Diverse Hifi-budsjettet - hvor mye per komponent i anlegget?

P

parafinoksen

Gjest
Sett at dere skal sette sammen tre anlegg (stereo), hvert med én kilde, forsterkeri (integrert el. forforsterker/sluttrinn), høyttalere og kabler. Anlegg 1 har et budsjett på 10.000 kr, anlegg 2 50.000 kr og anlegg 3 200.000 kr.

Hvordan ville dere fordelt pengene i prosent per komponent? Er interessert i å se om prisklassen påvirker prioriteringen.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.485
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
I mitt hode, ca halvparten på høyttalere, rundt 30-35 prosent på forsterker løsning og resten på kilden sånn roughly.

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
12.589
Sted
London
Dette er nesten umulig å svare på. Kommer alt an på komponent og lytteren :)
Jeg har forsterker som kostet 10x hva streameren min kostet og 4-5x mer enn platespilleren - men er fornøyd med alt som det er...

Har tidligere prioritert høyttalere (par) og forsterker likt i pris - så samme kostnad for ett par høyttalere og en forsterker

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Antar digitale kilder, da:

1:
Høyttalere: 5.000,- (50%)
Forsterker med USB-DAC: 4.500,- (45%)
Kabler: Klotz e.l. høyttalerkabel på rull pluss en USB-kabel: 500,- (5%)
Kilde: PC-en eller mobilen man allerede har som plugges i USB-DAC-en på forsterkeren. (0%)

2:
Høyttalere: 25.000,- (50%)
Forsterker med DAC: 19.000,- (38%)
Streamer: 5.000,- (10%)
Kabler: 1.000,- (2%)

3:
Høyttalere: 80.000,- for hovedhøyttalere og 30.000,- for to subwoofere: 110.000,- (55%)
Forsterkere: Forforsterker og effektforsterker, eller helst to monoblokker: 75.000,- (37,5%)
DAC: 8.000,- (4%)
Streamer: 5.000,- (2,5%)
Kabler: 2000,- (1%)

...ish. :)

Og det kommer jo selvsagt an på hvilke tilbud man får i det man er i kjøpsprosessen.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.033
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Slik mitt står nå, har jeg brukt 66 % på høyttalere,
33 % på forsterkere og kilde.
1 % på kabler.

60 k på høyttaler
30 k på amp/kilde
tusenlapp på kabler.

Mitt er hovedsakelig DIY på høyttaler og forsterkere, men jeg tror jeg ville brukt samme prosentandel på butikk hifi.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
I mitt oppsett, 2 kanals delen, har jeg brukt like mye på høyttalerene og forsterker. 30.000 pr del. (nypris)
Subbene kosta meg ca 12.000 (bruktpris)
Kilder, pc, multispiller, media film boks, LP spiller og riaa ca 15000. (bruktpris)

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Antall liker
97
Nye anlegget i nye huset vil være ca 40/60.. 40% på forsterker og kilde og 60% på høyttaler.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Høyttalerne mine er også kanskje bare drøyt 10% av total-nyprisen av komponentene samlet, men det er fordi jeg har oppgradert det meste annet, og har en del i vinylriggen min, samt at de spiller godt over vektklassen sin, men skulle jeg handle alt på en gang, nytt, ville budsjettet vært ca.slik jeg skrev.

Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør, altså. ;)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.693
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Høyttalerne mine er også kanskje bare drøyt 10% av total-nyprisen av komponentene samlet, men det er fordi jeg har oppgradert det meste annet, og har en del i vinylriggen min, samt at de spiller godt over vektklassen sin, men skulle jeg handle alt på en gang, nytt, ville budsjettet vært ca.slik jeg skrev.

Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør, altså. ;)
Vi er omtrent i samme båt, Dazed.

Kjøper man for det meste brukt, så kan det bli litt rart fordelt siden det finnes gode produkter man får billig siden nesten ingen vet om de, eller anser de som skrammel.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
I mitt anlegg nr. 2 i TV-stuen utgjør høyttalerne , inkl. sub, ca. 20% av totalen. Litt spesielt - men dette skyldes at elektronikken var kjøpt inn og forberedt til noen langt større og dyrere høyttalere som ville ha utgjort rundt 35% av totalen - men så flyttet vi fra hus til leilighet oppi det hele. Resultat: bare å glemme noen store høyttalere - tvert imot: det ble nedgradering fra gulvstående til stativhøyttalere. Jeg hadde ikke hjerte til å selge elektronikken - som ble degradert til å spille i nr. 2 anlegget.

Men i årenes løp har jeg nok generelt landet på at elektronikk - DAC, forforsterker, effekttrinn - gjerne kan ligge på godt over 50% av totalen.

I mitt lille nr. 3 anlegg på arbeidsrommet utgjør høyttalere + sub ca. 35% av totalen - så også her utgjør elektronikken størstedelen av anleggskostnaden.

Jeg har regnet ca.-nypriser ovenfor - men en del av utstyret er jo kjøpt brukt, men det skulle være noenlunde riktige prosenter.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvorfor binde seg til prosenter? Sett et budsjett og kjøp de tingene du liker. Inndelinger blir lett tåpelig imho :)

P

parafinoksen

Gjest
Hvorfor binde seg til prosenter? Sett et budsjett og kjøp de tingene du liker. Inndelinger blir lett tåpelig imho :)
Tenker at det er greit å ha en viss oversikt over mye en "bør" bruke per komponent, fordi det finnes oppfatninger av hvilken komponent som er viktigst for lyden. Har jo hørt/lest om anbefalinger om ca. 50 % på høyttalere, 40 % fordelt på kilde og forsterker og 10 % på kabler, men er jo artig å høre hva folk mener / har erfaring med selv.

• Liker
Reaksjoner: HCS

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Sett at dere skal sette sammen tre anlegg (stereo), hvert med én kilde, forsterkeri (integrert el. forforsterker/sluttrinn), høyttalere og kabler. Anlegg 1 har et budsjett på 10.000 kr, anlegg 2 50.000 kr og anlegg 3 200.000 kr.

Hvordan ville dere fordelt pengene i prosent per komponent? Er interessert i å se om prisklassen påvirker prioriteringen.
Brukt marked.

10k
Høyttalere 4k nyest mulig. Klipsch
Forsterker 3k
Dac/cd spiller 2k
Kabler Focal bilstereokabler 1k

50k
Høyttalere 20k
Forsterker 14k
Dac 10k
Cd 5k

100k
50k Høyttalere
30k forsterker/forsterkere
Dac 14k
CD 5k

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Antall liker
894
Sted
Ulsteinvik
Siden jeg stort sett bare kjøper Naim hadde jeg gjort som følger (også kjøpt brukt) og har delvis gjort som jeg beskriver:

10.000:
Høyttalere: 2000 (f.eks BW 602S3)
Forsterker: 3500 (f.eks Naim Nait5)
CD-spiller: 3500 (f.eks Naim CD5i)
Rack: Bruke det man har, reol fra Ikea ol.
Kabler: 1000 (Naim Naca5 høyttalerkabel, alt annet følger med det andre).

50.000:
Høyttalere: 4000 (f.eks Naim SBL)
Forsterker: 15000 (f.eks Naim 202/200 pre/effekt)
Dac: 25000 (f.eks Naim nDac med XPS strømforsyning)
Rack: 5000 (f.eks et fra Phonosophie)

200.000
Forsterker: 85000 (f.eks Naim 252/300 pre/effekt)
Streamer: 80000 (f.eks Naim NDS med 555ps DR strømforsyning).
Rack: 30000 (f.eks Naim Fraim)

P

parafinoksen

Gjest
Siden jeg stort sett bare kjøper Naim hadde jeg gjort som følger (også kjøpt brukt) og har delvis gjort som jeg beskriver:

10.000:
Høyttalere: 2000 (f.eks BW 602S3)
Forsterker: 3500 (f.eks Naim Nait5)
CD-spiller: 3500 (f.eks Naim CD5i)
Rack: Bruke det man har, reol fra Ikea ol.

50.000:
Forsterker: 15000 (f.eks Naim 202/200 pre/effekt)
Dac: 25000 (f.eks Naim nDac med XPS strømforsyning)
Rack: 5000 (f.eks et fra Phonosophie)

200.000
Forsterker: 85000 (f.eks Naim 252/300 pre/effekt)
Streamer: 80000 (f.eks Naim NDS med 555ps DR strømforsyning).
Rack: 30000 (f.eks Naim Fraim)
Stusset veldig på høyttalerprioriteringen din, der, men jeg regner med Naim SBL er vintage high-end, da?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ser at noen er opptatt av dette med forhold i pris mellom ulike komponenter. Selv har jeg ikke ofret dette en tanke, og forholdstallet mellom de ulike leddene i pris har variert ettersom jeg har byttet ut og prøvd nye ting. Dessuten er mye av det kjøpt brukt. Noe har jeg fått, f eks kabler som i ettertid har vist seg å være temmelig dyre i nyinnkjøp. Likevel er det jo litt morsomt å regne litt på det jeg har nå ut fra antatt "nypris". På hovedanlegget - kun digitale kilder - har jeg kommet til
Høyttalere 33 %

Elektronikk 59 %

Kabler: 8 %

Tar jeg med vinyl-riggen, blir forholdstallene ganske andre. Da dumper høyttalerne ned til ca 25 %.

På mitt gamle anlegg (til rundt 20 k) er forholdstallene ganske annerledes:

Høyttalere 50 % (ca 10 000 kr)

Elektronikk 48 % (ca 9600 kr.)
Kabler 2 %.(400 kr.)

Jeg har da ikke tatt med platespiller og RIAA-enhet (til sammen 2300 kr).

Tendens hos meg: Jo dyrere anlegg, jo større andel utgjør elektronikken i forhold til høyttalerne.

Sist redigert:

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Antall liker
894
Sted
Ulsteinvik
Ja Naim SBL kan man vel kalle det, selv om den ikke var så altfor dyr (2200 pund tror jeg, ca år 2000). Det er mange som er "verre" enn meg, spesielt i Storbritannia der det ikke er helt uvanlig å ha aktiv drift på SBL og dermed dobbelt opp med effektforsterkere (og da gjerne den som heter Nap300 som er to bokser). I et slikt oppsett har man da 8 bokser i forsterkeroppsettet.
SBL funker for meg:) Jeg har en følelse av at jeg må godt opp i pris for å finne noe jeg selv liker bedre. Jeg har lyst på Kudos 606 men har ikke hørt de. De koster vel litt over 100.000 for et par. Jeg tror også Harbeth SHL5+ vil funke bra for meg i mitt rom, og de har jeg sett for rundt 25k brukt. Mange muligheter i flere prisklasser!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
de fleste (alle?) vet at det er høyttalere i samspill med rom som betyr mest, og logisk sett bør derfor mest penger legges inn i høyttalere.
imidlertid skjønner mange også at det ikke er så lett å finne høyttalere som presterer fint i akkurat sitt rom (særlig i normale stuer hvor man ikke gidder å bale så mye med akustiske tiltak), så når man først finner de riktige høyttalerne, så beholder man disse en stund.
derimot er det lettere å fikle og oppgradere andre steder i kjeden når kløa melder seg, ergo kjøper man seg opp på elektronikk og diverse tilbehør.

dermed havner mange (yours truly, blant andre) til slutt i en situasjon som det dazed og vinagunner beskriver:
man driter i å regne prosent og ender på et anlegg der høyttalerne ikke koster mest, og gud faen som det spiller.

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.514
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Rommet og høyttalere er selvsagt det viktigste. Men personlig ville jeg brukt mye større andel av budsjettet i prosent på høyttalere og evt (effekt)forsterker i et rimelig anlegg, og betraktelig større andel på kilde og forforsterker i et dyrere anlegg.
Men så har man noen jokere som spiller inn også da, med personlige favoritter som man føler spiller langt over sin klasse eller man kommer over noe som bare fungerer uvanlig godt i rommet, eller slik som det er nå hvor det er mange produsenter som selger direkte til sluttkunde uten fordyrende mellomledd. Da kan man være veldig heldig å komme over produkter som i utgangspunktet holder samme kvalitet og kanskje også pris ut fra produsent som betydelig dyrere produkter, men som vil ha svært forskjellig innkjøpspris for sluttkunden.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.055
Sted
Sortland
Ser at noen er opptatt av dette med forhold i pris mellom ulike komponenter. Selv har jeg ikke ofret dette en tanke, og forholdstallet mellom de ulike leddene i pris har variert ettersom jeg har byttet ut og prøvd nye ting. ......
Poenget er vel at noen av oss ikke har muligheter til å ''bytte ut og prøve nye ting'' - vi kjøper anlegget og skal leve med det i noen år.
100k kan være en stor investering for noen - og det er ikke sikkert at man har muligheten til å bytte utstyr til 30-40k tre - fire ganger i året til man er fornøyde.

Da er det greit om noen kan gi oss et generelt råd :)

M

MarkusH

Gjest
Stereobiten er ganske "balansert" er vel 20k for høyttalere og subber, 21k for forsterkere, kilder og kabler.
Kinobiten er 20k for høyttalere og subber, 3k for kilde og kabler.

Jeg ville brukt penger på skikkelige høyttalere i et stereo-oppsett (ikke absolutt de dyreste, men de som passer dine referanser best), i en kino trenger man etter min mening ikke rare greiene til høyttalere, subber og få de integrert skikkelig er det viktigste, samt bruke noe av budsjettet på en god surroundreceiver og skjerm (størst mulig for "kinofølelsen"). :)

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ser at noen er opptatt av dette med forhold i pris mellom ulike komponenter. Selv har jeg ikke ofret dette en tanke, og forholdstallet mellom de ulike leddene i pris har variert ettersom jeg har byttet ut og prøvd nye ting. ......
Poenget er vel at noen av oss ikke har muligheter til å ''bytte ut og prøve nye ting'' - vi kjøper anlegget og skal leve med det i noen år.
100k kan være en stor investering for noen - og det er ikke sikkert at man har muligheten til å bytte utstyr til 30-40k tre - fire ganger i året til man er fornøyde.

Da er det greit om noen kan gi oss et generelt råd :)

Hi-Fi bransjen har et litt lurvete rykte, og det er velfortjent. Litt for mange sjarlataner som driver juks og fanteri. Men det finnes også mange entusiaster - både blant de som kjøper og de som selger. Heldigvis finnes det aktører som er rause med utlån, og det behøver derfor ikke koste skjorta- eller for den saks skyld noe som helst utover litt tid og kanskje litt drivstoffutgifter - å få prøvd utstyr man kan være interessert i. I løpet av de siste 20 årene har jeg kjøpt ett par høyttalere, men jeg har sikkert prøvd 10 par hjemme uten å betale så mye som en øre for det. Forforsterkere har det gått mer av, men handler man brukt, er det jo stort sett de samme pengene som blir brukt flere ganger ved at man bytter, selger og kjøper. Dette gjelder uansett prisnivå, dersom man da har interesse for og tid til å dyrke denne delen av hobbyen.

Det som jeg og enkelte andre har pekt på, er at det kan være litt tilfeldig hvor mye man bruker på de enkelte delene av anlegget, og at det ikke finnes noen fasit. Særlig ikke dersom man handler brukt. Men det anlegget jeg har brukt desidert mest, og som jeg kjøpte alle komponentene til for ca 20 år siden, kostet som nevnt 20 k totalt, og høyttalerne utgjorde drøyt halvparten. Eller - egentlig kjøpte jeg forsterkeren brukt, så rent faktisk kostet høyttalerne rundt 2/3.

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Det er stort sett lett å være enig med det meste som er sagt over. Noen tommelfingerregler er smart å ha, men det finnes mange mulige veier til et bra resultat.
Jeg vil bare legge til en erfaring jeg har gjort meg fra min egen jakt.

En god og kraftig forsterker vil kunne få godlyd ut av de fleste høyttalere i alle prisklasser. Mange dyre høyttalere, derimot, er rasedyr som overhodet ikke leverer sitt beste hvis ikke elektronikken matcher.

Har man litt begrenset med tid og mulighet til å få testet en hel masse mulige kombinasjoner, så vil en god forsterker alltid være et meget godt utgangspunkt.

Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Jeg begynner å innse at det ikke helt lar seg gjøre å sette opp et budsjett på denne måten, i alle fall ikke i den "virkelige" verden. Jeg tenkte litt videre at det kanskje hadde vært mer hensiktsmessig å snakke om hvordan dere ville ha rangert de ulike komponentene i ut fra hvor "viktige" de er, men ser jo at det også egentlig er litt håpløst ettersom en bør tenke på systemet som en helhet og ikke bare som en gruppe enkeltkomponenter. Altså systemmatching. Noe som egentlig aldri tar slutt hvis en stadig oppgraderer det ene og det andre he-he

Men kom gjerne med flere innspill. Mye matnyttig har kommet frem, synes jeg.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Høyttalere >50%, gjerne 60-80% avhengig av totalbudsjettet.

Så er spørsmålet: analog kilde eller ikke. Alt analogt er mye mer krevende enn digitalt, så eventuell platespiller med pickup bør derfor suge til seg mye av resten. Hvis du er fornuftig, ikke følelsesdrevet, sparer du inn platespilleren og bruker det på forsterker.

Hvis du er enda mer fornuftig blåser du nesten hele budsjettet på aktive høyttalere, og forer dem med en rimelig (ikke billig!) streamer. Da kan du også glemme kabelbudsjettet.

Ellers, med vanlig oppsett av komponenter, lønner det seg å ta i litt og blåse 1% på gode kabler.

offroad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2016
Antall liker
177
Sted
Øvre Romerike
Torget vurderinger
22
Det er stort sett lett å være enig med det meste som er sagt over. Noen tommelfingerregler er smart å ha, men det finnes mange mulige veier til et bra resultat.

En god og kraftig forsterker vil kunne få godlyd ut av de fleste høyttalere i alle prisklasser. Mange dyre høyttalere, derimot, er rasedyr som overhodet ikke leverer sitt beste hvis ikke elektronikken matcher.

Har man litt begrenset med tid og mulighet til å få testet en hel masse mulige kombinasjoner, så vil en god forsterker alltid være et meget godt utgangspunkt.
Helt enig!
Er utrolig hva en kan få ut av selv rimelige høyttalere med en god kilde og ikke minst en god pre/effekt-kombo.
Bruker vel selv godt over 3/4 på elektronikken.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.696
Sted
Smurfeland

Jeg er selvsagt enig i at det aldri er feil med en så god forsterker som man har råd til. Men min egen erfaring er at forskjellige høyttalere kan trives med forskjellige slags forsterkere, så det er minst like viktig å finne riktig type forsterker som passer til høyttalerne. Et megawatt klasse A/B transistorbeist til en dullion kroner er ikke nødvendigvis riktig medisin på et par høyttalere med følsomhet fra 100 dB og oppover som har en snill impedansekurve og uten stygge fasevinkler.

Også kan man selvsagt få maks. ytelse av et par billige høyttalere med en superforsterker, men man kommer uansett ikke utenom de fysiske lovene som begrenser en høyttaler med middelmådige elementer med lite areal, dårlig kabinett, og effektslukende delefilter.

Ikke for å kverulere, men et forsøk på å nyansere litt.

M

MarkusH

Gjest

Helt enig!
Er utrolig hva en kan få ut av selv rimelige høyttalere med en god kilde og ikke minst en god pre/effekt-kombo.
Bruker vel selv godt over 3/4 på elektronikken.
Så sant, jeg prøvde mine XTZ 99.26 på en splitter ny Hegel H360, jeg ga lite for de høyttalera brukt, mens Hegelen koster bortimot 30 ganger mer ... kjempelyd det, fikk bra bass i de små tassene, men jeg var redd for å blåse de når Hegelen leste 80 på displayet :p

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.055
Sted
Sortland
......Heldigvis finnes det aktører som er rause med utlån, og det behøver derfor ikke koste skjorta- eller for den saks skyld noe som helst utover litt tid og kanskje litt drivstoffutgifter - å få prøvd utstyr man kan være interessert i. ......
Skal ikke mase mer om dette....men det er ikke alle som bor i kjøredistanse (4-5 timer en veg er vel innafor?) til en haug med hifi-butikker...
og innenlands flyturer kan fort gjøre at prisen for å prøve et produkt blir 10-25% av produktprisen.
Blir fort kostbare erfaringer :)

Topp Bunn