HI-FI Messen 2010 i Horten - 18. og 19. september

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men siden er veldig treig å laste. 21 Bilder på omlag 250kB. Blir 5MB bare på denne siden.
    Kan du gjøre bildene litt mindre?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.304
    Torget vurderinger
    0
    Bildene er ikke mer enn 1024 x 768, så jeg får sjekke med aleo.no som styrer serverparken vedr. hastigheten.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Flageborgs flotte bilder er tilbake igjen, og takk for det! ;D
    (Men størrelsen på 1024 x 768 er litt for stor etter min smak. De medfører skrolling både sideveis og oppover/nedover, ihvertfall på min skjerm(oppløsning). HFS anbefaler mindre bilder. Tar også litt tid å laste, for meg som ikke har fiber... :( . Men dette er jo litt pirk, da... ;) )

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Et lite råd om bildestørrelse generelt. Dersom dere benytter Photoshop. Gå inn på Edit - image size - velg 700px bredde - OK. Selvfølgelig slik at høyde også blir "resized". Velg lagre for web and devices. Velg jpg og juster kvalitet til tilnærmet opp til 250k.

700 x XX fungerer veldig godt på HFS sidene.

S

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Kunne ikke dy meg. Siste bildet i redigert versjon 239k.

S

Vedlegg

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Sonny skrev:
    Kunne ikke dy meg. Siste bildet i redigert versjon 239k.
    S
    Der har du "min" størrelse, Sonny! ;D
    Ingen skrolling nå, og tilstrekkelig bildekvalitet.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    Takk til Flageborg for fine bilder, selv om vi må skrolle litt.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    Flageborg skrev:
    Renaissance Audio

Disse høytalerne må være modulbasert. Kan ikke huske de var så høye da jeg hørte dem. Kanskje det er mulig å starte med å kjøpe bare bass, for så å supplere med mellomtone og diskant etterhvert som man får råd :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    vs

239kB vs 52kB

På en side her på forumet blir da gjerne nedlastingen 1MB vs 5MB...
    Man sparer mye på det.

Samme størrelsesforhold. Litt komprimert. Er ikke vanskelig heller.

fint om folk jobber litt med bildene. De skal på web og er ikke akkurat noe privat album.

Vedlegg

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Off topic:

Fin bildeillustrasjon, bambadoo!
    Samme informasjon med en brøkdel av bildestørrelsen. Nesten umerkelig kvalitetsreduksjon.
    Her er noen tommelfingerregler:
    - Max 700 piksler i bredden.
    - Et bilde på 50Kb er i de fleste tilfeller godt nok.
    - 500KB eller større er unødvendig, og kan skape irritasjon pga treghet og skrolling.

On topic igjen...

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.304
    Torget vurderinger
    0
    Tok et bilde av bildet i anbefalt størrelse.
    For meg blir dette litt "miniatyrbilde".
    Første bilde viser ca. 700
    Trodde heller de fleste ville synes 1024 x 768 blir tilnærmet miniatyrvisning.
    Andre bilde viser ca. 700 vs 1024 på min skjerm

Vedlegg

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hei Flageborg, jeg er ingen dataekspert, men kan prøve å beskrive hvordan jeg opplever det. Min laptop har en skjerm på 17 tommer, noe som er ganske vanlig tror jeg. Kjører med standard oppløsning. Jeg må skrolle på samtlige av dine (flotte) bilder, mens bildene fra Sonny og Bambadoo i post #572 og #576 fyller bildefeltet mitt akkurat. Det tar ca 10-20 sekunder å laste ned side 29 i denne tråden. Jeg har standard bredbånd internettlinje fra Telenor, 3 Mbit/sek nedlastningshastighet. Jeg har riktignok bestilt fiber med 30 Mbit/sek hastighet (nedlasting og opplasting), men det drøyer ennå litt... ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.304
    Torget vurderinger
    0
    SaltyDog skrev:
    Kjører med standard oppløsning.
    Jeg har også en sånn hønngammal laptop som kjører med oppløsning på 1680 x 1050 som standard.

Hvilken oppløsning benytter du på din laptop?

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Flageborg skrev:
    SaltyDog skrev:
    Kjører med standard oppløsning.
    Jeg har også en sånn hønngammal laptop som kjører med oppløsning på 1680 x 1050 som standard.
    Hvilken oppløsning benytter du på din laptop?
    1440 x 990, som er max på min laptop.
    (hønngammal laptop... ;D )

Edit: Jaja, den nærmer seg 3 år... Laptop'er er vel for ferskvare å regne... :(

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.304
    Torget vurderinger
    0

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.304
    Torget vurderinger
    0
    SaltyDog skrev:
    Heldiggris, din laptop er ferskere enn min - fyller snart 5 år

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg pleier å downsize bildene bildene jeg skal legge inn til 600/700 72 dpi

Bruker da kvalitet 5 (laveste medium) i PS. og optimized.

Bildene til Flageborg går dog fint inn på min skjerm uten scrolling, men det holder med lavere kvalitet til skjermvisning............altså 5 i stedet for 12.

Mvh.KW

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Flageborg skrev:
    SaltyDog skrev:
    Heldiggris, din laptop er ferskere enn min - fyller snart 5 år
    Et under at den virker da.......... :)

hehe, takk for hyggelig prat hos HFK i Grimstad. Vi glemte fellesrøyken med HFK "sjefen" ute på bryggekanten....

HES

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    0
    jeg kan ikke se Flageborgs billeder ??? ??? ???

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2002
    Antall liker
    1
    Jeg kan heller ikke se de , eller komme inn på siden deres..... Synd det var flotte bilder de jeg fikk se.vh

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Fikk ikke inn bildene på den nye stasjonære PC,en med Windows 7, men på den gml. laptopen med Windows XP så gikk det greit. Forøvrig så var bildene av meget høy kvalitet ;)

Tor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Antall liker
    563
    Flotte bilder! Takk!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Angående musikkvalg på hifimesser: Jeg var på IKEA i går. Der spilte de 'Sex machine' med James Brown.

I Horten var det stort sett (98,23%) pene småpiker i begynnelsen av 20-åra med piano, påtatt lavmælt, hes og 'sexy' sang, og generelt lite musikalsk å melde.

Må vi gjøre oss så gubbete? Så inni hampen gamle grisegubbete? Kan vi ikke spille noen artister som vi ikke vil ha med oss til sengs? I hvert fall noen vi kunne hatt med til sengs uten at fedrene deres (som er jevnaldrende med oss) dukker opp med hagla?

Jeg lurer på hvor mye av vinylrenessansen som skyldes større bilder søte småpiker. Vi er muligens for gamle og svaksynte til å se dem på et CD-cover..

Med andre ord: Skjerpings!!!

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Zomby_Woof skrev:
    Angående musikkvalg på hifimesser: Jeg var på IKEA i går. Der spilte de 'Sex machine' med James Brown.

I Horten var det stort sett (98,23%) pene småpiker i begynnelsen av 20-åra med piano, påtatt lavmælt, hes og 'sexy' sang, og generelt lite musikalsk å melde.

Må vi gjøre oss så gubbete? Så inni hampen gamle grisegubbete? Kan vi ikke spille noen artister som vi ikke vil ha med oss til sengs? I hvert fall noen vi kunne hatt med til sengs uten at fedrene deres (som er jevnaldrende med oss) dukker opp med hagla?

Jeg lurer på hvor mye av vinylrenessansen som skyldes større bilder søte småpiker. Vi er muligens for gamle og svaksynte til å se dem på et CD-cover..

Med andre ord: Skjerpings!!!
    Den dagen jeg slutter å se på, og høre på, søte småpiker da graver jeg et stort hull 6 fot rett ned ;D
    Roger

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:

Kan det være slik at upbeat musikk som ekte rootfunk får i gang kjøpetrangen og utstillerne på messene gjerne skulle gjort det samme, men må ta i bruk musikker med enkle rytmer, tydelig bass, lite futt og fres etc. for at rommene de spiller i ikke skal ta helt over?

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    93
    Sted
    Vestlandet
    torem skrev:
    Flageborg skrev:
    Renaissance Audio

Disse høytalerne må være modulbasert. Kan ikke huske de var så høye da jeg hørte dem. Kanskje det er mulig å starte med å kjøpe bare bass, for så å supplere med mellomtone og diskant etterhvert som man får råd :)
    Det er 2 satelitt-høyttalere som står hode mot hode og en bass-modul i bånn...
    Skal visstnok være en forrykende kombinasjon lydmessig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tipper det er to grunner til den ekstremt dårlige variasjonen i messemusikken.

# 1: Musikkinteressen blant audiofile er overrapportert. Folk vil rett og slett ikke høre noe som er 'vanskelig', 'mothårs', eller 'strengt'. Eller nytt og annerledes, for den saks skyld.

# 2: Sorry. Stemme er 'vanskelig' holder ikke. Det som virkelig er vanskelig er allsidighet. Stemme sammen med forskjellige typer band og orkester er derimot vanskelig på ordentlig. Stort og smått, alt skal kunne gjengis.

Resultatet av dagens demo-/messepraksis er at vi er like kloke etterpå/ikke aner noe om anleggenes egenskaper totalt sett. Hva i all verden skal man med et anlegg som ikke fikser dynamisk ekspansjon? Eller et som ikke makter mer enn pratenivå i bassen?

I tillegg er det som sagt mer eventyrlyst i spillelista på IKEA. Messer er drepende kjedelige i sin (u)musikalske ensformighet. Greit nok at det finnes pene damer med pene stemmer som har noe musikalsk å melde, men ærlig talt... Hører ikke folk på noe annet?

Hvorfor i svarte spiller dere ikke Ella med storband i stedet for Diana Krall? Hvorfor ikke Joni Mitchell med Jaco på bass i stedet for Katie Melua?

Hvorfor i svarte kan dere ikke spille en og annen låt med en og annen stygg jævel med noe bittelittegranne 'stygt og jævlig' på hjertet?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.675
    Sted
    Østfold
    Zomby_Woof skrev:
    I Horten var det stort sett (98,23%) pene småpiker i begynnelsen av 20-åra...
    De ser jeg etter hvert år, men har ikke klart å finne dem ennå, hvor var de hen?

Ellers ser jeg ikke problemet men så er jeg jo også hetrofil da:

jars

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Nei hun var i gjøteborg :D

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.051
    Sted
    Porsgrunn
    hifiasylet skrev:
    torem skrev:
    Flageborg skrev:
    Renaissance Audio

Det er 2 satelitt-høyttalere som står hode mot hode og en bass-modul i bånn...
    Skal visstnok være en forrykende kombinasjon lydmessig.
    Dette er Unifield 3, som består av en satelitt med ett fulltoneelement og en diskant. Til å hjelpe til med de laveste tonene har vi et basselement i egen kasse. For å gjøre det hele enda litt bedre plasserte forhandleren en satelitt på toppen av disse.

Jabba_Jabba

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn