hel´s lytterom og akkustikk tiltak?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Da begynner lytterommet og bli ferdig. Nå mangler bare subwoofer nr 2 (den står på høyre side av benken) og selvfølgelig bilder, malerier, akkuplater osv.

Forslag mottas med takk. PS! har også oversendt bildene til accoustic tuning i Trondheim for kommentar :)

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Har du prøvd å sette anlegget på den veggen med tapet?
    Da kunne du hatt høyttalerene i hvert sitt hjørne.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Continuo skrev:
    Har du prøvd å sette anlegget på den veggen med tapet?
    Da kunne du hatt høyttalerene i hvert sitt hjørne.
    Hvordan skal jeg ha sofaen da?

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Det er mulig bildene lyver litt!
    Men kan du ikke vri den 90 grader til utpå gulvet, slik at ryggen på sofaen står rett ut i rommet?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Joa, det går det. Men hele rommet er pusset opp nylig med tanke på denne layouten. Jeg har til og med ny dedikert 16a kurs bak benken med en drøss med uttak. Eget filter i sikringsskapet nettopp med tanke på hifien og greier.

Når det er sagt har jeg egentlig ingen vesentlige problemer i lytterommet så lenge jeg kjører på klipsch. Jeg alternererer på et par spendor 3/5 for å høre etter hva som skjer i rommet mtp refleksjoner og da er det en del problemer (selv om jeg hører at spendorene låter vakkert)

Det vil også komme 3 store malerier på lerret bak stereoen. Regner med at de bidrar litt. Kommer også et bilde bak sofaen på venstre side av vinduet, henter litt der og.

I tillegg har jeg en idee om å henge opp et eller annet som dekor på tapetveggen som kan ta litt refleksjoner.

Når det gjelder bassen så er jo RB75 snille siden de har bassporten foran og subbene har mange justeringsmuligheter!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er du allergisk mot lange høyttalerkabler? Om ikke kunne du la elektronikken bli stående. Jeg tror også at det ville ha potensiale til å låte bedre med symmetrisk høyttalerplassering, men jeg skjønner jo at det er vanskelig å innrede det nyoppussede rommet anderledes enn det er tenkt.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Jeg skjønner at du ikke vil flytte på anlegget pga at rommet er pusset opp, men du ville tjent på det lydmessig.
    Høyttaler (som Valentino sier) og sofaflytting er jo et alternativ jeg ville ha prøvd ut.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Ville også prøvd å spille med HT på kortvegg. Mulig det er bare meg...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    bildene lyver litt, de er tatt med 10 mm vidvinkel, tapetveggen er faktisk ganske brei

dessuten er min bedre halvdel ikke særlig positiv til å omrokere

jeg skal lage en nøyaktig skisse og legge ut om litt

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Da blir det verre ja, du får hive ut sofaen og sette inn to stoler. ;) ;D
    Nei, ikke så enkelt det der, dumt med det hjørnet der døren er.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    jeg har hørt at det er å foretrekke ha høyttalerne på bredveggen og ikke smalveggen i et rom?

er liksom ikke så mye jeg får gjort med pianokroken, men tidligere hadde jeg en skyvedørsgarderobe der høytalerne står i dag, da spilte jeg jo i lengderetningen, og jeg vil ikke si at det var noe spesielt bedre

ellers så testet jeg å flytte venstre høyttaler foran døra, lydbildet ble naturlig nok noe bredere, men jeg var nervøs for at noen plutselig skulle komme inn i rommet og velte høyttalern med døra :eek:

jeg må si at med klipsch så har jeg veldig lite romproblemer (noe jeg virkelig har hatt i dette rommet med både proac 2.5 og dynaudio focus 140), nå som jeg kjøpte et par spendor 3/5se for å ha i test/innkjøringsperioden (bytter frem og tilbake mot klipsch) så kjenner jeg igjen de slitsomme førsterefleksjonsproblemene

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Nydelig rom, gratulere, lekkert utstyr og design,
    Virkelig god smak dere har! :)

Vet Acoustic Tuning tar imot bestilling på akustikk plater med egne motiver slik at fronten blir som ett bilde....vet desverre ikke pris.

Bilde er lånt fra AV forum.

MVH Johnny

Vedlegg

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    johnnygrandis skrev:

Vet Acoustic Tuning tar imot bestilling på akustikk plater med egne motiver slik at fronten blir som ett bilde....vet desverre ikke pris.

MVH Johnny
    Disse ligger hvisnok på rundt-om 4500,- PR STK med custom motiv.. :(

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    kaap skrev:
    johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
    Disse ligger hvisnok på rundt-om 4500,- PR STK med custom motiv.. :(
    Billig oppgradering i forhold til hva enkelte kabler koster... ;D og i tillegg ser det bedre ut.

MVH Johnny

Midgard

Medlem
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    0
    Gratulerer med nytt lytterom, meget smakfult. Er maleriene av madammen?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Midgard skrev:
    Gratulerer med nytt lytterom, meget smakfult. Er maleriene av madammen?
    Yes, men bare vent til de dedikerte maleriene med musikk motiv er verdige ;D

bergan

Fersking
    Ble medlem
    22.06.2007
    Antall liker
    0
    Pent oppsett, hel! Gutta må ha et rom de kan trekke seg tilbake på, i tillegg til garasjen! Virker som det er duket for mange timer med avslappet lytting her!
    Hva med ekstra dempemateriale bak lerretet på de tre bildene du skal ha opp bak stereoen?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Heisan, er det deg? :)

Jo jeg har tenkt på det, men lerretter er etter det jeg har forstått ganskje bra i seg selv. Rockwool etc absorberer men lerretter diffuserer!

