegel at det koker av liv. Har all aktivitet flytta seg dit?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    506
    Sted
    Stockholm
    Tusen takk for det. Hadde H120 nå en tid før H190v kom på plass. Her er mye likheter. Har hatt mange gode øyeblikk med H120.
    Hvordan vil du si den er ifht H120? Er det en H120 med mer krefter eller er det andre forskjeller syns du?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    895
    Antall liker
    633
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vil du si den er ifht H120? Er det en H120 med mer krefter eller er det andre forskjeller syns du?
    H120 står seg fint og er ei perle av en forsterker. H190v har litt mere pondus, som forventet. Men uten direkte sammenligning så savnes ingenting i h120. Jeg er veldig fornøyd med valget mitt her nå. Du får bare litt mere av alt. H190v fremstår som et godt kjøp til prisen vil jeg si.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    895
    Antall liker
    633
    Torget vurderinger
    1
    @Cundis Det kommer litt an på hvor krevende høytalere du har også. I mange tilfeller er en h120 nok. Det skader jo aldri å gå opp på power, så slik sett er det jo moro å oppgradere. Har du en høytaler med bra følsomhet så kommer du langt med en h120. Hegel er gode på å gi litt å litt mere pr modell du går opp på. Er bare fair det.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    506
    Sted
    Stockholm
    Å oppgradere til H190v blir nok ikke feil nei. Skulle gjerne ha gjort en direkte sammenligning mot H190 men det blir vanskelig.

    Jeg har hatt H120 og likte den godt. Men det var noe ved H90 og Røst jeg savna så jeg gikk til innkjøp av begge disse. Røst med sin forførende topp som jeg ikke finner hos noen for meg annen betalbar Hegel, og H90 med sin varme mellomtone. Lurer på å selge de og isteden kjøpe den gamle H190, men er ikke sikker på om jeg kommer til å savne nevnte kvaliteter hos de. Jeg likte faktisk H90 bedre enn H190 på bowers and wilkins 704 som jeg testa på hifiklubben. Den var ett hakk varmere i mellomtonen.
    Nå har jeg gått til innkjøp av et par Elac Vela 407 så det blir å finne ut av hvor godt disse trives med H90 og Røst.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    895
    Antall liker
    633
    Torget vurderinger
    1
    @Cundis Jeg anbefaler å sjekke ut H190v. Har spillet en del på den desse to dagene siden fikk den i hus, og den blir bare bedre å bedre. Alt jeg har å si nå er bare wow🤩
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.221
    Torget vurderinger
    4
    På papiret så ser det jo ut som h190V nesten skal kunne levere like mye pulver som min forhenværende gamle H4A.

    Når jeg tenker tilbake så er det noe eget med de store forsterkerene jeg har opplevd hjemme h4a, Bladelius ymer, plinius sa103. (Hjemme hos meg).

    Samme som hos pushere / på byen med store gryphon, classe, coda etc.

    Anyways, H4a hadde den roen og taktfastheten «man kun får» med «stive» kraftforsterkere.

    IMG_0961.jpeg


    IMG_0974.jpeg

    Her sammenliknet med den ikke så lille Xindak xa-6950II i midten og en EC AW50 til høyre.
    Xindak vs h90 under.

    IMG_6012.jpeg


    Hvordan oppleves h190, 390, 590 mtp dette?
    (Eller er det bare en slags egenskap man virtuelt tilegner klossen med 40 kg alu/stål i racket?)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    895
    Antall liker
    633
    Torget vurderinger
    1
    Liten update på Hegel H190v. Den blir bedre med en del innspilling, og jeg koser meg veldig med denne ampen her. Synes den er absolutt bedre lydmessig en forgjengeren som jeg også har hatt mange gode stunder med. Bassen er kanskje der jeg hører det best. Den er litt mere kraftfull og har en flottere tekstur. Som tidligere nevnt, veldig sort bakgrunn og detaljering på et høyt nivå. Når bakgrunnen er så sort så er det veldig flott når man beveger seg over på høye lydnivåer🥰 Men det viktigste er at den er musikalsk. Hører på musikk og ikke lyd. Låtene får stå å spille ferdig, og det er alltid et godt tegn. Flott match med Harbeth🎶
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    895
    Antall liker
    633
    Torget vurderinger
    1
    Sorry med Røyksopp og Jamie Irrepressible er en super låt å sjekke ut sort bakgrunn.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    506
    Sted
    Stockholm
    M.B.S, hvordan syns du klangbalansen er på nye H190v ifht feks H190, Röst, og H90?
    Jeg leste om en utenlandsk forhandler som mente at den varme lyden til H590 er det bare H90 som kommer nærme. Vet ikke hvor mye det ligger i dette, men har notert at det er små forskjeller i klangbalansen på de ulike Hegel forsterkerne.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    895
    Antall liker
    633
    Torget vurderinger
    1
    M.B.S, hvordan syns du klangbalansen er på nye H190v ifht feks H190, Röst, og H90?
    Jeg leste om en utenlandsk forhandler som mente at den varme lyden til H590 er det bare H90 som kommer nærme. Vet ikke hvor mye det ligger i dette, men har notert at det er små forskjeller i klangbalansen på de ulike Hegel forsterkerne.
    Svaret mitt her er litt kjedelig kanskje. H190v er relativt nøytral slik som dei fleste Hegel forsterkerne er. Bassen har god fylde og autoritet og det kan bidra til at lyden føles varmere ut, spesielt siden Hegel er så smooth i toppen. Mange hi-fi skribenter omtaler Hegel sin klangbalanse som naturlig, og jeg er vel ikke uenig der. Synes H590 er den som stikker seg mest ut som luftig og oppløst i toppen. Noen synes H390 virker fyldigere og andre sier H590 er fyldigere. Folk opplever dette litt forskjellig, og det er forståelig med forskjellige rom og høytalere rundtomkring. H190v virket litt på i diskantområdet første 15 timer med lyd, etter det så har det blitt mere harmonisk og fint. Røst var ganske direkte og ufarget, og for noen kanskje litt ‘’kjedelig’’ av den grunn. H90 kanskje litt tøffere i bassen, men ikke like flott tekstur og detaljer akkurat der som Røst. H190v overgår desse med god margin på alt.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    506
    Sted
    Stockholm
    Svaret mitt her er litt kjedelig kanskje. H190v er relativt nøytral slik som dei fleste Hegel forsterkerne er. Bassen har god fylde og autoritet og det kan bidra til at lyden føles varmere ut, spesielt siden Hegel er så smooth i toppen. Mange hi-fi skribenter omtaler Hegel sin klangbalanse som naturlig, og jeg er vel ikke uenig der. Synes H590 er den som stikker seg mest ut som luftig og oppløst i toppen. Noen synes H390 virker fyldigere og andre sier H590 er fyldigere. Folk opplever dette litt forskjellig, og det er forståelig med forskjellige rom og høytalere rundtomkring. H190v virket litt på i diskantområdet første 15 timer med lyd, etter det så har det blitt mere harmonisk og fint. Røst var ganske direkte og ufarget, og for noen kanskje litt ‘’kjedelig’’ av den grunn. H90 kanskje litt tøffere i bassen, men ikke like flott tekstur og detaljer akkurat der som Røst. H190v overgår desse med god margin på alt.
    Jeg syns du beskriver lyden på de ulike Hegel forsterkerne veldig godt. Jeg har lurt på om jeg skal selge min Röst og satse på en MK 1 H190. Hvilken foretrekker du av disse og hvorfor?

    Er spesielt nysgjerrig på hvordan du opplever toppen på Röst ifht til H190 MK1? Jeg syns Röst gjør det bedre enn H120 der, derfor solgte jeg H120 til fordel for Röst.
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    895
    Antall liker
    633
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns du beskriver lyden på de ulike Hegel forsterkerne veldig godt. Jeg har lurt på om jeg skal selge min Röst og satse på en MK 1 H190. Hvilken foretrekker du av disse og hvorfor?

