Hi-Fi butikken og dens kunder.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
Rhesus skrev:
Om folk ikke er villig til å betale ekstra for å kjøpe hos en norsk forhandler, har da en norsk forhandler livets rett?
Jeg tror det er mange kjøpere som ønsker at de lokale forhandlerne skal være der, men som har den holdningen at alle andre kan finansiere dem mens de selv kan høste frukten.

Jeg synes faktisk spørsmålet om de lokale forhandlerne bør være der er godt og ikke enkelt å svare på.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.830
Kunder er så forskjellige. Det er ingen tvil om at mange handler ut i fra at de øsnker å betale minst mulig for det de ønsker å kjøpe. Men i high end-markedet er det også en del som er villig til å betale for god service, og trygghet for at man kan få reparert komponentene man kjøper dersom noe skulle skje. Hvilken gruppe man havner i kommer ofte helt an på hvor solid privatøkonomi man har. Dersom budsjettet er begrenset vil de fleste prøve å få til best mulig resultat for pengene, men har man en fet sparekonto og knapt med tid er man gjerne villig til å betale mer for god service.

Gode selgere finner fort ut hvilken kategori en kunde sorterer under. Det er ikke uten grunn at du ofte får private spørsmål dersom du ber om å få slippe inn i det grommeste rommet hos en hifi-pusher, selv om det irriterer mange. For hvorfor skal de bruke mye tid på å vise deg dette dersom det er opplagt at du ikke kommer til å handle noe derfra uansett? Selv gode hifi-selgere jobber som kjent ikke gratis.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
Jeg opplever litt av det samme innenfor foto. Det er mange lokale forhandlere jeg ikke gidder å besøke eller handle noe av fordi de har ikke noe interessant. De skaffer det, men da til langt over prisen av alle andre. Jeg opplever på en måte at jeg ikke har noe brennende ønske om at de lokale fotoforhandlerne skal fortsette å være der. Ikke at de plager meg, men jeg tror ikke jeg er interessert i å bruke penger på akkurat det.

Dersom trenden innenfor hifi er den samme så betyr det at lokale forhandlere simpelt hen ikke skal være der. Jeg håper og tror imidlertid ikke at det er/blir sånn.

V

vredensgnag

Gjest
Dette er et uunngåelig resultat av flere utviklingssteg, som alle taler imot lokale spesialister, dessverre.

Fjerning eller reduksjon av importbarrierer er ett element.
Økt kjedesalg, der lokale butikker enten innlemmes i kjeden eller skvises ut, er et annet.
Internett har gitt helt nye muligheter for prissammenligning, også innen landets grenser. (Kelkoo.no, for eksempel.)
Lave fraktkostnader, innenlands og fra utlandet, bidrar til å redusere kundelojalitet.

Må ærlig innrømme at det første jeg gjør når jeg skal kjøpe inn optikk, nye komponenter, jaktutstyr, elektronikk, bøker, osv - er å kikke litt på nettet, etter bra tilbud.
Senest da jeg skulle ha et transportovertrekk til teleskopet mitt. Fikk et "som nytt" demotrekk fra NY til 1/4 av prisen, frakt inkl., mot hva det ville kostet å kjøpe det hos Interfoto ...

Men jeg reagerer positivt på utmerket kundebehandling. Tar helt naturlig kjøreturen til Lillestrøm for å shoppe hos Landrø, når jeg skal ha noe til våpengarderoben. Det er dyrere enn nettprisene, men servicen er upåklagelig.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
827
Audiophile-Arve skrev:
Den verkelege utfordringa kjem når ein skal ha service på høgtalarar eller forsterkarar i 300kg-klassen som er kjøpte frå Hong Kong....
Nor cargo tilbyr sikkert båttransport ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Audiophile-Arve skrev:
Den verkelege utfordringa kjem når ein skal ha service på høgtalarar eller forsterkarar i 300kg-klassen som er kjøpte frå Hong Kong....
Da er det bare å bestille en kineser pr. flypost. ;)

Topp Bunn