Jaaaa, litt mer effekt, en litt bedre DAC kanskje. Da hadde jeg heller hoppet på H120. Men, i påvente av den kommende modell hadde jeg heller kjøpt H90, og sett om modellen som kommer har MQA eller noe annet som kan være av interesse. Går man derimot på H190 pr man en del mer effekt. Men den er ikke helt gratis den heller. Jeg står fortsatt ved at H90 er av de beste kjøpene man kan gjøre før det begynner å bli dyrt.Nei, nokså likt. Noen sier at de spiller litt forskjellig også, så liker man H90 er kanskje ikke Röst et like selvsagt valg.
Har lest (flere?) anmeldelser hvor det poengteres at H90 er det beste kjøpet ja.... Jeg står fortsatt ved at H90 er av de beste kjøpene man kan gjøre før det begynner å bli dyrt.
Det er et feltrykte ute og går om at det skal komme en ny modell. Det gjør det jo før eller senere. Hegel har økt prisene sine på innstegsmodellene sine. Arvtakeren til Röst, H120 ble betydelig dyrere, men jeg håper Hegel ikke priser seg ut på den nye entry-modellen. En ting er hvordan økonomien er her til lands, men det er ikke sikkert at kundegruppen samlet sett er like kjøpesterke nå under korona-krisen.Har lest (flere?) anmeldelser hvor det poengteres at H90 er det beste kjøpet ja.
Blir den erstattet til høsten? Er det derfor de nå selges ut med 15,4% rabatt?
Hvorfor skulle ikke H90 klare det? 84 dB med 1 watt og 'en meter avstand. Hvis man dobler effektkravet for å kompensere for økt avstand til høyttalerne, blir det om lag 100 dB når forsterkeren begynner å klippe.Vel - poenget er nok at jeg uansett aldri skal ha fest hvor dette anlegget står.
At Hegelen ikke klarer å drive ATC'ene til 95 dB har jeg skjønt - men det er en uinteressant problemstilling.
De skal spille på max 85 dB, men det viktigste er hvor godt de spiller på 75-80 dB.
Blir det puslete og uten bass eller blir det kremlyd?
Hifi-klubben har hatt enormt med annonsering i Lyd og Bilde siden de overtok Hegel-agenturet i fjor (dog ikke i siste utgave av bladet). Så da var det kanskje på tide at de fikk noe igjen for alle annonsekronene. Lyd og Bildes håndtering av Hegel har ikke vært god etter at gamle Soundgarden gikk over ende og ikke kunne bruke penger på annonsering.Da var endelig H390 testet i lyd å bilde!....å for en positiv anmeldelse!
Men H390, den er virkelig fin altså. Veldig naturlig klang, og passe behagelig og bra dynamikk og spilleglede. Jeg vil trekke frem dens behandling av instrumentet bass gitar. Forsterkeren evner å få frem bassgitar på en veldig naturlig og lettflytende måte. Man får liksom et veldig klart og rytmisk lydbilde som man blir fort glad i. Klokkingen og gode løsninger internt i ampen gir utslag som er lett å sette pris på. Forsterkeren har også punch, men aldri overdrevent. Helt super amp. Sparer til H590 nå Vi må jo prøve å sette litt pris på hifi lektyrene vi har i vårt lille land. Synes testen virket bra og fikk frem budskapet om forsterkeren på en god måte.Hifi-klubben har hatt enormt med annonsering i Lyd og Bilde siden de overtok Hegel-agenturet i fjor (dog ikke i siste utgave av bladet). Så da var det kanskje på tide at de fikk noe igjen for alle annonsekronene. Lyd og Bildes håndtering av Hegel har ikke vært god etter at gamle Soundgarden gikk over ende og ikke kunne bruke penger på annonsering.
Omtalen av Hegel H120 i Lyd og bilde ble "sånn dær" - selv etter massiv annonsering av Hegel H120, så da er det muligens greit at både Hegel og "klubben" fikk valuta for pengene i form av en forsinket (og positiv) omtale av Hegel H390. Men sammenhengen mellom tester og annonsekroner burde ikke forekomme, om skribentene i lyd og bilde hadde hatt integritet.
Skribent og journalist Håkon Rognlien har vist at det er mulig å beholde integriteten, samtidig som en skriver om Hifi. Ulempen for Rognlien er vel at han ikke blir tilsvarende rik i form av penger med sin skriving (lite annonser), men han har i alle fall beholdt stor "kred". Det burde bety noe i et samfunn, der forskjellen mellom "journalistikk" og "annonsering" er i ferd med å viskes ut.
Helt klart at Hegel H390 er en bra forsterker for mange. Den gikk Eisa-Awards i fjor og ble testet av en rekke magasiner for ett år siden. Mitt poeng er at det er litt "påtakelig" at denne testen kommer først nå - ett år etter den BURDE ha vært testet og altså lenge etter at andre blader, nettsider og blogger har hatt den under sin lupe. Kritikken er således rettet mot Lyd og Bilde, ikke mot forsterkeren.Men H390, den er virkelig fin altså. Veldig naturlig klang, og passe behagelig og bra dynamikk og spilleglede. Jeg vil trekke frem dens behandling av instrumentet bass gitar. Forsterkeren evner å få frem bassgitar på en veldig naturlig og lettflytende måte. Man får liksom et veldig klart og rytmisk lydbilde som man blir fort glad i. Klokkingen og gode løsninger internt i ampen gir utslag som er lett å sette pris på. Forsterkeren har også punch, men aldri overdrevent. Helt super amp. Sparer til H590 nå Vi må jo prøve å sette litt pris på hifi lektyrene vi har i vårt lille land. Synes testen virket bra og fikk frem budskapet om forsterkeren på en god måte.
H90 er dessverre utenfor budsjett per tid.Om det må bli en av de ville jeg tatt H80 og beholdt HD11.
H90 er på salg nå, bare til info.
Har ikke sammenligna de direkte mot hverandre, men mitt inntrykk av H70 var at den var litt strengere i lyden enn H80. Litt mindre musikalsk kanskje.H90 er dessverre utenfor budsjett per tid.
Hvor mye bedre er forsterkerdelen i H80 enn H70, mener du?
Mener å huske at en del tester av H80 poengtere hvor stor forskjell det var i lyden kontra H70 - så fått inntrykk av at oppgraderingen er betydelig selv om jeg ikke har hørt noen av forsterkerne selv.H90 er dessverre utenfor budsjett per tid.
Takk for innspill.Har ikke sammenligna de direkte mot hverandre, men mitt inntrykk av H70 var at den var litt strengere i lyden enn H80. Litt mindre musikalsk kanskje.
Dessuten slipper man problematikken med volumpot på H80.
hvis du selger HD11og kjøper H90 er du vel på omtrent det samme som H80+ HD11. Sånn rent økonomisk mener jeg.H90 er dessverre utenfor budsjett per tid.
Godt poeng! Ser H90 har gått for 8000 brukt på finn, og det er jo helt klart en smartere løsning.hvis du selger HD11og kjøper H90 er du vel på omtrent det samme som H80+ HD11. Sånn rent økonomisk mener jeg.
av to-komponentsalternativene du nevner ville jeg helt klart satset på H80+HD11.
Er lite apropos! Dacen i H90 er ikke på høyde med HD11.Godt poeng! Ser H90 har gått for 8000 brukt på finn, og det er jo helt klart en smartere løsning.
Mener du det? HD11 er jo «utgammel» i elektronikkverdenen.Er lite apropos! Dacen i H90 er ikke på høyde med HD11.
Ja, men den bruker faktisk en nyere da chip enn den som sitter i H90. 32 bits digitalfilter I HD11, 24 i H90. Mer spesifikt, AKM 4396 i H90, AKM 4399 i HD11.Mener du det? HD11 er jo «utgammel» i elektronikkverdenen.
Veldig pussig. Jeg er uansett veldig fornøyd med HD11, og fordelen med en ekstern DAC er jo at en kan teste litt forskjellige forsterkere. Da tror jeg nok at jeg beholder HD11 og heller sparer opp til et eventuelt mellomlegg.Ja, men den bruker faktisk en nyere da chip enn den som sitter i H90. 32 bits digitalfilter I HD11, 24 i H90. Mer spesifikt, AKM 4396 i H90, AKM 4399 i HD11.
Ville iallefall testa de mot hverandre før jeg hadde solgt den. Litt roligere, mer balansert lyd i HD11 da jeg testa den mot dacen i H160 som skal være lik den i H90 sånn ca.
Ville jeg også ha gjort.Veldig pussig. Jeg er uansett veldig fornøyd med HD11, og fordelen med en ekstern DAC er jo at en kan teste litt forskjellige forsterkere. Da tror jeg nok at jeg beholder HD11 og heller sparer opp til et eventuelt mellomlegg.
Jeg tror det er ett smart valg å beholde hd11. Du markedsverdien er langt langt lavere enn eierverdien Har selv en slik, og synes det låter meget bra til prisen. Har personlig mest tro på separate dacer.Veldig pussig. Jeg er uansett veldig fornøyd med HD11, og fordelen med en ekstern DAC er jo at en kan teste litt forskjellige forsterkere. Da tror jeg nok at jeg beholder HD11 og heller sparer opp til et eventuelt mellomlegg.
H90 har vel også samme dac som i gamle røst?Er lite apropos! Dacen i H90 er ikke på høyde med HD11.
Det er veldig deilig med få bokser, men jeg er litt anti det å putte for mange ting i én boks («Rack? Nei, takk» ). Skulle forsterkeren ryke, så har jeg i alle fall DAC-en. Eller omvendt.Jeg tror det er ett smart valg å beholde hd11. Du markedsverdien er langt langt lavere enn eierverdien Har selv en slik, og synes det låter meget bra til prisen. Har personlig mest tro på separate dacer.
Ja, også får du én mindre strømkabel og sett RCA- eller XLR-kabler mindre å tenke på. Det er plusser og minuser.H90 har vel også samme dac som i gamle røst?
Jeg er litt uenig i "separat dac er best", akkurat som jeg ikke er en fan av pre-power av separate merker. Man vet at utstyret er testet sammen når man går for integrerte løsninger.
Basert på samme da-chip iallefall, så de er nok veldig like. Om det er en litt annen implementering vet jeg ikke.H90 har vel også samme dac som i gamle røst?
Gratulerer med knallgod forsterker. Jeg var svært fornøyd med min når jeg hadde den. Kunne lett levd med den igjen. Den trenger litt innspilling ca 50-60 timer før ting låter helt som det skal. Den låter mere organisk ved bruk av streaming og intern dac etter mye bruk. Interndac trenger sikkert en del innspilling. Artig at der har skjedd en oppdatering der daKjøpte meg en H190 fra Hifiklubben nylig. Ser ut som min H190 har fått en liten oppdatering innvendig. La merke til at det er en liten trafo i tillegg til den store nå, samme løsning som H120 og H390 bruker.
Jo takk for det. Bruker den sammen med RME ADI-2 DAC, med balanserte kabler for "kritisk lytting", og bruker intern dac til streaming og tv lyd.Gratulerer med knallgod forsterker. Jeg var svært fornøyd med min når jeg hadde den. Kunne lett levd med den igjen. Den trenger litt innspilling ca 50-60 timer før ting låter helt som det skal. Den låter mere organisk ved bruk av streaming og intern dac etter mye bruk. Interndac trenger sikkert en del innspilling. Artig at der har skjedd en oppdatering der da