    Er spesielt nysgjerrig på hvordan du opplever toppen på Röst ifht til H190 MK1? Jeg syns Röst gjør det bedre enn H120 der, derfor solgte jeg H120 til fordel for Röst.
    Jeg for min del hadde nok heller gått for Hegel H190mk1. Jeg kjøpte meg en ny Röst 2017 mener jeg på det var. Den var god, men litt for ‘’hi-fi korrekt’’ og ordentlig sammen med interndac etter min smak. Kan fint se for meg at den er bedre med fks en r2r dac fra Denafrips. H190 er litt mere avslappet i spillestilen og har mere kjøtt på beinet. Så da spørs det bare hva som passer deg best. Jeg har hatt H190mk1 to ganger tidligere, så det sier vel bare sitt om at det er en amp jeg liker. Interndac er fluid og musikalsk. Angående H120 så overrasker det meg litt det du sier, men klart at vi er alle forskjellige og opplever ting forskjellig. Jeg liker bedre h120 en röst med god, margin. Basert på lyden med intern dacene. Kan tilføye at röst er veldig distinkt og klar i toppen, verdt å nevne. Det er en amp med potensiale. Så med den så kan det være kult å kjøre på med en bedre streamer og ekstern dac.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    506
    Sted
    Stockholm
    Jeg for min del hadde nok heller gått for Hegel H190mk1. Jeg kjøpte meg en ny Röst 2017 mener jeg på det var. Den var god, men litt for ‘’hi-fi korrekt’’ og ordentlig sammen med interndac etter min smak. Kan fint se for meg at den er bedre med fks en r2r dac fra Denafrips. H190 er litt mere avslappet i spillestilen og har mere kjøtt på beinet. Så da spørs det bare hva som passer deg best. Jeg har hatt H190mk1 to ganger tidligere, så det sier vel bare sitt om at det er en amp jeg liker. Interndac er fluid og musikalsk. Angående H120 så overrasker det meg litt det du sier, men klart at vi er alle forskjellige og opplever ting forskjellig. Jeg liker bedre h120 en röst med god, margin. Basert på lyden med intern dacene.
    Takk for et ypperlig og utførende svar! Jeg skjønner godt hva du mener når du sammenligner Röst mot H120 med intern dacene. Jeg har har en Topping D90 og en D70s, pluss en SMSL SU9. Alle disse er endel bedre enn intern dacene i Röst og etter min mening også H120. Så basert på dette fant jeg at jeg likte toppen i Röst bedre enn H120. Nedover syns jeg nok H120 gjorde det litt bedre enn Röst.

    Jeg får se hvor det tar veien. Både H90 og Röst gjør en bra jobb på Elac Vela 407, så jeg kan la ting modnes litt.
    Jeg skjønner at du liker H190 godt når du har hatt to av den - jeg er i ca samme situasjon med H90 og Röst 😅
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    895
    Antall liker
    633
    Torget vurderinger
    1
    Takk for et ypperlig og utførende svar! Jeg skjønner godt hva du mener når du sammenligner Röst mot H120 med intern dacene. Jeg har har en Topping D90 og en D70s, pluss en SMSL SU9. Alle disse er endel bedre enn intern dacene i Röst og etter min mening også H120. Så basert på dette fant jeg at jeg likte toppen i Röst bedre enn H120. Nedover syns jeg nok H120 gjorde det litt bedre enn Röst.

    Jeg får se hvor det tar veien. Både H90 og Röst gjør en bra jobb på Elac Vela 407, så jeg kan la ting modnes litt.
    Jeg skjønner at du liker H190 godt når du har hatt to av den - jeg er i ca samme situasjon med H90 og Röst 😅
    Bare kjekt det. Ja men da tror jeg vi er enige alikevel angende desse Hegel ampene.
     

    Opoidos

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2008
    Innlegg
    29
    Antall liker
    0
    Har en Hegel H390 2019 modell jeg vurderer å kjøpe. Noen forskjeller på denne og de nyere versjonene av H390?
     

    gujo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    35
    Fråga som kanske besvarats förut:
    Har ngn erfsrenhet av /jämförelse mellan 360 och 190(V) ?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    506
    Sted
    Stockholm
    Jeg vet iallefall om et par stykker her inne som foretrekker Röst framfor H360. Tror ikke jeg har hørt om noen erfaringer rundt H360 / H190 (V).
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei, er der nogen av dere som har hørt eller har erfaring m kombination Hegel forsterkere m Wharfedale høytalere. Jeg vurdere kombinering av H 190 m Linton 85,. Har hørt mange av Hegel forsterkerne, og foretrekker H190 klangmæssig, men Dynaudio, Sonus faber, monitor audio, - men har ingen erfaring m kombinationen Hegel/ wharfedale. Håber at der er nogen av dere indeher som kan komme m innspill. På forhånd takk, mvh
    IMG_3574.jpeg
    IMG_1749.jpeg
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    506
    Sted
    Stockholm
    Hegel med Wharfedale har jeg ikke hørt, men Hegel er ganske nøytrale så det er mye som funker bra med de. H190 er en bra forsterker med bra kontroll. Selv har jeg hatt en H300 og H160, men har nå Röst og H90 som jeg liker bedre enn de.
     

    Reodor Hegg

    Fersking
    Ble medlem
    23.06.2024
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Kongsberg
    Noen som har kjennskap eller info til dette Hegel pre? Må være enten veldig tidlig eller kanskje en proto og kan se ut som det er et riaa i den også. Samt har ekstern strømforsyning.
    CB8FC2D0-40FC-4144-8BC6-310D6FBD72CB.jpeg
    CC8498CC-EDF2-4869-894D-DD4CA22D925F.jpeg
    FDDEA489-69D0-4EAA-AE1E-2A4EFFC0BA55.jpeg
    91313BFA-D519-4291-B425-1FE90A93CDAA.jpeg
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    895
    Antall liker
    633
    Torget vurderinger
    1
    Hegel H190v har fått mange timer på seg nå. Er lett å like lyden på denne forsterkeren. Synes det er noe mere klarhet og detaljer i diskant en det jeg kan huske som er normalt fra andre Hegelforsterkere som har vært innom, bortsett fra H590. Samtidig en forfriskende letthet som er med på å gi flott musikalitet. Får følelsen av at den er løftet fra mere typisk mellomklasse hi-fi til å snuse mere på dyrere mere sofistikerte forsterkere i generell lydkvalitet. Er fristet til å kjøpe et Hegel V10 riiatrinn for å få enda bedre egenskaper på støy osv. ikke det at riiatrinnet i H190v støyer, men går ut i fra at det eksterne trinnet er bedre her.
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    602
    Antall liker
    1.059
    Til dere som eier H390/590 hvordan er de to modellene på lavt volum, da mener jeg natt-volum?
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    472
    Antall liker
    521
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en H590 og synes den låter dynamisk og tydelig også på lavt volum, om det er en grei beskrivelse av noe som er vanskelig å definere. Det er godt mulig at både kilde og høyttalere også spiller en større rolle enn man vanligvis tenker seg. Hos meg ga en ny DAC enda mer punch ved lavt volum, noe som overrasket meg litt.
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    602
    Antall liker
    1.059
    Jeg har en H590 og synes den låter dynamisk og tydelig også på lavt volum, om det er en grei beskrivelse av noe som er vanskelig å definere. Det er godt mulig at både kilde og høyttalere også spiller en større rolle enn man vanligvis tenker seg. Hos meg ga en ny DAC enda mer punch ved lavt volum, noe som overrasket meg litt.
    Takk for svar, ja bare har hørt noe om at den kanskje ikke var så bra på lavt volum. Jeg har hatt litt høyttalere på samme forsterker, og de viser klare forskjeller de også. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn