Mens jeg venter på noen kommentarer så legger jeg inn litt ventemusikk. For de som liker Kiss, kan det hende de også setter pris på denne versjonen av "Unholy" som man finner på plata "Kiss My Ass" fra 1994, som er et av Gene Simmons prosjekter. Denne plata rocket bra på det siste oppsettet mitt, som bestod av JM-Lab Electra 936, SW900, Merdian 598, 558.2 og G68. Et skikkelig 2.1 oppsett får det til å smelle godt, har jeg erfart når det gjelder skikkelige tøffe innspillinger...
Hvem husker ikke Dire Straits..? Av en eller annen grunn så er ikke albumet mMaking Movies det mange trekker fram fram når de nevner platene til deres, men "Romeo and Julie" er og blir en klassiker. Denne plata var en av dem som mine eldre søsken tvangsforte meg med på begynnelsen av 80-tallet, og den ble mye spilt hjemme i stua på et Fona anlegg med LP, og jeg hadde lært meg å bruke den. Men her er altså "Romeo and Julie" med Dire Straits på LP...
Da jeg en gang i 1995 skulle ha nye høytalere, falt valget på Dali 850. Bestykket med 3/4" softdome, 5" mellomtone og 2x8" basselementer, falt jeg helt pladask da en ganske dyktig selger hos Hi-Fi Klubben la på denne live versjonen av "Hotel California" fra Eagles:
En dyktig musiker, Johnny Cash, slapp før han døde ut albumet "The man comes around", og låta "Hurt", en meget god innspilling som virkelig fortjener et godt lydanlegg og ble mye spilt på mine JM-Lab Electra 936 som jeg hadde. Mange kabler har fått stygg medfart på denne innspillingen:
Radiohead, er en rockegruppa som har vært med en stund, og har gitt ut flere plater, med "baklengs-sanger" osv. Kanskje lett å glemme kongelåta som en gang satte dem på kartet på midten av 90-tallet, "Creep". På den tiden, i 1994 var det NAD 5420 CD-spiller (uten fjernkontroll) jeg fikk til Jul i 1992, en NAD 304, en integrert forsterker på 2x40watt og Dali 104 som gjorde tjeneste, som tilfeldigvis Frank på Hi-Fi Klubben i Tromsø solgte meg.
Hvem liker Jazz? Hvem liker moderne Jazz? -jeg traff ved en anledning Jon Skolmen oppe på Kobberhaughytta i Nordmarka i 1998/99 en gang vil jeg huske, der jeg virkelig kunne se en person som kunne "rocke" til jazz..! Nå er ikke Nils Petter Molvær det Jon Skolmen foretrekker, så vidt jeg vet, men det er moderne jazz av sorten "Norwegian jazz" eller "Nordic jazz" etter hva jeg har skjønt. Her er "Song of Sand" fra albumet "Khmer":
Da jeg lå og rullet rundt i skogen på Kongsberg i Telemark Bataljon i 1996/97, dukket det opp en sambandsmann i troppen min, som het Kirkesola. Han var en meget dyktig bassist med sans for elektronika, og en morgen ble vi på rommet kjent med vekkerklokka hans som var koblet på anlegget hans, der bassforsterkeren til gitaren fungerte som sub. Med et brak klokka 06.00 en morgen i januar 1997 ble jeg kjent med "Chemical Brothers" og låta "Leave Home". Det vil være korrekt å si at vi var på beina med AG, MG og kevlarhjelmer før vi kunne si "go'morn". I Lyd og Bilde fikk plata mye skryt. Jeg sendte senere Kirkesola på Hi-Fi Klubben på perm mens vi var i Bosnia, der han kjøpte seg Dali Grand Coupe og Denon PMA 2000R.
Patricia Barber, en jazzsangerinne jeg ble kjent med via Hi-Fi Centeret i Tromsø da Geir var Daglig leder der, er forførende med sin musikk når man sitter å lytter. Platene hennes har gode innspillinger og er absolutt å anbefale, slik som "Winter" fra plata "Modern Cool" -om jeg ikke husker helt feil. Hennes innspillinger er å finne på SACD, 180 gram vinyl. Plata har vært mye spilt på anlegget, og brukt hos kompiser når man tar med egen musikk.
Men nå over på noe norsk igjen, Seigmenn! Deres kanskje mest kjente låt, "Hjernen er alene" er en cover de gjorde av originalen til de Lillos. Jeg fant singelen til Seigmenn på platebutikken "Platebaren" i Tromsø i 1995,som nå desverre er nedlagt -og da kom jeg til den erkjennelse at NAD 216 var for lite til Dali 850, jeg måtte ha to NAD 216 for å bi-ampe dem.
"Platebaren" slo seg for noen år siden sammen med "Feedback" drevet av Egon Holstad for å stå sterkere sammen mot platekjedene. "Feedback" og senere "platebaren Feedback" var kjent for sitt gode utvalg, der mange plater og da spesielt rock, hadde gule lapper med anmeldelser av Egon Holstad i coveret. "Platebaren Feedback" ble lagt ned for noen få år siden.
På den tiden jeg rotet rundt Sisu, 12,7, Glock og Telemarksbataljonen, kom plata "New Adventures in Hi-Fi" -deres beste etter min mening og et passende navn på ei plate. Mange bra innspillinger her. Denne plata fikk kjørt seg en del etter at jeg kom hjem fra utenlandstjeneste og jobbet som lærer i Røyken. Tilfeldigvis kom jeg over Electrocompaniet AW180 litt billig, så de måtte jeg jo ha, og EC 4.5 fant jeg hos Eltek i Oslo (tror jeg betalte 6000- for den da) og senere kom amerikanske NHT 2.9 inn med sin fire-veis konstruksjon og sidemonterte 10" bass. Sammen med Teac VRDS25, senere Copland 288 og etter det Meridian 508.24 så var dette hovedanlegget frem til jeg byttet ut AW180 og EC 4.5 med Meridian 502 og Chord SPM 1200B (switch-mode forsterker). I en kort periode spilte jeg på Classé CA300 før Chord SPM 1200B overtok. Her er REM med "How the West Was Won and Where It Got Us" fra "New Adventures in Hi-Fi":
Håper det smaker.
Mvh. Bjørn
Hi-Fi Huset i Tromsø