HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Nei, verken den fysiske eller metafysiske Gehenna.
    Nytt hint: Stein.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Her har det ikke skjedd stort.

    Vi skulle en snartur til Delphi i Hellas, hvor vi finner en stein som i følge gresk mytologi markerer verdens midtpunkt, "omphalos", eller navle (derav navlelo).

    Verdens navle er også det Polynesiske navnet på Påskeøya ("Te Pito o te Henúa", i følge Wiki), hyppig besøkt av Thor Heyerdahl ("Helloooo, I just arrived in my fantastic boat")

    Lukten kan forklares av de vulkanske gassene man mener ga det delfiske orakelet dets pussige utsagn.

    Noen som føler seg kallet til å lage en ny oppgave i anledning påsken 2012?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal til den sydlige halvkule, og de figurene som leder oss dit er etter sigende noen sir Francis Drake første gang navngav da han så noen av de på sydspissen av Sør-Amerika. Det viser seg å være noe slik som omlag 17 forskjellige arter av disse individene, og fargespennet er slik at de er sorte, hvite og røde over det hele. Hvis de er solbrent.
    Denne gang skal vi til et område som kanskje noe upresist blir kalt et kontinent; og som gjerne defineres av en konvergens som omtrent omfatter beboelsesområdene for våre (eventuelt) solbrente venner.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flott, VidarP, og Paal, at labyrinten snurrer igjen.

    Jeg kjenner ikke solbrente pingviner, men det kan vel tenkes. Og de fleste av disse bor vel i, eller heter det på, Antarktis.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk, og da tar jeg stafettpinnen i full fart.

    Pingviner er fascinerende fugler. De fleste fugler er egentlig det, disse små dinosaurene som mestrer det som vi andre bare kan drømme om.

    Fugler har fascinert menneskene i alle tider, og har influert mange historier og myter. Fuglenavn har blitt brukt til navnsetting av mennesker, steder og ting. Og ikke minst organisasjoner og firma. Et spesielt firma ligger i bevisstheten hos meg akkurat nå.

    Grunnen er at jeg sitter og ser gjennom en masse med gamle svart/hvitt reisebilder fra 1950-tallet, fine bilder av stilige folk i flotte omgivelser lengre sør i verden. Noe skjønner jeg er fra Roma, noe fra Venezia, andre fra helt andre himmelstrøk. Mange bilder aner jeg ikke hvor er fra, mens noen er fra diverse arbeidplasser rundt om. Blant annet fra det firmaet jeg kom til å tenke på på grunn av flotte fugler. Bildene er gamle, og firmaet heter noe annet idag.
    I alle fall lå dette i en by som sikkert er mer kjent for de fleste her enn selve firmaet. Ligger vel der fremdeles, såvidt jeg vet.
    Hvor skal vi da hen?
     
    N

    nb

    Gjest
    Aftenposten har påskequiz i samme sjanger i dagens avis for den interesserte. Mange oppgaver av varierende vanskelighetsgrad.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ottone skrev:
    Takk, og da tar jeg stafettpinnen i full fart.

    Pingviner er fascinerende fugler. De fleste fugler er egentlig det, disse små dinosaurene som mestrer det som vi andre bare kan drømme om.

    Fugler har fascinert menneskene i alle tider, og har influert mange historier og myter. Fuglenavn har blitt brukt til navnsetting av mennesker, steder og ting. Og ikke minst organisasjoner og firma. Et spesielt firma ligger i bevisstheten hos meg akkurat nå.

    Grunnen er at jeg sitter og ser gjennom en masse med gamle svart/hvitt reisebilder fra 1950-tallet, fine bilder av stilige folk i flotte omgivelser lengre sør i verden. Noe skjønner jeg er fra Roma, noe fra Venezia, andre fra helt andre himmelstrøk. Mange bilder aner jeg ikke hvor er fra, mens noen er fra diverse arbeidplasser rundt om. Blant annet fra det firmaet jeg kom til å tenke på på grunn av flotte fugler. Bildene er gamle, og firmaet heter noe annet idag.
    I alle fall lå dette i en by som sikkert er mer kjent for de fleste her enn selve firmaet. Ligger vel der fremdeles, såvidt jeg vet.
    Hvor skal vi da hen?
    Bedriften var representert i flere land, ikke bare i den byen jeg tenker på. En betydelig arbeidsgiver der i sin tid, ikke så mange der nå, men produksjonen har sannsynligvis økt.

    Den flotte fuglen fantes en periode som en del av firmanavnet. I dag er det andre eiere og det heter noe helt annet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ottone skrev:
    ottone skrev:
    ................
    Hvor skal vi da hen?
    Bedriften var representert i flere land, ikke bare i den byen jeg tenker på. En betydelig arbeidsgiver der i sin tid, ikke så mange der nå, men produksjonen har sannsynligvis økt.

    Den flotte fuglen fantes en periode som en del av firmanavnet. I dag er det andre eiere og det heter noe helt annet.
    Litt treigt i påskeuken. Et lite hint hjelper kanskje.
    Om fuglen, i firmanavnet, den gangen:
     

    Vedlegg

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Alle assosiasjoner jeg får fører meg til USA og lag fra ulike sportsgrener. Regner med at det er en blindvei.

    To av byene du nevner er italienske - befinner vi oss i dette landet?

    Fuglen på bildet skal være en vandrefalk (peregrine falcon), i følge Google.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Paal Iksom skrev:
    Alle assosiasjoner jeg får fører meg til USA og lag fra ulike sportsgrener. Regner med at det er en blindvei.

    To av byene du nevner er italienske - befinner vi oss i dette landet?

    Fuglen på bildet skal være en vandrefalk (peregrine falcon), i følge Google.
    Fuglen er en falk, ja. USA er en blindvei, og de italienske byene var bare prat om bildesamlingen jeg sitter og sorterer.
    Firmaet hadde base i en annen verdensdel enn vår, men bedriften i byen jeg spør etter ligger adskillig nærmere.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her fant jeg et stemingsbilde fra bedriftens laboratorium rundt 1955, der jeg tror min far jobbet i en periode.



    Laben var nok viktig, men selve produksjonen så nok ikke slik ut. Tusenvis av tonn ble eksportert, og det hele var opprinnelig basert på lokale råvareforekomster. Men det begynner å bli lenge siden.

    Hvor kan det være?
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En gang for lenge siden, i en dramatisk epoke i Europas historie, sendte en monark avgårde en ekspedisjon for å finne nye sjøveier til andre verdensdeler. Ekspedisjonen mislyktes i et område ved det som senere ble landet der firmaet hadde hovedbase.

    Men byen vår ligger langt derfra.
    Den ligger ved havet, i et populært ferieområde. Derfra kan vi krysse over havet til en annen by. Det forklarer navnet på havet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    bluesbreaker skrev:
    Må ha fler hint, ellers går det i stå (noe det forsåvidt HAR gjort allerede!) 8)
    OK. Trodde alle var på påskeferie, og at ingen var interessert.

    Altså, en by, med en industribedrift, som en gang hadde firmanavn med fuglen i, til for ikke så lenge siden, der de produserer og eksporterer fremdeles. Ved havet, som man kan krysse og finne stedet som er opphav til navnet på havområdet. Og den gamle monarken, som satte sitt preg på byen, og som sendte ekspedisjon til det ukjente som ikke var blitt det landet det er idag. Men det er et annet sted
    Og min far, som kunne lage metall av stein, og som sjelden reiste veldig langt.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Fuglebildet + broen = Falconbridge?

    Skal vi til Kristiansand?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Høres riktig ut. Havet heter Skagerrak, og krysser man det fra Kristiansand kommer man til Skagen. Tror du er inne på noe gitt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ulf-B skrev:
    Fuglebildet + broen = Falconbridge?

    Skal vi til Kristiansand?
    Det skal vi. Endelig.
    Gratulerer!

    Fuglen er en falk, firmaet het en gang Falconbridge Nikkelverk AS, og var eid av canadiske Falconbridge Nickel Mines. Idag eies det av sveitsiske Xstrata.
    Broen på bildet er en bro, og den ligger tilfeldigvis i Kristiansand. Lundsbroa kalles den visst, over elven Otra.
    Monarken er kong Christian IV, som gav byen navn. Byen ligger ved Skagerrak, der man kan krysse rake vegen over til Skagen, derav navnet.

    Værsågod neste.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Neste, det blir vel meg, da?

    OK - her sitter vi i Kristiansand. Vi får assosiasjoner. Til små, overkommelige havområder og annet. Frem og tilbake er like langt. Vi tenker på ottones ikke altfor bereiste far - som har sin rake motsetning i vår bereiste helt, som krysset dette havområdet. Det er så lenge siden at det måtte en arkeolog til for å gjenoppdage stedet vår helt kom til. En hund og en bergart hjelper oss et stykke på vei. Og stedet - med et, i manges ører, noe misvisende navn - er?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Uten Eirik Raudes innsats hadde vår bereiste helt ikke vært vår bereiste helt.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Og dermed ramlet Lund av. De taler i gåter, Ulf-B. Men det er vel kanskje noe av poenget med denne tråden. Hehe.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Fru Raude var en like nødvendig bidragsyter.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til Vinland, ja. Som ligger i Canada - Newfoundland/Labrador. Falconbridge kom fra Canada til Norge. Fra Norge (vel – egentlig Island) til Canada kom Leiv Eiriksson – som krysset Labradorstrømmen (altså ikke Skagerrak) og grunnla det som ble Vinland. Som dessverre ikke hentyder til noe drikkbart – bare til grønne sletter.

    Leiv Eiriksson kom fra en skikkelig oppdagerfamilie. Grønland ble oppdaget av Eirik Raude. Vinland av hans sønn - Leiv Eiriksson.

    Du loser oss videre.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Herfra reiser vi i tilnærmet rett linje til et land hvor det er blitt komponert musikk som bærer navnet til en annen komponist. Hvilket land?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Og DU snakker om å tale i gåter? Jeg er helt lost, jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bachianas Brazileiras? Skjønt det er bare en av de som fremføres av et homogent ensemble....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn