HI-FI forhandlere og navlebeskuelse

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Jeg er ikke den som først kritiserer forhandlere/personer. I dag har jeg, for andre gang av samme kjede, opplevd det man kan kalle for ekstremt dårlig service, eller innstilling om du vil. Jeg mener det er rimelig å dele erfaringen med dere, samt. få en liten diskusjon rundt det.

ALTSÅ: Jeg skulle en tur til Drammen og har lenge vært nysgjerrig på den nye Symphonic serie fra Patos. Jeg vet at det finnes en forhandler av Patos i byen, men har aldri vært der (før i dag), derfor parkerer jeg ved hifi center kjeden for å spørre etter veien - ja, om de har peiling på hvor denne butikken ligger. Jeg har på forhånd sjekket kartet og finner plasseringen i nærheten av hifi center kjeden.

Mannen i butikken - HIFI CENTER KJEDEN avd.Drammen bedyrer at han ikke vet hvor butikken ligger, han har faktisk aldri sett den før!  :eek: Jeg spør om han har nettilgang, om han muligens kan sjekke adressen på nettet......   da blir han meget forfjamset,  :p han mener det er en merkelig ting å spørre om: "MENER DU AT JEG SKAL FINNE UT FOR DEG, HVOR MIN KONKURRENT HOLDER TIL?"

UFF DA: Jeg satt meg så rolig ned for og prøve å forklare ham:  "Dypest sett er ikke dere konkurrenter. Konkurrenten er fremtiden, nettbasert underholdning - mp3 - nedlastinger etc. Utfordringen blir å holde interessen for hifi vedlike slik at kundegrunnlaget eksisterer inn i den nærmeste fremtiden. Dere burde heller "samarbeide" - unne hverandre salg, prøve å se litt stort på det. Dere jobber mot ett felles mål.  ???

Jada!! Jeg har lagt igjen kroner hos hifi-center-kjeden også, det visste antagelig ikke denne mannen noe om.. men jeg fortalte ham det  8) Hvor mange kroner jeg har lagt igjen i kjeden er uinterresant, men at det kvalifiserer til å få oppgitt en adresse skulle jeg da mene.  :mad:

Dog: Jeg kommer ALDRI mer til å legge igjen valuta hos disse folka. Forrige gang dreide det seg om demo på Mcintosh preamp hos en Oslo avdeling, det er en annen historie, men Mcintosh har heldigvis andre serviceinnstilte forhandlere: (Stereofil)  

Dagens historie endte godt, jeg fant fram til denne lille og koselige butikken http://www.jfssoundsystems.no/ som jeg lette etter. Tilbrakte en time eller to der med hyggelige og serviceinnstilte mennesker - og god musikk på bra anlegg.  ;D

Jan Terje

P.s. Toppen av kransekaka: jeg var andremann på en uke, som kunne fortelle samme historie, for en liten uke siden visste heller ikke den ansatte på hifi senter kjeden hvor jfs holdt til.......  forøvrig et steinkast unna.

!! EDIT !! - 12/1-2006: Ansatt i butikken velger til slutt, motvillig, og finne adressen. (Etter at jeg har fortalt om min begeistrelse for Mcintosh - har lenge siklet på mc 2200 og Mc220 er satt av for test til meg hos en annen forhandler, når den kommer inn. ) Han var forøvrig alene i butikken, ingen andre kunder på dette tidspunkt.

A

Akle

Gjest
Om du er kåt på venninnen til eksen, spør du eksen om telefonnummer eller adresse? Neppe. Er det relevant? Neppe. Er whiskey godt? Ja.

Ukuns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1
Tror ikke du kan skyte kjeden om du finner en selger som ikke er spesielt serviceinnstilt overfor en konkurrent. :)

Det er ikke alle som forstår at god service og vennlig innstilling kan gi dem mer kunder og økt salg og positivt omdømme, selv om de viser veien til en konkurrent.

Men som i alle eventyr fikk dette jo en HAPPY ENDING!
;D

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0
En ting jeg hater så er det at forhandlere prater dritt om andre merker og forhandlere. De verste jeg har opplevd i så henseende er Geir på Asylet og en god nr to er Tor på Lyric. Det verste med Geir er jo at så snart de ikke lenger har et merke så er det drit. Hvis de begynner med et nytt så er det plutselig kjempebra selv om det var drit for et år siden.

For en stund siden var jeg på Hifiklubben i Grensen for å høre på B&W 804s. Etter div dårlige erfaringer i andre butikker så ville jeg teste dem litt ved å snakke varmt om andre merker. Den personen jeg snakket med hadde en veldig god innstilling til dette og holdt en objektiv profil synes jeg. Det ble en fin samtale om hifi og jeg fikk lyst til å komme tilbake.

Kjempebra, men det burde jo være en selvfølge egentlig.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Ærlighet varer som regel lengst...

For oss i Østfold vil jeg trekke fram Solberg Hifi i Sarpsborg. Hyggelige mennesker man kan diskutere det meste med. De har holdt ut som hififorhandlere i over 30år(!) og butikken har gått i arv fra far til sønn. Det må vel være prototypen på en stabil forhandler.

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Antall liker
0
Det sies at det må 12 gode opplevelser i en butikk til for å oppheve en dårig opplevelse. Hvis du hadde fått hjelp til å finne veien hadde det vært en positiv opplevelse som muligens hadde trukket deg innom ved en sener annledning.

Det er kortsiktig tenkt det du opplevde og du fant jo veien uansett. Trodde de at du ville handle hos dem hvis du ikke ble veiledet til den andre butikken????? Merkelig det der. På toppen er det dårlig folkeskikk synes jeg.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
På toppen er det dårlig folkeskikk synes jeg.

tror man kan komme veldig langt vis folkesjikken er på topp :) noen mangler jo en smule, om ikke et helt brød av slikt.

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Tror ikke du kan skyte kjeden om du finner en selger som ikke er spesielt serviceinnstilt overfor en konkurrent.   :)

Det er ikke alle som forstår at god service og vennlig innstilling kan gi dem mer kunder og økt salg og positivt omdømme, selv om de viser veien til en konkurrent.

Men som i alle eventyr fikk dette jo en HAPPY ENDING!
;D
Jeg har også et par negative opplevelse med denne butikken...

Jeg tok kontakt for og høre om pris på noen reservedeler/service på en Primare amp. Jeg ble lovt tilbakemelding om noen dager (de skulle ringe meg) - de måtte sjekke med fabrikken i Sverige. Dette var i november - og jeg har fortsatt ikke hørt en dritt....

Og de gangene jeg har vært innom de for en kikk har gutta bak disken ikke orket og løfte på hue engang for å si hei.... Tross at butikken alltid har vært tom for folk når jeg har vært der... (Kan du skjønne...)! Mine eventyr i denne butikken har aldri hatt happy ending...

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Tja, jeg kan vel forstå HiFicenter fyrens reaksjon. En ting er vel å spørre hvor en konkurrent holder til, men en annen ting er vel å be ham bruke sin tid på å finne frem en adresse til deg som du strengt tatt burde ha hatt på forhånd.

Jeg måtte også lete litt før jeg fant butikken til JFS. Løste det enkelt ved å ringe og fikk veibeskrivelse der og da.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Jeg synes trådstarter definerer kundeservice feil i dette tilfellet.
Jeg kan godt skjønne at ikke hificenterkjeden ønsket å hjelpe deg med dette og at de ansatte synes det var en spesiell request.
Det var en lignende tråd på et svensk forum, der en mann mente en butikk hadde dårlig service fordi han ikke fikk bruke toalettet.
I min butikk så har jeg daglig folk som vil bruke toalettet, låne vasken og telefonen, sette igjen baggen sin, lade mobilen sin, veksle tusenlapper i hundelapper osv.
Alle disse forespørselene blir besvart med et nei.
Grunnen varierer selvsagt, men når det kommer til veksling, låne vask og toalett så dreier det seg om sikkerhet for meg og mine ansatte.
Å låne ut telefon mobillader osv. er enkelt og greit ikke økonomisk lønnsomt og i de få tilfellene vi har gjort det så er folk drøye nok til å ringe utenlands, til opplysningen eller rett og slett bare for å prate litt med veninnen sin...

Når det kommer til ting vi kan hjelpe med utover vanlige ønskemål som f.eks slå opp en bestemt gate i kartboken, forklare hvor nærmeste internett cafe ligger, fortelle turister hvor nærmeste bank eller vinmonopol er, så tar vi oss alltid tid.

In short: hvorfor ringte du ikke bare opplysningen fra din egen mobiltelefon?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
I min butikk så har jeg daglig folk som vil bruke toalettet
er det ikke en slags regel om at en butikk skal ha et kundetoalett tilgjengelig?? Har hørt fra noen som driver butikk at dette er noe som ksal være til stede..

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
er det ikke en slags regel om at en butikk skal ha et kundetoalett tilgjengelig??  Har hørt fra noen som driver butikk at dette er noe som ksal være til stede..
Nei det er det nok ikke.
Hvis du driver restaurant eller bar så er du forpliktet til å måtte ha kundetoalett.
Jeg driver Narvesen kiosk og det er ikke under noen omstendigheter greit å gi ukjente folk nøkler til noen av mine dører eller la en kunde gå gjennom vårt bakrom der vi har varer og verdisaker.

Hvis du som kunde ikke klarer å skjønne såpass foreslår jeg at du klyper deg selv hardt i armen og kutter ned på
antallet FBI og tv2 hjelper deg program.
Folk idag skriker jo høylytt og tror de eier verden, mye takket være disse forbrukerprogrammene.

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Dette handler enkelt og greit om service, og han burde helt klart kunne hjelpe en kunde å finne en konkurrent!

jeg jobber selv i butikk (ikke hifi), og får stadig spørsmål om hvor konkurrenter holder til. Og da svarer jeg!

Her om dagen spurte en kunde etter en annen butikk, jeg forklarte da veien dit. Historien endte med at denne kunden kom igjen ikke lenge etter, og forklarte at han hadde fått dårlig service der han egentlig skulle, og heller ville bruke pengene sine hos meg.

Sansynligheten er også stor for at en slik kunde kommer igjen!

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Dette handler enkelt og greit om service, og han burde helt klart kunne hjelpe en kunde å finne en konkurrent!

jeg jobber selv i butikk (ikke hifi), og får stadig spørsmål om hvor konkurrenter holder til. Og da svarer jeg!

Her om dagen spurte en kunde etter en annen butikk, jeg forklarte da veien dit. Historien endte med at denne kunden kom igjen ikke lenge etter, og forklarte at han hadde fått dårlig service der han egentlig skulle, og heller ville bruke pengene sine hos meg.

Sansynligheten er også stor for at en slik kunde kommer igjen!
Ja jeg er enig og tror folk flest faktisk peker ut veien selv til en konkurrerende butikk hvis de vet hvor den ligger. Det var tilsynelatende ikke tilfellet her. Når man så spør om de kan slå opp adressen på nettet strekker man det litt for langt IMHO.

Parkeringa utenfor butikken drives av EuroPark og er dyr. Burde man få lånt en 20'ings til parkometeret mens man var igang også?

O

om.s

Gjest
Kjeder ansetter ofte selgere, og det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at de har interresse av HiFi, ære være de små og uavhengige forhandlerene, nevner her f.eks AudioArt, AudioAktøren, DaCapo HiFi, Pilar m.fl.....

For ikke å snakke om, HiFi Stället i Gbg, HiFi Consult m.fl....

mvh

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Det virker nå som jan-terje har slått seg til ro med å ikke bruke mer penger i denne butikken.

Så sannsynligheten er da stor for at denne butikken har tapt mer penger på å ikke være hjelpsomme, enn de hadde tapt svette på å faktisk sjekke det ut for han.

Og da er det ikke god butikk!

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.175
Torget vurderinger
4
Jeg er enig i at fyren burde sagt med en gang hvor butikken ligger, (selvsagt vet han hvor den ligger...en konkurrent et stenkast unna i en liten by ...hallo!). Jeg så aldri slikt som annet enn en ærlig service til potensielle kunder den gang jeg jobbet i sportshandelen.

Men når han engang ikke ønsker å gi den opplysningen til deg er det ikke annet enn pinlig provoserende å be mannen bruke tid på å søke opp adressen på nettet. DA kan jeg godt forstå at han reagerer! Det er rett og slett utidig uhøflighet fra din side. Og når han da reagerte på den måten vil han vanskelig oppfatte at du setter deg ned for å forklare han verden som noe annet enn belærende. I den situasjonen vil vel de færreste være særlig mottagelige for å bli overbevist av en som nettopp har provosert dem slik?

I denne situasjonen synes jeg rett og slett ikke du oppførte deg et hakk bedre enn han du rakker ned på!

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
BTW; Den ligger godt gjemt den butikken vi her snakker om :D I et område med kun hus og boliger. Omtrent som å finne butikken til Høium Hifi i Asker. Det er heller ikke så enkelt første gang man leter.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Tja, mange interresante betraktninger her. Til dere som mener jeg er "frekk" så må det sies at jeg antok hifi-center-kjeden visste beliggenheten til butikken, jeg sjekket nemlig adressen på forhånd og den er som sagt et steinkast unna..

Når den ansatte på hifi-center-kjeden åpenbart ljuger så strekker jeg strikken litt lengre - JA. Som sagt var jeg andremann på kort tid som kunne fortelle på Jbs at de (HCK) ikke visste hvor butikken lå.

Jeg mener at dette i bunn og grunn dreier seg om vanlig folkeskikk! Hvis jeg går til Kiwi og spørr etter beliggenheten til Rimi så forventer jeg å få et ålreit svar på spørsmålet.

I denne situasjonen synes jeg rett og slett ikke du oppførte deg et hakk bedre enn han du rakker ned på!
Det er ikke min mening å rakke ned på noen. Hvis du leser gjennom åpningsinnlegget mitt så kan du se at der ligger muligheter for fruktbare diskusjoner. En ting er hifi-center-kjedens innstilling, en annen ting er bransjen som helhet og hva den kan gjøre bedre for å sikre at det er liv laga år fremover i tid.

Jeg er heller ikke sen om å gi ros til forhandlere jeg mener fortjener det, noe jeg har gjort flere ganger. Dette liker jeg forsåvidt mye bedre, og jeg tror åpningsinnlegget mitt i går faktisk er første gang jeg omtaler noen med negativ undertone. Jeg føler fremdeles at det er på sin plass og nevne episoden. Det skal dog sies at han til slutt tok seg tid til å finne adressen til meg, butikken lå i en paralell gate to kvartaler unna.

JT

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Forstår faktisk om selger ble litt paff når du spurte etter hvor konkurrenten holdt til, det er bare å innse, de er konkurrenter og kjemper hardt for å overleve.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Det skal dog sies at han til slutt tok seg tid til å finne adressen til meg, butikken lå i en paralell gate to kvartaler unna.
Hadde kanskje vært naturlig å nevne i åpningsinnlegget?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.175
Torget vurderinger
4
Jeg har på forhånd sjekket kartet og finner plasseringen i nærheten av hifi center kjeden.
..... jeg sjekket nemlig adressen på forhånd og den er som sagt et steinkast unna..
Du har altså både sjekket adressen på forhånd og sjekket beliggenheten på kartet OG visste den lå et steinkast unna...likevel ber du konkurranten forklare deg veien OG forventer han skal bruke tid på å sjekke adressen på nettet, (hvilket da selvsagt var fullstendig unødvendig annet enn for å fremprovosere en reaksjon). Attpå til setter du deg ned og skal forklare en allerede motvillig person hvordan hans konkurransesituasjon er? Da ville jeg faktisk snakket ganske lavt om folkeskikk! Kverulant er vel det ordet som faller lettest på tungen....

....der ligger muligheter for fruktbare diskusjoner
Javisst og selvfølgelig! Men alt til rett anledning...og dette var altså ikke rett anledning når fyren allerede var provosert og tydelig ikke ønsket å bruke tid på deg.

...annen ting er bransjen som helhet og hva den kan gjøre bedre for å sikre at det er liv laga år fremover i tid.
Jeg kunne ikke vært mer enig. Ja, jeg er seff enig i at de burde se på hverandre som kolleger som sammen burde utvikle markedet og sine felles potensielle kunder. Men som du sier er det en helt annen sak og heller egnet som en egen diskusjon i egnet fora....som her på forumet i en egen tråd.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Jeg er enig med det Trane sier.
Her dømmer du hificenterkjeden nord og ned pga. en absurd situasjon DU har skapt. I tillegg så gir du ikke de (HFCK) kred ved å faktisk si at de mot alle odds faktisk gadd å bruke tid på å gi deg adressen.
Jeg kan ikke si annet enn at de strakk seg lenger enn langt for deg.

Kanskje du burde jobbe en uke eller to i butikk selv, så kan du se hvordan du hadde reagert på alle de urimlige forslagene folk kommer med.
At noen står bak en disk betyr IKKE at de er din personlige skyteskive!

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Hvis man velger å jobbe i butikk så velger man å forholde seg til mennesker. Hvis man ikke er egnet til det, kan man jobbe ved samlebånd eller som tømmerhogger. Get my drift?

Jeg dømmer ikke HFK nord og ned, men påpeker faktiske hendelser. Ett annet eksempel jeg fikk høre i dag, er at HCK avd. Stavanger var meget negativt innstilt til en konkurrent som nylig har etablert seg der. Så jeg vet ikke om dette er en slags policy eller noe dem har..

JT

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Hvis man velger å jobbe i butikk så velger man å forholde seg til mennesker. Hvis man ikke er egnet til det, kan man jobbe ved samlebånd eller som tømmerhogger. Get my drift?

Jeg dømmer ikke HFK nord og ned, men påpeker faktiske hendelser. Ett annet eksempel jeg fikk høre i dag, er at HCK avd. Stavanger var meget negativt innstilt til en konkurrent som nylig har etablert seg der. Så jeg vet ikke om dette er en slags policy eller noe dem har..

JT
Om man velger et serviceyrke så må man selvfølgelig være flink med mennesker, det er det ingen tvil om.
Men når folk kommer med urimelige krav og slenger med leppa eller truer den som står bak kassa fordi de har en dårlig dag eller ikke har guts til å ta opp sine personlige problemer med whomever det gjelder, skal man ikke tillate.

Jeg får som sagt daglig forspørsler jeg ikke kan svare ja på. Langt fler enn du tror går bananas og begynner å skjelle oss ut eller skrike opp om dårlig service, jeg skal anmelde dere til forbrukerrådet osv.
dette kan være over filleting, som at kunden ikke får sette igjen kofferten sin hos oss (som for alt vi vet kan være en bombe...) Eller at noen klager over at de bare betaler tretten kroner for Colaen på Rimi, men at den koster Kr 21,- hos oss og de vil ha avslag.
Til at vi sier nei til å veksle en femhundrelapp i tyvekroner.
Jeg har jobbet i serviceyrker hele mitt yrkesaktive liv og har merket at med tiden så har folk begynt å stille mer og mer urealistiske krav til service.
Jeg skal ikke peke fingeren på en spesiell yrkesgruppe som oppfører seg dårlig, kjipe mennesker finnes i alle walks of life, men kan nevne at damer i førtiårene og personer med typiske kontorjobber har lettere enn andre for å ty til ubekvemligheter eller trussler.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Enig i alt du sier her, men det er ikke helt relevant. Jeg oppfører meg i utgangspunktet høflig, gjorde det også på HCK, og tåler relativt mye gruff før jeg tenner.

Kan forsåvidt være enig i at "folk er gærne". Forleden fikk jeg en sint bussjåfør på døra (i bilen), han hoppet ut i et lyskryss for å fortelle meg at jeg burde miste lappen.. jeg sinket trafikken og han hadde dårlig tid! Han avslutter med å slenge min frontfør hardt igjen slik at den treffer meg. Dette skjedde midt i Oslo sentrum, og jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er noen racer på å kjøre i byen.

Heldigvis var jeg i det avbalanserte hjørnet, spyttet bare på bussen hans før jeg kjørte videre, i ettertid ser jeg at det var en irrasjonell og barnslig oppførsel av meg også, men episoden kunne jo tross alt realistisk sett utbrodert seg til at mindre hyggelige ting kunne skjedd. Hvis bussjåføren traff på den rette mannen i det rette humøret..

Ellers forstår jeg din frustrasjon ang. uhøflige kunder, ja jeg ser dem også her og der, det er vel også ganske mange folk innom på Narvesen i løpet av en dag?.

JT

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
...i mange tilfeller er det gjærne bussjåfører som burde mista lappen, greit at man skal la bussen komme først i enkelte situasjoner, men er noen av dem som trur dem eier veien.
Som håndtverker er jeg (prøver så godt jeg kan, selv på dårlige dager) så høflig og imøtekommende som mulig, selv ved urimelige krav/spørsmål. -Har ved flere anledninger svart at hvis dem er villig til å betale full timelønn for at jeg skal gjøre (?), så skal jeg tenke på det og evt se hva jeg finner tid til, da jeg har viktigere ting å gjøre. Noen har endatil spurt om jeg ikke kan ta imot et par hundrelapper svart (og self forventet at jeg skal gjøre det der og da, i min arbeidstid).
(feks. blitt forespurt om å hjelpe til med å henge opp bilder, hjelpe til med å montere sammen IKEA-møbler, sette sammen nyinkjøpt gassgrill, etc..)

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
0
Synes at det er litt kjipt at man snakker om HFCK som at denne mannen i en butikk i Drammen er representativ for alle deres butikker.

Kan jo være at de i Tønsberg-butikken driver fortreffelig service og (bokstavelig talt) vei-ledning.

Men er enig i at hvis denne personen faktisk visste veien så er det for dumt å spille dum.
(Hva skulle han kunne tro at han tjente på det? At kunden heller ga opp letingen og handlet hos ham:)???)

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
At noen står bak en disk betyr IKKE at de er din personlige skyteskive!

dette er for meg de klokeste ord i denne tråd.
litt utenfor den faktiske hendelsen her, men det er rett og slett utrolig hva noen kunder forventer av butikkansatte.

(service/lager på elkjøp er til tider skremmende!)

cj

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
4.019
Torget vurderinger
4
Jeg spør alltid litt om andre merker når jeg er rundt å snoper. De beste svarer da diplomatisk og greit. Begynner de med "Alle andre er ræva" rusler man bare videre.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Synes at det er litt kjipt at man snakker om HFCK som at denne mannen i en butikk i Drammen er representativ for alle deres butikker.

Kan jo være at de i Tønsberg-butikken driver fortreffelig service og (bokstavelig talt) vei-ledning.
Helt enig - sikkert mange avdelinger av hifi-center-kjeden som driver fortreffelig service, sannheten er jo heldigvis at det gjør de aller fleste. Sikkert også mannen jeg har omtalt, og av hensyn latt vær å nevne navn på. Jeg kan ha truffet han på en litt dårlig dag, samtidig som jeg nok var litt rask på avtrekkeren. At han beit det i seg, leita opp adressa og etterstrebet å være så hyggelig han kunne skal han ha honnør for, men det ser jeg først etter diverse innspill i denne tråd. Det er slik vi lærer - via å kommunisere. :)

Jeg har gjort mitt poeng klart og lar det hvile. Mitt overordnede poeng er at hifi-bransjen i sin helhet vil tjene på og behandle/omtale hverandre med respekt, og å unne hverandre kunder. Det vil til syvende og sist gjøre at kundegrunnlaget kan eksistere inn i fremtiden.

Det vokser en ny generasjon opp, mange vet ikke hva god lyd er, vi vet også at musikk i form av nedlasting og bærbare medier er i ferd med å ta over blant disse. Bl.a. mener jeg at hifi-messen i Horten bidrar til økt interesse for hifi - noe som er meget positivt.

Ydmykhet er en kunst og må nok dyrkes hver dag hele livet, i form av at man hele tiden må være bevisst på det og bestrebe seg etter å være det. Noen får det bra til, og slike mennesker respekterer jeg høyt. Motsetningen vil bli å være selvgod, noe som fort kan resultere i fordømmelse og arroganse.

Jan Terje

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Syns du var ute på glatt underlag en stund, men hentet deg greit inn i siste innlegg :) ;D

U

utgatt60135

Gjest
Jeg er jo enig i startinnlegget men er vel ingen stor sak. Jeg også lette etter JFS og tenkte å spørre hvor de lå hos en av konkurentene. Jeg lot være men fant dem alikevel. Å være diplomatisk ovenfor konkurentene lønner seg for alle i lengden. Hos de store kjedene vil det være såpass mange som jobber at det er større sjanse for å finne mindre serviceinnstilte personal.

G

G35

Gjest
Unnskyld meg men hvorfor måtte du oppsøke HFC? Var det ikke andre å spørre? For meg, og sikkert selger, virker dette veldig "provoserende". Hva forventet du? At mannen tok deg i handa og leide deg bort til "konkurrenten"? Herregud, du har ett problem!

U

utgatt60135

Gjest
Unnskyld meg men hvorfor måtte du oppsøke HFC? Var det ikke andre å spørre? For meg, og sikkert selger, virker dette veldig "provoserende". Hva forventet du? At mannen tok deg i handa og leide deg bort til "konkurrenten"? Herregud, du har ett problem!
Dette er en liten butikk som neppe så mange vet om.
Unødvendig innlegg spør du meg. Det er da vel ikke noe provoserende å spørre hvor en annen butikk ligger. Derimot ville jeg ikke brukt tiden hans for å lete på nettet. Ja eller nei svar bør holde..

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Hva - har Herre Gud ett problem.. ??? fordi at jeg lurer på veien.. forstår ikke helt sammenhengen.

JT

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Man kan selvsagt spekulere i hvorvidt den ansatte på hfck visste hvor JFS holdt til eller ikke (med tanke på beliggenheten skal det godt gjøres at han ikke visste det), men det er en annen ting jeg reagerer på:

En selger som lever av å selge hifi, står i sin egen butikk, i åpningstiden, med en hifi-interessert person foran seg, høyst sannsynlig i kjøpemodus, og han føler altså ikke at det er nyttig å bruke tid på ham. Hva skal han bruke tiden på om han ikke skal bruke den til å prate med potensielle kunder?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
veldig godt poeng av snickers her!! at han faktisk dro innom en hifi butikk for å spørre etter vor en annen låg ser jeg egentlig ikke problemet i, er vel heller tvilsomt at han hadde fått svar vis han hadde dradd innom en nøstebutikk eller lignende. Var selgeren hifi interesert så tror jeg han viste vor butiken låg :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Om man velger et serviceyrke så må man selvfølgelig være flink med mennesker, det er det ingen tvil om.
Men når folk kommer med urimelige krav og slenger med leppa eller truer den som står bak kassa fordi de har en dårlig dag eller ikke har guts til å ta opp sine personlige problemer med whomever det gjelder, skal man ikke tillate.

Jeg får som sagt daglig forspørsler jeg ikke kan svare ja på. Langt fler enn du tror går bananas og begynner å skjelle oss ut eller skrike opp om dårlig service, jeg skal anmelde dere til forbrukerrådet osv.
dette kan være over filleting, som at kunden ikke får sette igjen kofferten sin hos oss (som for alt vi vet kan være en bombe...) Eller at noen klager over at de bare betaler tretten kroner for Colaen på Rimi, men at den koster Kr 21,- hos oss og de vil ha avslag.
Til at vi sier nei til å veksle en femhundrelapp i tyvekroner.
Jeg har jobbet i serviceyrker hele mitt yrkesaktive liv og har merket at med tiden så har folk begynt å stille mer og mer urealistiske krav til service.
Jeg skal ikke peke fingeren på en spesiell yrkesgruppe som oppfører seg dårlig, kjipe mennesker finnes i alle walks of life, men kan nevne at damer i førtiårene og personer med typiske kontorjobber har lettere enn andre for å ty til ubekvemligheter eller trussler.

Skulle nesten tro at du jobbet i sentrale Oslo. Den hverdagen du beskriver, kjenner jeg så altfor godt igjen. Er glad jeg hoppet av den karusellen. Gjennom 90-tallet og utover, tør jeg påstå at gjennomsnittkunden har blitt mer og mer bedriten. Hvorfor det har blitt slik, kan en jo lure på. Generelt virker det som folk flest har blitt mer selvgode og egoistiske. For hver enkelt kjip ekspeditør, tror jeg nesten du finner 100 rasshøl av noen kunder. Er ikke så glad i å gå i butikker, men syns å oppleve mye agresjon og drittslenging. Ved et par tilfeller, har jeg selv som kunde blandet meg inn ovenfor ufine kunder, og gjort situasjonen regelrett pinlig for de.
For mange år siden var jeg på salgs og servicekurs hos et stort coachingbyrå. Kursholderen messet i det uendelige om hvor redde vi i butikk var for den 1% med vanskelige kunder. Jeg og mine kolleger protesterte heftig, og kjente oss ikke igjen i vår hverdag. Neida, ett år gikk, og på tide med nytt kurs. Samme leksa igjen. Nok ett år, og hva hadde skjedd? Samme foredragsholder som de to foregående år, en mann med over 10 års erfaring i jobben, måtte beskjemmet innrømme at vi på gulvet hadde rett. Over lengre tids mysteryshopping og overvåkning, skjønte de at vi slet med unormalt mange kjipe kunder. Hva som var virkelighet i en landsdel eller butikk, var ikke den samme et annet sted. Hva hjalp det oss? Ingenting, så lenge kjedeledelsen ikke gadd å høre på vår sak.
Avskaff verneplikten, og innfør 5 års pliktjobbing i butikk spør du meg.

Topp Bunn