Desillusjonert; Jeg har faktisk ikke gjort så veldig mye mer med dette. Jeg har skrudd en del på EQ-en på mikseren, og har funnet en innstilling som jeg har brukt siden da, et lydbilde det går an å leve med, i alle fall foreløpig.
De har rett de som sa at mye kan gjøres med EQ! Men, jeg tror nå uansett at det er en fordel å ha gode monitorer som utgangspunkt, enten det er PA- eller studiomonitorer. I alle fall hvis man bare bruker EQ-en på en vanlig mikser. Det blir en annen sak dersom man har egen EQ tilkoblet, med mulighet for å stille flere frekvensområder, slik som denne:
http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=313_373&products_id=11822 som
Trex nevnte i et tidligere innlegg. Da kan man mer finjustere lydbildet, og få det nøyaktig slik man vil ha det.
Trex har nok også rett i at man bør ha en EQ uansett, når man skal spille i ulike typer rom, for å kunne korrigere lyden etter akustikken i rommet. Jeg tror likevel jeg ville ha nøyet meg med én slik EQ-boks i første omgang.
Ellers når det gjelder spørsmålet om man bør benytte PA- eller studiomonitorer til slik bruk, så tror jeg det avhenger litt av hva slags lydnivå man ønsker å oppnå. Hvis man skal spille i et mindre lokale, tror jeg kanskje studiomonitorer vil gjengi best lyd, og gi det lydnivået man trenger. (Har sett flere anbefale KRK Rokit 8.) Skal man spille i større lokaler (gymsaler, kirker o.l.) bør man nok ha PA-monitorer, og da har jeg fått inntrykk av at det lønner seg å velge kvalitetsmonitorer, som f.eks. QSC sin K-serie. I tillegg bør man koble til en Sub eller to, hvis man spiller i slike lokaler. Ellers er selvsagt større HiFi-høyttalere også et alternativ, men de er ikke så godt egnet for transport inn og ut av biler og konsertlokaler.
Sist men ikke minst, kunne jeg ha tenkt meg å teste en auto-EQ, som den jeg nevnte tidligere:
DriveRack PA+ | dbx Professional Audio
Det hadde vært interessant å se hvordan den fungerer. Regner med at man da slipper en del av arbeidet med å stille inn de forskjellige frekvensområdene…?