Nå har jeg også kjøpt rom eq moduler til subwooferene så jeg kommer til å få bra kontroll på bassen.

Den høyre veggen (med tapeten på) er litt vel tett på høyre høyttaler. Her lurer jeg på om jeg skal lage noe av rockwool accu plater som tar første refleksjonen. Men en rektangulær dings blir for kjedelig, det må bli en figur eller noe med form......får se om kreativiteten slår til :eek:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Jeg funderer på flytting av anlegget. På veggen mot "vest" så vil jeg få bredere perspektiv og lik fordeling av refleksjoner. Er litt i tvil om sofaplasseringen men skal kanskje prøve forslaget ditt. :)

Jøgga skrev:
    hel skrev:
    her er skissen
    Hvorfor ikke noe sånt:

Legger du til en lyttestol som kan flyttes ut på golvet for 'de ensomme stunder'.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Pianoet er solgt til en kjent norsk premiert ung jazz pianist med plateutgivelser og det hele
    Sofaen holdt av til en som skal kjøpe den i neste uke
    TVn er koblet ned og er for salg
    Oppsettet er flyttet til den brede veggen og nå skal lyden få første prioritet :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Nå er det stort sett bare rot på lytterommet. Det som er det eneste riktige er at anlegget står på langveggen. Tegning av lytterommet er lenger opp i tråden. Jeg kommer primært til å spille på åpne bafler på 60x120 cm

Utfordringene står i kø:

RACK

Jeg har mange komponenter som skal på plass, hvilke typer rack / møbler på markedet dekker mine behov?
    - platespiller
    - AN dac
    - AN preamp
    - Bryston preamp
    - DBX aktivt filter
    - Rotel klasse D effektforsterker, trenger heldigvis ikke mye kjøling
    - Hvis plass, en Pioneer multispiller
    - 2 stk First Watt F4, trenger masse kjøling
    - 1 stk First Watt F2J, trenger også masse kjøling men trenger strengt talt ikke stå fremme før jeg har lettdrevne bakladede horn klart
    - SONOS
    - RIIA

OPPBEVARING AV VINYL

Det er en del vinyl jeg egentlig ikke har plass til, her trenger jeg minst en av Ikea hyllene (4 hyllers Expedit), lurte på om den kunne stå på venstre side?

DEMPING

I og med at rommet er så lite så trenger jeg noe demping, har RoDas gamle Rockwool rammer. De er egentlig for digre. Har også 6 Wedge skumpaneler og 2 Basstraps (fra Accoustic Tuning).

Miles Davis / Kari B / Van M (ikke ferdig) maleriene som madammen har laget lurte jeg på å montere skumpaneler inni? Og kanskje senke litt?

Basstrappene har jeg en idee om å få sydd futteraler til i et diskret brunt eller lys beige stoff.

Nedre del av vinduskarmen, ca 20 cm kan jeg kanskje bruke Rockwool plater i ramme som står løst på karmen?

På den lille veggen bak/på siden av inngangsdøren kan jeg kanskje ha noe?

Holder også på å spare på vinkorker for å lage et svært bilde, med ramme og vinkorkene inni for å bruke dem som diffusor? Dette tenkte jeg å enten ha på frontveggen over racket eller på backveggen over sofaen

INNSPILL MOTTAS MED STOR TAKK ?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Tenker du på at jeg stabler dem i høyden?

RoDa skrev:
    Rack:

Kjøp 2-3-4 stk av Lack benken fra IKEA.
    450,- pr stk så kan du bygge den som du ønsker. ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Plassering og lyd er bra nå. Problemet er at rommet blir veldig rotete og assymetrisk. En sofa her, et par IKEA hyller der osv.

Jeg lurer på om jeg skulle gjøre noe så drastisk som å blinde døra og lage ny døråpning til høyre på bildet, altså der hvor pianoet stod før?

På den måten kan anlegget plasseres på dn opprinnelige veggen (slik det var når du var på visitt RoDa)

Men hva er gunstigst mtp lyd å ha oppsettet på kort- eller langvegg?

Nå har jeg anlegget på kortveggen til venstre (328 cm, ikke 228 som er skrivefeil) og har sofaen plassert på linje med den korte veggen mot døren, altså 340 cm til bakkant sofa. Det er i tillegg 60 cm luft bak sofaen.

Hvis jeg går for den opprinnelige veggen, altså der hvor anlegget er tegnet inn (i nedkant) og blinder døra så blir bredden på lydveggen 340 cm men 328 til bakkant sofa som står klint inntill veggen.
    ::)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Slik ser rommet ut i dag. Ideen er å flytte anlegget til venstre og blinde døra.

[video]http://m.youtube.com/index?client=mv-google&desktop_uri=%2F&gl=US&rdm=4o0pyi287#/watch?v=uGHRfMdsohc[/video]

bergan

Fersking
    Ble medlem
    22.06.2007
    Antall liker
    0
    Hei Hel!

Utrolig pent! Gratulerer med fullførte høyttalere! Har du noen bilder fra byggeprosessen?

-R

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn