Hertugens analoge utfordringer i en digital verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.693
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    83
    Vet du hva som er årsaken til at du opplever «fuzz/skurring» ved avspilling av vinyl og ikke via andre medier?
    Ikke helt, jeg skal inn på ny undersøkelse snart. Jeg får det når jeg spiller digitalt også, men jeg kan skru opp lyden til litt over "normal" lytte volum. Da er det helt greit, skrur jeg opp til høyt så hører jeg "godt"😁. Med platespillern så måtte jeg skru opp 1,5 ganger mer, det ble plagsomt for Linda som sitter i etasjen under og ser på Tv😅.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.693
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    83
    En teori!
    Mens jeg ryddet i vinyl relaterte ting så dukket det en minidisc opp. Til og med 5 discer dukket opp, måtte jo høre litt, det rare da er at det hørtes nesten ut som på vinyl,skurrer på lyse toner. Er det noe med forvrengning øret mitt reagerer på ?.
    IMG_6629.jpeg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.665
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har haft noe lignende tidligere det skurret og forverring oppstod vid musikk og andre lyder (også på jobb) veldig ubehagelig, det viste sig være vetske/ fukt i mellomøret.
    Det tok ganske lång tid (uker) for det tørket bort.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.693
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    83
    Jeg har haft noe lignende tidligere det skurret og forverring oppstod vid musikk og andre lyder (også på jobb) veldig ubehagelig, det viste sig være vetske/ fukt i mellomøret.
    Det tok ganske lång tid (uker) for det tørket bort.
    Det har jeg sjekket, der er det tørt👍

Bonus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    137
    Sted
    Trondheim
    Hva med gode, lukkede hodetelefoner sammen med en god forsterker/ kilde? Kan stå i stuen og du kan spille høyt, i samme rom som fruen ser tv?

Ikke tale om sier mange, kan være fordommer spør du meg, hvorfor ikke prøve? Et alternativ til musikkanlegget når hørselen ikke spiller på lag.

Uansett, lykke til 😊

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.693
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    83
    Hva med gode, lukkede hodetelefoner sammen med en god forsterker/ kilde? Kan stå i stuen og du kan spille høyt, i samme rom som fruen ser tv?

Ikke tale om sier mange, kan være fordommer spør du meg, hvorfor ikke prøve? Et alternativ til musikkanlegget når hørselen ikke spiller på lag.

Uansett, lykke til 😊
    Det er vurdert, ser det litt an men en god ide😁👍🏼

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.528
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Litt merkelig det der fenomenet med at ulike kilder gir ulike plager i øret. Men det må jo nesten ha noe med forvrengning og gjøre..?

Man kan undres da om du ville merket forskjell på forsterkere også? Om du hadde noe med veeeldig lav forvrengning kontra rør eller annet som ikke har så lavt?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.693
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    83
    Litt merkelig det der fenomenet med at ulike kilder gir ulike plager i øret. Men det må jo nesten ha noe med forvrengning og gjøre..?

Man kan undres da om du ville merket forskjell på forsterkere også? Om du hadde noe med veeeldig lav forvrengning kontra rør eller annet som ikke har så lavt?
    Det hjalp jo litt med Esoteric på vinyl fronten. Men ikke nok til at jeg legger 125000kr i RIAA. Bedre og legge samme sum i det Digitale domenet. Har lekt litt med tonekontroll nå men det hjelper lite, øker jeg diskanten så skjærer det bare mer😅. Må nok krype til korset og innse at jeg er en gammal fjomp, så får jeg holde på så lenge det går greit😁

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.528
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Esotericen din har jo veldig pene tall.. misstenker nok at de er penere enn Mcintosh som du hadde.

S/N ratio- 110dB (IHF-A)

Total harmonic distortion- 0.007% (120W)

Ganske så pene tall som sagt på esoteric

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    47.336
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Esotericen din har jo veldig pene tall.. misstenker nok at de er penere enn Mcintosh som du hadde.

S/N ratio- 110dB (IHF-A)

Total harmonic distortion- 0.007% (120W)

Ganske så pene tall som sagt på esoteric
    Ja, det kan du jo mistenke, men da tar du egentlig litt feil! Noterer meg også at kroken på døra ble satt etter at japsene entret arenaen! :unsure:

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.373
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har du sjekket om det ikke er stivnet skorpe på trommehinne? Det hadde jeg en gang, da skurret det voldsomt i enkelte frekvenser. Ørelege måtte smøre på et lag med noe som etset vekk lite lag av hinnen, så ble den dratt av og alt ble bra igjen. Skurringen forsvant og hørselen kom tilbake igjen.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.528
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja, det kan du jo mistenke, men da tar du egentlig litt feil! Noterer meg også at kroken på døra ble satt etter at japsene entret arenaen! :unsure:
    Preampen hadde litt bedre thd ja.. om man tørr å stole på amerikanere som enda ikke har skjønt at man kan måle ting mer presist enn tommer :)
    Men husker ikke hva ampen hadde..

Men uansett var det bare en tanke siden hertugen tydeligvis reagerer mer på analogis enn digitalis..

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.693
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    83
    Jeg vurderte jo denne også i 10 minutter, men det ble med det. Når de først skulle oppgradere hvorfor fyllte de ikke ut fronten med en større skjerm? Og hvorfor ikke eArc, men det hele kokte jo ned til at den kun fåes i svart🤷🏼‍♂️
    Tror valget jeg tok var lurest😁
    IMG_6630.png

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.693
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    83
    Nå er jeg ferdig med å suttre over både platespiller og hørselen min. Heretter skal det kun være positive innlegg i fra meg😅. Jeg kommer helt sikkert til og bytte ut litt ustyr i fremtiden også, selv om det bare er på den digitale/forsterker siden🫣😁

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn