Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Ser at i Polen selges H90 og B&W 707 S2 (84dB) som en pakke, så da anser jeg spørsmålet mitt som besvart :cool:(y)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Nei, nokså likt. Noen sier at de spiller litt forskjellig også, så liker man H90 er kanskje ikke Röst et like selvsagt valg.
    Jaaaa, litt mer effekt, en litt bedre DAC kanskje. Da hadde jeg heller hoppet på H120. Men, i påvente av den kommende modell hadde jeg heller kjøpt H90, og sett om modellen som kommer har MQA eller noe annet som kan være av interesse. Går man derimot på H190 pr man en del mer effekt. Men den er ikke helt gratis den heller. Jeg står fortsatt ved at H90 er av de beste kjøpene man kan gjøre før det begynner å bli dyrt.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Liten digresjon bare, jeg setter pris på at man får god info om budsjettmodeller i denne tråden, og at det er litt høyt under taket. Den står i kontrast til dynaudiotråden der spørsmål om alt under contour-serien blir møtt med skuldertrekk.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    ... Jeg står fortsatt ved at H90 er av de beste kjøpene man kan gjøre før det begynner å bli dyrt.
    Har lest (flere?) anmeldelser hvor det poengteres at H90 er det beste kjøpet ja.
    Blir den erstattet til høsten? Er det derfor de nå selges ut med 15,4% rabatt?
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Jepp, klubben var helt åpne om det da jeg spurte, har de salg på ting over tid betyr det oppdaterte modeller.
    Men hva ny modell betyr er åpent for fortolkning. H120 er nærmest helt ny, og å dunke inn mer effekt i nye H90 vil kannibalisere deler av salget til førstnevnte.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener, at H90 er det suverent beste kjøpet. Det er selvsagt mer effekt o g bedre digitalkretser i de dyrere modellene, men H90 er uansett mest for pengene. Hvis Hegel er litt fornuftige, så beholder de en budsjettmodell som er en 'pølse-og-brød' modell framover. Jg tror det selges ganske mange H90 i forhold til H190.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Har lest (flere?) anmeldelser hvor det poengteres at H90 er det beste kjøpet ja.
    Blir den erstattet til høsten? Er det derfor de nå selges ut med 15,4% rabatt?
    Det er et feltrykte ute og går om at det skal komme en ny modell. Det gjør det jo før eller senere. Hegel har økt prisene sine på innstegsmodellene sine. Arvtakeren til Röst, H120 ble betydelig dyrere, men jeg håper Hegel ikke priser seg ut på den nye entry-modellen. En ting er hvordan økonomien er her til lands, men det er ikke sikkert at kundegruppen samlet sett er like kjøpesterke nå under korona-krisen.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Lurer på om den nye modellen kan ha noe med trådløs streaming å gjøre. Er det noe de kan endre for å tilpasse seg det pris-segmentet / brukergruppen så er det nettopp det. Folk vil slippe kabler.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Vel - poenget er nok at jeg uansett aldri skal ha fest hvor dette anlegget står.
    At Hegelen ikke klarer å drive ATC'ene til 95 dB har jeg skjønt - men det er en uinteressant problemstilling.
    De skal spille på max 85 dB, men det viktigste er hvor godt de spiller på 75-80 dB.
    Blir det puslete og uten bass eller blir det kremlyd?
    Hvorfor skulle ikke H90 klare det? 84 dB med 1 watt og 'en meter avstand. Hvis man dobler effektkravet for å kompensere for økt avstand til høyttalerne, blir det om lag 100 dB når forsterkeren begynner å klippe.
    Altså, forsterker med god kontroll og lukkede (?) høyttalere med ditto type lyd, vil trolig bli en kombo som virkelig forteller deg hva som egentlig er på platene. High fidelity. Det er ensbetydende med høyt musikalsk utbytte i min verden.
    Blir dette for tamt? Bare å skru opp litt. Da får du mer dynamikk. En slik kombo "bråker" mindre enn det meste. Har sannsynligvis mindre forvrengning i alle frekvensavsnitt...
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    1
    Noen her inne som har fått testet Hegel separate løsninger mot integrerte? Har gått til anskaffelse av en brukt p20. Og tenker å se om jeg finner en H20 til den etterhvert.
    Jeg testet settet H2a mk2 med p2a mk2 for mange år siden. Det var en god del bedre en H200, som skulle være omtrent identisk i følge selgeren.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Jeg kan knapt vente til at Hegels forsterkere får en dempefaktor på over 9000.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Da var endelig H390 testet i lyd å bilde!....å for en positiv anmeldelse!
    Hifi-klubben har hatt enormt med annonsering i Lyd og Bilde siden de overtok Hegel-agenturet i fjor (dog ikke i siste utgave av bladet). Så da var det kanskje på tide at de fikk noe igjen for alle annonsekronene. Lyd og Bildes håndtering av Hegel har ikke vært god etter at gamle Soundgarden gikk over ende og ikke kunne bruke penger på annonsering.

    Omtalen av Hegel H120 i Lyd og bilde ble "sånn dær" - selv etter massiv annonsering av Hegel H120, så da er det muligens greit at både Hegel og "klubben" fikk valuta for pengene i form av en forsinket (og positiv) omtale av Hegel H390. Men sammenhengen mellom tester og annonsekroner burde ikke forekomme, om skribentene i lyd og bilde hadde hatt integritet.

    Skribent og journalist Håkon Rognlien har vist at det er mulig å beholde integriteten, samtidig som en skriver om Hifi. Ulempen for Rognlien er vel at han ikke blir tilsvarende rik i form av penger med sin skriving (lite annonser), men han har i alle fall beholdt stor "kred". Det burde bety noe i et samfunn, der forskjellen mellom "journalistikk" og "annonsering" er i ferd med å viskes ut.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-klubben har hatt enormt med annonsering i Lyd og Bilde siden de overtok Hegel-agenturet i fjor (dog ikke i siste utgave av bladet). Så da var det kanskje på tide at de fikk noe igjen for alle annonsekronene. Lyd og Bildes håndtering av Hegel har ikke vært god etter at gamle Soundgarden gikk over ende og ikke kunne bruke penger på annonsering.

    Omtalen av Hegel H120 i Lyd og bilde ble "sånn dær" - selv etter massiv annonsering av Hegel H120, så da er det muligens greit at både Hegel og "klubben" fikk valuta for pengene i form av en forsinket (og positiv) omtale av Hegel H390. Men sammenhengen mellom tester og annonsekroner burde ikke forekomme, om skribentene i lyd og bilde hadde hatt integritet.

    Skribent og journalist Håkon Rognlien har vist at det er mulig å beholde integriteten, samtidig som en skriver om Hifi. Ulempen for Rognlien er vel at han ikke blir tilsvarende rik i form av penger med sin skriving (lite annonser), men han har i alle fall beholdt stor "kred". Det burde bety noe i et samfunn, der forskjellen mellom "journalistikk" og "annonsering" er i ferd med å viskes ut.
    Men H390, den er virkelig fin altså. Veldig naturlig klang, og passe behagelig og bra dynamikk og spilleglede. Jeg vil trekke frem dens behandling av instrumentet bass gitar. Forsterkeren evner å få frem bassgitar på en veldig naturlig og lettflytende måte. Man får liksom et veldig klart og rytmisk lydbilde som man blir fort glad i. Klokkingen og gode løsninger internt i ampen gir utslag som er lett å sette pris på. Forsterkeren har også punch, men aldri overdrevent. Helt super amp. Sparer til H590 nå😅 Vi må jo prøve å sette litt pris på hifi lektyrene vi har i vårt lille land. Synes testen virket bra og fikk frem budskapet om forsterkeren på en god måte.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Synes ikke kjøpejournalistikk burde forekomme i noe medium. Å måtte lese mellom linjene for å finne ut at toppmodellen man har gitt toppscore faktisk er rævva lar seg i visse tilfeller gjøre, men det er ikke god journalistikk.
     
    Sist redigert:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Men H390, den er virkelig fin altså. Veldig naturlig klang, og passe behagelig og bra dynamikk og spilleglede. Jeg vil trekke frem dens behandling av instrumentet bass gitar. Forsterkeren evner å få frem bassgitar på en veldig naturlig og lettflytende måte. Man får liksom et veldig klart og rytmisk lydbilde som man blir fort glad i. Klokkingen og gode løsninger internt i ampen gir utslag som er lett å sette pris på. Forsterkeren har også punch, men aldri overdrevent. Helt super amp. Sparer til H590 nå😅 Vi må jo prøve å sette litt pris på hifi lektyrene vi har i vårt lille land. Synes testen virket bra og fikk frem budskapet om forsterkeren på en god måte.
    Helt klart at Hegel H390 er en bra forsterker for mange. Den gikk Eisa-Awards i fjor og ble testet av en rekke magasiner for ett år siden. Mitt poeng er at det er litt "påtakelig" at denne testen kommer først nå - ett år etter den BURDE ha vært testet og altså lenge etter at andre blader, nettsider og blogger har hatt den under sin lupe. Kritikken er således rettet mot Lyd og Bilde, ikke mot forsterkeren.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    L&B er vel ikke programforpliktet å teste ting bare for at det er noe nytt tilgjengelig?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har en HD11 DAC, som jeg er fornøyd med.

    Hvis jeg skulle gått for en brukt, mindre Hegel-forsterker, ville dere gått for H70, og beholdt HD11, eller gått for H80 og solgt HD11? Jeg har ikke behov for voldsomme krefter og trøkk. Lydkvalitet er viktigst.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Om det må bli en av de ville jeg tatt H80 og beholdt HD11.

    H90 er på salg nå, bare til info.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    H90 er dessverre utenfor budsjett per tid.

    Hvor mye bedre er forsterkerdelen i H80 enn H70, mener du?
    Har ikke sammenligna de direkte mot hverandre, men mitt inntrykk av H70 var at den var litt strengere i lyden enn H80. Litt mindre musikalsk kanskje.
    Dessuten slipper man problematikken med volumpot på H80.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    H90 er dessverre utenfor budsjett per tid.

    Hvor mye bedre er forsterkerdelen i H80 enn H70, mener du?
    Mener å huske at en del tester av H80 poengtere hvor stor forskjell det var i lyden kontra H70 - så fått inntrykk av at oppgraderingen er betydelig selv om jeg ikke har hørt noen av forsterkerne selv.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har ikke sammenligna de direkte mot hverandre, men mitt inntrykk av H70 var at den var litt strengere i lyden enn H80. Litt mindre musikalsk kanskje.
    Dessuten slipper man problematikken med volumpot på H80.
    Takk for innspill.

    Det med potmeter har jeg faktisk aldri tenkt over, men bare det er jo et viktig argument for å gå for H80 (forutsatt at den spiller bedre selvfølgelig).
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    H90 er dessverre utenfor budsjett per tid.

    Hvor mye bedre er forsterkerdelen i H80 enn H70, mener du?
    hvis du selger HD11og kjøper H90 er du vel på omtrent det samme som H80+ HD11. Sånn rent økonomisk mener jeg.
    av to-komponentsalternativene du nevner ville jeg helt klart satset på H80+HD11.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    hvis du selger HD11og kjøper H90 er du vel på omtrent det samme som H80+ HD11. Sånn rent økonomisk mener jeg.
    av to-komponentsalternativene du nevner ville jeg helt klart satset på H80+HD11.
    Godt poeng! Ser H90 har gått for 8000 brukt på finn, og det er jo helt klart en smartere løsning.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Mener du det? HD11 er jo «utgammel» i elektronikkverdenen.
    Ja, men den bruker faktisk en nyere da chip enn den som sitter i H90. 32 bits digitalfilter I HD11, 24 i H90. Mer spesifikt, AKM 4396 i H90, AKM 4399 i HD11.

    Ville iallefall testa de mot hverandre før jeg hadde solgt den. Litt roligere, mer balansert lyd i HD11 da jeg testa den mot dacen i H160 som skal være lik den i H90 sånn ca.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, men den bruker faktisk en nyere da chip enn den som sitter i H90. 32 bits digitalfilter I HD11, 24 i H90. Mer spesifikt, AKM 4396 i H90, AKM 4399 i HD11.

    Ville iallefall testa de mot hverandre før jeg hadde solgt den. Litt roligere, mer balansert lyd i HD11 da jeg testa den mot dacen i H160 som skal være lik den i H90 sånn ca.
    Veldig pussig. Jeg er uansett veldig fornøyd med HD11, og fordelen med en ekstern DAC er jo at en kan teste litt forskjellige forsterkere. Da tror jeg nok at jeg beholder HD11 og heller sparer opp til et eventuelt mellomlegg.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Veldig pussig. Jeg er uansett veldig fornøyd med HD11, og fordelen med en ekstern DAC er jo at en kan teste litt forskjellige forsterkere. Da tror jeg nok at jeg beholder HD11 og heller sparer opp til et eventuelt mellomlegg.
    Ville jeg også ha gjort.

    Når de slapp HD11 valgte de å putte inn den tidens beste da chip i deres øyne, hvilket var AKM 4399. Det ble da etterhvert påstått at den var bedre enn datidens toppmodell HD20. HD20 forsvant ikke så lenge etterpå.

    Når de lager innstegsmideller nå i dag så må de spare inn noen steder, og da er det bl.a på sånne ting som da-chiper de sparer inn på. Sikkert greit nok for de fleste, men en kilde til irritasjon hos mange da dacer fort blir umoderne og man kommer i situasjonen at man må kjøpe en ekstern dac uansett. Da sitter man der og har betalt for en intern dac som ikke brukes.
    Er selv i den situasjonen med Röst. Bruker en HD12 som gjør at den forsterkeren låter som gull om man sammenligner med den interne dacen som oppfattes litt grå og stiv.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Veldig pussig. Jeg er uansett veldig fornøyd med HD11, og fordelen med en ekstern DAC er jo at en kan teste litt forskjellige forsterkere. Da tror jeg nok at jeg beholder HD11 og heller sparer opp til et eventuelt mellomlegg.
    Jeg tror det er ett smart valg å beholde hd11. Du markedsverdien er langt langt lavere enn eierverdien:( Har selv en slik, og synes det låter meget bra til prisen. Har personlig mest tro på separate dacer.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Er lite apropos! Dacen i H90 er ikke på høyde med HD11.
    H90 har vel også samme dac som i gamle røst?

    Jeg er litt uenig i "separat dac er best", akkurat som jeg ikke er en fan av pre-power av separate merker. Man vet at utstyret er testet sammen når man går for integrerte løsninger.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg tror det er ett smart valg å beholde hd11. Du markedsverdien er langt langt lavere enn eierverdien:( Har selv en slik, og synes det låter meget bra til prisen. Har personlig mest tro på separate dacer.
    Det er veldig deilig med få bokser, men jeg er litt anti det å putte for mange ting i én boks («Rack? Nei, takk» :) ). Skulle forsterkeren ryke, så har jeg i alle fall DAC-en. Eller omvendt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    H90 har vel også samme dac som i gamle røst?

    Jeg er litt uenig i "separat dac er best", akkurat som jeg ikke er en fan av pre-power av separate merker. Man vet at utstyret er testet sammen når man går for integrerte løsninger.
    Ja, også får du én mindre strømkabel og sett RCA- eller XLR-kabler mindre å tenke på. Det er plusser og minuser.
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Hei !

    Har en H360 i dag, som driver et par Klipsch RF7 mk3 - og har begynt å bli litt nysgjerrig på H590 - og H390. Noen som har noen tanker om hva jeg vil merke ved et bytte ? Vil det ha noe for seg ?
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte meg en H190 fra Hifiklubben nylig. Ser ut som min H190 har fått en liten oppdatering innvendig. La merke til at det er en liten trafo i tillegg til den store nå, samme løsning som H120 og H390 bruker.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte meg en H190 fra Hifiklubben nylig. Ser ut som min H190 har fått en liten oppdatering innvendig. La merke til at det er en liten trafo i tillegg til den store nå, samme løsning som H120 og H390 bruker.
    Gratulerer med knallgod forsterker. Jeg var svært fornøyd med min når jeg hadde den. Kunne lett levd med den igjen. Den trenger litt innspilling ca 50-60 timer før ting låter helt som det skal. Den låter mere organisk ved bruk av streaming og intern dac etter mye bruk. Interndac trenger sikkert en del innspilling. Artig at der har skjedd en oppdatering der da👍
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med knallgod forsterker. Jeg var svært fornøyd med min når jeg hadde den. Kunne lett levd med den igjen. Den trenger litt innspilling ca 50-60 timer før ting låter helt som det skal. Den låter mere organisk ved bruk av streaming og intern dac etter mye bruk. Interndac trenger sikkert en del innspilling. Artig at der har skjedd en oppdatering der da👍
    Jo takk for det. Bruker den sammen med RME ADI-2 DAC, med balanserte kabler for "kritisk lytting", og bruker intern dac til streaming og tv lyd.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    H90 i hus, inntrykk etter de første tyve minuttene:

    Veldig "smooth" lyd. Solid dynamikk og ingen problemer med å skildre stemmer på en realistisk måte.
    Ingen irritasjonsmomenter som innganger som "popper" ved kildebytte etc. Solid byggekvalitet.

    Men jeg vet ikke om jeg liker å ha volumet på 60 av 99 i "normalt lyttevolum". Det skal sies at det er ingen anstrengthet å spore om jeg skrur opp.

    Mer enn godkjent forsterker til prisen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn