HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    JuK skrev:
    Nærmeste by er Siem Reap, er det dit vi skal?
    Det er dit vi skal, og vi skal selsagt se på templene i Angkor-området. Det er mange tempelruiner i området, selv om Angkor Wat er det mest kjente (og det sørste og best bevarte). Flyreisen gikk til Saigon (tidligere hovedstad i Sør-Vietnam), nå offisielt kalt Ho Chi Minh by, men navnet Saigon brukes fortsatt lokalt. Reisen gikk opp Mekong-deltaet, inn i Kambodsja og videre til Siam Reap - den reisen opp elven har jeg tatt selv og den kan på det sterkeste anbefales om noen skulle ha planer i den retning noen gang.
     

    JuK

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Da tar jeg sjansen og legger inn et nytt reisemål.

    Byen vi skal til ligger ikke veldig langt fra en stor, internasjonal flyplass. Så å komme hit fra forrige reisemål bør gå greit.

    Det er en gammel by. Naturfenomener nær byen har gjort den til et populært reisemål fra gammelt av.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her var det ganske mange muligheter, ja....

    Internasjonale flyplasser vokser jo opp som paddehatter i våre moderne tider.

    Men av naturfenomener som folk hadde det med å besøke fra gammelt av, tenker jeg på varme kilder. Spa er et ord som ikke slipper taket her.....
     

    JuK

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Litt knapt med leads i første post?

    I likhet med forrige reisemål kan man (nesten) komme hit ved å reise opp en av verdens store elver.

    Det dyrkes og lages svært god vin i området.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vin - da er vi i Europa igjen?

    Europeiske elver som kan regnes blant verdens store elver? Donau - eller Rhinen.

    Tyskland igjen? Bad .... ett eller annet?
     
    N

    nb

    Gjest
    Ulf-B skrev:
    Vin - da er vi i Europa igjen?

    Europeiske elver som kan regnes blant verdens store elver? Donau - eller Rhinen.

    Tyskland igjen? Bad .... ett eller annet?
    De store internasjonale flyplassene i Tyskland er jo Frankfurt am Main og München.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jo, jo - men disse varme kildene i Tyskland heter jo alltid Bad-ett eller annet. Kan ikke noe for det. Sånn ER det bare.
     
    N

    nb

    Gjest
    Da er kandidatene som følger:
    Bad Berleburg 21,200 Siegen-Wittgenstein North Rhine-Westphalia
    Bad Doberan 12,300 Bad Doberan Mecklenburg-Western Pomerania
    Bad Driburg 19,500 Höxter North Rhine-Westphalia
    Bad Dürkheim 18,800 Bad Dürkheim Rhineland-Palatinate
    Bad Hersfeld 30,500 Hersfeld-Rotenburg Hesse
    Baden-Baden 52,700 -- Baden-Württemberg
    Bad Gandersheim 12,000 Northeim Lower Saxony
    Bad Hersfeld 30,500 Hersfeld-Rotenburg Hesse
    Bad Honnef 25,000 Rhein-Sieg North Rhine-Westphalia
    Bad Kreuznach 43,900 Bad Kreuznach Rhineland-Palatinate
    Bad Laasphe 15,500 Siegen-Wittgenstein North Rhine-Westphalia
    Bad Münstereifel 18,500 Euskirchen North Rhine-Westphalia
    Bad Neuenahr-Ahrweiler 27,100 Ahrweiler Rhineland-Palatinate
    Bad Oeynhausen 49,200 Minden-Lübbecke North Rhine-Westphalia
    Bad Oldesloe 22,700 Stormarn Schleswig-Holstein
    Bad Salzuflen 56,300 Lippe North Rhine-Westphalia
    Bad Salzungen 16,500 Wartburgkreis Thuringia
    Bad Segeberg 16,000 Segeberg Schleswig-Holstein
    Bad Soden 21,300 Main-Taunus-Kreis Hesse
    Bad Sulza 8,400 Weimarer Land Thuringia
    Bad Vilbel

    Ingen av de ligger i Bayern, så da satser jeg på at vi skal til en av de som ikke ligger så langt unna Frankfurt am Main. Kandidatene da er

    Bad Hersfeld
    Bad Soden
    Bad Vievel

    De er de tre som ligger i Hessen. Det fleste Bad-byene ligger dog i Nordrein-Westfalen, som også har ganske voksne flyplasser (Düsseldorf). Ruhr-området, men også mer sentrale deler av Tyskland kan nås på de store elvene Rhinen/Main/Weser.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg googlet på tyske byer akkurat nå - og der kom det opp en liste på minst 50 Bad-....-byer. Flere ledetråder takk!
     

    JuK

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Ulf-B og nb

    Byen er på nb's liste. Et par leads til:

    Både romere og amerikanere har holdt til her.

    I likhet med en by som vi skulle til i går(?), ble denne også oppgitt uten kamp.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel - Baden-Baden, da. T.o.m. de gamle romere badet her. Ikke så overvettes langt fra den internasjonale flyplassen i Stuttgart - kan hende ikke av de største, men dog....
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg tipper da Bad Hersfeld, den ble oppgitt uten kamp. Amerikanske soldater har vært stasjonert der men ser dog ingen link til romere.
     

    JuK

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Bom på begge to

    Byen ligger ved en side-elv til den store elven. Byen er senter i sitt vindistrikt, der det lages svært god vin
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da skal vi til Bad Kreuznach. Ved elven Nahe - som vi har vært innom ganske nylig.
     

    JuK

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Der satt den!

    Hadde ikke fått med meg at vi allerede har vært der.....

    Din tur Ulf-B!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi tar naturligvis et bad når vi først er her i Bad Kreuznach. Unødvendig å si, kanskje? - men prøvesmaking av et allsidig utvalg at byens gode viner står også på programmet. Vi benytter også anledningen til å besøke reisemålet for den forrige oppgaven som endte opp her i Nahe-dalen: Dönnhof Schloßböckelheimer Kupfergrube.

    Men vi vil hjem igjen - til ikke fullt så oldtidshistoriske omgivelser.

    Vi skal til et typisk hjørnesteinbedrift-sted.

    Hjørnesteinsbedriften har avviklet sin virksomhet på akkurat dette stedet – men bedriften, som er godt kjent, lever i beste velgående - under et annet navn som ikke lenger er knyttet til det stedet vi skal til. Bedriften vi tenker på, tøyer kan hende sannheten litt her – hva vet jeg? - men regner likevel sin anselige alder ut fra tidspunktet for det aller første spadetaket som ble tatt på stedet vi skal til.

    Stedet fikk etterhvert sin egen jernbane – nedlagt nå - som den gang da den sto ferdig, representerte noe nytt, i hvert fall her i landet. Jernbanelinjen har et eget navn – men heller ikke det navnet er knyttet til det stedet vi skal til.

    Da skal vi til....?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    10.666
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fikk assosiasjoner med opprinnelsen til Norsk Hydro og Notodden Salpeterfabrikk med en gang.
    Norsk Hydros museum er jo der.
    Dvs. Notodden.

    De tidligere arkivene til Hydro var også plassert der og en opprydding fant sted i 2002.

    Angående jernbane: Snakker vi Bratsbergbanen?
    http://no.wikipedia.org/wiki/Bratsbergbanen

    Men iflg. wiki er den ikke 100% nedlagt :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Sammenlignet med "vår" bedrift, er Norsk Hydro rene ungdommen.

    PS. M.h.t. om jernbanen er nedlagt eller ei, kan man si at den drives ikke lenger på regulær basis. Litt à la Aurskog-Høland-banen o.l. M.a.o. det går ett og annet tog der fortsatt, men ikke i regulær drift.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    10.666
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skulle egentlig tatt en tur til Løkken på Søndag faktisk :) Dvs. kjøre gjennom grunnet en barnedåp men jeg slapp ;)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her var Barbaresco først, ja.

    Vi skal til Løkken Verk i Sør-Trøndelag. Hvor man har utvunnet kobber siden 1654. Ledetråden Dönnhof Schloßböckelheimer Kupfergrube i oppgaveteksten lå jo snublende nær – eller Nahe – her.

    Det er her vi finner opprinnelsen til Orkla-konsernet. Gruvedriften startet, som sagt, i 1654, og Orkla regner sin alder ut fra dette årstallet – selv om Orkla-navnet kom først i 1904. Dette gjør Orkla til – kanskje - Norges eldste selskap – etablert i 1654. Ikke uten konkurranse fra Ulefoss Jernverk – etablert i 1657. Dette får de lærde finne ut av. Kongsberg Sølvverk ble etablert enda noen tiår tidligere, men teller ikke med fordi de har avviklet virksomheten. I samme kategori som sistnevnte, kommer den omtrent jevngamle virksomheten på Røros. Så det kommer litt an på hvordan man vurderer det......

    Jernbanen fra Løkken Verk til Thamshavn ble ferdig i 1908 – og dette var den første elektriske jernbanestrekningen i Norge. Thamshavnbanen – som jernbanestrekningen heter – drives fortsatt som en museumsjernbane til turisttrafikk. Dette gjør Thamshanvnbanen til verdens eldste vekselstrømbane som fortsatt er i drift.

    Da er det Barbaresco som tar oss videre.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    596
    Da skal vi til en by i Norge som har to bedrifter som ynder å trekke sin historie til samme årstall på 1200-tallet. Dene ene bedriften er industri, den andre mer i servicenæringen. Industrien driver ikke lenger produksjon, men produksjonsmidler kan beskues, og endog beboes. Servicebedriften kan også beboes. Dog er det vel som i Kina, at originale kulturminner er gjenoppbygd flere ganger, det er nok ingen ting å finne fra 1200-tallet.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Et skudd fra hoften: Sarpsborg, med Hafslund og Borregaard? Jeg finner ikke akkurat tilbake til et konkret årstall på 1200-tallet, men vi er der omkring.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Om vi leser servicenæring i en litt vid forstand, er det kanskje en 1200talls stavkirke på stedet?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    JuK skrev:
    Der satt den!

    Hadde ikke fått med meg at vi allerede har vært der.....

    Din tur Ulf-B!
    Har vært i byen å må bare underskrive på at det er et fortreffelig reisemål. Og da har vi ikke engang begynt å snakke om vinen…

    Uansett; som trådstarter vil jeg bare understreke at det i reglene ikke er noe i veien for å besøke samme reisemål flere ganger. Det er bare hyggelig med gjensyn.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    596
    Det ene kulturminnet, industri som en kan bo i, ligger i/på et "land" selv om vi er i Norge.

    Den andre får oss til å tenke på sykehus.

     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Da er det kanskje Bakklandet du antyder?
    Jeg har notert meg Hospitalet, men er usikker på hvilken industri det er snakk om, men gjetter Teglverket?

    Edit: Og vi er da i Trondheim.
    Edit II: Jo, Teglverket ser ikke så dumt ut, det kan sies å ha blitt etablert omtrent 1277, og noe av byggmassen er gjort om til leiligheter.
     
    N

    nb

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Uansett; som trådstarter vil jeg bare understreke at det i reglene ikke er noe i veien for å besøke samme reisemål flere ganger. Det er bare hyggelig med gjensyn.
    Får du redigert åpningsinnlegget slik at det blir noe mindre volumiøst? Tar ganske mye plass nå som denne utmerkede tråden har blitt "sticky".
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    596
    Paal Iksom skrev:
    Da er det kanskje Bakklandet du antyder?
    Jeg har notert meg Hospitalet, men er usikker på hvilken industri det er snakk om, men gjetter Teglverket?

    Edit: Og vi er da i Trondheim.
    Edit II: Jo, Teglverket ser ikke så dumt ut, det kan sies å ha blitt etablert omtrent 1277, og noe av byggmassen er gjort om til leiligheter.
    Ja, du har helt rett! Du tar oss videre. Måtte poengtere at industri fra 1600-tallet er da ikke noe gammelt!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - visst har man drevet både håndverk og industri her i landet også tidligere enn 1600-tallet. Men såvidt jeg har klart å lese meg til, er det ingen av disse virksomhetene som fortsatt driver i dag. Bakklandet Teglverk - i sin seneste utgave, nemlig som Trondhjems Aktieteglverk, avviklet virksomheten i 1988.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Jeg blir borte fra tastaturet til i kveld, så jeg kan dessverre ikke utføre min dommergjerning før da. Men her er i hvertfall en liten oppgave:

    Mens vi rusler rundt på Bakklandet treffer vi en kar som anbefaler oss å ta bilen et stykke sørover. Det finnes et spennende geologisk fenomen der, som vi ellers må et godt stykke sørover i Europa for å oppleve. Vi bør kanskje forte oss litt, sier han, for vi kan ikke regne med at disse vil stå der så mange år.
    Når vi skal til å gå, tilføyer han; Ja, og kanskje dere finner en diger molar dere også. Det ble visst funnet en ikke så langt unna.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn