Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hei Hegel-folk! :) Har fulgt denne tråden de siste dagene og har tro på de nye produktene som Röst og Mohican, for eksempel. Spennende utvikling mot musikalsk lyd! Bare skriver et innlegg som angår sammenligningen dere gjør av ulike modeller og DAC-er etc. Jeg har ikke Hegel, men Burmester, som ligner litt i lydsignatur med nøytralitet og høy dempefaktor på forsterker, dog også med «varme». Anlegget mitt har gjennomgått store utskiftninger i kabler og strøm og underlag, selv om elektronikk og høyttalere er de samme. Det har spilt alt i fra sånn passe og litt skarpt, til vanvittig bra og musikalsk. Helt avhengig av hvordan jeg har knyttet sammen og sørget for strømtilførsel og demping. I går spilte jeg SACD fra Primare BD32, med Red Dawn LS XLR, Heimdall 2 strøm og Blue Horizon Sanctum dempeplattform. Byttet så idag til Frey 2 strøm og satte Quasar Points fra Nordost under spilleren (oppå Sanctum). Fra å være detaljert og frisk, men litt skarp, til å bli enormt stort lydbilde og svært behagelig og lettflytende lyd, så jeg nesten måtte klype meg i armen. Har aldri hørt noe så bra noen gang. Så med dette mener jeg å fortelle at det har så mye å si hvilke forutsetninger man gir elektronikken (også Hegel) og hvis man har hørt én forsterker og én DAC og sammenligner med andre som var koblet opp annerledes, kan det låte så variabelt. Bare hvilken vei du vender strømkabelen i stikkontakten kan påvirke om du liker lyden du hører eller ei! Så ta dette med i beregningen og bruk kvalitetskabler og underlag til Hegel-produktene, det fortjener de for å yte det de kan! ☝🎵

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    756
    Torget vurderinger
    1
    Hei Hegel-folk! :) Har fulgt denne tråden de siste dagene og har tro på de nye produktene som Röst og Mohican, for eksempel. Spennende utvikling mot musikalsk lyd! Bare skriver et innlegg som angår sammenligningen dere gjør av ulike modeller og DAC-er etc. Jeg har ikke Hegel, men Burmester, som ligner litt i lydsignatur med nøytralitet og høy dempefaktor på forsterker, dog også med «varme». Anlegget mitt har gjennomgått store utskiftninger i kabler og strøm og underlag, selv om elektronikk og høyttalere er de samme. Det har spilt alt i fra sånn passe og litt skarpt, til vanvittig bra og musikalsk. Helt avhengig av hvordan jeg har knyttet sammen og sørget for strømtilførsel og demping. I går spilte jeg SACD fra Primare BD32, med Red Dawn LS XLR, Heimdall 2 strøm og Blue Horizon Sanctum dempeplattform. Byttet så idag til Frey 2 strøm og satte Quasar Points fra Nordost under spilleren (oppå Sanctum). Fra å være detaljert og frisk, men litt skarp, til å bli enormt stort lydbilde og svært behagelig og lettflytende lyd, så jeg nesten måtte klype meg i armen. Har aldri hørt noe så bra noen gang. Så med dette mener jeg å fortelle at det har så mye å si hvilke forutsetninger man gir elektronikken (også Hegel) og hvis man har hørt én forsterker og én DAC og sammenligner med andre som var koblet opp annerledes, kan det låte så variabelt. Bare hvilken vei du vender strømkabelen i stikkontakten kan påvirke om du liker lyden du hører eller ei! Så ta dette med i beregningen og bruk kvalitetskabler og underlag til Hegel-produktene, det fortjener de for å yte det de kan! ☝🎵[/QUOTE

Husk på at dagsformen din har også mye å si, og når på døgnet du spiller musikk. På dagtid når nettet er mere i bruk og det er støy ellers fra ting rundt så spiller det en rolle også. Jeg synes foresten også at nordost pulzar points gjør noe med lyden under min forsterker, det «virker» som at bassen blir noe ryddigere.
    Dette med kabler virker jo litt inn på lyden det også, men jeg ville ikke brukt for mye penger der. Det er min mening da😄

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hei Hegel-folk! :) Har fulgt denne tråden de siste dagene og har tro på de nye produktene som Röst og Mohican, for eksempel. Spennende utvikling mot musikalsk lyd! Bare skriver et innlegg som angår sammenligningen dere gjør av ulike modeller og DAC-er etc. Jeg har ikke Hegel, men Burmester, som ligner litt i lydsignatur med nøytralitet og høy dempefaktor på forsterker, dog også med «varme». Anlegget mitt har gjennomgått store utskiftninger i kabler og strøm og underlag, selv om elektronikk og høyttalere er de samme. Det har spilt alt i fra sånn passe og litt skarpt, til vanvittig bra og musikalsk. Helt avhengig av hvordan jeg har knyttet sammen og sørget for strømtilførsel og demping. I går spilte jeg SACD fra Primare BD32, med Red Dawn LS XLR, Heimdall 2 strøm og Blue Horizon Sanctum dempeplattform. Byttet så idag til Frey 2 strøm og satte Quasar Points fra Nordost under spilleren (oppå Sanctum). Fra å være detaljert og frisk, men litt skarp, til å bli enormt stort lydbilde og svært behagelig og lettflytende lyd, så jeg nesten måtte klype meg i armen. Har aldri hørt noe så bra noen gang. Så med dette mener jeg å fortelle at det har så mye å si hvilke forutsetninger man gir elektronikken (også Hegel) og hvis man har hørt én forsterker og én DAC og sammenligner med andre som var koblet opp annerledes, kan det låte så variabelt. Bare hvilken vei du vender strømkabelen i stikkontakten kan påvirke om du liker lyden du hører eller ei! Så ta dette med i beregningen og bruk kvalitetskabler og underlag til Hegel-produktene, det fortjener de for å yte det de kan! ☝🎵
    Hvilken vei stikkontakten sitter i veggen?? Fleiper du, eller?

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    579
    Torget vurderinger
    46
    Nei, det kan være greit å vri kontakten 180grader og prøve. Koster ingenting.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Nei, det kan være greit å vri kontakten 180grader og prøve. Koster ingenting.
    På IT-nett med flytende jord kan nivåforskjell mellom ene fasen og jord være litt større enn for den andre fasen, dette påvirker trafoene i apparatene og spenningen mellom apparatene. Så verdt å prøve begge veier for å se hva som låter best. Ved TN-nett er det bare fase og null-leder, så der er enda mer viktig å velge riktig pol.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Husk på at dagsformen din har også mye å si, og når på døgnet du spiller musikk. På dagtid når nettet er mere i bruk og det er støy ellers fra ting rundt så spiller det en rolle også. Jeg synes foresten også at nordost pulzar points gjør noe med lyden under min forsterker, det «virker» som at bassen blir noe ryddigere.
    Dette med kabler virker jo litt inn på lyden det også, men jeg ville ikke brukt for mye penger der. Det er min mening da??????

Jeg har Pulsar Points her hjemme også! De tilfører dynamikk og klarhet, ryddigere bass, men kan bli litt skarpe og metalliske i lyden. Quasar Points er en del mer oppløst og ganske lik dagens Sort Kone. Verdt å eksperimentere med det som gir best effekt! :)

X

X186841

Gjest
    Dere som påstår man får forbedringer på Hegel med sminkede kabler, har dere prøvd i virkeligheten ? Har hatt det meste av Hegel i hus unntatt H300 og Røst og ingen av de har latt seg påvirke av kabler. Ikke ble det forandringer med dempe føtter og plattformer heller. Har prøvd det meste fra Audioquest, både billige og drit dyre med og uten sølv. Sendte også en mail til Hegel om dette med strømkabler og de mente ihvertfall for 4 år siden att det bare var tull å bytte ut den medfølgende. Noen dyre sminkekabler har faktisk greid å forverre lyden.

Eller driver dere butikk og gjerne vil få solgt litt Nordost kabel ?

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg har i alle fall prøvd hjemme. Hvis du leser postene mine så vil du se att jeg kun omtaler kombinasjoner jeg faktisk har prøvd, fortrinnsvis i eget anlegg.

Sent fra min G8141 via Tapatalk

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    756
    Torget vurderinger
    1
    Hei godtfolk. Har et spørsmål vedrørende lyd fra PC via usb og til dac i preamp. Her opplever jeg nå at det dukker opp en forvrengt støy over hele spekteret etter musikken har stått å spillt en times tid ca. Alt høres plutselig ut som kvit støy med rytmen av musikken inntakt. Dette opplevde jeg aldri med Hegel. Nå bruker jeg noe annet. Håper kanskje der er noen med god peiling på hva som gjør at denne støyen plutselig oppstår under musikkspillingen? Kan jo tenkes at dacen i den nye preampen er mere følsom for signalet og hvilken driver som brukes i PC osv.. har ikke fått testet en annen laptop enda. Mulig problemet ligger i lydkortet på PC. Litt rart at det er periodisk og kommer først etter mye spilling.
    Noen forslag på hva dette kan skyldes? På forhånd takk.

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    2
    Dere som påstår man får forbedringer på Hegel med sminkede kabler, har dere prøvd i virkeligheten ? Har hatt det meste av Hegel i hus unntatt H300 og Røst og ingen av de har latt seg påvirke av kabler. Ikke ble det forandringer med dempe føtter og plattformer heller. Har prøvd det meste fra Audioquest, både billige og drit dyre med og uten sølv. Sendte også en mail til Hegel om dette med strømkabler og de mente ihvertfall for 4 år siden att det bare var tull å bytte ut den medfølgende. Noen dyre sminkekabler har faktisk greid å forverre lyden.

Om det er Nordost kabler eller annet spiller ingen rolle så lenge en tar problematikken med strøm og kabler seriøst. Nordost er ikke billig, men gjør ting veldig riktig om du treffer rett med resten.
    Har selv vært gjennom masse elektronikkmerker, alt fra Nad, Primare, Electrocompaniet, Hegel og McIntosh. Felles for all elektronikk var at det låt i helt annen liga når jeg fikk bedre kontroll på strøm, da alt fra retning på kontakter og strømkabler, pluss gode dempeføtter til alle komponenter. Nå sier ikke jeg at folk må ha Nordost av dyreste sort for å få det til. Men eksperimenter med forskjellige strømkabler og demping for å få frem det som virkelig bor i elektronikken dere har.
    Alt for mange bytter og bytter komponenter uten å bli fornøyd, da bare for at dem glemmer rom, strøm og kabler. Hegel er et meget godt merke, som etter mitt syn fortjener at resten rundt er av god kvalitet.

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1

Om det er Nordost kabler eller annet spiller ingen rolle så lenge en tar problematikken med strøm og kabler seriøst. Nordost er ikke billig, men gjør ting veldig riktig om du treffer rett med resten.
    Har selv vært gjennom masse elektronikkmerker, alt fra Nad, Primare, Electrocompaniet, Hegel og McIntosh. Felles for all elektronikk var at det låt i helt annen liga når jeg fikk bedre kontroll på strøm, da alt fra retning på kontakter og strømkabler, pluss gode dempeføtter til alle komponenter. Nå sier ikke jeg at folk må ha Nordost av dyreste sort for å få det til. Men eksperimenter med forskjellige strømkabler og demping for å få frem det som virkelig bor i elektronikken dere har.
    Alt for mange bytter og bytter komponenter uten å bli fornøyd, da bare for at dem glemmer rom, strøm og kabler. Hegel er et meget godt merke, som etter mitt syn fortjener at resten rundt er av god kvalitet.
    +1

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Over til noe annet: Hegel Röst til 12 995 kr hos Soundgarden nå! Jeg tipset en venn som var i Trondheim og sikret seg én idag. Løp og kjøp for alle som ønsker beste forsterker under 20k? :)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.262
    Sted
    Sørlandet
    Over til noe annet: Hegel Röst til 12 995 kr hos Soundgarden nå! Jeg tipset en venn som var i Trondheim og sikret seg én idag. Løp og kjøp for alle som ønsker beste forsterker under 20k? :)
    Nei, Soundgarden blir ikke å avholde "opphørssalg" eller gi bort noen Hegel-produkter til gi-bort-priser.
    Pussig men fornuftig at dem har bestemt seg for å slutte med å ”gi bort” Hegel. Tidligere var det bare å vente maks en mnd så kom det en mail med tilbud på ditt og datt. Aldri behøvde man å kjøpe noe til fullpris der... kanskje ikke så rart det gikk som det gikk med dem og med også med Hegel på bruktmarkedet...

-BB-
    Er det nå jeg skal skrive: hva var det jeg skrev? :) Med andre ord.... er bare å være tålmodig så får man Hegel på tilbud. Utrolig kjedelig for dem som faktisk betalte fullpris og for å ikke glemme bruktmarkedet.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Tross alt bedre at de har noen bra tilbud enn Hi-Fi Klubben som kniper hver krone de kan få av deg og sjelden gir avslag!

X

X186841

Gjest
    Enten er Hegel priset for dyrt i utgangspunktet eller de produserer mer enn markedsetterspørselen.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32

Audioquest er vel ikke det beste du får, har du selv prøvd nyere Nordost? Jeg sitter aldri og anstrenger meg for å høre endringer, de er ganske åpenbare hos meg og andre som har vært innom har opplevd akkurat det samme. Så stusser over din hørsel eller ditt anlegg hvis du ikke klarer å høre forskjell.

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at Hegel-produkter tjener usedvanlig mye på gode "arbeidsvilkår" - kabler, vibrasjonsdemping og fremfor alt strømrens. For eksempel har jeg testet regenerert strøm til front-end på langt bedre utstyr enn eget Hegel-oppsett, uten at det gjorde på langt nær like stor forskjell for førstenevnte. På mitt Hegel-utstyr var forbedringen veldig stor, tross at øvrig strømrens og regenerator var det samme. Denne konklusjonen var det motsatte av hva jeg hadde ventet på forhånd, så jeg ser det ikke som et resultat av bekreftelsesbias.

X

X186841

Gjest
    Da sier du vel egentlig att Hegel er en meget dårlig konstruksjon som trenger både vibrasjonsdemping og strømrens.
    En godt konstruert forsterker trenger ikke slikt.

Min erfaring er at Hegel-produkter tjener usedvanlig mye på gode "arbeidsvilkår" - kabler, vibrasjonsdemping og fremfor alt strømrens. For eksempel har jeg testet regenerert strøm til front-end på langt bedre utstyr enn eget Hegel-oppsett, uten at det gjorde på langt nær like stor forskjell for førstenevnte. På mitt Hegel-utstyr var forbedringen veldig stor, tross at øvrig strømrens og regenerator var det samme. Denne konklusjonen var det motsatte av hva jeg hadde ventet på forhånd, så jeg ser det ikke som et resultat av bekreftelsesbias.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Audioquest fungere aldeles utmerket. Hvem er du til å si at ikke de kan være det beste valget i ett oppsett?

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da sier du vel egentlig att Hegel er en meget dårlig konstruksjon som trenger både vibrasjonsdemping og strømrens.
    Hegel har jo aldri vært ledende på byggekvalitet, og fenomenet jeg beskriver må vel ha noe med komponentene å gjøre. Men skikkelig strømrens har alltid gitt et markant løft i de oppsettene jeg har testet - gevinsten er bare ekstra stor med Hegel.

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.402
    Hegel har jo aldri vært ledende på byggekvalitet, og fenomenet jeg beskriver må vel ha noe med komponentene å gjøre. Men skikkelig strømrens har alltid gitt et markant løft i de oppsettene jeg har testet - gevinsten er bare ekstra stor med Hegel.

Og jeg som trodde at dette var en venneside for Hegel.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Nå handler det mye om kabler og andre typer relaterte her. Skal vi ikke heller diskutere produktene (elektronikken) fra Hegel? Det er jo tross alt en vennetråd.

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Og jeg som trodde at dette var en venneside for Hegel.
    Javisst, men det betyr jo ikke at alt som skrives her må være glorifiserende propaganda - enhver produsent har jo sine styrker og svakheter. Jeg har alltid ment at Hegel lager gode produkter. Å si at en racerbil er ømfintlig for underlaget er ikke kritikk - den er likefullt svært god på sine ting.

Jeg bare deler erfaringer om hvordan jeg har fått best mulig resultat fra mitt komplette Hegel-system, og ser virkelig ikke at dette er malplassert i denne tråden. For øvrig er jeg svært tilfreds med resultatet.

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    God test av H590 i hifi news.

hifi news skrev:
    Big, powerful and, yes, expensive, the Hegel flagship is anything but brutish, combining the confidence of clout in reserve with a delicacy and refinement you might not expect. It’s certainly high-end, but makes no concessions to ease of use or flexibility, not least thanks to its excellent digital platform. In fact, it’s one of the most ‘complete’ integrated amplifiers we have ever tested. Outstanding!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    H590 ser ut som den er på steroider..!

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Helt ok stabilitet og kraftreserver i denne, ser det ut til.. 2,2kW i 1Ohm dynamisk effekt med <1% forvrengning må vel kunne sies å være innafor.

Gleder meg til å teste denne!

M

MusicBear

Gjest
    Helt ok stabilitet og kraftreserver i denne, ser det ut til.. 2,2kW i 1Ohm dynamisk effekt med <1% forvrengning må vel kunne sies å være innafor.

Gleder meg til å teste denne!
    Jeg tenker burde være minst like interessant å vite hvor forvrengningen ligger ved ca. 3 Ohm, som man stadig ramler nedom.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det er forvrengning vs dynamisk output måling i testen fra Hifi News. Ikke akkurat for 3ohm, men det er nokså lett å interpolere.

leifeinar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    var en heftig pris på 590 :) synd de ikke klarer å integrere en god bluetooth modul noe som samtlige har i sin tlf eller brett

johno

Medlem
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    1
    Bare trist at det kun er den ... triste... hvitfargen som er på tilbud. ;)
    Finest i hvit synes jeg :) den hvite selges nå på tilbud for de röst kommer med ny hvit farge fikk jeg fortalt. Jeg vurderer røst som forforsterker til min mcintosh mc452

Sist redigert:
    M

MusicBear

Gjest
    I neste utgave av Hifi & Musik tester de H590 - spennede!

Denne mediekanalen gjør skikkelig tester, både lyttemessig og målemessig, dvs. de måler ikke like mye som verdens ledende innenfor faget men det gir en svært så god pekepinn på forsterkerens krefter i forskjellige belastede områder, mens andre blader så vidt har løsner skruene på topplokket...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn