Helmholzresonator , hjelp !!

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.465
Antall liker
2.122
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg sliter med en svær peak mellom 35 og 45 hz, toppen på ca 40 hz er på pluss 10 db.

Jeg har fått et tips fra Sonus Faber kongen Valentino om å bygge en helmholzresonator.
Så det jeg lurer på om non kan komme med en beskrivelse på hvordan jeg bygger en slik. Blir den stor og må den stå på en helt bestemt plass.
Jeg har sett litt på en link om denne, men det er helt gresk for meg. Så noen må komme med tall og bokstaver som er helt vanlige for en vanlig hi fi tulling.

Noen som har litt erfaring med en slik ting ::)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Dette går det nok å fikse, men jeg vil nok karakteristere en 10dB peak som et nesten ikkeproblem i bassen.....Spesiellt i det området....

Mvh
OMF
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.465
Antall liker
2.122
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
OMF skrev:
Hei!
Dette går det nok å fikse, men jeg vil nok karakteristere en 10dB peak som et nesten ikkeproblem i bassen.....Spesiellt i det området....

Mvh
OMF
Kanksje jeg bekymrer meg for mye ja ::)
Jeg vet jo ikke om jeg kommer til å merke mye om jeg får bort den peaken, er det ikke mye i musikken som er i det området ? Jeg hører ikke på klasisk eller kirke orgel :p
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.465
Antall liker
2.122
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
AndreWerdenskrieg skrev:
Dette vil kanskje hjelpe deg litt på vei:
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp
Her var det jo en del fine sånne kalkulatorer, selv om jeg ikke helt skjønner allt da.
Men det virker som om jeg kan ha non plater med masse huller bak høyttalerne som sluker bass i ønsket frekvens område. Synd det ikke er bilder av de forskjellige typene.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
kan jeg spørre hvordan du har målt deg frem til denne peaken...? Siden du trekker fremd enne peaken - er da resten mer eller mindre flatt - det er i så fall veldig bra.

Flere anbefaler noe heving i bassen i forhold til en falt respons.

Mvh
OMF
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.961
Antall liker
4.397
Hvis man har en peak på +10dB i bassen, så følger det flere peaker og dipper oppover i frekvens. Sånn er det bare.
 
K

kbwh

Gjest
OMF skrev:
Flere anbefaler noe heving i bassen i forhold til en falt respons.
Det er en måleteknisk finurlighet det der.
På MLS-målinger stiger bassen heftig fra 80 ned mot 20Hz her hos meg, og sikkert også hos andre som har fått bassen sin satt opp av theStig.
Forleden kjørte han sinustoner ved 20, 40 og 80z her, og SPL var den samme innenfor +/- 2dB for alle tre tonene. Det måler stigende mot 20Hz, men låter flatt, med andre ord.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.465
Antall liker
2.122
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
OMF skrev:
Hei!
kan jeg spørre hvordan du har målt deg frem til denne peaken...? Siden du trekker fremd enne peaken - er da resten mer eller mindre flatt - det er i så fall veldig bra.

Flere anbefaler noe heving i bassen i forhold til en falt respons.

Mvh
OMF
Jeg har målt med sinus toner og en Radishack db måler. Og lakt det inn i det exelregnearket som ligger hos L-Sound. Så målingen er målt opp til 100 hz. Skal se om jeg får lakt ut den målingen jeg har gjort
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.465
Antall liker
2.122
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Fins den non sinus toner for å laste ned for resten av frekvensen oppover, som jeg kan legge inn å få en graf ?
Vært kjekt å se hvordan det ligger an lenger oppover også :eek:
 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
Valentino skrev:
OMF skrev:
Flere anbefaler noe heving i bassen i forhold til en falt respons.
Det er en måleteknisk finurlighet det der.
På MLS-målinger stiger bassen heftig fra 80 ned mot 20Hz her hos meg, og sikkert også hos andre som har fått passen sin satt opp av theStig.
Forleden kjørte han sinustoner ved 20, 40 og 80z her, og SPL var den samme innenfor +/- 2dB for alle tre tonene. Det måler stigende mot 20Hz, men låter flatt, med andre ord.
MLS är inte ett bra sätt att mäta basområdet på. Detta beror på att MLS (oftast) slumpvis genererar en slumpmässig följd av 1 och 0. Detta resulterar i att alla frekvenser kommer att ha spelats efter oändligt lång tid. Tyvärr är mätningarna ändliga vilket gör att stimulit för basområdet varierar från mätning till mätning.

MLS funkar OK för basen om man gör realtidsmätningar, då brukar man lätt kunna se problemfrekvenserna < 100 Hz.

Sinusodial mätning är bra så länge upplösningen är hög, dvs minst 1/12 oktav.
 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
Leikis. skrev:
Her er beste grafen ::)
::)
Om inte upplösningen är tillräckligt hög kan det se ut som en peak, när det egentligen är två peakar.

Anyhow - HH absorbent är en bra lösning på problemet.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.465
Antall liker
2.122
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Sonus skrev:
Det finnes en del gratis måleprogrammer på nett. Du kan jo lese litt her - http://www.diymobileaudio.com/forum/showthread.php?t=1
Jeg vil helst ha et program der jeg kan bruke radioshack db måler, da jeg ikke non extra lyd ut/innganger fra bærbar pc'en.
Om jeg må legge inn manuelt så går det fint.
Det bør vel være minst 1/12 oppløsning også, som Engelholm Audio påpeker.
 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
Leikis. skrev:
Sonus skrev:
Det finnes en del gratis måleprogrammer på nett. Du kan jo lese litt her - http://www.diymobileaudio.com/forum/showthread.php?t=1
Jeg vil helst ha et program der jeg kan bruke radioshack db måler, da jeg ikke non extra lyd ut/innganger fra bærbar pc'en.
Om jeg må legge inn manuelt så går det fint.
Det bør vel være minst 1/12 oppløsning også, som Engelholm Audio påpeker.
http://www.tolvan.com/

Här har du bra program med bra upplösning. Detta duger långt och du kommer en bra bit på vägen med detta mätprogram.

Jag använder det själv till vardags, men inte till dom mest kritiska mest avancerade mätövningarna.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.465
Antall liker
2.122
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
EngelholmAudio skrev:
Leikis. skrev:
Sonus skrev:
Det finnes en del gratis måleprogrammer på nett. Du kan jo lese litt her - http://www.diymobileaudio.com/forum/showthread.php?t=1
Jeg vil helst ha et program der jeg kan bruke radioshack db måler, da jeg ikke non extra lyd ut/innganger fra bærbar pc'en.
Om jeg må legge inn manuelt så går det fint.
Det bør vel være minst 1/12 oppløsning også, som Engelholm Audio påpeker.
http://www.tolvan.com/

Här har du bra program med bra upplösning. Detta duger långt och du kommer en bra bit på vägen med detta mätprogram.

Jag använder det själv till vardags, men inte till dom mest kritiska mest avancerade mätövningarna.
Hvilken av disse kan jeg bruke for å legge inn verdier manuelt da ? og hvor er de sinus tonene for det programmet.
 
K

kbwh

Gjest
EngelholmAudio skrev:
MLS funkar OK för basen om man gör realtidsmätningar, då brukar man lätt kunna se problemfrekvenserna < 100 Hz.
Kan du forklare litt mer om dette?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Er noen av de nevnte (eller alternativt andre) nedlastbare "sinustoner" med andre ord det samme som Leikis etterlyser, men for meg da i tillegg noe jeg kan legge i iTunes spilleliste (for deretter å måle med Radioschack db måler?
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg fant et sted hvor det ligger noen sinustoner for nedlasting.

www.diffusor.com/Toner/forsta.htm

Det står at en laster de ned ved å trykke på de, det fungerte ikke for meg.
Jeg prøvde så å "løfte" de over på skrivebordet mitt og deretter legge de inn i iTunes.
Da brukte iTunes Podcast, selv om jeg la de i ny spilleliste, uansett så fungerte det ikke lydmessig.
Dette var beskjeden jeg fikk opp ved å trykke på varsel i lista



Noen som kan hjelpe?
Mvh.KW
 

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.465
Antall liker
2.122
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
KW skrev:
Hei!
Jeg fant et sted hvor det ligger noen sinustoner for nedlasting.

www.diffusor.com/Toner/forsta.htm

Det står at en laster de ned ved å trykke på de, det fungerte ikke for meg.
Jeg prøvde så å "løfte" de over på skrivebordet mitt og deretter legge de inn i iTunes.
Da brukte iTunes Podcast, selv om jeg la de i ny spilleliste, uansett så fungerte det ikke lydmessig.
Dette var beskjeden jeg fikk opp ved å trykke på varsel i lista



Noen som kan hjelpe?
Mvh.KW
Verkar vara nått problem som knyts samman till din Mac (vilket inte är vanligt!).

Om du inte är duktig med datorn kanske du har nån kompis som kan ladda ner och bränna cd'n?

Om du inte löser problemet får du maila mig så bränner jag en cd till dig och skickar med post.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Bruker selv en V-6 fra Svanå. Fungerer veldig bra på en 34Hz rom-node. Men hvis du har en 10dB topp tror jeg du trenger to stk V-6. Jeg skulle gjerne hatt det selv, men har ikke plass.

Mvh
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
EngelholmAudio skrev:
MLS funkar OK för basen om man gör realtidsmätningar, då brukar man lätt kunna se problemfrekvenserna < 100 Hz.
Kan du forklare litt mer om dette?
Dette har med mengden av tilgjengelig data å gjøre. I sanntidsmålinger er det ingen begrensning, men i MLS beregninger av impulsrespons, begrenses oppløsningen nedover i frekvens av tilgjengelig data. Nyttedata i impulsresponsen bestemmes av størrelsen på tidsvinduet fra direktelyden ankommer mic til de siste brukbare dempingene før diffusfelt/naturlig demping oppstår.

Ved beregningen av frekvensresponsen vil nedre begrensning i frekvens være lik det inverse av størrelsen på tidsvinduet. En god måling kan f.eks ha 0,01s tilgjengelig data. Med andre ord vil frekvensresponsen under F=1/0,01s=100Hz. I et lite rom med høydemping, vil responsen bli dårligere. I et stort og lite dempet rom vil nyttige og refleksjoner kunne leses lengre etter den første impulspeaken ankommer mikrofon, som igjen gir en mer korrekt frekvensanalyse.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
Om du skal ha sinus toner opp til hundre bare, kan du vel bruke L-Sound sine ? jeg fikk brent de på en cd, så da skulle det vel gå å få de på Itunes også ?

Nye sinus toner her !!

http://www.lsound.no/webedit_files/83/sine waves 10-100hz.rar

Exel ark for å legge inn målingene her

http://www.lsound.no/webedit_files/83/sub sweep with correction factors 10-100hz v2.xls
Hei!
Jeg har glemt denne til nå ;)
Prøvde å laste ned også den du linker til, save på skrivebord og forsøker å legge den inn i "spilleliste" (drag and drop) ikke tale om ;D
Kan da nevne at jeg uten problem fikk dette til med Mp3 testen som the Stig la ut for 1-2 år siden (tre versjoner av egenopptak han hadde gjort).

@Engelholm. Jeg sender deg en mail om kort tid.
Mvh.KW
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
KW: Kan du ikke heller kopiere filene til en mapp under musikken din og bla deg frem dit i itunes? Er jo ikke værre?
 
Topp Bunn