Et annet område hvor det syndes mye innen nettsider er fokuset på nyheter.
Hvis dere hadde satt dere ned og gått igjennom hva brukeren av deres nettsted ønsker så er det neppe å lese nyheter.
Primært vil brukeren av slikt nettsted være på jakt etter følgende:
1. Produkter / produktinformasjon *
2. Priser *
3. Support / kontakt *
4. Tilbud
5. Nye varer
*Gjør for all del disse rett og sørg for at det fungerer!
Ikke-oppdaterte nettsider, enten grunnet at det er vanskelig, eller at dere ikke kan gjøre det "på huset" er en eneste stor turn-off for brukeren.
For å utfylle min forrige post; Et system som lar dere redigere artikler "rett på skjermen" med en Word-aktig brukergrensesnitt er faktisk gratis. Det finnes mange av de og det finnes mange som
kan slike systemer. En løsning (om dere vil spare penger) er å kjøpe en ferdig mal, som for eksempel denne (ikke relatert til deres virksomhet, men er et høgkvalitetsprodukt):
http://woothemes.com/demo/?t=42 . Den koster 394,-. I tillegg finnes det mange gratis maler på nettet som ved enkel tilpassing ville gjort jobben mye bedre enn det dere har gått i gang med nå. Om dere stiller med alle bilder og all tekst, så vil det faktisk være mulig å få en moderne og brukervennlig nettside for et sted mellom 5-10.000,-
Den prisen er med utgangspunkt i et gratis Wordpress-tema (mal) og 10-20 timer med en webdesigner som tar 500 kr pr time (ikke uvanlig freelancepris, men heller ikke byråpris)
Jeg er kanskje litt krass, det er flott å få lansert egen nettside, men det bør gjøres rett fra starten av. Ellers bruker en mye tid på å få det i gang og enda lengre tid på å holde det ved like. Det en kan ende opp pga. kortsiktighet er at nettsiden ikke lengre fungerer til formålet og da må en begynne på nytt.
En god nettside kan være salgskanal nr. 1! Bare se på hva Hifiklubben har gjort med sine guider og sin support (live-chat). Det hadde de ikke i begynnelsen, men systemet gjorde det mulig å bygge ut. Og jeg VET at begge deler lønner seg på deres nivå. Men som sagt, det at de har gjort punkt 1,2 og 3 rett gjør at nettstedet fungerer som den skal.