Herron en kjempe!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.689
    Torget vurderinger
    27
    To innganger, kult!!! Dette ser jo lekkert ut Parelius.

P

Parelius

Gjest
    Får bare håpe at linjetrinnet sine ubalanserte liker seg med ATC-enes balanserte. Det er usikkerhetsmomentet.

B

break_out

Gjest
    Ja dette ser bra ut Parelius, forstår at det nye linjetrinnet har fjernkontroll, følger det med eller er det ekstra?

Jeg sitter og hører på den nye Travis skiva og den er det ingenting feil på meget bra lyd faktisk.

P

Parelius

Gjest
    Ja, nå kan dere gjette nå! Denne er vanskelig. Det kom på torsdag, men jeg var borte i pinsen, så ....

Vedlegg

B

break_out

Gjest
    Parelius skrev:
    Ja, nå kan dere gjette nå! Denne er vanskelig. Det kom på torsdag, men jeg var borte i pinsen, så ....
    Se der ja ;D. Blir det live oppdatering med lytteinntrykk ila. dagen eller?

P

Parelius

Gjest
    Det fulgte med fjernstyring, break_out!

Det skal da fungere som et vindu inn til jomfruvinylens gemakker:

Hvor mye jeg får gjort i dag er uvisst. Vi lever i en travel tid.

Vedlegg

B

break_out

Gjest
    Parelius skrev:
    Det fulgte med fjernstyring, break_out!

Det skal da fungere som et vindu inn til jomfruvinylens gemakker:

Hvor mye jeg får gjort i dag er uvisst. Vi lever i en travel tid.
    Så du valgte pre-modellen med speil… nice ;). En smule missunnelig er jeg nok, noe som er en sunn følelse.

K

kbwh

Gjest
    EXPORT documents enclosed. Har selvsagt noe med drikking å gjøre dette også. Grattis med speil, Parelius. Skal sende tanntråd.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.689
    Torget vurderinger
    27
    Ahhhh, dette ser da aldeles herlig ut.
    Flotte bilder Parelius, hvorfor bare to?
    Jeg gleder meg som en unge til kald pils (unger nå til dags ???) i din sofa mens du serverer nettopp dét og Bach ;D

Spennende, spennende. Flere bilder, jeg insisterer.

P

Parelius

Gjest
    Fosse: Du nevnte tidligere at du hadde noen kabler RCA-XLR (Cardas Golden Reference RCA-XLR). Hvor lange er de, og kan de lånes?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.689
    Torget vurderinger
    27
    Nå har Parelius kastet seg på kabelkarusellen igjen.

Selvfølgelig kan du det, men de er kanskje litt korte til ditt formål, 1 meter?
    Regner med du skal bruke dem mellom pre og høyttaler?

De står i hvert fall til din disposisjon.

P

Parelius

Gjest
    1 m! Huff, jeg trenger minst 3,5 m (mellom pre og høyttaler). Da blir det loddebolt og mekking av en overgang her i huset. Håper jeg har plugger nok.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.689
    Torget vurderinger
    27
    Her får det nyinnkjøpte linjetrinnet fra Herron følge av Herron riaa.
    Herlig, herlig!!!!! Dette er "smale" og velspillende produkter. Vanskelig valg dette her.

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
    Rimelig barsk den grammofonen der gitt! De andre greiene er heller ikke borte.

K

kbwh

Gjest
    En kort Lag. Den er også ny for meg. Du verden hvilke kunnskaper man kan tilegne seg på vinylavdelingen.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.689
    Torget vurderinger
    27
    Det er et utrolig spennende og velkomponert oppsett Parelius har. Her er klar filosofi med tanke på lyd og synergi.
    Vi ante vel idag at det var rommet som kunne trenge neste "oppgradering"? Produktene er av så høy kvalitet at det nok trengs noe mer passende møblering for å kunne trekke bastante konklusjoner.

Vedlegg

P

Parelius

Gjest
    Takker Fosse, flotte bilder. Jeg prøver fortvilt å samle tankene til en liten rapport, men har mest lyst til å høre musikk og drikke Lag. Men det kommer om noen stunder ...

P

Parelius

Gjest
    Nuvel; Fosse og Parelius har arbeidet hardt og hygget seg.

Det nye RIAA-trinnet er, som det forrige, knall. Intet å utsette for min del. I forhold til VTPH-1, så er VTPH-2 mer "anvendelig". Hvor en med VTPH-1 måtte kjøpe enten MM eller MC, så får du innganger for begge dele på VTPH-2. I tillegg så kan en nå endre lasten manuelt via RCA-plugger med innlagt motstand etter hjertets behag. Bedre enn dette er derimot det som omtales som "infinite impedance", eller som det også sies; "virtual bias moving coil input stage allows for infinite load resistance (operation with cartridge unloaded)". Må innrømme at jeg ikke helt forstår hva dette innebærer i klartekst, men det virker! (Skal høre litt nærmere med Herron hva dette egentlig betyr.) For min egen del innebærer dette at jeg nå kan bruke mine MC stereo og mono PU-er (på sine respektive armrør) inn i samme inngang uten tanke på endring av last, og kan kjøre artige MM PU-er fra den andre spilleren (Luxman 444 m/Mörch DP6) inn i MM-inngangen. (Dermed blir NLE 17 til overs...). Designmessig er den nye veldig lik den gamle; dog er lysene nå BLÅ (ufattelig vakkert!), og frontplaten litt tykkere. Hva som har skjedd under lokket har jeg ennå ingen full oversikt over, men blir vel mer opplyst etter hvert. Skal se om jeg ikke får tatt et bilde av innmaten også. (Den bruker 4 stk. 12AX7 og ett 12AT7 rør)

Lydmessig skal jeg være forsiktig; har vært uten den forrige utgaven i et par uker - break_out har kost seg isteden - så noen side ved side sammenlikning er vanskelig, og min hukommelse dårlig. Rent subjektivt vil jeg si at den tar VTPH-1 ett steg videre, men ingen revolusjon. Den er muligens en anelse mer detaljert, og skal jeg bruke en metafor fra synsevnen, så virker det som om det hele har en større dimensjonalitet/romlighet i lyden, spesielt merkbart når f.eks. bassen går. Det var i det minste det som jeg la merke til først. Uansett slår det meg, at for den som vil ha et skikkelig godt RIAA-trinn til en "billig" penge, og som ikke trenger den fleksibiliteten den siste utgaven gir, så er et bruktkjøp av VTPH-1 "a steal". Trenger nok litt mer tid for å komme med mer vettuge utsagn om lyden, men det kommer (ut over det som er sagt tidligere i tråden av break_out og meg).

Linjetrinnet var vanskeligere…

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.689
    Torget vurderinger
    27
    Nå tenkte jeg faktisk ikke på det rent estetiske ved alteret eller øvrig møblering Valentino. Parelius har ryddet unna gulvteppet siden sist jeg var der, forsåvidt pent, men lydmessig neppe noe sjakktrekk. Rommet kunne nok sette pris på litt mer demping. Mon tro hva noen DaaDer kunne stelt i stand.

VPI-en til Parelius imponerer. Det er en utrolig flott byggekvalitet og finish. Herlig spiller. Ellers blir jeg like fasinert hver gang jeg ser den Klynen, det er noe med den...

P

Parelius

Gjest
    Ja, rommet må det gjøres noe med. Kanskje skal en be Valentino ta med seg theStig på en Lag. for å få en liten ekspertutredning.

Hva fant vi ut av med linjetrinnet, VTSP-2? Jeg kjørte som sagt først RIAA-en, men med Klynen som pre. Godt og kjent, med følelsen av litt mer av det gode. Deretter måtte vi mekke en liten overgang fra XLR til RCA, slik at vi kunne bruke de samme signalkablene. Ved skifte av linjetrinn, så forventet jeg noe annerledes, men der ble jeg overrasket! HVA?, ingen forskjell? En liten forskjell var det dog; lyden virket nå mer kompakt/forsamlet, men selve lydsignaturen var utrolig lik. Det var nesten som jeg var i tvil om jeg overhodet hadde skiftet linjetrinn. Fosse mente at Herronen kanskje var litt dypere og mer uttalt/ryddigere i bassen og nedre mellomtone, samtidig som det hele kanskje hang litt mer sammen. Jeg vil ikke si meg uenig, men syntes forskjellene var små. Så små, at jeg foreløpig har bestemt meg for å la Herronen stå og gå i en ukes tid, for så å bytte tilbake til Klynen og gjøre de nødvendige sammenlikninger. Med den omtalen Herronen nå har fått i den kulørte pressen, så begynner jeg å forstå at den gode gamle Klynen virkelig gjør en dugandes jobb. Prismessig ligger vel Klynen litt over, men ikke mye. Jeg lurer også litt på om overgangen XLR/RCA er optimal. Kjørte pin 2 til hot (+) i RCA, koblet sammen pin 3 og 1 i XLR og kjørte det til jord (-) i RCA. Lurer på om en kan kjøre pin 3 (-) i XLR flytende? Og om det vil gjøre noen forskjell? Får vel høre med ATC hva de anbefaler.

Herronen er (i motsetning til Klynen) en rørsak, med 6 6922 rør i seg. Fjernkontroll (som Klynen mangler), med bl.a. muligheten til å invertere absolutt fase.

Men som sagt, jeg har liten lyst nå til å komme med blomstrende karakteristikker på sviktende grunnlag. Litt forvirret og stresset i hodet er jeg vel også. Jeg får dissekere etter hvert.

B

break_out

Gjest
    Det ser og leses lovbart ut. Hadde ikke forventet at den nye riaaen din skulle bli noe dårligere akkurat, da de fleste oppgraderinger pleier å gi et løft. Akkurat det med last forandringer virker jo mer elegant, spesielt dersom en sjonglerer litt med PU’er. Jeg har ikke byttet så mye de siste årene men det blir litt lettere å finne den ”perfekte” verdien.

Når det gjelder pre-situasjonen din så vil det mest sannsynlig bli en til overs eller… for du kan jo ikke spille med begge på en gang?! ;) Gi meg et pling om du skal kvitte deg med Klynen…

Gratulerer så mye!

Bare så synd med de der blå lysene… ;)

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Grattis Parelius. Nydelig og spennende oppsett. Ser virkelig ut som dere har det spennende i denne "vinylverdenen" deres. Kjempeartig å følge med. Gleder meg nå til bilder med nye Montanaklosser!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.689
    Torget vurderinger
    27
    Ja, du forstod meg helt rett Parelius. Det som overrasket mest i går var hvor likt de låt. Vi byttet tross alt forforsterker, og min erfaring er at normalt høres dét godt. Ja, så er de da gode begge to.

Jeg klaget litt over rommet, og jeg tror nok jeg hadde villet hatt dette litt mer behandlet før jeg trakk noen endelig konklusjon om hva som står og hva som får føyken. Rommet har så mye etterklang at jeg synes det blir litt mye tilsmøring nedover i mellomtonen og bassen, samtidig som jeg ikke er hellig overbevist om at vi hører anleggets kvaliteter alene oppover. Dette har IKKE med anlegget å gjøre, for man hører det under samtale og klappetesten er illustrerende.

Vi gikk frem og tilbake noen ganger. Jeg opplevde Klyne som tilsynelatende mer åpen oppover, men det er mulig at den har en litt lysere klang og at det er det som gjør utslaget. Herronen har mer vekt på sammenheng i frekvensspektert, jeg opplever at topp, midt og bunn henger litt mer sammen. Bassen oppfattes noe kraftigere og strammere, det virker som det er noe mer kjøtt bak detaljeringen. Litt lettere å holde fokus på helhet. Klynen er muligens litt lettere på foten og litt mer energi oppover.

Men, jeg har lyst til å stresse at forskjellene var så små at hva man foretrekker fort kan skifte med resterende utstyr og møblering. Dessuten var Herron kald og uinnspilt. Gleder meg til neste runde Parelius. Kanskje vi skal måle opp stue og få til en akustisk kalkulasjon?

Takker for en herlig aften.

P

Parelius

Gjest
    Takker for tilbakemeldinger. Jeg har bestemt meg for å ha hjemmekontor idag.

Nå skal en ikke ta valgproblemene på forskudd når det gjelder linjetrinnet, og valget mellom Klyne og Herron. Det får vente en ukes tid når jeg kobler tilbake til Klynetrinnet.

Den Klynesaken er jo en liten perle på mange måter. Den fåes jo i mange varianter, men min har én balansert inngang samt det sedvanlige av ubalanserte, og både balansert og ubalanserte utganger. Passer jo perfekt med de balanserte inngangene på høyttalerne. Den versjonen jeg har er versjon 2.6. Versjon 3.5 ble testet i hi-fi+, og fikk Product of the Year Awards 2001. Den siste versjonen (5.0) kom nå nylig, og har vel en listepris på rundt Euro 8.000 i Tyskland (ufint dyrt) og USD 6.500 i statene. (Noe av prisøkningen i Tyskland må selvfølgelig tilskrives momsen, som er fraværende i de amerikanske prisene). Til sammenlikning koster jo Herronen USD 4.995.

Jeg har muligheten til å få min oppgradert til siste versjon (5.0) for den nette sum av USD 2.250. Ikke akkurat billig det heller, men det er her hodepinen begynner. Foreløpig utsetter jeg den litt!

(Uansett tenker jeg nå å legge ut DACT 100 / NLE 17 RIAA-trinn jeg har liggende (ubrukt) til salgs. Lurer bare på hva jeg kan få for det? Forslag?)

Tillegg: De versjonsnr. på Klynen er litt ville. Det hopper litt, og jeg tror 3.5 kom etter 2.6, og 5.0 kom etter 3.5. Det fins visstnok en versjon 4.0 også, men det er visst mer en slags "husbetegnelse" i oppgraderingsarbeidet.

K

kbwh

Gjest
    Parelius skrev:
    Ja, rommet må det gjøres noe med. Kanskje skal en be Valentino ta med seg theStig på en Lag. for å få en liten ekspertutredning.
    Jeg skal en tur bak brenneriet i morgen, og skal nevne dette mellom fjærstrekk og vinylsnurring. theStig er glad i malt.

B

break_out

Gjest
    Ny boks på gang?

"The Herron VTPH-2 phono stage that I have heard as prototypes at previous shows is now in production. In addition, Keith had a little box that was a reverse RIAA; i.e. if you input a signal from a CD player, the box rolls off the lows and accentuates the highs just as is done when making vinyl records. This signal is then fed into a phono stage that restores the signal to normal. These types of boxes, which are available from a number of manufacturers, are usually used to burn-in a new phono stage. However, Keith found that the music from his highly modded Philips CD player sounded better if it was run through the Reverse RIAA box and then through the new phono stage and then into the preamp rather than being input directly into the preamp."

http://www.positive-feedback.com/Issue29/ces07rg.htm

B

break_out

Gjest
    Valentino skrev:
    Det der må vel være en spøk?
    Tror han traff spikeren på hodet med uttalelsen "counter-intuitive". Dersom det er noe i dette så faller mange teorier... men det kan umulig være tilfellet... eller?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn