Hemholtz resonator

espenleknes

Medlem
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
0
Hei,

Jeg prøver å skaffe meg bedre lyd hjemme, og prøver å finne ut hva jeg kan gjøre. Inkludert i dette er å gjøre noe med bassen. Ifølge rommets lengde og bredde, some er like lange, så skal jeg ha relativt mye ekstra på 39hz om jeg husker riktig.

Er det noen som har kjøpt/laget hemholtz eller andre bassfeller i dette området? Hva er erfaringen, hva med størrelse og pris?

Espen

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Har hatt en Svanå V-6 i halvannet år. Godt fornøyd. Har skrevet ganske mye om den i anleggsbloggen min.

Mvh

Y

ymir

Gjest
hei
har brukt kalkulatorene på mh-audio.nl-acoustic sine sider.har laget tre resonatorer.har fått MYE større utbytte av helmholtz-resonator en ved bruk av 10cm rockwool plater plassert ved første refleksjon.bruker nå kun helmholtz resonator.(tunet til 55Hz) ved å leke litt med kalkulatoren kan en tune frekvensen som en ønsker etter det volumet en velger (har plass til) har benyttet plassen under hjørnebord(ene) skal også utnytte "ledig" volum under sofa.der er også kalkulator til å finne hvilke frekvenser som vil vere et problem i rommet ditt.mener nå at resonatorene er den (det) viktigeste hifi utstyret i stuen.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.396
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Rockwool i førsterefleksjonspunkter kan ikke konkurrere med Helmholzresonatorer i hjørner når det gjelder å sluke bass.
Men en Helmholzresonator i et førsterefleksjonspunkt har heller ikke mye for seg.

B

bts

Gjest
Dessa fungerar fint för mig, här två st SMT Varitune V-4 bakom högtalare.
Ytterligare 4st V-4 och två V-6 finns i rummet och fler ska komma...

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
BTS:

Bytt ut Stradivari med Avantgarde?

R

Sorry for OT...

espenleknes

Medlem
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
0
Hei alle,

Takk for gode svar. Jeg tror jeg skal starte med å måle litt lydnivåer for å bekrefte at det faktisk er slik jeg tror det er.

Prisen på en varitune var ikke til å dø av, så det bør være en mulighet.

espen

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
espenleknes skrev:
Hei alle,

Takk for gode svar. Jeg tror jeg skal starte med å måle litt lydnivåer for å bekrefte at det faktisk er slik jeg tror det er.

Prisen på en varitune var ikke til å dø av, så det bør være en mulighet.

espen
Vid så låg frenvens som 39 Hz är det V6 som gäller, om valet står mellan V4 och V6.

espenleknes

Medlem
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
0
EngelholmAudio skrev:
Vid så låg frenvens som 39 Hz är det V6 som gäller, om valet står mellan V4 och V6.
Jeg regnet med det ja. Er det mulig å lage en varitune som et skap, eller motstatt - kan man lage stueskap som oppfører seg som hemholtzere? Så vidt jeg kan skjønne burde det være mulig, men hva mener du?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Helmholtz beskrev et fysisk/akustisk prinsipp. Det kan implementeres på veldig mange måter. Kun din egen fantasi setter begrensninger. :)

Mvh

espenleknes

Medlem
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
0
toref skrev:
Helmholtz beskrev et fysisk/akustisk prinsipp. Det kan implementeres på veldig mange måter. Kun din egen fantasi setter begrensninger. :)
I tillegg kommer begrensninger i tommeltottoverskudd, mattematikkmangel, fysikkforståelse og praktisk implementasjonskunnskap.

Bortsett fra det, er det bare fantasien :)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
espenleknes skrev:
toref skrev:
I tillegg kommer begrensninger i tommeltottoverskudd, mattematikkmangel, fysikkforståelse og praktisk implementasjonskunnskap.

Bortsett fra det, er det bare fantasien :)
Da kan du antakeligvis ha nytte av litt penger å bruke på noen til å hjelpe deg ja. :) Mener fortsatt at en V-6 ikke ser så gærn ut og den burde kunne kamufleres godt i et hjørne av et rom ved behov.

Mvh

Y

ymir

Gjest
hei

prøver igjen:mh-audio.nl-acoustic. Der står det meste en trenger å vite for å bygge seg resonatorer,diffusorer samt kalkulere rommresonanser (stående bølger),kalkulatorene er enkle å bruke så en trenger ikke matte og fysikk kunnskaper.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
ymir skrev:
hei
har brukt kalkulatorene på mh-audio.nl-acoustic sine sider.har laget tre resonatorer.har fått MYE større utbytte av helmholtz-resonator en ved bruk av 10cm rockwool plater plassert ved første refleksjon.bruker nå kun helmholtz resonator.(tunet til 55Hz) ved å leke litt med kalkulatoren kan en tune frekvensen som en ønsker etter det volumet en velger (har plass til) har benyttet plassen under hjørnebord(ene) skal også utnytte "ledig" volum under sofa.der er også kalkulator til å finne hvilke frekvenser som vil vere et problem i rommet ditt.mener nå at resonatorene er den (det) viktigeste hifi utstyret i stuen.
Hei. Det med å plassere den under sofa var en bra idé :D Da kan det bli enda mere diskre enn mange andre plasseringer. Hadde satt veldig pris på om du kunne lagt ved noen bilder som viser hvordan dette ser ut hjemme hos deg!

A

atledreier

Gjest
Men en HR kan ikke plasseres hvor som helst og forventes å virke optimalt.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
maverick skrev:
Men en HR kan ikke plasseres hvor som helst og forventes å virke optimalt.
Helt sant! :)

Jag har byggt en extremt stor HH och standard-formlerna funkar inte för volymet större än en viss storlek.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg har 4 stykker , men bare v4 erne i bruk.....når jeg flytter de , blir det romlebass tvert (avantgarde på 18 kvm)

jeg skal felle inn v6 erne i veggen , men sliter med arbeidslysten , vurdert å selge de (hvite) men er usikker , de funker sikkert dritbra når de bare kommer på plass , egentlig syntes jeg det er veldig bra med 2 v4 også (bak høyttaleren)

men de er svære.....måla på en v6 er 1350 x 650 x 650 millimeter så ingen smågutter nei......

Mvh Espen

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
2.901
Torget vurderinger
1
Hei ssm

Ser du ikke bor så langt vekk fra meg, kunne du tenke deg å demonstrere effekten av HH ?

Når det gjelder plassering hva er anbefalt av ekspertisen? Og forplanter virkningen seg i rommet eller er den hovedsakelig i nærområdet til HH

Mvh Roald

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tja , demnonstrere effekten ? disse er jævla tunge å hive rundt på , men du kan komme å se på disse . og vi kan prøve åflytte på de to bak høyttalerne ( v4) enten å ha de der eller ikke , v6 erne mine er ikke i bruk, men lagres.....

ser v6 koster 10k i Norge for paret.....

Jeg har vurdert å selge med v4 ere , men de blir dyre å kjøpe til igjen , så jeg får nok tenke meg grundig om.... 8)

Du får ta kontakt på pm Roald...ES

Topp Bunn