Hertugens hifi loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Støy og lite gain på riaa i Devialet, Evo? Det høres rart ut. Husk på at den skal optimaliseres for pickup'en, så om du brukte en med andre egenskaper enn den som eieren har, kan det være en drøy feilkilde....

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Holder utkikk etter en ET-250 til,hadde en liten plan om ARC men droppet det. Orker ikke det bytte styret lenger,og skal jeg oppgradere blir det sinnsykt dyrt. Har andre ting og bruke kroner på også ;).

O
    De kan tydeligvis settes opp som monotrinn?
    Det tror jeg ikke,men kan vel bruke en til Diskant/Mellomtone og 1 til bassene ? Eller gir ikke det noe mening?

O
    Klart at det går an. Jeg har forsøkt litt, men det er enklere å bruke en på høyre side og en på venstre for å si det sånn. Det er sikkert andre som har mer erfaring med dette enn jeg har. Jeg greide aldri å bli enig med meg selv om hvordan bassen skulle stilles. Men da brukte jeg også to preer. :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Støy og lite gain på riaa i Devialet, Evo? Det høres rart ut. Husk på at den skal optimaliseres for pickup'en, så om du brukte en med andre egenskaper enn den som eieren har, kan det være en drøy feilkilde....
    Hei,Impulse :)
    Neida vi satt den opp med Sumiko EvoIII det er kanskje litt feil og si at støyen lå i Riaa. Men lav gain var det og da måtte det spilles på så høyt volum at jeg fikk med støyen i fra plata mye mere enn på ASR Riaa. Jeg kjenner ikke Devialet så godt at jeg
    gjorde så mye med oppsettet i den,mulig det kunne optimaliseres bedre.

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Holder utkikk etter en ET-250 til,hadde en liten plan om ARC men droppet det. Orker ikke det bytte styret lenger,og skal jeg oppgradere blir det sinnsykt dyrt. Har andre ting og bruke kroner på også ;).

O
    De kan tydeligvis settes opp som monotrinn?
    Det tror jeg ikke,men kan vel bruke en til Diskant/Mellomtone og 1 til bassene ? Eller gir ikke det noe mening?

O
    Klart at det går an. Jeg har forsøkt litt, men det er enklere å bruke en på høyre side og en på venstre for å si det sånn. Det er sikkert andre som har mer erfaring med dette enn jeg har. Jeg greide aldri å bli enig med meg selv om hvordan bassen skulle stilles. Men da brukte jeg også to preer. :)
    Jeg kan jo koble 2 effekter på CT-5 så det er jo muligheter her. Spiller bra nok i bøtter og spann så jeg stresser ikke ;)

O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Du får prøvehøre før du eventuelt kjøper, dersom du får mulighet til det. Men hos meg er det som nevnt hørbar forskjell om jeg bruker en eller to forsterkere.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.936
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du føler at du trenger enda mer kraft, ville jeg heller ha gått for en slik:

Og solgt ET 250 S.

Den har 2x 100 Watt mer i 8 ohm, og hele 2 x 500 Watt i 4 ohm. En heftig bra forsterker, og la deg ikke lure av at den er ren transistor. Den har den typiske CJ- sounden, og er bygget som en tanks.

Mvh

Edit: Hvis du får tak i en. Det ligger ikke akkurat mange ute til salgs, nei. Finner en i Italia, og den skal de ha 6800 Euro for.....:p

Vedlegg

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Den kommer jo dobbelt opp, og er vel da dobbelt så god, kanskje.:)

Så litt off topic: Hvordan skal du greie å endre headingen på tråden, Evo? Den er jo blitt helt feil etter at du opphøyde deg selv til adelig status.

Men et skikkelig effekttrinn må du jo ha. Hvordan 100W i 8 ohm kan bli til 500W i 4 ohm går langt ut over min begripels', men kanskje anm vet?:)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.936
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Så litt off topic: Hvordan skal du greie å endre headingen på tråden, Evo? Den er jo blitt helt feil etter at du opphøyde deg selv til adelig status.

Men et skikkelig effekttrinn må du jo ha. Hvordan 100W i 8 ohm kan bli til 500W i 4 ohm går langt ut over min begripels', men kanskje anm vet?:)
    Jeg har da vitterlig skrever 2 x 100 Watt mer. Underforstått 2 x 100 Watt mer enn ET 205 S. Hva var det du ikke forsto?

Mvh

• Liker
    Reaksjoner: TT.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

Jeg har da vitterlig skrever 2 x 100 Watt mer. Underforstått 2 x 100 Watt mer enn ET 205 S. Hva var det du ikke forsto?

Mvh
    Ja vel ja. Trodde "mer" var en forkortelse for "med ekte resistans".

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.936
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Ja vel ja. Trodde "mer" var en forkortelse for "med ekte resistans".
    -Som betyr:confused:

Mvh

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Bare litt missforståelse av Grammofon;)
    Skjønnte det jeg! :) den så rå ut den tkr,sikkert ikke lett og finne her på berget.

O

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Sætre
    Hvordan låter rør forsterkere ? Er det veldig forskjellig lyd signatur sammenlignet med min Dp evo?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Hvordan låter rør forsterkere ? Er det veldig forskjellig lyd signatur sammenlignet med min Dp evo?
    Hei
    Det er umulig for meg og svare på da jeg hørte din i 5 minutter :).
    Din forsterker er etter det jeg skjønnte en EC/DP?
    O

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Sætre
    Dp a1b . De aller siste kom med Electrocompaniet logo på fronten,

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Umulig spørsmål trikkern. Avhengig av høyttalere, kilder osv. Må testes ut selv evt :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det kunne jo vært fristende å svare et rungende ja på spørsmålet. Jeg har hittil ikke hørt en rørforsterker som låter lik en transistor og vice versa. Men så har jeg sikkert hørt under en promille av alt som finnes.
    Noen blindtest er jeg imidlertid ikke med på.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det kunne jo vært fristende å svare et rungende ja på spørsmålet. Jeg har hittil ikke hørt en rørforsterker som låter lik en transistor og vice versa. Men så har jeg sikkert hørt under en promille av alt som finnes.
    Noen blindtest er jeg imidlertid ikke med på.
    Det er sant,men den DP han har er vel produsert av E C? Så den låter "litt" rør.

O

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.313
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    A1B er konstruert av Leif Erntsen, så den låter neppe "rør". Egenlig litt fjollete benevnelse, siden rørforsterkere kan være så mangt.

Johan-Kr

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    A1B er konstruert av Leif Erntsen, så den låter neppe "rør". Egenlig litt fjollete benevnelse, siden rørforsterkere kan være så mangt.

Johan-Kr
    Ja sant det, jeg var ute på tynn is :) hvorfor står det Electrocompaniet på den???

O

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.265
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Rørforsterkere låter ikke likt.
    Tvert i mot.
    De er også bygd ulikt.
    Forskjell på rørforsterkere er minst like stor som på andre konstruksjoner/prinsipper.

Nyere konstruksjoner som for eksempel Audio Research og Octave nærmer seg det kjappe og kontante mange kjenner fra transistor, men tilfører samtidig noe som vi "fans" oppfatter som mer livaktig og virkelighetsnært.

Mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.948
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Rørforsterkere låter ikke likt.
    Tvert i mot.
    De er også bygd ulikt.
    Forskjell på rørforsterkere er minst like stor som på andre konstruksjoner/prinsipper.

Nyere konstruksjoner som for eksempel Audio Research og Octave nærmer seg det kjappe og kontante mange kjenner fra transistor, men tilfører samtidig noe som vi "fans" oppfatter som mer livaktig og virkelighetsnært.

Mvh
    Enig med blues her, men tilføyer at en hybrid ofte er en god løsning:cool::D

gismo

Vedlegg

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Har sendt en forespørsel på en sånn nå,tror det kan være artig og ha en med rør også.
    Conrad Johnsen er et merke som bare vokser på meg dag for dag,CT-5 gjorde susen i oppsettet og låter bare bedre og bedre.

O

Vedlegg

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Sætre
    Denne har jeg sett på finn.no :)

Grunnen til at det står ec på den er pga ec kjøpte opp dp . Den jeg har er vel en av de siste som er laget av ernsten .

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Denne har jeg sett på finn.no :)

Grunnen til at det står ec på den er pga ec kjøpte opp dp . Den jeg har er vel en av de siste som er laget av ernsten .
    Ok,så EC har ikke noe med innmaten og gjøre med andre ord :)

O

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.530
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    God kabelhygiene er svært viktig, både for lyden og OCDen ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er en grunn til at CJ er en av de store, over tid, på rør. I mine ører er de nærmere idealet enn nyere ARC.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det er en grunn til at CJ er en av de store, over tid, på rør. I mine ører er de nærmere idealet enn nyere ARC.
    Har ikke hørt så mye av det nye ARC,men hørt en del av forrige generasjon. Likte de integrerte rørforsterkerene deres,transistor tror jeg ikke jeg har hørt noen av.

O

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.265
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Sakset fra STEREOPHILE:

It's always good to tear into a good steak with Tor Sivertsen, Conrad-Johnson's main marketing man.Tor, who hails from Norway, was for many years the public face of Tandberg in the US. He knows what's important: first food, then hi-fi; first tubes, then transistors. As Tor says, "If you like frozen meat, buy transistor equipment. If you like 21-day aged beef, buy tubes."

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.265
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke hørt så mye av det nye ARC,men hørt en del av forrige generasjon. Likte de integrerte rørforsterkerene deres,transistor tror jeg ikke jeg har hørt noen av.

O
    Vi hørte jo Sonus Faber og ARC i Gøteborg O.:)

Ikke transistor, men det er heller ikke så interessant, er det vel?;)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Vi hørte jo Sonus Faber og ARC i Gøteborg O.:)

Ikke transistor, men det er heller ikke så interessant, er det vel?;)
    Derfor jeg sa ikke så mye ;) det låt jo helt greit det oppsettet der,IL Cremonese er vel neste jeg må ha ;)

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Sakset fra STEREOPHILE:

It's always good to tear into a good steak with Tor Sivertsen, Conrad-Johnson's main marketing man.Tor, who hails from Norway, was for many years the public face of Tandberg in the US. He knows what's important: first food, then hi-fi; first tubes, then transistors. As Tor says, "If you like frozen meat, buy transistor equipment. If you like 21-day aged beef, buy tubes."

Det er det jeg altid har sagt! Biff er best ;)

O

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.265
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Il Cremonese blir kanskje litt i største laget for Evo den andens residens?
    Det står da vel et ledig slott i nabolaget?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.617
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Il Cremonese blir kanskje litt i største laget for Evo den andens residens?
    Det står da vel et ledig slott i nabolaget?
    Det var nok ikke så seriøst ment ;) det hadde dratt på seg enda mere CJ:eek:
    Har aldrig spilt så mye musikk etter CJ SF kom i hus,og med ASR Riaa har det blitt masse vinyl. Nå går det mest i og rydde i kabler og sortere LP'er.

O

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn