Hi-Fi anmeldere,stoler vi på dem....?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Har en stund hatt lyst til å høre andres synspunkter angående skribenter i div. Hi-Fi magasin/nettsteder.

Er på ingen måte meningen å starte en tråd for å begynne å henge ut noen.
Ser jo at det virker som om HFS er litt delt i synet på anmeldere,noen har tydeligvis sine favoritter ofte kan vel dette ha sammenheng i forhold til produkter vi besitter.(Dette inkl.undertegnede)

Jeg har lest de fleste Norske magasiner over flere år og tar meg fortsatt i å dele entusiasmen for ett produkt som blir testet når anmelderen blir henrykt og euforisk i sitt syn på ett produkt.
Jeg blir lett revet med og føler meg ofte lettere oppstemt når jeg er ferdig med endt lesing,kan faktisk gå i dagevis å vurdere testen jeg har lest.Noen tester holder ikke for meg å lese en gang ,neida er produktet interresant å testen god kan det fort bli 6-7 ganger om dagen.

-Hvis dere lurer på om jeg trenger hjelp? Nei,spør meg om 6-7 år for dette blir bare dyrere å verre med alderen.

Nedturene har jeg da også opplevd ,ofte i form av produkter som anmeldere har gitt suverene tester.Når jeg har fått demonstrert produktet i butikk er det svært ofte at produktet har sviktet så inn i helv…..å jeg lurer på om det er elektronikken,rommet eller de fordømte anmelderne som har forvekslet teksten med ett annet produkt de har hatt inne.

Uansett er det masse skribenter som er svært flinke og de innehar en kompetanse og erfaring som nok er vanskelig å stille i skyggen,spørsmålet er bare stoler vi på hva de skriver?.....

MVH Johnny

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.308
Torget vurderinger
0
Er du i tvil om "anmelderen" faktisk beskriver sin subjektive lydopplevelse?

K

kbwh

Gjest
Jeg stoler på Michael Madsen i High Fidelity (hans kommentarer til måingene er knivskarpe), samt det som har vært skrevet i The Audio Critic.
Stereophile er både og.
Av de norske bladene har jeg bare lest noen få fidelity, og det er intet der jeg kan bruke som grunnlag for kjøp. Ren subjektivisme må være bedre formulert.

B

brand-x

Gjest
Tror de aller fleste skribenter har faglig kompetanse langt utover den vanlige lytter, selvfølgelig subjektivt.... og jeg mener problemet møtes først når de prøver å gjengi en omtale eller deler av den som objektiv... Det er desverre fint umulig uten målinger som fremdeles har maksimal nøytralitet objektivt sett..

Det kan i beste fall omtales som subjektiv objektivitet, så får man legge hva man vil i det .....

Jeg stoler derimot 100% på Vadseth & co att de gjengir den opplevelsen de har av produktene etter beste evne... De tilhører vel den lille "flokken" med gullører i dette landet som har hørt mest av det som finnes av produkter her til lands...

Enig trenger man ikke være... men jeg holder dem likevel som ett av de beste Fagblad ...

Kjell P.
audio optimum.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Flageborg skrev:
Er du i tvil om "anmelderen" faktisk beskriver sin subjektive lydopplevelse?
Hva tror du? ;)

Jeg vet hva jeg tror:

Jeg har lest de fleste Norske magasiner over flere år og tar meg fortsatt i å dele entusiasmen for ett produkt som blir testet når anmelderen blir henrykt og euforisk i sitt syn på ett produkt.
Jeg blir lett revet med og føler meg ofte lettere oppstemt når jeg er ferdig med endt lesing,kan faktisk gå i dagevis å vurdere testen jeg har lest.Noen tester holder ikke for meg å lese en gang ,neida er produktet interresant å testen god kan det fort bli 6-7 ganger om dagen.

MVH Johnny

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Vi får vel en pekepinn ,det jeg har lurt på tester de det forskjellig
komponentene med de samme referenseutstyret sitt til envær tid eller blir
det utstyre også byttet ut.
Det finnes vel feks testet enganskomponenter som låter annderledes i en annen sammensetning.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.326
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg stolar ubetinga på alle skribentar!
Av naturlege årsakar, kanskje......?
;D :-\
Spøk til sida, eg trur ikkje det er mange som omtalar produkt som ikkje prøver å vere oppriktige. På same tid er alle saman naturlegvis subjektive. Det informative får ein ut av å lese same skribent over lengre tid, prøve å få gjort "stikkprøver", altså lytte til produkt som er omtala av dei ulike skribentane, og finne ut kven du har samanfallande smak med.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg stoler ganske mye på dem men tar ikke alt som fakta. Dessuten er min oppfattelse at de fleste er veldig forsiktig med kritikk. Tror man bør lese litt mellom linjene. Fidelity´s tester av norske produkter stoler jeg ikke helt på da jeg tror de gjerne vil fremheve norsk HiFi.

De som tør å være mest ærlige synes å være HiFi & Musik men jeg tror det er lettere og mer akseptabelt siden de anmelder mye rimelig utsyr. Lyd og bilde tar jeg ikke seriøst. Best liker jeg TAS og HiFi+. Jeg synes også HiFi Choise ofte stemmer med mine inntrykk men de har korte beskrivelser.

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Antall liker
0
Audiophile-Arve skrev:
Det informative får ein ut av å lese same skribent over lengre tid, prøve å få gjort "stikkprøver", altså lytte til produkt som er omtala av dei ulike skribentane, og finne ut kven du har samanfallande smak med.
Oj dette er en vanskelig øvelse ,tror trådstarter går lei viss han prøver på dette . Stol kun på dine egne ører og budsjettet ditt ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Etter at høyttalerne og forsterkeren min kom på "varmt anbefalt"-kavalkaden i Fidelity måtte jeg nok innse at de ikke kan være helt på jordet hele tiden, i det minste. ::)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.925
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Njæææææ, stoler og stoler fru Blom!
Vil nå vel heller si at jeg via slike hifijournalisters arbeid i ny og ne blir litt kjent med nye produkter. Ut over det er jeg i grunnen mest opptatt av å bruke øyne og ører i både kartleggings- og lytteinntrykksfasen............ Det betyr at jeg gjerne løper rundt og leter opp hifisjapper og -pushere så fort jeg får muligheten.

mvh
Proffen

J

Janpe

Gjest
Har (og gjør det noe fremdeles) selv fusket litt i "faget" og har tidligere skrevet om noen av de erfaringer jeg har gjort som anmelder.

Jeg tror at man skal lese alle tester med en viss skepsis, men de er nødt til å bli subjektive. Altså den aktuelle anmelders mening om et komponent i den samme anmelders system og rom. Resultatet avhenger i høy grad av utstyrets kompatibilitet med annet referanseutstyr, rommet etc etc. Altså mange faktorer som bidrar til en subjektiv lydopplevelse.

Det man skal være oppmerksom på er antall positive tester vs de negative. Hvor mange negative tester finner dere? Svært få. Grunnene til dette er flere. Jeg har selv opplevet å ha skrevet tester som ikke ble publisert på www fordi testen var noe negativ (les; ærlig). Skal man tjene produsentene? Helt klart, men man skal være ærlig. Og ikke minst, gi testobjektene de best tenkelig arbeidsforhold. Skal man tjene leserne? Absolutt, det er det viktigste. Tjener man leserne hvis man som redaktør utgir tester som ikke forteller den fulle sannhet i det at de er ufortjent positive? Neppe.

Og så har vi selvsagt det problematiske forholdet testobjekt - annonser, uten å komme med beskyldninger av noen art.

Vær også klar over at "hifijournalister" kan øke sin egen markedsverdi gjennom å bli sitert i annonser etc. For disse "berømthetene" er det enklere å bli invitert på messer, produktlanseringer etc nettopp fordi de blir sitert. Nei, ikke alle er korrupte.

Et par tidsskrifter mener jeg står frem: Hifi + og TAS. For de av oss som leser tysk er bladet Image Hifi også godt. Stereophile likeså, ser ingen grunn til å betvile deres ærlighet. Hifi News overrrasket meg positivt forrige måned når de dønn ærlig beskrev den nye BW ( av KV hyllet som "verdens beste (?)" i siste Fidelity) i mindre flatterende ordelag. DET er god hifijournalistikk, saklig begrunnet kritikk. Uten å si at den var dårlig.

La ikke dette bli en diskusjon over hvem man bør lese, det er ikke interessant. Oppsummert vil jeg si at man bør lese med en viss skespis. Det er det grunn til, noe jeg selv har erfart.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
Den eneste fornuftige måten for meg å få noe ut av det en hifi-anmelder skriver, er å følge med hva vedkommede skriver over tid, sånn at jeg danne meg et bilde av vedkommedes preferanser. Da kan jeg relatere hans preferanser til mine, og eventuelt lese anmeldelsen gjennom et slags "filter" hvis vi har svært sprikende preferanser.

Det samme gjelder også plateanmeldelser (og forsåvidt andre anmeldelser også). Jeg må kjenne smak og preferanser til anmelderen om det han skriver skal gi meg mening.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.308
Torget vurderinger
0
Det viser seg at vi alle opplever "lyd" forskjellig.

Så langt viser innleggene at det er en tendens til å "finne" skribenter som omtaler utstyr jfr. vår egen erfaring - og det er viktig.

B

BjornE

Gjest
Stoler aldri på skribenter!

Hver gang jeg personlig har førstehånds kunnskap i en sak som beskrives i aviser, magasiner, ukeblad etc. finner jeg feil. Ofte svært grove feil. Det gjelder såvell fagblader som aviser. Antar at det i alle saker vil finnes folk som har førstehånds kunskap og vil finne feil innenfor sine områder.

Når det gjelder endel blader og magasiner innenfor denne spesielle bransjen er det jo helt banalt, rosende omtale på side 10, kjempeannonse på side 20, er det tilfeldig?

Dessuten er det noe bortimot fatal mangel på reell teknisk kompetanse! Jeg aksepterer at man anmelder en subjektiv vurdering og at man ikke har den fjerneste fortåelse av hva som skjer eller er inne i boksen, men da må man akseptere dette og holde seg langt unna det som er i boksen!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.308
Torget vurderinger
0
BjornE skrev:
Stoler aldri på skribenter!!
Når en journalist skryter uhemmet av Ferrari - og jeg opplever at en BMW er bedre å kjøre - stoler jeg aldri på "skribenten"............

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.104
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Flageborg skrev:
Når en journalist skryter uhemmet av Ferrari - og jeg opplever at en BMW er bedre å kjøre - stoler jeg aldri på "skribenten"............
Det går da ikke an å sammenligne.
Dessuten finner du sikkert mer skryt av ditt merke enn av Ferrari. Av helt naturlige årsaker.
Superbiler er nødvendigvis ikke "gode" å kjøre. Men kjører godt gjør de.

Jeg ser helt klare begrensninger i såkalte "tester" av HiFi. Slik jeg opplever det er det omtaler og ikke tester. Det finnes noen utenlandske unntak.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
JENO skrev:
Den eneste fornuftige måten for meg å få noe ut av det en hifi-anmelder skriver, er å følge med hva vedkommede skriver over tid, sånn at jeg danne meg et bilde av vedkommedes preferanser. Da kan jeg relatere hans preferanser til mine, og eventuelt lese anmeldelsen gjennom et slags "filter" hvis vi har svært sprikende preferanser.

Det samme gjelder også plateanmeldelser (og forsåvidt andre anmeldelser også). Jeg må kjenne smak og preferanser til anmelderen om det han skriver skal gi meg mening.
Dette stemmer godt med egne erfaringer :)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
BjornE skrev:
Stoler aldri på skribenter!

Hver gang jeg personlig har førstehånds kunnskap i en sak som beskrives i aviser, magasiner, ukeblad etc. finner jeg feil. Ofte svært grove feil. Det gjelder såvell fagblader som aviser. Antar at det i alle saker vil finnes folk som har førstehånds kunskap og vil finne feil innenfor sine områder.
Støttes 110%. Ser dette også i temaer der det burde være enkelt å få ting rett.

Tenk bare på hvordan dette da er når man beskriver noe så subjektivt som HiFi.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Vil vel tro at generell journalistikk ofte blir mer feil, da det blir mer tabloid -samt at journalist ofte har satt seg tragisk lite inn i sakene. Mye mer enn når det gjelder hifi som er mer særintesse. Bortsett fra hvis Dagbladet /VG skal skrive om hifi..
I saker der nyhetsjournalister bør ha innhentet info fra flere hold, blåser de opp saker og kaller det sannhet - som kun er subjektiv sutring gjerne fra en person som (ikke sjelden farer med klare usannheter og / eller grove overdrivelser)..

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Det største paradokset er det som janpe er inne på. Andelen positive omtaler i forhold til andelen negative omtaler vitner om at det er tilnærmet umulig å ta anmeldelsene seriøst. Verdien av positive ytringer faller mot null og negative ytringer får kraften til en håndgranat. Dessuten, negative ytringer blir jo kjapt fanget opp av konkurrenter og dermed har man balletten igang med samspillet journalister/industrien. I tillegg kommer naturligvis utfordringene med subjektive ytringer. Vi mangler også etablerte måleinstrumenter for subjektive lytteinntrykk så alle beskrivelsene må tilpasses vår egen oppfatning av disse vanskelige begrepene som «varme», «luftighet», «glød» m.fl. Enhver anmelder må dermed leses «mellom linjene». Men, dersom man gjør det, synes jeg anmeldeldelser i f.eks. Stereophile kan være informative og ikke minst underholdende.

Mvh

E

Element

Gjest
tankevekker!

tror dere noen importører/forhandler gidder å låne ut utstyr gjentatte ganger hvis de får dårlige anmeldelser gang etter gang, og samtidig reklamerer i det aktuelle bladet, selvfølgelig ikke!!! en dårlig anmeldelse er 100 ganger mer "skadelig" enn hva ti positive anmeldelser gjør "godt"

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.729
Torget vurderinger
1
Hydrolift skrev:
tankevekker!

tror dere noen importører/forhandler gidder å låne ut utstyr gjentatte ganger hvis de får dårlige anmeldelser gang etter gang, og samtidig reklamerer i det aktuelle bladet, selvfølgelig ikke!!! en dårlig anmeldelse er 100 ganger mer "skadelig" enn hva ti positive anmeldelser gjør "godt"
Hva skal «vi» med en «anmeldelse» dersom den ikke kan bli dårlig? Dvs at utvalgsromet «dårlig anmeldelse» ikke eksisterer.

mvh
KJ

S

slowmotion

Gjest
Nå skal det sies at jeg ikke har lest slike "tester" regelmessig på mange år,
så det blir vanskelig å bli kjent med de forskjellige anmeldere slik at jeg kan lese mellom linjene.
Jeg kjøpte et norsk hifi-blad for et par uker siden, og prøvde å lese "testene" i det bladet, men
fikk ikke noe særlig inntrykk av komponentene som ble beskrevet. Jeg fikk stort sett følelsen
av svevende vendinger og blomstrende svada, men ikke noe grep om hva produktet gjorde.
Det var dessuten liten teknisk informasjon om produktene, noe som jeg synes er nødvendig da det
jo er viktig at de forskjellige produkter passer sammen i et system, et stereoanlegg består jo
ikke av en forsterker alene, for å ta et eksempel.
Det innkjøpte bladet har nå gått til gjenvinning.

Det er klart at hvis man følger de forskjellige skribenter over flere år blir det lettere å danne seg et bilde,
men uansett må man IMHO sile vekk alt "verdens beste" snakket og prøve å finne ut hva produktet gjør og
om man tror det vil passe inn sammen med de produkter man har fra før. Det er ingen komponenter som er feilfrie,
selv om jeg nesten fikk inntrykk av det av å lese i det nevnte hifiblad.

Savnet tekniske beskrivelser og målinger på produktene.
Savnet beskrivelser av hva produktet ikke gjorde så bra.
Savnet sammenlikninger med andre tilsvarende produkter.

Beklager rotete innlegg, tidlig på morgenen.

;)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
495
Torget vurderinger
2
JENO skrev:

Helt enig,man må lese mellom linjene ::)

Efraimsen

Medlem
Ble medlem
26.11.2003
Antall liker
0
Det som ofte er litt spesiellt med noske magasiner er at det såkalte "referanse" utstyret varierer veldig fra gang til gang. Mener heller ikke at det er tilstrekkelig med nivå på utstyret. Dette med lytterom er og svært ymse. Det er ikke bra når disse anmeldere låner utstyr hos importører, som kanskje blir veldig lenge brukt i tester/ sammenligning. Det er også en påfallende sammenheng mellom gode omtaler og annonsering. Selvsagt gjør mange magasiner en god jobb, og en får som vanlig forbruker et innblikk i omfanget av utstyr som er tilgjengelig i handel. Noen har en fremragende måte å fremstille produktene på rent visuellt, og burde vel stengt tatt holde seg til det. Når man skal anskaffe seg produkter så kan det være fornuftig å kryss sjekke litt tester, sette seg inn i hva produsentene står for, og ikke minst hvilke krav de har til komponenter/ produksjonslinje. Sist men ikke minst så må en stole mest på seg selv. Sette opp krav på forhånd om hva som teller mest. Oftest er det lite snarveier. krever som regel vilje til å betale litt mer, og ikke minst være villig til å prøve og feile.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.577
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tipper det er mange her som stoler på bilanmeldelser skrevet av en journalist som er flydd til Italia for noen dagers wining og dining og en kort prøvetur med fabrikk xxx sin nyeste modell....som sikkert ikke er plukket tilfeldig fra samlebåndet??

Jeg tror mao HiFi journalister langt i fra er verstinger i klassen. Men nøytrale journalister er et begrep jeg troro generelt lite på, de har sine smaker og preferanser de og, og er utsatt for ulike typer påvirkning og press.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.326
Sted
Torget vurderinger
0
Audiomix skrev:
Jeg ser helt klare begrensninger i såkalte "tester" av HiFi. Slik jeg opplever det er det omtaler og ikke tester. Det finnes noen utenlandske unntak.
Eg er einig. "Omtale" er nok meir korrekt. Men det er no også slik at produkta prøvast ut, og dei grundigaste skribentane nemner også kva konstellasjon dei er prøvde ut i. Såleis trur eg det bør vere lov å kalle det noko meir enn omtale, som ein trass alt kan lage berre ut frå eit butikkbesøk. Ei utprøving heime (slik vi nesten alltid gjer på www.audiophile.no) er eit rimeleg godt kvalifisert inntrykk, om enn subjektivt.
Når ein skal ha ein skikkeleg grundig test, burde ein kanskje legge seg på å ettergå produsenten sine tekniske data med målingar. Men det er veldig ressurskrevjande å gjere dette skikkeleg, og alltid eit spørsmål om det er rekningssvarande med så mykje innsats.

K

kbwh

Gjest
Enig i det A-Arve, Audiomix og Slowmotion har skrevet.

Arve, jeg har fundert litt omkring det du skrev om disse <10kkr Marantz SACD-spillerne og musikkeksemplene du brukte, i og med at du fant liten forskjell mellom dem.
I blindtester viser det seg at man hører lettest forskjell på saker ved bruk av klassisk musikk med kor og orkester, antakelig på grunn av musikkens akustiske kompleksitet og dynamikk. Ville det ikke være en ide å ha et stykke musikk av denne typen som fast evaueringsverktøy?

(Drar kanskje debatten av gårde på en tangent nå, men men)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.326
Sted
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Enig i det A-Arve, Audiomix og Slowmotion har skrevet.

Arve, jeg har fundert litt omkring det du skrev om disse <10kkr Marantz SACD-spillerne og musikkeksemplene du brukte, i og med at du fant liten forskjell mellom dem.
I blindtester viser det seg at man hører lettest forskjell på saker ved bruk av klassisk musikk med kor og orkester, antakelig på grunn av musikkens akustiske kompleksitet og dynamikk. Ville det ikke være en ide å ha et stykke musikk av denne typen som fast evaueringsverktøy?

(Drar kanskje debatten av gårde på en tangent nå, men men)
Litt villkøyring på tråden går vel bra, tenkjer eg...så eg tek litt navlegransking.

Eg prøver så godt eg kan å oppdatere informasjonen om referanseutstyret eg brukar (skroll litt på http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=3 , så finn du det). I tillegg er det alltid slik at eg prøver konstellasjonar på utstyr eg har i huset på utprøvingstidspunktet. Og dei tre lytteromma mine er beskrivne her; http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=234

Høyrselen min er utmerka (fekk testa høyrselen i vår på sjukehuset i Førde si ØNH-avdeling, og fekk ekstremt gode resultat, noko som ganske sikkert heng saman med at eg har trena meg opp til å fokusere på slike ting. Og så har eg ei måleplate, som sakte, men sikkert har fått mindre behov for høgfrekvensen. Høyrde 19 kHz til eg var 39, men no har eg gått ned til 16 kHz. Samstundes tykkjer eg at det er lettare å ta skilnadar på ein del ting, så ), men persepsjonen varierer sterkt med dagsform, kva eg har drive med den dagen (timesvislang bilkøyring er ikkje så bra, har eg lagt merke til), humør, promille og sånt. Gjer difor veldig mykje finlytting laurdags og søndags morgon, då eg (stort sett) er dønn skjerpa, og i venstre hjernehalvdels si vold.

"Lyttepensumet" mitt omhandlar alltid ein god del klassisk musikk (om enn ikkje meir enn ei nyare innspeling - eg er oppseda slik at dei innspelingane eg likar best av klassisk med svært få unntak høyrer til eigenrådige dirigentar frå 50-60 og litt 70-tal. Dette pregar sjølvsagt mine vurderingar, andre skribentar har eit nyare og DDD-retta repertoar dei brukar, men nettopp desse ulike innfallsvinklane vil eg tru er ein ressurs for den medvitne lesar som ynskjer å lese om nyansane i eit produkt). Eg har ein heimebrend "snøggtestCD" eg brukar ta med meg på messer m.m. for å kunne gjere meg opp ein del meiningar fort og brutalt (mellom anna finne ut at eg ikkje er så interessert i å teste eit produkt, og då kjem vi inn på noko interessant; spørsmålet om korleis testobjekta veljast ut rundtomkring. Har elles skrive ein artikkel i Fidelity for ei tid tilbake, der eg beskriv nokre av mine favorittinnspelingar)

Eg tek kontakt med importørar. Ideelt sett skulle eg ynskje dei ringde meg og bad om å få testa spesielle produkt, men eg ber for det meste sjølv, t.d. etter eit messebesøk. Dei fleste er svært imøtekommande, men ikkje alle. Av og til får eg låne eit privateigd produkt for utprøving. Dette skriv eg i tilfelle om. Til tider vert eg så begeistra at eg kjøper utstyret, noko eg også finn ut er best å nemne i omtalen.

Men det er mange produkt som skulle ha vore testa. Og ei "utprøvingsrekkje" vil alltid ha ein progresjon i seg, slik at den subjektive persepsjonsprosessen og erfaringane vert dregne med. Dei Marantz-SACD-spelarane du nemner, dannar såleis eit mønster eg smerteleg er klar over, men det er nok ikkje andre enn svært entusiastiske lesarar. La meg ta min ståstad når det gjeld SACD og CD for tida:
Vi går attende til då eg prøvde Marantz SA 11. Den beste spelaren eg hadde vore bort i på det tidspunktet. Veldig godt oppløyst, flott hifi-aktig, og ein klar indikator på at SACD hadde svært mykje for seg. Kosta 30 000, og var absolutt eit interessant produkt. Som eg ikkje hadde råd til på det tidspunktet.
Neste rad spelarar var Creek CD 50 rein CD-spelarar, og like etter Marantz SA 8400. Desse fekk eg såleis høve til å gjere direkte samanlikning mellom. Skilnaden på desse vart beskrivne, og sjølv om Creek nok må seiast å vere betre på CD, kunne SA 8400 spele SACD, som då vart endå meir oppløyst. Men kanskje ikkje så godt som CD 50 når alt kom til alt?
Så kom Teac Esoteric X-01 innom dørene, og parkerte fullstendig alle andre signalkjelder eg hadde tilgong på der og då. Og om lag samstundes kjem JoLida JD100, ein veldig musikalsk, fantastisk dynamisk spelar, som diverre hoppar etter Wirkola. Ikkje så oppløyst som dei andre. Og ikkje i stand til å spele SACD. Ei ranking vart såleis veldig vanskeleg.
Det neste som dukkar opp, er Marantz sine to SA 7001, som sikkert er versjonane du nemner. Dei er milevis frå X-01, men etter mine notatar tydeleg betre enn SA 8400 (sjølv om eg ikkje gjer direkte samanlikning). Eg høyrer såvidt skilnad på dei to versjonane av 7001, og er etter kvart i stand til å ta skilnaden. Eg er derimot ikkje kar om å seie at KI-utgåva var best, og iallfall ikkje etter prisen...
Eg hadde etter kvart fått lyst på ein spelar som greidde å gje att SACD i to-kanals på ein skikkeleg måte (hadde i eige berre ein billeg Sony til SACD-bruk, og då helst tenkt til surroundlyd). Så eg kjøpte standardutgåva av SA7001, som såleis har fått fordelen (og ulempa) ved å vere mi referanse for tida.
Eg vil sjølvsagt ha vanskeleg med å samanlikne SA 11 og eventuelle nye spelarar i same priskategori, då det er gått over 2 1/2 år sidan eg gjorde utprøvingane av denne. Det vert som ei form for perseptuell "nivellering" ut frå dei andre produkta eg har høyrt på. Og mine prioriteringar ved kjøpet av SA 7001 har ikkje vore "price-no-object", slik dei som driv med hifi på heiltid kan gjere.

Sjølv er eg veldig klar over manglane til SA 7001. Spelaren er latterleg samanlikna med X-01 (iallfall på CD-avspeling) når det gjeld perspektiv, dynamikk og alt som har med presisjon å gjere. Men den eine kostar 7 kkr, den andre 100.... og eg trur neppe www.audiphile.no sine kjære lesarar, eller vårt vesle land sine svært så positive hifi-grossistar kan finne ordningar som gjer meg i stand til å ha det til ei kvar tid beste utstyret i hus så lenge eg finn det for godt...

Eg ser det fornuftige, men også det etisk diskutable, i ordninga sjefsredaktøren i The Absolute Sound (Harry Pearson) hadde den tida han fekk låne eit sett Infinity IRS (med dei til ei kvar tid aktuelle oppgraderingar) frå produsenten. Ikkje tvil om at Infinity fekk sett fokus på sine produkt med ein slik politikk... Og eg tenkjer med meg sjølv at HP hadde vanskeleg for å gjere sikkeleg objektive vurderingar av andre høgtalarsystem når han hadde 2 tonn høgtalar han fyrst måtte flytte ut frå sitt beste lytterom. Alternative høgtalarar måtte anten spele i same rommet med desse IRS-elementa i (og så mange basselement fungerer som solide bassfeller), eller plasserast i eit anna lytterom.

Testetikk er vanskeleg.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
For min del bare takker jeg de skribenter som i det hele tatt har tid og anledning til å gjøre lytteseanser om til lesbart materiale. Så burde man deretter som et oppegående(i hodet) individ kunne trekke visse konklusjoner. For min del, personlig takk til Arve, SA11 er på plass etter diverse egne sammenligninger.

K

knutinh

Gjest
BjornE skrev:
Dessuten er det noe bortimot fatal mangel på reell teknisk kompetanse! Jeg aksepterer at man anmelder en subjektiv vurdering og at man ikke har den fjerneste fortåelse av hva som skjer eller er inne i boksen, men da må man akseptere dette og holde seg langt unna det som er i boksen!
Enig. Noe av det flaueste jeg ser er når sensualister prøver seg på territorier hvor det skinner tydelig igjennom at de foretrakk "Engelsk" eller "Historie" framfor "Fysikk" på videregående skole.

-k

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
Finner det vanskelig å stole på uttalelser fra HiFi anmeldere, dette i hovedsak fordi alt er "det beste de har hørt" og "verdens beste" dette oppfølges som regel av en annonse for det samme produktet et annet sted i bladet.

En annen ting med disse omtalene er at ettersom hvert nye produkt er "det beste de har hørt" og "verdens beste" , hvor bra er det egentlig, jeg mener når man har lagt øre til så mye utstyr som disse skribentene har/bør, hvordan kan ALT være bedre enn det som tidligere har blitt omtalt. Og at det absolutt ikke finnes et produkt som er middelmådig og i så måte IKKE er "det beste de har hørt" og "verdens beste", jeg mener, er det mulig?
De kan jo stikke fingeren i jorda en gang iblant istedet for å flyte avgårde på denne rosa skyen av prosa.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg har ikke noe imot at det smøres og synes i disse bladene. Det er underholdning et slikt blad bør være ;D. Tidsfordriv ifra en ellers stakket stund i en heller travel hverdag. Og da trenger jeg å slappe av ,ikke vurdere den binære eksistens i en cd-spiller. Tekniske data hadde vært fint å få, men slike tall er ikke nødvendigvis det som gir mest spenning...

Uansett, en må HØRE selv og aller helst teste ut det som er intr i sitt eget rom... Så får det å LESE være et lite, men nyttig , supplement til en mangsidig hobby. Svaret mitt er derfor at jeg ikke trenger å stole på disse ekspertene, de er ikke min fasit. De er UNDERHOLDNING....Og jeg koser meg med hva de skriver uten å tenke på hva de tjener eller ikke. Min avgjørelse ligger ikke i det jeg leser, men det jeg hører... :)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Synes dette er litt unyansert "el" og håper du kan pirke meg litt i siden dersom jeg bruker for mye av slike utsagn.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.230
Torget vurderinger
32
el_mariachi skrev:
Finner det vanskelig å stole på uttalelser fra HiFi anmeldere, dette i hovedsak fordi alt er "det beste de har hørt" og "verdens beste" dette oppfølges som regel av en annonse for det samme produktet et annet sted i bladet.
Med mitt ringe erfaringsgrunnlag på området, så snur du muligens på flisa og retter baker for smed med denne uttalelsen. I og med at jeg i nær 100 prosent av tilfellene selv ber om utstyr jeg skal teste, og jeg aldri er i kontakt med annonseavdelingen, så har jeg ikke peiling på hvilke annonser som dukker opp i det neste nummeret av bladet jeg skriver for. Slik er det nå, og slik var det når jeg skrev for Fidelity og www.audiophile.no.

Din uttalelse mer enn insinuerer at hifianmeldere er styrt av annonseavdelingene og ikke har noen selvstendig redaksjonell frihet. Det er en ganske så krass påstand som jeg (med min kjennskap til hvordan man jobber som hifianmelder) har problemer med å se hvordan du skal kunne dokumentere.

Hadde det vært slik, ville det derimot vært grunn til bekymring. Uten at jeg vet det, så antar jeg faktisk det snarere dreier seg om den motsatte situasjonen. Nemlig at annonseselgere henvender seg til importører og forhandlere på bakgrunn av god redaksjonell omtale.

Roy Ervin Solstad

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Det finnes et prinsipielt argument som går på at det er lettere å være ærlig i sin vurdering av utstyr når vurderingen er økonomisk uavhengig av bransjens utstyr. Hifi Critic ser ut til å ha tatt konsekvensen av dette. Lignende hensyn tas forsøksvis på andre områder også, se f.eks. kritikken av legelmiddelindustriens nære forbindelser til fagfolk som forsker ved hjelp av industriens penger. Om sammenblanding av faglige og økonomiske hensyn er et problem for hifibladene i Norge vet jeg ikke noe om.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Nå må dere slutte med dette tøvet. Med jevne mellomrom dukker slike tråder som dette opp. Har egentlig sett nok av disse nå. Dere får enten kjøpe bladene og ta de som de er eller la de ligge igjen i hyllene til Narvesen. Tror neppe det er aktuelt med reklame for symaskiner i Fidelity. Selvfølgelig har redaksjonen integritet nok til ikke å blande kortene her.

Mvh
Geir

K

kbwh

Gjest
Takk for flott svar, A-Arve. Jeg må tenke litt på det du skriver og se om jeg kan komme med noe vettugt etterpå.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
RoDa skrev:
Synes dette er litt unyansert "el" og håper du kan pirke meg litt i siden dersom jeg bruker for mye av slike utsagn.
R.E.S. skrev:
el_mariachi skrev:
Med mitt ringe erfaringsgrunnlag på området, så snur du muligens på flisa og retter baker for smed med denne uttalelsen. I og med at jeg i nær 100 prosent av tilfellene selv ber om utstyr jeg skal teste, og jeg aldri er i kontakt med annonseavdelingen, så har jeg ikke peiling på hvilke annonser som dukker opp i det neste nummeret av bladet jeg skriver for. Slik er det nå, og slik var det når jeg skrev for Fidelity og www.audiophile.no.

Din uttalelse mer enn insinuerer at hifianmeldere er styrt av annonseavdelingene og ikke har noen selvstendig redaksjonell frihet. Det er en ganske så krass påstand som jeg (med min kjennskap til hvordan man jobber som hifianmelder) har problemer med å se hvordan du skal kunne dokumentere.

Hadde det vært slik, ville det derimot vært grunn til bekymring. Uten at jeg vet det, så antar jeg faktisk det snarere dreier seg om den motsatte situasjonen. Nemlig at annonseselgere henvender seg til importører og forhandlere på bakgrunn av god redaksjonell omtale.

Roy Ervin Solstad
Jeg adresserte ikke dette til noen av dere egentlig, men det jeg nevnte er ikke noen ukjente fraser akkurat, for å ta det med påfølgende annonnser så har dette forkommet ved flere tillfeller. Og det er min SUBJEKTIVE oppfattelse av saken.

Topp Bunn