HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.261
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Det ligger en kongelig bygning der, og Europa har vel mange slike. Finnes jo kongedømmer i Asia og, Thailand f. eks.


    mvh
     

    Trond T

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    259
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Takk, jeg ville bare høre resonnementet ditt for at det kunne være en europeisk by før jeg svarte.

    Ja, vi skal til en europeisk by.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.261
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Kan årstallet være 10 år før unionsoppløsningen, altså 1895?


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.261
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Kan fremveksten av nazismen ha noe med dette å gjøre?


    mvh
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mange kunstnere som oppholdt seg i Tyskland har fått spørsmålstegn ved sitt forhold til nazistene. Det var ikke så greit å holde seg utenfor alt. Med uttrykk som urframførelse snakker vi om en komponist. Og fødselsår 1895. Jeg har en klar, men får ikke dette med fremførelsen i fødebyen til å stemme. Kanskje jeg sitter litt for langt unna Europa.
     

    Trond T

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    259
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Og fødselsår 1895. Jeg har en klar, men får ikke dette med fremførelsen i fødebyen til å stemme.
    Jeg har en fornemmelse av at du er på sporet av denne mannen, som helt riktig var komponist. Om framføringen i fødebyen så tror jeg ikke at den hadde noe særlig å gjøre med det faktum at dette var komponistens fødeby. Jeg vil anta at han var stolt...men så tok arrangementet en dramatisk vending (uten hans skyld) noen dager senere.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.401
    Antall liker
    63.025
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Komponistens omtalte kjente verk refererer til en religiøs bygning.
    Er det snakk om et Benediktinerkloster?

    Er det slik at den kongelige bygningen i byen snarere har med en prins og gjøre?

    Er jeg på bærtur?
     

    Trond T

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    259
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Komponistens omtalte kjente verk refererer til en religiøs bygning.
    Er det snakk om et Benediktinerkloster?

    Er det slik at den kongelige bygningen i byen snarere har med en prins og gjøre?

    Er jeg på bærtur?
    Det var 3 spørsmål, og mine 3 svar er i samme rekkefølge: 1)ja 2)ikke nødvendigvis, dette labyrintsporet er ikke relatert til en enkeltperson 3)nei.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.401
    Antall liker
    63.025
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte på Orff /Carmina Burana, men det er nok bom, eller?

    Er det denne bygningen det er snakk om?
     

    Trond T

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    259
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Er det denne bygningen det er snakk om?
    Det er godt mulig....hvilken bygning er det?

    Og hvorfor lurer du på om Carl Orff og Carmina Burana er feil?

    (Typiske motspørsmål, ikke ulikt en aktuell NRK-programleders stil)
     
    Sist redigert:

    Trond T

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    259
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Prinzregententheater i ...
    Jeg hadde ikke tiltenkt denne bygningen noen rolle i oppgaven...Men det er jo mulig at den har det uten at jeg vet det.

    Når det gjelder den kongelige bygningen: tenk funksjon og ikke navn. Jeg må komme med en presisering: Vi snakker ikke om én bygning, men om et bygningskompleks. Det lokale språkets nåværende navn på dette bygningskomplekset er ganske nøytralt, men det er mulig at komplekset hadde et annet navn tidligere.
     
    Sist redigert:

    Trond T

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    259
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    I post #4196 foreslo jeg å frita den som greier å løser oppgaven, fra "plikten" til å lage ny oppgave.

    De(n) som har forslag til hvilken by vi skal fram til kan derfor bare komme med forslaget. Gjerne med begrunnelse.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.261
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Eneste komponist jeg finner at er født i 1895, er Paul Hindemith. Nordmannen Anders Brustad er vel ikke aktuell?


    mvh
     
    Sist redigert:

    Trond T

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    259
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Enete komponist jeg finner at er født i 1895, er Paul Hindemith. Nordmannen Anders Brustad er vel ikke aktuell?
    Det er nok flere komponister enn Hindemith som er født i 1895. Navnet Anders Brustad kjenner jeg ikke og han er derfor ikke den jeg tenker på.

    Jeg minner om at det er en by som er vårt mål.
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har googlet litt på Carl Orff, og synes at mange av ledetrådene i oppgaven passer.

    Født i 1895 - altså 10 år før unionsoppløsningen i 1905 - og utga sitt første offisielle verk 15 år gammel. Leflet med nazismen - lenge før Hitler ble kjent - og det store arrangementet som førte dem sammen, må ha vært OL i Berlin i 1936. Hvor Hitler utfoldet hele sitt propaganda-apparat, og Orff bidro med musikk til showet. Ikke lenge etter kom Carmina Burana - Orffs mest kjente og mest populære verk. Mens Hitler var godt i gang med 2. verdenskrig, rakk han også å erklære Orff som "gudebenådet". Orff var på det tidspunktet - i hvert fall etter det han selv hevdet - ikke like fascinert av Hitler og nazismen - men akkurat dette med hans litt tvilsomme forhold til nazismen, ble han aldri kvitt.

    Orff var født i München - så da skal vi vel dit?

    PS: Og hvis vi skal dit, har jeg en liten oppgave på lur - men først skal jeg ut en kort tur i finværet, så det kan nok døye en liten time eller to.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.401
    Antall liker
    63.025
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som du skjønner Trond T mener også jeg at mye stemmer med Mûnchen.

    Orff, Carmina Burana, Hitler, OL.

    Prinzregententheater er i Mûnchen, men er det ikke denne bygningen du tenkte på?

    Gleder meg til Ulf B`s nye oppgave hvis byen er rett.
    (Snek meg i tilfelle unna, men har lest at oppgaveløseren ikke er forpliktet.)

    edit:
    Ok, der ser jeg byen er korrekt.
    Takk for fin oppgave:)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.261
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    @ Trond T: Takker for fin oppgave herfra og.


    mvh
     

    Trond T

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    259
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    For ordens skyld gjentar jeg oppgaven min, nå med "forklaringer" i parentes og kursiv underveis. Diverse Wikipedia-artikler er brukt som hovedkilder, med noe kryss-sjekking av fakta.

    "Vi skal fram til en by.

    En kunstner ble født i denne byen ett decennium før en begivenhet av stor nasjonal betydning (unionsoppløsningen 1905) fant sted i Norge.
    Denne kunstneren utga sitt første verk som 15-åring.

    Noen få år senere ble kunstneren for en kortere periode forbundsfelle med en menigmann. (Carl Orff var soldat på tysk side under 1.verdenskrig. Det samme var menig Hitler.) Det er ytterst tvilsomt at disse to forbundsfellene da visste om hverandre. (Orff kjempet på østfronten og Hitler løp fram og tilbake i skyttergravene på vestfronten.)

    Begge disse to var igjen involvert i et stort arrangement flere år etterpå. (Sommer-OL i Berlin 1936. Orff som komponist av verket "Olympischer Reigen", som ble framført under åpningsseremonien, og Hitler som rikskansler.) De hadde da begge kommet langt i sine respektive karrierer (Orff som komponist og musikkpedagog) og var kjente personer, hver på sitt felt. Den ene klassifiserte senere den andre som gudbenådet, men om beundringen var gjensidig er visstnok omstridt. (I 1944 førte Hitler opp Orff på sin«Gottbegnadeten-Liste» og Orff ble da fritatt for krigs- og arbeidstjeneste.) I denne perioden ble vår kunstners mest kjente verk uroppført, et verk med referanse til en religiøs bygning.(Carmina Burana, («sanger fra [Benedikt]beuren»), en lyrikksamling fra 1200-tallet som ble oppbevart i klosteret i Benediktbeuren i Bayern, der den ble gjenoppdaget i 1803. Orff satte musikk til et uvalg av de middelalderske, ikke-kirkelige tekstene og verket ble uroppført i Frankfurt i 1937.)

    Mange år senere ble et nytt verk, skapt av vår mann, framført foran et tallrikt publikum i forbindelse med et stort arrangement. (Under åpningsseremonien til sommer-OL i München 26. august 1972 ble Orffs verk "Gruss der Jugend" framført. Den såkalte München-massakren, hvor elleve israelske idrettsutøvere og en tysk politimann ble drept, fant sted i OL-landsbyen 5. september.)

    I byen ligger en kongelig bygning, men den lokale betegnelsen på bygningen inneholder ikke ordet kongelig (oversatt til norsk). (Münchner Residenz er den tidligere residensen for hertugene, kurfyrstene og kongene av Bayern. Bayern var formelt sett kongedømme fra 1806 til 1918. Bayerns siste konge var Ludwig III.)"
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Fin oppgave, Trond T - og selv om jeg klarte å løse den, har du på en utmerket måte greid å få orden på alle løse tråder.

    Men vi skal videre fra München.

    Utgangspunktet for vår ferd videre er en person som regnes som en av de virkelig store innen sin genre.

    De fleste her på Hifisentralen har ganske sikkert hørt om hans to mest kjente verk. Kan hende hørt litt av dem også. Det ene verket regnes som en klar bestselger, mens det andre verket regnes som starten på noe nytt.

    Begge disse verkene ble skapt i de samme lokalene – hvor også en del andre kjente verker ble skapt. Av mange regnet som verdens beste lokaler for sitt spesielle formål. Og da skal vi til? Navn og adresse på lokalene, takk!
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Carnegie Hall, New York?

    (Jeg tenker da på Harry Belafonte og Live at Carnegie Hall)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Som ved et lykketreff, er du ikke langt unna. Men verken Harry Belafonte eller Carnegie Hall er riktig spor.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ok, så vi skal til et lydstudio da tipper jeg, i New York.

    Da satser jeg videre på flaksen og går for CBS hvor Kind of Blue ble spillt inn (samt et lass med andre plater). Ligger på 207E 30th Street i New York.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ok, så vi skal til et lydstudio da tipper jeg, i New York.

    Da satser jeg videre på flaksen og går for CBS hvor Kind of Blue ble spillt inn (samt et lass med andre plater). Ligger på 207E 30th Street i New York.
    Hehe - ikke dumt å satse på flaksen. Det er nettopp dit vi skal - til CBS 30 th Street Studio i New York - eller som du sier: til 207E 30th Street i New York.

    I dette studioet ble det mellom 1949 og 1981 ble skapt mye stor musikk. Her spilte Miles Davis – en av de store gutta innen jazz – inn ”Kind of Blue” – som trolig er tidenes bestselgende jazzalbum – og ”Bitches Brew” – som regnes som gjennombruddet for jazz-fusion stilen.

    Deler av Pink Floyds ”The Wall” ble også spilt inn her – samme med Leonard Bernsteins kjente innspilling av ”West Side Story”.

    Lokalene var opprinnelig en kirke - derav kallenavnet ”The Church” på studioet, som hadde en spesiell sound – av mange ansett som et av de beste musikkstudioer gjennom tidene.

    CBS-1.png CBS-2.png

    Hvis du er i humør til det, geleider du oss videre - ellers får vi bare vente på at en annen vennlig sjel tar ansvar.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ok, fra New York tar vi flyet. Vi kommer til første stoppested for mellomlanding, her må vi - så absurd det enn måtte fremstå - bytte flyplass, vi skal videre med innenriksfly, til tross for at vi skal fly langt og lenge videre. Vårt endelige stoppested er først og fremst kjent for naturen og noen ganske spesielle terrengformasjoner. En av de mest aktive vulkanene i verden finnes også her, og terrenget bærer preg av vulkansk aktivitet. Vi er forresten på det sørligeste stedet i verden hvor Euro er offisiell valuta. Vi har heldigvis ikke kommet når det regner som mest her, den største mengden regn som har kommet på 1 døgn på stedet vi nå er tilsvarer nesten den årlige normalnedbøren i Bergen.

    Hvor er vi nå?
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei - på Sicilia regner det ikke i bøtter og spann. Dagsnedbør som i Bergen på et helt år - da må vi utenfor Europa. Euro ser ut som en viktig ledetråd. Jeg tenkte på Montserrat i det Karibiske hav - men det er jo engelsk - og da har de nok ikke Euro som valuta..... Tenke, tenke.......
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kreta, da? Sørligste byen i Europa ligger jo her - men så var det dette med aktive vulkaner og masse nedbør. Ikke typisk for Kreta, noe av dette. Vi er nok ikke i Europa, nei.....
     
    N

    nb

    Gjest
    Som sagt skal vi fly langt fra mellomlandingen. Mellomlandingen er i Europa, men vi skal mye lengre sør. Dit vi skal er ikke et selvstendig land
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Kanskje Madeira? Del av Portugal, og dermed euro. Og det regner visstnok godt der
     
    N

    nb

    Gjest
    Vi skal lengre bort og til et sted som er MYE våtere, vi snakker tropisk regntid her
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Indiske hav, fransk oversjøisk territorie? Hadde mine øyne på Île Amsterdam, men det passer vel ikke med vanilje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn