HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kjent kompani + kjent båtkonstruktør = Linge?

Martin Linge ledet Kompani Linge, og sønnen hans, Jan Herman Linge, konstruerte båter.

Men så?

N

norman

Gjest
    Hei

Ja, det må være Kompani Linge.

"verdens lengste...", da tenker jeg kanoner men meg bekjent var disse i bruk i Harstad og i Kristiansand men ingen av disse stedene har byttet fylke.

Kan det være noe annet langt noe - Tirpitz, feks? Men den lå vel i Alta.

vh Norman

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kompani Linge er korrekt.
    "den lengste i sitt slag" var i drift.
    Kan si så mye at vi snakker kommunikasjon. Krigshelten hadde et "kodenavn" også. Det er gjerne dette som er mest kjent.

Og vi snakker Vestlandet geografisk. Krigshelten døde i 1986.

Vi skal altså til bygda som denne personen drev sitt virke under krigen. + til den som finner gardsnavnet også...

Vi snakker om at bygda skiftet fylke. Kan si så mye som at en kommunesammenslåing fant sted.. Der kommunene som ble slått sammen i utgangpunktet var i 2 forskjellige fylker. Dette skjedde altså i årskifte 2005/2006

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.451
    Sted
    Trondheim
    Noe med dette å gjøre?

1.1.2006 slo Ølen (overflyttet fra Hordaland i 2002) og Vindafjord på Haugalandet seg sammen til nye Vindafjord kommune etter folkeavstemning som gav 63,5% ja i Ølen og 50,1% i Vindafjord. Administrasjonssenteret ligger i Ølensjøen.

N

norman

Gjest
    Hei

Helten het vel Sverre K. Andersen, også kalt Arquebus - gården Eikås i Bjoa....
    Bjoa ligger i Vindafjord:

Fra 1. januar 2006 ble de to tidligere kommunene Vindafjord og Ølen slått sammen til nye Vindafjord kommune. Folkeavstemning om sammenslåing ble gjennomført 17. februar 2003, med positivt flertall i begge kommuner, mens ekstraordinært valg til nytt kommunestyre ble avholdt i forbindelse med stortingsvalget i 2005. Ølen hørte tidligere til Hordaland fylke, men ble innlemmet i Rogaland fra 2002.

vh Norman

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Impressive :D

Garden Eikås på Bjoa er rett.

Vindafjord og Ølen ble slått sammen til Vindafjord kommune. Bjoa ligger og har utsikt over Sunnhordaland. (Stord, Halsnøy, Langenuen etc)

Kystdagene ble nylig arrangert der og en lokal ta sjansen var et av innslagene.

Sverre K. Andersen også kalt Arquebus. Norges lengslevende illegale radiosamband under krigen.
    Spilte "tomsing" på en gard (Eikås) i Bjoa og drev en radiosender. Tyskerne klarte omtrent å peile han inn, men utsyr ble gjemt i "møkka" kjelleren på låven.

For de som er ekstra interessert så har nrk laget et lite innslag På Norge Rundt.

Det er min svigerfar som blir intervjuet :)

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/197762

Og hele dokumentaren her

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/561022

Okay Norman - You are next :)

N

norman

Gjest
    Hei

Krigshelter er viktig og innslaget har nok stor affeksjonsverdi for deg og familien.

Apropos krigshelter, eller flopper - noen ynder å kalle ham det:

Fyren vi snakker om ble mobbet av fienden for å være mer opptatt av klær og staffasje, utseende og blankskurte skuter, enn å være taktisk slu og seierrik. I tillegg blir han omtalt å være redd for å bli forbigått og "såret stolthet" sies å være begrunnelsen for at han satte "alle skuter til", men tapte.

Jeg spør om denne personen fordi det bringer oss til et sted, et svært kjent sted hvor det skjedde noe viktig.
    Stedets navn gir deg nok assosiasjoner til en helt annet plass, noe høyt og grønt.
    Beliggenheten skulle umiddelbart ikke tilsi at stedets navn bærer navn etter de innfødtes morsmål - såpass er vi blitt påvirket av en nasjon at vi helt har glemt opphavet til navnet. På et annet språk er bokstavene byttet om, men pussig nok er det 2 bokstaver for lite.... ikke la det siste villede deg.

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Skuter og tap - jeg får assosiasjoner til Nelson, jeg. Jeg mener å ha lest at engelskmennene ikke hadde veldig høye tanker om sine fiender i denne forbindelse. Nelson var ikke han som satte alle kluter til og tapte - han vant. Da skal vi kan hende til Trafalgar Square? Det høye grønne er i så tilfelle bronsestatuen av Nelson på toppen av søylen?

N

norman

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Skuter og tap - jeg får assosiasjoner til Nelson, jeg. Jeg mener å ha lest at engelskmennene ikke hadde veldig høye tanker om sine fiender i denne forbindelse. Nelson var ikke han som satte alle kluter til og tapte - han vant. Da skal vi kan hende til Trafalgar Square? Det høye grønne er i så tilfelle bronsestatuen av Nelson på toppen av søylen?
    Hei

Du er selvsagt på rett sted, men ikke resonnementet :)
    Den franske admiralen Pierre Charles de Villeneuve ble ansett av britene som en "dandy" og ikke særlig taktisk eller flink med skutene sine. Men han hadde en god stund sin støtte hos Napoleon.

Men etterhvert ble tilliten svekket og Napoleon skrev følgende til sin marineminister:
    "Villeneuve har ikke karakterstyrken som trengs for å kommandere en fregatt. Han mangler styrke og har ikke moralsk mot."

I frykt for å bli forbigått/avsatt, ville Villeneuve prøve å bevise at han var mann for sin hatt og han valgte å sende avgårde alle skutene som lå i Cadiz for å møte Nelson & co, og besetningen var ikke helt trent og brukte veldig lang tid bare på å komme seg avgårde.
    Da Villeneuve fikk se fiendens flåte, prøvde han å flykte tilbake men luringen Nelson tok innersvingen på ham og det hele kuliminerte med slaget ved Trafalgar.

Ordet Trafalgar er opprinnelig spansk (selvfølgelig) men på arabisk heter det ALTARAF (G og R mangler).

Plassen mange forbinder med stedet ligegr i London og ble oppkalt etter dette slaget, Trafalgar Square. Det høye og grønne er selvfølgelig julegrana som står på plassen hver jul - en gave fra Norge som takk for hjelpen under krigen.

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Trafalgar Square - her sitter vi blant turistene og kikker opp på Nelson, og lar tankene fare.

Et engelsk rockeband og Nelsonstatuen gir oss assosiasjoner til et transportmiddel. I denne forbindelse tenker vi på en hendelse som var både tragisk og spektakulær - og vi er ute etter stedet - det holder med å angi området "over there" - hvor det skjedde.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I forhold til de transportmidlene vi assosierer med Cape Canaveral, går - eller rettere sagt: gikk - dette transportmidlet ganske langsomt.

N

norman

Gjest
    Hei

Tro om vi her skal til en skipskatastrofe hvor to Atlanterhavskryssere var involvert.
    Den luksuriøse Andrea Doria som kolliderte med den mindre Stockholm?
    Stedet de "møttes" var rett øst for Nantucket, Massachusetts og det spektakulære var at man fant en overlevende jente i den smadrede baugen på Stockholm. Jenta, som egentlig lå og sov i sin lugar på Andrea Doria, hadde blitt "løftet" ned i baugen på Stockholm i sammenstøtet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linda_Morgan

Og Stockholm Syndrom er en låt av rockebandet M.U.S.E

Mulig dette er feil svar, men det passet godt.

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel - det var dette engelske rockebandet, da - både navnet på bandet og platecovere. Og Nelson-statuen skal også gi assosiasjoner.

PS. Dette bandet er regnet som en av pionerene innen en spesiell sjanger.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nelson-statuen peker oppover - og kan i tillegg assosieres med noe som ble brukt for dette spesielle transportmiddelet.

N

norman

Gjest
    Hei

Nåvel - er det så enkelt som der zeppelineren Hindenburg gikk opp i fyr og flammer?
    Lakehurst Naval Air Station, New Jersey, i så fall.

[video]F54rqDh2mWA[/video]

Og Led Zeppelin selvfølgelig.

vh Norman

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.451
    Sted
    Trondheim
    Som Pete Townsend sa da han ble spurt om han ville være med:

"It's gonna fly like a lead Zeppelin."

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal - som norman fant ut - til Lakehurst Naval Base i New Jersey, USA.

Stedet hvor luftskipet Hindenburg i 1936 havarerte i en eksplosjonsartet brann. Hindenburg var et luftskip av Zeppeliner-typen – og skulle egentlig ha vært fylt med helium, som ikke er brennbart. P.g.a. blant annet handelsboikott fra USAs side, hadde ikke tyskerne nok helium til disposisjon – og Hindenburg ble derfor fylt til randen med hydrogen. Det antas at en utladning av statisk elektrisitet da luftskipet skulle fortøye til fortøyningsmasten (som Nelson-statuen skulle illudere), antente hydrogenet – med tragiske følger.

Det engelske bandet vi tenker på, er naturligvis Led Zeppelin, som også har bilde av et slikt Zeppeliner-luftskip på de to første platene sine – inspirert av et fotografi fra selve ulykken. Riktignok bare i form av en silhuett på nr. II. De tenkte opprinnelig på å kalle seg Lead Zeppelin – Bly Zeppeliner – som et slags uttrykk for fiasko, men fjernet a’en fordi de ikke ville bli kalt ”Leed” Zeppelin.

Eksplosjonen i New Jersey innebar slutten for Zeppelinernes rolle i kommersiell luftfart.

Bilde fra ulykken og fra coveret til nr. I:

Norman tar oss videre.

Vedlegg

N

norman

Gjest
    Hei

Den grusomme hendelsen sitter på netthinnen etter å ha sett både video og bilder og vi føler ikke for å bli lengre i området.

Men assosiasjonen til Ulf bør (om du kjenner dem litt) få deg til å tenke på noe de aller fleste bruker hver dag og jeg vil tro at bygningen på stedet jeg skal til innehar en rekord som man kanskje ikke skal prøve seg på uten trening. Nå er jeg muligens på tynn is, men la oss nå si at bygningen har det jeg tenker på, så er det i så fall ingen andre i verden som kan måle seg med denne.

I området er det mye nytt, bl.a. noe som er veldig malplassert men populært og noen veldige "kunstige" greier. Dessuten noe som er forsøkt kopiert i en ganske mindre skala et sted her i Norge.

Det de aller fleste bruker hver dag er snublende nær :)

Hvilket sted og hvilken bygning skal vi til?

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Av bildene får jeg assosiasjoner til Eiffeltårrnet - ved et overfladisk øyekast kan stålstrukturene ligne, i hvert fall den på platecoveret.

Paris?

N

norman

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Av bildene får jeg assosiasjoner til Eiffeltårrnet - ved et overfladisk øyekast kan stålstrukturene ligne, i hvert fall den på platecoveret.

Paris?
    Hei

Du er inne på sporet, men du er kanskje ikke klar over det.
    Assosiasjonen har ingenting med bilde til høyre å gjøre, men man kan si at teksten oppe i venstre hjørne har det.........noen år senere... Men den er bare med på å hjelpe deg til å finne det som ligger "snublende nær" - den gir ingen ledetråder til stedet.

Navnet på området vi skal til er også navnet på byen....

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg er natuligvis ikke klar over noe som helst - skyter vilt fra hoften her - hehe.

Men du snakker om bygninger og noe man ikke bør prøve seg på uten trening.... og rekord.....

Bygninger, ja - man kan gå, ja endog løpe, opp trappene - det arrangeres visstnok slike løp i en del av verdens høye bygninger. Man kan eventuelt klatre opp på utsiden - en form for urban fjellklatring - det krever jo en viss trening, men er neppe comme il faut. Eller man kan hoppe ut ut fallskjerm - også det noe som man bør ha trent på - men dette er vel også noe som gjennomgående er forbudt....

Nei - det ringer ingen bjeller. Ikke ennå.....

N

norman

Gjest
    Hei

Hva er det med den gruppa og noe de fleste bruker hver dag, "snublende nær".....
    Og jeg vil tro at dette finnes i denne rekordbygningen, i massevis.....

vh Norman

N

norman

Gjest
    Hei

Nei, det er noe de synger om - utrolig kjent....

Nå er ikke det svaret på oppgaven, men en ledetråd om noe de fleste bruker hver dag og som nødvendigvis må befinne seg i den bygningen i den byen vi skal til......

Byen har også hatt et kjent båtrace....

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Stairway to Heaven?

Trapper, altså. Mange trapper.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det kan ikke bli flere trapper enn i verdens høyeste bygning....

I så tilfelle skal vi til Dubai.

De har jo et båtrace der også - hvis jeg ikke tar helt feil.

C

Cyber

Gjest
    Som Ulfern sier, Burj Dubai?

(Eller kanskje trefoldighetskirken i Æææændal?) ;D

N

norman

Gjest
    Hei

Og da er du "hjemme", Ulf - DUBAI - både et emirat og en by.

Burj Khalifa er verdens høyeste bygning og har (eller bør ha) de lengste trappene i verden - i en bygning (de lengste ligger vel i Sveits i fjellene).

Dubai har også alpinbakke, litt malplassert ved ørkenen, men da innendørs.
    Og de har 2 kunstige "øygrupper" i The Palm og The World.
    I Molde har de med Rica Hotel Seilet en noe mindre utgave av Dubais Burj Al Arab.

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er ikke lagt opp til at man skal gå i trapper her, så vi tar heisen opp. Over 800 meter oppe i luften, kan vi ikke si noe annet enn at vi blir litt svimle av utsikten - og vi begynner straks å tenke på noe mer jordnært.

De kaller det en gruve – men er i den sammenhengen en ganske liten sak – og det ligger på en øy. En hovedstad ikke langt unna har gitt navn til ett av de rekordmange grunnstoffene som er oppdaget med utgangspunkt i denne gruven.

Det er denne hovedstaden vi skal til.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Denne er egentlig altfor lett hvis man kan sin latin - og det kan jo alle, ikke sant? Flere ledetråder blir det ikke.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er ikke lagt opp til at man skal gå i trapper her, så vi tar heisen opp. Over 800 meter oppe i luften, kan vi ikke si noe annet enn at vi blir litt svimle av utsikten - og vi begynner straks å tenke på noe mer jordnært.

De kaller det en gruve – men er i den sammenhengen en ganske liten sak – og det ligger på en øy. En hovedstad ikke langt unna har gitt navn til ett av de rekordmange grunnstoffene som er oppdaget med utgangspunkt i denne gruven.

Det er denne hovedstaden vi skal til.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Helt riktig - vi skal til Stockholm. Litt sent til den store festen - jeg hadde regnet med at denne oppgaven var ganske lett oppvarming til det kongelige bryllupet, men den gang ei.

Stockholm har gitt navnet til grunnstoffet holmium - etter Holmia, det latinske navnet på Stockholm. Det er for øvrig bare én annen hovedstad som har gitt navn til et grunnstoff, nemlig Paris, hvor vi finner igjen det latinske navnet på Paris, Lutetia, i grunnstoffet lutetium.

Utgangspunktet for vår vei til målet er Ytterby Gruva, som ligger på Resarö i Stockholms skjærgård.

I de mineralene som er funnet her, påviste man på 17-1800-tallet hele syv grunnstoffer. Dette er helt unikt i kjemiens verden. Vi snakker om:

Holmium, etter Holmia, det latinske navnet på Stockholm,
    Ytterbium, etter Ytterby
    Yttrium, også etter Ytterby
    Erbium, også etter Ytterby
    Terbium, også etter Ytterby
    Scandium, etter latinsk for Skandinavia
    Thulium, etter gresk for ”et sted langt mot nord”

Fem av disse er såkalte sjeldne jordmetaller eller lantanoider.

Du er nestemann!

C

cruiser

Gjest
    Sist jeg var i denne hovedstaden snakket jeg med en kjøkkensjef som tidligere har jobbet både på El Bulli og The French Laundry, sammen med en kjent kompanjong driver han kanskje verdens beste restaurant? Kor skal vi?

N

nb

Gjest
    cruiser skrev:
    Sist jeg var i denne hovedstaden snakket jeg med en kjøkkensjef som tidligere har jobbet både på El Bulli og The French Laundry, sammen med en kjent kompanjong driver han kanskje verdens beste restaurant? Kor skal vi?
    København.

Rene Redzepi har jobbet på de stedene og hans restaurant Noma ble nylig kåret til verdens beste restaurant.

N

nb

Gjest
    Siden jeg er 99,99% sikker på at København er korrekt kommer neste oppgave her
    <b>

Gode og mette og klare for å bli kvitt litt fett setter vi oss i bilen og drar avsted.

Vi skal til et sted det ikke er mulig å besøke hele året. Det er både et stoppested og et utgangspunkt. To triste hendelser har rammet stedet de siste 10 årene, eller rettere sagt en hendelse som angikk stedet og en annen som angikk en sentral skikkelse på dette stedet. Den første av disse skjedde på stedet vi skal til, den andre skjedde langt unna.

Stedet vi skal til huser også en spesiell samling, visstnok Norges største av sitt slag, og denne samlingen er nå i 2. generasjon siden samlingen gikk tapt i den første hendelsen jeg tenker på i avsnittet over.
    </b>

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    "Setter oss i bilen", sier du, "men ikke mulig å besøke hele året" = et sted med sesongavhengig veiforbindelse? Vinterstengt vei?

N

nb

Gjest
    Ulf-B skrev:
    "Setter oss i bilen", sier du, "men ikke mulig å besøke hele året" = et sted med sesongavhengig veiforbindelse? Vinterstengt vei?
    Du er absolutt inne på noe, ja.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn