Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan synes du den fungerer kontra AirPlay?
    Jeg testet en node2 hjemme på Anthem STR, og den leverte jeg tilbake. Kjøpte en Intel nuc istede. Mange er strålende fornøyd med Node2 virker det som, men jeg fikk det ikke til å svinge:) Var en kollaps i lydbilde nærmest, kontra PC og USB.
    Skal ærlig innrømme at jeg ikke har testet Airplay enda. Men hvis det jeg hører nå er en kollaps skjønner jeg ingenting. :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: JFR

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    171
    Antall liker
    119
    Åja! Blir spennende å høre hva du synes hvis du får testet det:)
    Nei, hva som skjedde her med Node2 skjønner ikke jeg..
    Flotte høyttalere du har:rolleyes:
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    103
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg har en H90 som lager en summelyd i mine MA Gold 200. Lyden kan høres kun ved øret inntil elementene, og den blir ørlite høyere om forsterkeren står på maks volum. Lyden er der selv om bare høyttalerene er koblet til uten noen lydkilder. Dette gjelder også fra hodetelefonutgangen.

    Jeg har prøvd å flytte forsterkeren til en annen kurs, men samme lyden kom da også. Prøvde også å ta ut kontakten til kjøleskapet på kjøkkenet, da jeg har lest at kjøleskap noen ganger kan lage støy på strømnettet.

    Noen som har hatt samme problemet med Hegel forsterkere eller andre? Huset er nybygd i 2017, så det elektriske annlegget skal det ikke være noe i veien med. Jeg mistenker at det er forsterkeren i seg selv som lager lyden. Jeg merker ingen slik lyd på en dedikert hodetelefonforsterker jeg vanligvis bruker.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg har en H90 som lager en summelyd i mine MA Gold 200. Lyden kan høres kun ved øret inntil elementene, og den blir ørlite høyere om forsterkeren står på maks volum. Lyden er der selv om bare høyttalerene er koblet til uten noen lydkilder. Dette gjelder også fra hodetelefonutgangen.

    Jeg har prøvd å flytte forsterkeren til en annen kurs, men samme lyden kom da også. Prøvde også å ta ut kontakten til kjøleskapet på kjøkkenet, da jeg har lest at kjøleskap noen ganger kan lage støy på strømnettet.

    Noen som har hatt samme problemet med Hegel forsterkere eller andre? Huset er nybygd i 2017, så det elektriske annlegget skal det ikke være noe i veien med. Jeg mistenker at det er forsterkeren i seg selv som lager lyden. Jeg merker ingen slik lyd på en dedikert hodetelefonforsterker jeg vanligvis bruker.
    Ligger alle kabler godt separert? Prøvd å snu stikket i stikkontakten, Hegel er en av forsterkerene jeg har hatt der den øvelsen betyr mest.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Hei. Jeg har en H90 som lager en summelyd i mine MA Gold 200. Lyden kan høres kun ved øret inntil elementene, og den blir ørlite høyere om forsterkeren står på maks volum. Lyden er der selv om bare høyttalerene er koblet til uten noen lydkilder. Dette gjelder også fra hodetelefonutgangen.

    Jeg har prøvd å flytte forsterkeren til en annen kurs, men samme lyden kom da også. Prøvde også å ta ut kontakten til kjøleskapet på kjøkkenet, da jeg har lest at kjøleskap noen ganger kan lage støy på strømnettet.

    Noen som har hatt samme problemet med Hegel forsterkere eller andre? Huset er nybygd i 2017, så det elektriske annlegget skal det ikke være noe i veien med. Jeg mistenker at det er forsterkeren i seg selv som lager lyden. Jeg merker ingen slik lyd på en dedikert hodetelefonforsterker jeg vanligvis bruker.
    Har opplevd noenlunde det samme med H190.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    103
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd å snu stikket ja, samtidig som jeg tok ut alle andre kontakter i nærheten. Lyden var der fortsatt. Tok forsterkeren til et annet rom også uten høyttalerene for å prøve med hodetelefonene, men samme lyden dukker opp i hodetelefonene.

    Er jo ikke et stort problem akkurat når man må ha øret helt inntil elementene for å høre det, men når man vet ulyden er der så er det veldig irriterende.
     
    X

    X186841

    Gjest
    De nyeste forsterkerne til Hegel har hatt litt ulyder. Har hatt 2 H190 innom som duret i venstre kanal. H90 var forsåvidt tyst, bare lett susing ved volumknappen ganske høyt og det skulle være sånn i følge Hegel.
    Var også innom en SWSG butikk som sa de hadde hatt mest problemer med RØST, demomodellen deres hadde duret for så å bare konke helt ut.
    Med H160 og H80 hadde jeg ingen ulyder. H200 hadde litt trafobrum som ikke hørtes i høyttalerne.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Norwegian company Hegel made in Norway by China - spørs hvor bra det er - etter alle feilene man hører om.

    Skulle likt å vite hvor mye (tja, eller hvor lite?) det ville koste mer å få sakene produsert her hjemme. Som Electrocompaniet gjør.
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Jeg tenker at det er mer et spørsmål av kvalitetskontroll av produktene. Den virker litt tvilsom. Jeg også ville synes det var uakseptabelt med hørbar brum, spesielt tatt i betraktning prisen på Hegel sine forsterkere. Man mister også litt tillit til resten av forsterkerne/produktene/merke, jeg stiller meg spørsmål om hvilken kvalitet dem egentlig har på komponentene. Så fra mitt synspunkt så burde det være noe Hegel absolutt rydder opp i og forhindrer i framtida. Dog hindrer det meg for øyeblikket ikke å gå til innkjøp av en Hegel forsterker :rolleyes:
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    2.004
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hmm.. Får brum i subben min når jeg bruker begge PRE-out utgagnene ifra min H300... bruker jeg bare en, samme hvilke, så er det stille som graven.. utenom at det er bass når det skal være bass da ;).
     

    seboemer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    83
    Jeg tenker at det er mer et spørsmål av kvalitetskontroll av produktene. Den virker litt tvilsom. Jeg også ville synes det var uakseptabelt med hørbar brum, spesielt tatt i betraktning prisen på Hegel sine forsterkere. Man mister også litt tillit til resten av forsterkerne/produktene/merke, jeg stiller meg spørsmål om hvilken kvalitet dem egentlig har på komponentene. Så fra mitt synspunkt så burde det være noe Hegel absolutt rydder opp i og forhindrer i framtida. Dog hindrer det meg for øyeblikket ikke å gå til innkjøp av en Hegel forsterker :rolleyes:
    Det vil jo også si at produktene til Hegel er overpriset når det er Made in China
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    2.004
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hegel er da ikke overpriset i Norge. Made in china er de fleste.. og dem skrur som ofte tinga bedre sammen enn produksjonen i produsentens hjemland..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har til gode å høre en forsterker som ikke gir fra seg noe som helst lyd (hvit støy) når de står påslått, så alle angrep på Hegels kvalitet og Kinaproduksjon fremstår litt overdrevent basert på informasjonen oppgitt her.

    For de av dere som sitter på pc er det bare å søke opp målinger av forsterkerne, så ser dere hvordan Hegel måler seg mot konkurrentene på støy.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    2.004
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hegel er da ikke overpriset i Norge. Made in china er de fleste.. og dem skrur som ofte tinga bedre sammen enn produksjonen i produsentens hjemland..
    Ok:confused:
    Har til gode å komme over et produkt ifra Kina, hvor produsenten befinner seg i mer "eksotiske" land, som ikke har vært strøkent.

    Samt prisene på Hegel i norge viser seg å være veldig bra. Prisene i utlandet er rimelig annerledes, og enda får dem strålende mottagelse der ute.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har en Pioneer A-70DA her nå og den har ingen hørbar sus i høyttalerene selv med volumknappen på Max og ingen dur fra strømforsyning. På Hegel H190 hørtes det meget tydelig begge deler, men absolutt ikke så ille som på F.eks. Naim.

    Har til gode å høre en forsterker som ikke gir fra seg noe som helst lyd (hvit støy) når de står påslått, så alle angrep på Hegels kvalitet og Kinaproduksjon fremstår litt overdrevent basert på informasjonen oppgitt her.

    For de av dere som sitter på pc er det bare å søke opp målinger av forsterkerne, så ser dere hvordan Hegel måler seg mot konkurrentene på støy.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Jeg håper at ansatte hos norske Hegel leser denne tråden, og tar grep. Både H80 og H160 var 100% stille.

    Jeg var ikke klar over at H90 og H190 er satt bort til montering i Kina, men det kan kanskje være årsaken til duringen - altså at kvaliteteskontrollen er for dårlig?

    Det er i så fall ikke første gangen at en norsk produsent får trøbbel etter "utflagging" av deler av produksjonen. Men det er uansett veldig synd, da H90 og H190 er det beste som har kommet fra Hegel fram til nå (men unntak av H30-serien).
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg håper at ansatte hos norske Hegel leser denne tråden, og tar grep. Både H80 og H160 var 100% stille.

    Jeg var ikke klar over at H90 og H190 er satt bort til montering i Kina, men det kan kanskje være årsaken til duringen - altså at kvaliteteskontrollen er for dårlig?

    Det er i så fall ikke første gangen at en norsk produsent får trøbbel etter "utflagging" av deler av produksjonen. Men det er uansett veldig synd, da H90 og H190 er det beste som har kommet fra Hegel fram til nå (men unntak av H30-serien).

    Det meste som Hegel har kommet med siste årene er i toppklasse - Word Wide! Legger til siste CD-spilleren deres også. Jeg spår at Hegel vil fortsette denne "trenden" som de kan være umåtelig stolte av.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Jeg håper at ansatte hos norske Hegel leser denne tråden, og tar grep. Både H80 og H160 var 100% stille.

    Jeg var ikke klar over at H90 og H190 er satt bort til montering i Kina, men det kan kanskje være årsaken til duringen - altså at kvaliteteskontrollen er for dårlig?

    Det er i så fall ikke første gangen at en norsk produsent får trøbbel etter "utflagging" av deler av produksjonen. Men det er uansett veldig synd, da H90 og H190 er det beste som har kommet fra Hegel fram til nå (men unntak av H30-serien).

    Det meste som Hegel har kommet med siste årene er i toppklasse - Word Wide! Legger til siste CD-spilleren deres også. Jeg spår at Hegel vil fortsette denne "trenden" som de kan være umåtelig stolte av.
    Du tar ikke poenget. Lydmessig er Hegel blitt utrolig bra målt mot tidligere tider (låt ofte litt "sterilt", "teknisk", "kjølig" og/eller "spisst"/pågående for ti år siden). Problemet er at dersom de har utflagget deler av monteringen for å øke profitten, så kan konsekvensene av dette være at holdbarheten/kvaliteten lider.

    Hvorfor er det blitt "støy" i forsterkerne, når de tidligere modellene ikke hadde dette?

    Jeg håper at Hegel leser dette, og tar grep. Jeg kjøper en ny Hegel H190 med en gang butikken får inn et lydløst signal (anlegget mitt er identisk med det jeg hadde med Hegel 160, som var lydløs, så det er ikke feil hos meg).
     

    916

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2015
    Innlegg
    16
    Antall liker
    17
    De har ikke utflagget bedrifte. Hegel har alltid hatt produksjon i Kina, H80 og H160 er også produsert der. Tviler på at det har noe med problemet å gjøre.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    De har ikke utflagget bedrifte. Hegel har alltid hatt produksjon i Kina, H80 og H160 er også produsert der. Tviler på at det har noe med problemet å gjøre.
    Greit. Da håper jeg bare at de finner årsaken til støyen. Det er for mange som har merket dette til at det kun er et engangstilfelle.

    Jeg er som sagt klar for en ny, støyfri Hegel H190, eventuelt også H90 til TVn.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at Hegel H20 støyet betydelig mer enn alle de nye forsterkerne, så jeg vil ikke si at dette er et nytt problem som ikke eksisterte tidligere.

    Støy fra forsterker er et vanlig problem og kan komme av så mangt. Jordsløyfe-problematikk, signal/støy forhold, uheldig gain-struktur, dårlig skjerming og vibrasjoner i underlag er eksempler på ting som kan spille inn.

    Målemessig er Hegel på det jevne når det kommer til egenstøy, så noen krise eller gjennomgående problemer er det nok neppe selv om konsentrasjonen av feilrapportering naturlig nok blir høy i en tråd om Hegel i Norge.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Støy fra forsterker er et vanlig problem og kan komme av så mangt. Jordsløyfe-problematikk, signal/støy forhold, uheldig gain-struktur, dårlig skjerming og vibrasjoner i underlag er eksempler på ting som kan spille inn.
    Joda. Men når Hegel H160 er støyfri på nøyaktig samme sted, underlag og samme tilkoblet utstyr som H190, så er det forsterkeren H190 som er problemet og ikke utenforliggende årsaker.

    H20-serien har jeg ikke hørt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg håper at ansatte hos norske Hegel leser denne tråden, og tar grep. Både H80 og H160 var 100% stille.

    Jeg var ikke klar over at H90 og H190 er satt bort til montering i Kina, men det kan kanskje være årsaken til duringen - altså at kvaliteteskontrollen er for dårlig?

    Det er i så fall ikke første gangen at en norsk produsent får trøbbel etter "utflagging" av deler av produksjonen. Men det er uansett veldig synd, da H90 og H190 er det beste som har kommet fra Hegel fram til nå (men unntak av H30-serien).

    Det meste som Hegel har kommet med siste årene er i toppklasse - Word Wide! Legger til siste CD-spilleren deres også. Jeg spår at Hegel vil fortsette denne "trenden" som de kan være umåtelig stolte av.
    Du tar ikke poenget. Lydmessig er Hegel blitt utrolig bra målt mot tidligere tider (låt ofte litt "sterilt", "teknisk", "kjølig" og/eller "spisst"/pågående for ti år siden). Problemet er at dersom de har utflagget deler av monteringen for å øke profitten, så kan konsekvensene av dette være at holdbarheten/kvaliteten lider.

    Hvorfor er det blitt "støy" i forsterkerne, når de tidligere modellene ikke hadde dette?

    Jeg håper at Hegel leser dette, og tar grep. Jeg kjøper en ny Hegel H190 med en gang butikken får inn et lydløst signal (anlegget mitt er identisk med det jeg hadde med Hegel 160, som var lydløs, så det er ikke feil hos meg).

    Hehe, les mitt innlegg 2129 så ser du at vi tenker likt :)

    Jeg mener at de i sin "lydmessige" utvikling har tatt verden med storm på en rekke områder. Forsvarer ikke med det at de skrus sammen på andre siden av kloden, så lenge de åpenbart IKKE får gjort dette av en bedrift med topp kvalitet i alle produksjonsledd.
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    Heisann

    Vi følger med så klart. :)

    Vi har veldig strenge parametere for kvalitetskontroll i Hegel. Kvalitetskontroll er "leve eller død". Allikevel kan det så klart alltid dukke opp ting. Hos oss som hos andre. Vi har gjort delvis sammenstilling i Kina siden sent 90-tall, så det er ikke noe nytt det heller i og for seg, men betyr ikke at vi bare sender en tegning ut på anbud i det fjerne Østen. Det er en god miks av samling i Norge og Asia og nøye valgte prosesser for å oppnå den beste kvaliteten mulig for pengene.

    I saken om H190, som omtales her i senere poster, så skjedde det en del endringer i H190 sammenlignet med H160. Så det kan ha vært med å påvirke til endringene som oppleves.
     

    seboemer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    83
    Heisann

    Vi følger med så klart. :)

    Vi har veldig strenge parametere for kvalitetskontroll i Hegel. Kvalitetskontroll er "leve eller død". Allikevel kan det så klart alltid dukke opp ting. Hos oss som hos andre. Vi har gjort delvis sammenstilling i Kina siden sent 90-tall, så det er ikke noe nytt det heller i og for seg, men betyr ikke at vi bare sender en tegning ut på anbud i det fjerne Østen. Det er en god miks av samling i Norge og Asia og nøye valgte prosesser for å oppnå den beste kvaliteten mulig for pengene.

    I saken om H190, som omtales her i senere poster, så skjedde det en del endringer i H190 sammenlignet med H160. Så det kan ha vært med å påvirke til endringene som oppleves.
    Ok vis dere følger med så må dere også klare å få orden på støy på H90 og H190 tydelig at det er en plass det svikter.
    Synd med den støyen på så bra produkter håper det går iorden.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Heisann

    Vi følger med så klart. :)

    Vi har veldig strenge parametere for kvalitetskontroll i Hegel. Kvalitetskontroll er "leve eller død". Allikevel kan det så klart alltid dukke opp ting. Hos oss som hos andre. Vi har gjort delvis sammenstilling i Kina siden sent 90-tall, så det er ikke noe nytt det heller i og for seg, men betyr ikke at vi bare sender en tegning ut på anbud i det fjerne Østen. Det er en god miks av samling i Norge og Asia og nøye valgte prosesser for å oppnå den beste kvaliteten mulig for pengene.

    I saken om H190, som omtales her i senere poster, så skjedde det en del endringer i H190 sammenlignet med H160. Så det kan ha vært med å påvirke til endringene som oppleves.
    Det er veldig flott at dere følger med på denne tråden. Jeg har veldig lyst til å kjøpe en ny H190, så flott om dere kan finne ut hvorfor H190 er litt mer "sårbar" på ulike parametre enn f.eks. H160, og eventuelt foreta en justering underveis i livsløpet til denne modellen.

    Jeg synes ellers (som jeg har skrevet mange ganger før) at Hegel har vært veldig flinke til å justere klangbalansen og lydegenskapene på de siste modellene, slik at det er ikke utenkelig at dere oppnår en ny Eisa-Awards til høsten.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Heisann

    Vi følger med så klart. :)

    Vi har veldig strenge parametere for kvalitetskontroll i Hegel. Kvalitetskontroll er "leve eller død". Allikevel kan det så klart alltid dukke opp ting. Hos oss som hos andre. Vi har gjort delvis sammenstilling i Kina siden sent 90-tall, så det er ikke noe nytt det heller i og for seg, men betyr ikke at vi bare sender en tegning ut på anbud i det fjerne Østen. Det er en god miks av samling i Norge og Asia og nøye valgte prosesser for å oppnå den beste kvaliteten mulig for pengene.

    I saken om H190, som omtales her i senere poster, så skjedde det en del endringer i H190 sammenlignet med H160. Så det kan ha vært med å påvirke til endringene som oppleves.
    Det er veldig flott at dere følger med på denne tråden. Jeg har veldig lyst til å kjøpe en ny H190, så flott om dere kan finne ut hvorfor H190 er litt mer "sårbar" på ulike parametre enn f.eks. H160, og eventuelt foreta en justering underveis i livsløpet til denne modellen.

    Jeg synes ellers (som jeg har skrevet mange ganger før) at Hegel har vært veldig flinke til å justere klangbalansen og lydegenskapene på de siste modellene, slik at det er ikke utenkelig at dere oppnår en ny Eisa-Awards til høsten.


    Egentlig merkelig at Hegel ikke har en større fanskare eller er enda mer på snakkisen, enn det som er tilfelle, i lille Norge. For de oppnår i stigende grad utmerkelser der ute i den stooore verden som gigantselskaper trolig misunner dem.

    Sixpack på at også H360 får sin justering slik at 9-tallet også kan benyttes der, for nyttiggjørelse av H90 og H190 serienes "Eisa-fremkallende" lydmessige egenskaper.

    De har (i det stille) utviklet lyden i Air Axpress, spennende å se om de kaster seg på andre streamingmuligheter også - hvem vet.

    Jeg syntes også de burde ha baller til å putte versting DAC'ene sine inn i alle de dyre integrerte forsterkerne sine, så man slipper å kjøpe H30 utenom for optimalt resultat. Helt fullstendig ulogisk tullete å lage en forsterker så bra som mulig - på alle måter - bortsett fra DAC'en som politisk sett skal være litt dårligere enn den separate verstingen H30...

    Jeg digger alt-i-ett-apparturer, men forstår strømforsyning ikke alltid er forenelig med resten av elektronikken både hva støypåvirkning og fysisk plass angår. I så måte kunne man lage et ekstra kabinett til strømforsyningen, og ellers ha resten i et H190 eller H360 kabinett - hører du det "Bent Hegel" ;)
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Heisann

    Vi følger med så klart. :)

    Vi har veldig strenge parametere for kvalitetskontroll i Hegel. Kvalitetskontroll er "leve eller død". Allikevel kan det så klart alltid dukke opp ting. Hos oss som hos andre. Vi har gjort delvis sammenstilling i Kina siden sent 90-tall, så det er ikke noe nytt det heller i og for seg, men betyr ikke at vi bare sender en tegning ut på anbud i det fjerne Østen. Det er en god miks av samling i Norge og Asia og nøye valgte prosesser for å oppnå den beste kvaliteten mulig for pengene.

    I saken om H190, som omtales her i senere poster, så skjedde det en del endringer i H190 sammenlignet med H160. Så det kan ha vært med å påvirke til endringene som oppleves.
    Det er veldig flott at dere følger med på denne tråden. Jeg har veldig lyst til å kjøpe en ny H190, så flott om dere kan finne ut hvorfor H190 er litt mer "sårbar" på ulike parametre enn f.eks. H160, og eventuelt foreta en justering underveis i livsløpet til denne modellen.

    Jeg synes ellers (som jeg har skrevet mange ganger før) at Hegel har vært veldig flinke til å justere klangbalansen og lydegenskapene på de siste modellene, slik at det er ikke utenkelig at dere oppnår en ny Eisa-Awards til høsten.


    Egentlig merkelig at Hegel ikke har en større fanskare eller er enda mer på snakkisen, enn det som er tilfelle, i lille Norge. For de oppnår i stigende grad utmerkelser der ute i den stooore verden som gigantselskaper trolig misunner dem.

    Sixpack på at også H360 får sin justering slik at 9-tallet også kan benyttes der, for nyttiggjørelse av H90 og H190 serienes "Eisa-fremkallende" lydmessige egenskaper.

    De har (i det stille) utviklet lyden i Air Axpress, spennende å se om de kaster seg på andre streamingmuligheter også - hvem vet.

    Jeg syntes også de burde ha baller til å putte versting DAC'ene sine inn i alle de dyre integrerte forsterkerne sine, så man slipper å kjøpe H30 utenom for optimalt resultat. Helt fullstendig ulogisk tullete å lage en forsterker så bra som mulig - på alle måter - bortsett fra DAC'en som politisk sett skal være litt dårligere enn den separate verstingen H30...

    Jeg digger alt-i-ett-apparturer, men forstår strømforsyning ikke alltid er forenelig med resten av elektronikken både hva støypåvirkning og fysisk plass angår. I så måte kunne man lage et ekstra kabinett til strømforsyningen, og ellers ha resten i et H190 eller H360 kabinett - hører du det "Bent Hegel" ;)
    Jeg vil bare respondere litt på det du skriver her. Det er nok riktig at flere kunne ha tenkt seg "versting-dac`n" i en eventuell ny H390, men neppe til enhver pris. Jeg er derimot ikke enig med deg i at Hegel bør bruke ekstra kabinett for strømforsyningen. For det gikk jo greit med "alt i ett"-løsning på Hegel H160.......
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg vil bare respondere litt på det du skriver her. Det er nok riktig at flere kunne ha tenkt seg "versting-dac`n" i en eventuell ny H390, men neppe til enhver pris. Jeg er derimot ikke enig med deg, Hegel bør bruke ekstra kabinett for strømforsyningen. For det gikk jo med "alt i ett"-løsning på Hegel H160.......

    Dagens H360 klarer selvfølgelig en evt. videreutviklet H390 i samme kabinett. Men jeg tror en evt. effektøkning begynner å pese kjøleribbene. Som igjen enten betyr større kabinett, eller to kabinetter. Av prinsipp mener jeg strømforsyning bør ha sitt eget kabinett (eller godt skjermet i det ene kabinettet), som ofte løser en rekke problemstillinger mht. støyproblemer & sånt. Se eksempelvis de største Music Innovation forforsterkerne, egne kabinetter for strømforsyning der - mange andre også.

    Merkelig, forresten, Bent Holter, en slik teknisk begavet fyr. At han ikke ha tatt i bruk klasse D drift. Well, hva vi vi om hva Hegel gutta boys holder på med hva fremtiden angår.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Merkelig, forresten, Bent Holter, en slik teknisk begavet fyr. At han ikke ha tatt i bruk klasse D drift. Well, hva vi vi om hva Hegel gutta boys holder på med hva fremtiden angår.
    Jo, det forstår jeg godt at han ikke har gjort. Jeg har (til nå) ikke hørt en klasse D forsterker som jeg har likt lyden på :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har trafo brum i H360'n på søndager etter kl18 Hehe. Har ikke gått rundt i nabolaget å forhørt meg om hva i pokker de driver med men er ikke så ille brum.
     
    Sist redigert:
    H

    hifierik

    Gjest
    H20 har jag haft i min ägo och den fungerade helt perfekt, liksom H300 och H160, - ren och kraftfull signal till högtalarna.

    Min erfaring er at Hegel H20 støyet betydelig mer enn alle de nye forsterkerne, så jeg vil ikke si at dette er et nytt problem som ikke eksisterte tidligere.

    Støy fra forsterker er et vanlig problem og kan komme av så mangt. Jordsløyfe-problematikk, signal/støy forhold, uheldig gain-struktur, dårlig skjerming og vibrasjoner i underlag er eksempler på ting som kan spille inn.

    Målemessig er Hegel på det jevne når det kommer til egenstøy, så noen krise eller gjennomgående problemer er det nok neppe selv om konsentrasjonen av feilrapportering naturlig nok blir høy i en tråd om Hegel i Norge.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Merkelig, forresten, Bent Holter, en slik teknisk begavet fyr. At han ikke ha tatt i bruk klasse D drift. Well, hva vi vi om hva Hegel gutta boys holder på med hva fremtiden angår.
    Jo, det forstår jeg godt at han ikke har gjort. Jeg har (til nå) ikke hørt en klasse D forsterker som jeg har likt lyden på :)

    Særdeles interessant tema det du her sier, da teknikerne mener klasse D er overlegent mht. bedre tekniske data (eksempelvis lavere forvrengning), mens vi som kun bruker ørene tenker slik du sier.

    Må vi med dette vennes til klasse D? Som man må vennes til transistor når man går fra rør!?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    H20 har jag haft i min ägo och den fungerade helt perfekt, liksom H300 och H160, - ren och kraftfull signal till högtalarna.
    Helt enig, H20 er en fortreffelig forsterker. Eneste svakhet for min del var hørbar egenstøy i stille partier. Der var H360 mye bedre ved a-b sammenligning.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    1.238
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Når det er klart at Hegel følger med på tråden, så vil jeg benytte anledningen til å spørre hvorfor en så glimrende dac som HD25 ble fjernet uten å bli avløst av ny model?
    I dag skiller deet 31000kr fra HD12 til HD30, og dere mangler både 1 og 2 modeller i prisklassen mange kjøpere tilhører. HD12 når ikke HD25 til anklene, og da kunne dere jo bare oppgradert HD25 til HD25-DSD???
    Jeg har hatt Hegel HD10 (god), HD20 (bedre) og et par ganger HD25 (mye bedre), som jeg også har i dag. Så når kommer dere med en etterfølger i 15000kr klassen?
    mvh
    Bjørn Andresen
     
    Sist redigert:

    seboemer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    83
    Når det er klart at Hegel følger med på tråden, så vil jeg benytte anledningen til å spørre hvorfor en så glimrende dac som HD25 ble fjernet uten å bli avløst av ny model?
    I dag skiller deet 31000kr fra HD12 til HD30, og dere mangler både 1 og 2 modeller i prisklassen mange kjøpere tilhører. HD12 når ikke HD25 til anklene, og da kunne dere jo bare oppgradert HD25 til HD25-DSD???
    Jeg har hatt Hegel HD10 (god), HD20 (bedre) og et par ganger HD25 (mye bedre), som jeg også har i dag. Så når kommer dere med en etterfølger i 15000kr klassen?
    mvh
    Bjørn Andresen
    Hvorfor 15000kr for en dac
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    963
    Sted
    Kristiansand
    Når det er klart at Hegel følger med på tråden, så vil jeg benytte anledningen til å spørre hvorfor en så glimrende dac som HD25 ble fjernet uten å bli avløst av ny model?
    I dag skiller deet 31000kr fra HD12 til HD30, og dere mangler både 1 og 2 modeller i prisklassen mange kjøpere tilhører. HD12 når ikke HD25 til anklene, og da kunne dere jo bare oppgradert HD25 til HD25-DSD???
    Jeg har hatt Hegel HD10 (god), HD20 (bedre) og et par ganger HD25 (mye bedre), som jeg også har i dag. Så når kommer dere med en etterfølger i 15000kr klassen?
    mvh
    Bjørn Andresen
    Dette synes jeg er et svært godt poeng. Hadde selv HD25, og solgte denne. Har jo lyst på HD30, men den er littegranne dyr. Hadde det blitt lansert en oppgradert versjon av HD25 til ca. samme pris, 15-16 k, tror jeg den hadde solgt som hakka møkk. (har riktignok aldri kjøpt hakka møkk selv, men har hørt at det er populært)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.097
    Antall liker
    8.664
    Torget vurderinger
    1
    Litt av Hegels fortrinn på hjemmemarkedet er jo at man har relativt sett råd til modellene deres. Blir det for dyrt, finnes det det mye annet som er gode alternativer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn