Hifi? Lofi? Midfi! Espens beskjedne hjørne på HFS

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Jeg sjekket nå. Mitt første innlegg på HFS var en gang i 2016 og lød noe som dette: «Oppgradere Rega P1 eller kjøpe ny Planar 2?»

Det har skjedd en del siden den gangen. Jeg er langt fra det mest aktive medlemmet her, men stikker hodet inn innimellom, ikke minst i tråden Rega’s venner. Nå sitter jeg her og kjeder livskiten av meg etter en uke med et hønnkjipt virus som legen har sagt fordrer hvile, i sofaen. «Ikke jobb!» sa han. Les en bok, hør på en podcast eller se en film, var resepten. Han mente sikkert: lag et selvopptatt innlegg på HFS om DEG og DITT anlegg.

Derfor: jeg hopper i det og poster litt om meg og mitt anlegg. Kanskje det også blir litt om «reisen» som influencere kaller det. Muligens noen musikktips fra vinylsamlingen eller fra Popklikk hvor jeg med ujevne mellomrom anmelder plater. Eller kanskje ikke. Vi får se. Kanskje blir tråden slettet fordi dette er totalt uinteressant for andre enn meg.

Uansett. Dette er mitt anlegg, med bilde tatt i dag!

Ok, da, kort om hva jeg har:

Rega RP8 m/Exact og Neo PSU
    Rega Elex-R
    Rega R5
    iEast StreamPro M30

IMG_1123.jpeg

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Det er mye å si om dette anlegget, helt klart. Det er ikke perfekt på noe vis. Det står i stua i den lille halvparten av en tomannsbolig vi bor i. Det er trangt her, med tre unger, blant annet. Jeg har forhandlet meg fram til at denne delen av stua skal jeg ha til musikk. «Det gir livskvalitet både til dere og til meg» pleier jeg å si til kona og sønnene. Eldstemann på 19 har da også tatt det litt i bruk, med noen vinylkjøp og kompiser som har kommet på besøk har fått lytte. Det gir en merverdi, vil jeg si!

Men, altså. Space is limited som vi sier på godt norsk. Derfor må jeg ha dette stående på BBB-reoler fylt med plater. Jeg kan ikke trekke høyttalerene så langt ut på gulvet som man kanskje burde, og så videre.

Men! Jeg synes det låter veldig bra, for meg. Venner som har vært på besøk til «vinøl»-treff sier det samme, men det kan være at Ølen snakker da.

Sist redigert:

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Litt om de ulike komponentene her, kanskje?

Rega RP8, med Exact og Neo PSU.

Som det meste jeg har kjøpt, skaffet jeg dette brukt. Fikk en god pris av en hyggelig fyr fra Bergen, hadde en ny Exact liggende og da var valget enkelt. Stort opprykk på noen år, fra Rega P1, for å si det sånn.

IMG_8252.jpeg

Rega Elex-R: kjøpt litt før RP8, som oppgradering fra Brio-R. Spiller plater gjennom den integrerte MM-inngangen. Superfornøyd, men jeg snuser jo på å få inn litt mer kraft og noen digitale innganger (les Elicit mk5, men den skal jeg da ha demo hjemme på, om mulig)

IMG_8253.jpeg

iEast StreamPro M30: Liten og enkel streamer som brukes mest av sønnene når de vil høre på Spotify. Går inn i en av de analoge inngangene på Elex’en, kanskje noe å hente på digital inngang her. Men, dette er et vinylanlegg, først og fremst!

IMG_8254.jpeg

Rega R5: min fjerde høyttaler. Først hadde jeg noe B&W fra Hifi-klubben, kjøpt i 1996. Fikk så inn Elac Debut B5, som ganske raskt ble erstattet av Elac Uni-fi B5. Så fant jeg disse på Finn! Fikk låne med hjem for å teste lyd og kona. Og så hadde jeg ett «full-Rega» oppsett. Veldig glad i disse. De ser bra ut, passer inn i stua og låter finfint! Spent på hvor lenge de holder, de er en del år gamle, men kan kanskje repareres om det trengs?!

IMG_8251.jpeg

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Hyggelig å høre, @Sluket !

Ja, jeg tenker faktisk at dette er helt enkelt livskvalitet! Det har kostet litt, men ikke så mye. Det er også viktig for meg at vi har et hjem der andre unger kommer inn og ser at, «hei, her er det bøker, aviser og plater!». Overraskende mage som vokser opp helt uten tilgang til sånt eller alt skal gjemmes bort. Min mening bare, selvsagt. Vi er jo forskjellige. Dog gøy når eldstesønnen forteller at vennene hans syntes det var kult å høre på et sånt anlegg!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.783
    Torget vurderinger
    23
    Hyggelig å høre, @Sluket !

Ja, jeg tenker faktisk at dette er helt enkelt livskvalitet! Det har kostet litt, men ikke så mye. Det er også viktig for meg at vi har et hjem der andre unger kommer inn og ser at, «hei, her er det bøker, aviser og plater!». Overraskende mage som vokser opp helt uten tilgang til sånt eller alt skal gjemmes bort. Min mening bare, selvsagt. Vi er jo forskjellige. Dog gøy når eldstesønnen forteller at vennene hans syntes det var kult å høre på et sånt anlegg!

Nettopp. Airpods, smarttelefon, nettbrett osv. går ikke under "musikk" begerepet hos meg - det er mer støy, tidtrøyte og det som verre er 🤭 🤭 Massekonsum og døgnflueforbruk...

LP, CD og til nød strømming er det som gjelder hvis musikk skal lyttes på/nytes.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.955
    Voksen platesamling i sentrum pluss enkelt og stilfullt oppsett. Her er prioriteringene i orden!

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Litt om de ulike komponentene her, kanskje?

Rega RP8, med Exact og Neo PSU.

Som det meste jeg har kjøpt, skaffet jeg dette brukt. Fikk en god pris av en hyggelig fyr fra Bergen, hadde en ny Exact liggende og da var valget enkelt. Stort opprykk på noen år, fra Rega P1, for å si det sånn.

Vis vedlegget 1057301

Rega Elex-R: kjøpt litt før RP8, som oppgradering fra Brio-R. Spiller plater gjennom den integrerte MM-inngangen. Superfornøyd, men jeg snuser jo på å få inn litt mer kraft og noen digitale innganger (les Elicit mk5, men den skal jeg da ha demo hjemme på, om mulig)

Vis vedlegget 1057304

iEast StreamPro M30: Liten og enkel streamer som brukes mest av sønnene når de vil høre på Spotify. Går inn i en av de analoge inngangene på Elex’en, kanskje noe å hente på digital inngang her. Men, dette er et vinylanlegg, først og fremst!

Vis vedlegget 1057305

Rega R5: min fjerde høyttaler. Først hadde jeg noe B&W fra Hifi-klubben, kjøpt i 1996. Fikk så inn Elac Debut B5, som ganske raskt ble erstattet av Elac Uni-fi B5. Så fant jeg disse på Finn! Fikk låne med hjem for å teste lyd og kona. Og så hadde jeg ett «full-Rega» oppsett. Veldig glad i disse. De ser bra ut, passer inn i stua og låter finfint! Spent på hvor lenge de holder, de er en del år gamle, men kan kanskje repareres om det trengs?!

Vis vedlegget 1057306
    Var litt andre tider før ja, når man fikk låne hjem både høyttaler og kona for test. :unsure: :LOL:

Spøk til side, ser ut som muligheter for mye godlyd og god stemning der.(y)

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Viktig å teste begge deler, @Powercon :cool:

Men, altså, han som solgte på Finn var kul: «Ta de med hjem og sjekk om det låter som du vil og om kona de synes det er greit å ha de i hus! Vipps meg om du vil ga de eller kjør de tilbake…»

Kona likte designet hun, men nedsiden for framtida er at hun har sagt klart fra at denne typen trefinish må til i høyttalere. En høyttaler som nye Rega Aya er rimelig uaktuell: «Fryktelig stygg» var kommentaren…

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.969
    Sted
    Polen
    Hyggelig å se at du har fått deg egen tråd. Jeg har sett bilder av anlegget ditt i andre tråder og har alltid hatt sansen for det, og ikke bare fordi jeg er reganer selv. Kanskje litt, da :) Hadde vært morsomt å høre en gang. Er ganske nysgjerrig på Regas høyttalere. Er liksom ikke det de er mest kjent for, og de forsvinner ganske fort ut av sortimentet, men jeg vil tro de fungerer flott i et rent Rega-oppsett.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    13.987
    Sted
    Sørlandet
    Bra start på det jeg tror blir en bra tråd. Følg knappen er herved trykket på.

Flott anlegg har du også og jeg syntes det er kult at du holder deg til Rega. Dem har sin egen huslyd som jeg også har lyttet en hel del på og som jeg trives godt med. Jeg kan ikke forstå at dine R5 skal "slites" ut da dem ikke har noen nevneverdige utfordringer med kvaliteten. Skulle uhellet være ute og du ødelegger et element så er det fortsatt mulig å få kjøpt erstatningselementer. Litt møbelolje med fargepigment og vips så er solblekingen også borte.

Nyt musikken!

Mvh
    -BB-

Sist redigert:

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.861
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Fint anlegg, som ser ut som at det låter fint og gir lyst til å høre :) Og kult med et rent Rega-oppsett. Jeg er jo fan av både engelsk lyd og systemer bestående av ett merke ;) Og så skriver du bra.

fatalataf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.05.2021
    Antall liker
    766
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fint med BBB. 👌
    En slags jordnær, enkel og norsk USM.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint å se dette musikalske og smakfulle Rega-oppsettet!
    De fleste kjenner Rega som produsent av platespillere og tonearmer, ikke så mange er klar over at de har laget fabelaktige høyttalere. Jeg holdt på å kjøpe et par Rega ELA engang, legendariske konstruksjoner. De imponerte med sin homogene klang, transientbehandlig og rom-informasjon. Har en musiker-venn som fremdeles tviholder på sine , og det skjønner jeg godt. Han har også et komplett Rega-system.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Bra start på det jeg tror blir en bra tråd. Følg knappen er herved trykket på.

Flott anlegg har du også og jeg syntes det er kult at du holder deg til Rega. Dem har sin egen huslyd som jeg også har lyttet en hel del på og som jeg trives godt med. Jeg kan ikke forstå at dine R5 skal "slites" ut da dem ikke har noen nevneverdige utfordringer med kvaliteten. Skulle uhellet være ute og du ødelegger et element så er det fortsatt mulig å få kjøpt erstatningselementer. Litt møbelolje med fargepigment og vips så er solblekingen også borte.

Nyt musikken!

Mvh
    -BB-
    Stor takk for det, @BeetleBug. Du har jo også gitt gode tips og hjulpet meg tidligere, som jeg har lært mye av og satt pris på!

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    615
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Fint anlegg! Hadde også Rega RPB engang. Bra lyd. Synes du lar kona bestemme litt mye. Hva er det verste som kan skje, at hun blir sur? I min lille del av stuen har jeg gitt klar beskjed om hvordan jeg vil ha det, i resten kan hun bestemme.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.541
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Flott start på en spennende tråd, gratulerer!
    Har eid Rega forsterker, helt fantastisk til prisen.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Tusen takk for alle hyggelige likes og meldinger! Da får jeg kanskje tenke at en tråd som dette er liv laga!

Soner ut for kvelden med en av mine musikalske helter, Jeff Tweedy fra Wilco.

Tråden lever altså!

IMG_1124.jpeg

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.178
    Fint oppsett i stuen synes jeg og bra at din kone mener det er greit, for hun har jo noen planter der også.
    Noen synes også det er bra at mannen har ei interesse og hobby som opptar ham.
    Men jeg tror likevel at for mange fruer er også dette oppsettet helt uakseptabelt men da også kanskje andre problemer lurer i bakgrunnen.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Fint anlegg! Hadde også Rega RPB engang. Bra lyd. Synes du lar kona bestemme litt mye. Hva er det verste som kan skje, at hun blir sur? I min lille del av stuen har jeg gitt klar beskjed om hvordan jeg vil ha det, i resten kan hun bestemme.
    Takk! Kanskje, men jeg er veldig fornøyd med det jeg har altså. Og er enig med henne i at trefinish er penere enn grå sement som Rega Aya har…

Sist redigert:

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Fint oppsett i stuen synes jeg og bra at din kone mener det er greit, for hun har jo noen planter der også.
    Noen synes også det er bra at mannen har ei interesse og hobby som opptar ham.
    Men jeg tror likevel at for mange fruer er også dette oppsettet helt uakseptabelt men da også kanskje andre problemer lurer i bakgrunnen.
    Takk! Kona setter pris på anlegget altså. Hun setter ikke på så mye plater selv, men er glad for musikk i huset. At jeg har hobbyer har hun visst hele tiden, jeg driver med en del ulike ting :cool:

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Alltid hyggelig å komme hjem til en pakke :cool:

IMG_8267.jpeg

Ikke ofte jeg flotter meg med audiofile plater, men nå ville jeg teste noen av dem. Tre klassikere fra 60/70-tallet. Ikke det jeg hører mest på, men av og til gøy å ha noen sånne i samlingen. Her hadde jeg også gamle utgaver av alle tre, to kjøpt brukt og billig, den tredje ny for noen år siden. Skal prøve å lytte meg gjennom og sammenlikne i helgen!

IMG_8271.jpeg

Sist redigert:

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Selv om disse platene er dyre, så må de vaskes. Ser rester av noe skitt/smuss i innercoveret… Og da får jeg også presentert dere for vaskeren min, den etterhvert «berømte» Humminguru. Har en Okki Nokki fra tidligere, som jeg må få solgt!

IMG_8270.jpeg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.544
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratla med egen tråd, @espendo! Følger. :)

Jeg liker veldig godt kombinasjonen av BBB, granplankegulvet og dørbladene som jeg tipper er fra byggeåret, den velbrukte stolen de nye platene mellomlandet i og skapet bak hos dere. Det var mye BBB i huset vi bodde i tidligere, men til tross for at huset vi bor i nå er nærmest dobbelt så stort så vi ikke for oss at vi skulle ha plass til dem (alt for mye arvemøbler etter svigers) men har selvfølgelig måttet krype til Ikea Bestå-korset for lengst. Bøker, bøker og bøker...

Det er fint å kunne invitere ungdommen inn i andre hjem enn det de kommer fra. En kompis bor på ordentlige Heisann Montebello. Der er biblioteket (som er stort, de leser) ikke i rommene der gjester mottas, og platebiblioteket tar Spotify seg av siden han husker ikke når, men til gjengjeld har han flygelet i stuen og gitaren aldri langt unna den heller.

Rega tvers igjennom er kult. Gandys konsept om stivhet og kun det nødvendige er glupt. De lager racerbiler på det viset. Jeg har hørt en Planar 10 spille ringer rundt en Thorens TD 124 DD, og hadde en Planar 3 fra 1986 til 2006. Løfter glasset for at dine R5 har mange år igjen.
    Humminguru er et flott verktøy. Én vask på alle plater som kommer i hus her, men det har vært nødvendig med opptil tre runder på ordentlig innrøkte greier. Også klassisk- og hifientusiaster var mye flinkere til å røyke for 50-50 år siden enn hva vi er nå. Rumours kom jeg forresten over i fjor. Amerikansk pressing som låter bra nok for meg etter kun én runde.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Takk for det, @Valentino!

Håper det blir verdt å følge…

Stemmer godt, her er det mye som både er gammelt og godt brukt. Dørbladene er de beste vi har, nye dører er ikke samme kvalitet, synes jeg.

Jeg kan for øvrig takke kona som insisterte på at jeg skulle kjøre både her og der på Østlandet for å hente BBB. Vi har det som bokhyller også.

Ja, som du vet er jeg litt «satt» på «alt-Rega», så får tiden vise. Liker lyden og enkelheten i dette anlegget jeg har nå, i hvert fall!

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Kjente at tida var inne for litt rydding i hyllene. Ikke så lett å kvitte seg med plater, synes jeg, men det gikk fint denne gangen 😎

Har bestemt meg for at jeg ikke trenger å være komplettist på altfor mange band…

Vurdert hos og solgt til mine folk på Big Dipper.

IMG_8276.jpeg

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    The Bands selvtitulerte andrealbum er altså 55 år denne uken! I ungdommen tenkte jeg at det var veldig gammel musikk, så ja 😎

Legg merke til navnet på ølen!

IMG_8287.jpeg

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Så, plutselig hadde far huset og stua for seg selv. I 36 timer! Det skjer ikke ofte. Ettersom jeg har vært syk i ti dager, bestemte jeg meg for å bli hjemme og bli skikkelig frisk. Noen turer med hunden, lesing og litt fotball på tv.

Og! Litt sjelden eksperimentering med anlegget. Har brukt noen timer i dag på å lytte til fire ulike plasseringer/kombinasjoner på R5. De står vanligvis mot veggen, med bassportene på sidene vendt ut. Det låter, som jeg har sagt finfint, men morsomt å teste litt nårjeg harfor meg selv!

Ikke veldig vitenskapelig dette, ingen målinger her, men jeg har spilt samme albumet, med likt volum. Når jeg har flyttet de ut i rommet, så har jeg flyttet meg fra stol foran sofaen, til plass i sofaen.

Albumet er All Your Favorite Bands av Dawes. Et album jeg tar fram ofte og har brukt ved hver anledning noe nytt har kommet inn. Det låter meget bra, mastret av Chris Bellman for de som er interessert i slikt.

Så? Hvordan var opplevelsen? Jeg synes R5 spiller veldig fint i sin «vante» posisjon, selv om plasseringen kunne vært mer optimal, spesielt mot sidene.

1) Første forsøk: Ut i rommet med bassen «utover»

Kjentes som at det åpnet seg noe i «soundstage», kanskje noe åpnere lyd? Bassen synes jeg ikke å ha hørt noe spesiell endring. Dawes er ikke noe basstungt band, dette er vestkystrock, men det er en detaljert innspilling, med mye perkusjon og ulike gitartoner. Låt veldig bra!

IMG_8291.jpeg

2) Andre forsøk: Ut i rommet med bassen «innover»

Her skjer det noe, ja. Samme gode soundstage, med mer «musikalsk» bass kan vi kanskje si. Anelsen mer definert og strammere, men uten at den blir «for mye». Litt større lydbilde?

IMG_8304.jpeg

3) Tredje forsøk: inn mot veggen, med bassen «innover» mot BBB-hyllen

Det låter fortsatt bra, men her blir lydbildet litt mer «dødt». Ikke en enorm forskjell fra
    «utgangsposisjonen». Bassen blir litt mer boomy, mindre avrundet, vil jeg si. Mulig det kunne vært bedre om de kom mer ut fra siden av BBB, men det er lite plass for den ene høyttaleren.

IMG_8307.jpeg

Konklusjon: Jeg må tilbake til utgangspunktet, men morsomt å teste litt. Andre forsøk best, men jeg skal teste en annen gang også med litt flere ulike plater, inkludert klassisk om mulig.

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.933
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Prøv gjerne å dra høyttalerne enda lengre ut fra front"vegg", gjerne så mye som 120-140cm fra bakkant av høyttaler til vegg, hvis det lar seg gjøre......

mvh
    Proffen

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Prøv gjerne å dra høyttalerne enda lengre ut fra front"vegg", gjerne så mye som 120-140cm fra bakkant av høyttaler til vegg, hvis det lar seg gjøre......

mvh
    Proffen
    Takk for tips! Dette var bare et lite eksperiment, men tenkte å prøve igjen neste gang jeg har kompiser over for «vinøl». Da skal jeg trekke de enda lenger ut, som du beskriver. Hvor langt vet jeg ikke, har jo en en sofa som står fast her, som det skal sitte folk i og lytte! (og drikke øl!)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.415
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Min erfaring er at høyttalerne blir bedre og bedre på alle parametre, foruten bass, når jeg drar dem ut fra frontvegg. Det jeg mister i bassen henter jeg inn igjen med en sub. Både gøyalt og gjerne også litt forvirrende/frustrerende å leke seg slik du nå gjør, jaffal hvis du skal finne optimal plassering 😊

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn