Heresy ut - skoesker inn? Trenger hjelp i jungelen av høytalere!

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Heisann!
For de som har fulgt med på anleggstråden min så har Heresy i stova mi vore ei følelsesmessig berg og dalbane. Nokre dagar er eg fornøgd, mesteparten av tida er eg ikkje nøgd. Mykje skuldast nok eit vanskelig rom som eg ikkje får lov å gjere noko med (leiger).

Difor tenker på å sjekke ut mulighetene for å skifte ut Hersesy med noko anna. Men kva?
Sidan rommet er såpass vanskeleg (mykje harde flater, L-form, dårlige plasseringsmuligheter) tenker eg at eit sett stativhøgtalere i nærfelt kan være ei god løysing.

Nokon som har forslag til eit sett stativhøgtalere, som lar seg drive av 12w og koster under 5000 (meir enn gjerne brukt)? Har sett på.. masse rart. Og trenger virkelig rettleiing. Nokon alternativ er rimelig klare. Klipsch RF-stativ og Audio Note AX.

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Heisann!
For de som har fulgt med på anleggstråden min så har Heresy i stova mi vore ei følelsesmessig berg og dalbane. Nokre dagar er eg fornøgd, mesteparten av tida er eg ikkje nøgd. Mykje skuldast nok eit vanskelig rom som eg ikkje får lov å gjere noko med (leiger).

Difor tenker på å sjekke ut mulighetene for å skifte ut Hersesy med noko anna. Men kva?
Sidan rommet er såpass vanskeleg (mykje harde flater, L-form, dårlige plasseringsmuligheter) tenker eg at eit sett stativhøgtalere i nærfelt kan være ei god løysing.

Nokon som har forslag til eit sett stativhøgtalere, som lar seg drive av 12w og koster under 5000 (meir enn gjerne brukt)? Har sett på.. masse rart. Og trenger virkelig rettleiing. Nokon alternativ er rimelig klare. Klipsch RF-stativ og Audio Note AX.
Tror du vil få problemer å få 12w til å drive stativhøytalere godt. Hjelper med sub, ...men nei, jeg er skeptisk.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.008
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er litt å velge mellom når det gjelder AN da :)

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Er litt å velge mellom når det gjelder AN da :)
AN kan nok stå på stativer, men er ikke akkurat noen skoesker de jeg har sett.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.008
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Om du har store sko da :) AX serien er liten og fin.
Står et par Spendor S3E på bruktbørsen. Ser ingen pris, men så langt unna rekkevidden er de kanskje ikke?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Jepp. Audio Note AX-2 i Rosewood-finish står øverst på lista.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Monitor Audio RS1 kom godt ut av det hos LydogBilde. Den koster ca 4' ny og er relativt effektiv mtp rørforsterkeriet.

EDIT: Sorry, blingset på db/watt/meter.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.011
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jeg så fort gjennom tråden din, men fikk ikke helt grep på hva du synes er bra/dårlig med Heresy.

12W på heresy betyr nok krefter til å få et solid lydtrykk i stua. RS1 med sine 90dB blir noe helt annet.

Hva med å utvide med en sub?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Egentlig ikkje misfornøgd med Heresy, de spiller rått. Men de passer dårlig inn i stua mi. Enten står de litt i veien (a) eller så.. ja, de blir litt store (b), sjølv om de ikkje er SÅ store ::)

Denne tråden er mest for å få ein oversikt kva alternativer eg har i høgtalere med eit litt mindre 'footprint'. Uten at eg trenger å bytte forsterker (for den er eg j*vli glad i).

(a)

Høgtalere står på 1 & 2

(b)

Høgtalere står som tegna i blått.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.011
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Noe fra RF serien til klipsch? 62/82 muligens..

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Klipsch RB-75 står høgst på Klipschstativlista.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Brasse skrev:
Klipsch RB-75 står høgst på Klipschstativlista.
RB-75 var mitt tips også, men det spørs om du finner noen som vil gi slipp på sine brukte innenfor prisrammen på 5k :-\

Uansett en høytaler å tenke på.. Mine spiller til tider utsøkt, drevet av en liten "kinesisk" 300B forsterker.. og det i stua på nesten 40 m2 8)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Jeg hadde RB75 før Heresy. Det vil bli en nedtur og gå fra Heresy til RB75.
Selv om RB75 er veldig bra.

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hva med Tekton 8.1 da? 96db følsomhet og går akkurat under 40Hz. Fostex FE207E 8" full range elementer.. 440 dollars pluss frakt.

http://www.tektondesign.com/model81.htm

Vet ikke hvorfor, men jeg har styggtro på disse Tekton høyttalerne. :p

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke helt jeg, Brasse. Du skal hive ut de du har fordi du ikke får de til i leiligheten din, men så tenker du å sette inn noe som er bortimot det samme, som skal stå samme sted, men som ikke låter like bra?
Enten bør du beholde Heresyene eller så får du gå for something completely different. Jeg nevner Larsen en gang til jeg. Ikke er de ille tunge å dra heller.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Skjønner ikke helt jeg, Brasse. Du skal hive ut de du har fordi du ikke får de til i leiligheten din, men så tenker du å sette inn noe som er bortimot det samme, som skal stå samme sted, men som ikke låter like bra?
Enten bør du beholde Heresyene eller så får du gå for something completely different. Jeg nevner Larsen en gang til jeg. Ikke er de ille tunge å dra heller.
Kloke ord. Enten så bør det gjøres noe med plassering, akustikk eller lydkorreksjon. Eller så er Larsen e.l. noe man bør vurdere.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Valentino skrev:
Eg skal ikkje hive ut noko som helst, kanskje sette noko i boden. Og med stativhøgtalere, så ville eg gått for lytteposisjon (b) (tegna i blått), som ville blitt eit nærfeltsoppsett.

Lytteposisjon (a) føler eg ikkje fungerer skikkelig med Heresy, men der MÅ de stå heilt ute i hjørnene for ikkje å stå i veien. I lytteposisjon (b) blir også litt store, men det fungerer bra. Denne tråden var mest for å få ein oversikt over kva eg har å velge i mellom. Så får eg heller låne låne og lytte.

Eg vil ikkje ha something completely different. RF-52 var eg strålende fornøgd med! Heresy i den gamle stova også, sjølv om det var svært kortvarig. Umiddelbar glede.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Lydkorreksjon har eg prøvd uten stort hell. Men skal prøve igjen i lyttepos.(b). Korreksjon fungerte bra (stort sett) når eg hadde Heresy på golvet. Men av og til skurra det veldig.

Deler jo denne leiligheten med dama og eg må ha planen klar før eg får lov til å sette de i lytteposisjon (b). Jobber med saken!

Og Valentino, eg har til tider vansklig for å forklare meg skriftlig når skrivinga blir blanda med for mykje ideer og tanker – da er det ikkje alltid like lett å skjønne ::)

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
When I hear an unfamiliar loudspeaker in an unfamiliar room and it does not sound right, then I look for faults in the loudspeaker's design and placement long before I blame the room.
- http://www.linkwitzlab.com/
kan si meg enig der. fungerer de dårlig i ditt relativt normale rom med flere plasseringer så er det høyttaleren som er dårlig. leit men sansynlig.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Det var de kreftene da.. :)
Skal få ommøblert, kjøpt eit teppe (om eg finn eit som faller i smak) og leikt meir med oppsett. Ønsker da også å få lånt meg eit par Audio Note AX-2 slik at eg kan sammenlikne. Her gjeld det å få roa sjela før oppgraderingsspøkelset kjem og justerar budsjettet langt over 5k. ;)

Som sagt, dette er ein tråd for å få oversikt over høgtalarar som er mindre enn Heresy, spiller godt og kan styres av 12 gode watt.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Var det i forgårs. Googla 'Speaker for tube amplifier'. ::)

Men greitt, jungelen ser kanskje slik ut.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe. Du finner nok noe. Jeg har nok ikke så mye å bidra med, som du vel har skjønt. Hverken Klipsch eller AN er noe jeg har særlig erfaring med.

Topp Bunn