Jeg er for tiden uten anlegg, og har desverre heller ikke plass til noe særlig anlegg der vi bor nå, men man kan alltids dra på messe!
Følgende kommentar er skrevet etter et raskt inntrykk på lørdagen; 4 timer ble faktisk litt av et ræs, for messa var stor og tildels vanskelig å finne frem i, dette bør bli bedre neste gang. Tror at den kunne fungere bra for de som hadde bestemte demoer eller produkter å sjekke ut, men hvis det var flere som meg som ville "se og høre alt" så bør messen være mer samlet. Fordelen er jo selvfølgelig at de i 5. og 6. etg til en viss grad slipper volumkonkurransen i underetasjen..
De lokale hifibutikkene måtte ha vært uheldige med rommene, for her var det mye dårlig lyd! Jeg hopper rett og slett over disse, men hederlig omtale for iPod-kuben!
OHFC sitt oppsett med Adyton spilte selvsagt meget bra, men samtidig kunne man merke enkelte ganger at enkelte "mellomtonelyder" fikk en unaturlig størrelse fra gulv til tak, sikkert pga prinsippet med mange elementer i en søyle. Men dette prinsippet har jo også klart mange fordeler, og siden jeg ikke satt midt i, men sto litt på siden og lyttet kan jo dette være årsaken. Uansett Geir + Geir står bak et solid stykke high-end her!
4 millionerkroners anlegget med Marten kunne man vel knapt utsette noe på, men desverre synes jeg dette blir "umoralsk og uetisk" med tanke på all elendigheten i verden, men som et trekkplaster på en messe fungerer det sikkert OK. Hører nok hjemme mer på en messe i New York etter min mening. Geir + Geir var nyskjerrige tilhørere, kanskje hr. Fredriksen snappet opp en ide til sine egne høyttalere? Selvfølgelig var dette anlegget bra..
Endelig fikk jeg hørt Avantgarde! Jeg har aldri likt horn noe spesielt, men her spilte det i all hovedsak veldig bra, masse dynamikk og oppløsning, og jeg fikk lenge ny tillit til prinsippet, helt til det fløyta og gjallet et sted høyt oppe i mellomtone - nedre diskant. Selv om det kanskje er skjelden dette blir trigget avhengig av type musikk og ikke minst volum, men desverre er ikke horn noe for meg fant jeg ut. Men lytter alltid på horn hvis jeg får sjansen, det er en klar fordel at de kan drives med små og svært vellydende forsterkere, gjerne rør. Kanskje ville Avantgarde låte bedre med rør istedenfor Accuphase klasse A?
I det hele tatt var det lite utstyr for sånne som meg som er interessert i god lyd for mindre penger. Tror ikke det var mange anlegg med totalpris under 100 000 kr. Dette bør bli bedre på en eventuelt neste messe. Hvorfor satte feks ikke PM Audio opp sitt anlegg med Krix Equinox på et demorom istedenfor å ha det som bakgrunnsmusikk på sin diversestand i vrimleområdet?
Forøvrig hadde PM Audio en glimrende demo av en fantastisk remix av en Beatles CD på et anlegg med Gradient høyttalere. Meget tredimensjonalt, luftig og nøytralt, en lyd jeg syntes ligner Carlsson ! Kanskje enda bedre til og med ! ;-)
MEN den mest transparente, luftige, og vannvittige åpne lyden jeg hørte på messa var når JEG SATT NED (VIKTIG!!) og hørte på Acoustat hybrid elektrostathøyttalere på et av de små hotellromma. Hvordan disse blir på storskala crescendo eller techno drum'n bass vet jeg ikke selvfølgelig, sannsynligvis går det verre da.. Det så ut som de ble drevet av en meter bred rørforsterker i krom som sto bak der. Uansett en utrolig avslørende lyd, her hører du nok hvert et tweak du gjør med anlegget..
Ellers gjorde Krell og Wilson et godt inntrykk. For de som ikke skjønte hvorfor de sto så nære bakvegg, så ville leverandøren vise at dette gikk an, det ble da benyttet en annen kabel og kobling til delefilteret enn om de termineres for plassering fritt ute på gulvet. Det merkelige er at høyttalerne faktisk er et ventilert system, med åpningen bak, og likevel fungerer det! Den nye serien til Krell ble også forklart at er konstruert miljøvennlig med mye lavere tomgangsstrøm og varme enn hva som var vanlig før. Med tanke på at stjernene i Hollywood synes det er status å kjøpe Toyota Prius hybridbil, kan slik tankegang være lurt for både omsetningen og miljøet! Anlegget kostet noen hundre tusen, og hadde en virkelig tøff lyd, men likevel bra oppløst! Anbefales!
God lyd var det også fra Sveitsiske Piega, igjen ikke så rart, bånd (jeg kaller det gjerne det magnestatiske prinsipp, som i likhet med det elektrostatiske driver en flat og ultralett membran enten med elektromagnetiske krefter eller elektrostatiske krefter, låter uansett veldig likt) i mellomtone og diskant låter som regel nøytralt og bra, ufarget og svært raskt overalt der dette benyttes.
Høydepunktet mitt ble for meg en prat med Abrahamsen og en demo av hans forsterker og cd-spiller på en rimelig, passiv utgave av Martin Logan hybrid. Til under 40 000 kr med kabler og alt spilte dette systemet helt utrolig tøft. Hvordan hans (i mine øyne) ganske enkle forsterker kunne lage et så utrolig trøkk i mellomtonen på et elektrostatpanel er nesten uforståelig. Dere bør ikke gå glipp av en demo her!! Høyttalerne var tiltet bakover for å låte best når man står og lytter. Demoen hadde litt for lite fokus på oppløsning og tredimensjonalitet, men jeg tror dette anlegget også kan være bra på dette, det bør i tilfelle sjekkes ut nærmere.
Mine tekniske innvendinger på konstruksjonen av forsterkeren ble godt forklart av sjefen sjøl, og jeg er nå ganske "frelst"! De produseres nært sentrallageret til kjedene i Sverige og logistikken (faget mitt for tiden) blir dermed ganske genial. Vi solgte jo Electrocompaniet og Quad på gamle Edda her i Trondheim for mange år siden, og jeg har stor respekt for Per Abrahamsen som hifiingeniør!
Så generelt har ikke mine preferanser forandret seg mye: Dynamiske høyttalerelementer i kasse blir bra når det blir dyrt, og da blir det ganske ålreit som Odd Børretzen synger. Mer spennende blir det når det gjøres litt ekstra ut av det siden det er viktigere for meg med tredimensjonalitet og luftighet enn trøkk i F16 klassen, som feks Gradient eller gode gamle Carlsson. Ellers er det dipoler som gjelder, også her gjerne med dynamiske høyttalerelementer, men helst som elektrostat eller magnestat. Forsterkeri kan gjøres med både transistorer og rør, rør virker å kunne gjengi et svært åpent musikalsk luftig lydbilde som i kombinasjon med elektrostatiske paneler spesielt i mellomtone og diskant blir spektakulært magisk, nesten på grensen til skremmende.. Rør krever sin mann og kvinne. Transistorforsterkere slår du på og virker år etter år... Både LP og CD spiller bra, og igjen så krever LP, platespiller, pickup, arm, etc. sin mann og kvinne. Om jeg kunne levd med rør, så orker jeg rett og slett ikke styret med platespiller, selv om det ofte spiller nydelig. Kabler tror jeg fremdeles er litt hysteri, og mener at 10 % regelen (at kabler bør utgjøre ca. 10 % av anleggets kostnad) fremdeles er greit å forholde seg til.
Alt i alt takk for en messe som er overraskende å oppleve i Trondheim. Jeg håper det kommer mer utstyr i lavere prisklasser neste gang. Hadde det ikke vært for Abrahamsen hadde denne messen virket litt skremmende synes jeg. Bransjen må vekke surroundgenerasjonen med utstyr som er tilgjengelig også i lavere prisklasser. De lokale forretningene må få bedre demorom eller lære seg å bruke absorbenter slik mange andre klarte ganske bra på messen, her handler det vel rett og slett om messeerfaring. Det er ikke enkelt å få et hotell til å låte bra.
Et annet snedig fenomen er at siden jeg har blitt gamlere, og knapt vært i nærheten av hifi, så merker jeg hvor lett jeg nå hører hva som er bra, mindre bra, og dårlig lyd, liksom med en gang -på ein måde!