Hifi og surround, kan det kombineres?

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.983
Antall liker
3.036
Torget vurderinger
1
Tor skrev:
Jeg har gjort det på en annen måte. En sekskanals-preamp med rør. Fokuset er på sluttrinnet til frontene og senterkanal brukes ikke. Sub-signal fungerer både til tokanal og multikanal. Spilleren har dekoderen som trengs.

Copland CVA 306
Jeg har samme forforsterker som deg og planlegger å utvide fra stereo til 4.0 eller 4.1 der senteren droppes. Dette for å kunne ha samme oppstilling av frontene enten det spilles CD eller multikanals SACD. Dette blir altså et rent musikkanlegg, uten film. Det jeg lurer på er:

Når man i setup-menyen i multispilleren setter Center til OFF, flettes da dette signalet inn i fronthøyttalerne? Eller blir det bare borte? Har lest i manualen på flere spillere men det står ingenting om signalet faktisk routes andre steder. Vet du hvordan dette er? Kan nevne at jeg har Lexicon RT-20 som spiller. Antakelig basert på en Marantz DVD-spiller.

Forøvrig har Møller tatt en spansk(dansk?) en når det gjelder subinngangen i stereo på 306'en; det er rett og slett venstre kanal som dupliseres og sendes ut i subkanalen, fullfrekvens og det hele. Så er det opp til sub'en å skjære av og gjengi det som altså er bassen i venstre kanal....
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.035
Antall liker
295
Sted
Tranby
Odd J skrev:
Jeg har samme forforsterker som deg og planlegger å utvide fra stereo til 4.0 eller 4.1 der senteren droppes. Dette Det jeg lurer på er:

Når man i setup-menyen i multispilleren setter Center til OFF, flettes da dette signalet inn i fronthøyttalerne? Eller blir det bare borte? Har lest i manualen på flere spillere men det står ingenting om signalet faktisk routes andre steder. Vet du hvordan dette er? Kan nevne at jeg har Lexicon RT-20 som spiller. Antakelig basert på en Marantz DVD-spiller.
Når man setter senter til off blir signalet mikset inn på frontene. Det som er litt rart er at nivået blir litt forskjellig på fronten avhengig om det er PCM, DTS eller DSD. DTS har jeg hatt problemer med da det mikses veldig svakt, slik at vokalen i center kommer mye dårligere frem. Mulig det er dekoderen min som har bugs, men de fleste produsenter tester nok utstyret for 5.1.
Anbefaler derfor ikke å koble ut senter.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.983
Antall liker
3.036
Torget vurderinger
1
DTS? Da er vi vel over på film? I såfall er det ikke så relevant, det vil bli CD og SAcd som spilles.

Copland 306 er ikke spesielt egent som all-round forforsterker for alle slags formater. Den har ikke skikkelig mulighet for å heve LFE-kanalen de foreskrevne 10 dB på filmformatene. Riktignok er det individuell justering på alle kanaler i fronten, men det fungerer dårlig i praksis. PÅ SACd er ikke .1 kanalen dempet på plata og derfor går det hele mer smertefritt med det formatet.
 

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Innlegg
396
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
Hei.
Se mitt oppsett. Jeg kjører det på måten du leter etter.
Benytt HT inngang på forforsterker Electrocompaniet 4.8, fra pre out front fra surround reciver. Jeg har en Pioneer lx 51 reciver.
På denne måten får du benyttet hi-fi delen.
Signalet går fra frontkanal signalet fra reciver rett gjennom 4.8 uten å behandle signalet.
Videre til mine AW180 som driver Gallo ref 3.1.
Slik jeg har det nå slipper man dobbelt sett høytalere i front eller bytte om kabler.
Center og bak høytalere kobles som normalt til reciver.
Dette er en super løsning takket være smart inngang fra Electrocompaniet.
Tidligere hadde jeg dobbelt sett ht i front, det ble vel mye synes jeg.
Så mitt svar til deg er at HI-FI og surround kan fint kombineres uten at det går til bekostning av hi-end lyd på noen måte.
Hilsen Eckongen
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
EC KONGEN skrev:
Hei.
Se mitt oppsett. Jeg kjører det på måten du leter etter.
Benytt HT inngang på forforsterker Electrocompaniet 4.8, fra pre out front fra surround reciver. Jeg har en Pioneer lx 51 reciver.
På denne måten får du benyttet hi-fi delen.
Signalet går fra front signalet fra reciver rett gjennom 4.8 uten å behandle signalet.
Videre til mine AW180 som driver Gallo ref 3.1.
Slik jeg har det nå slipper man dobbelt sett høytalere i front eller bytte om kabler.
Center og bak høytalere kobles som normalt til reciver.
Dette er en super løsning takket være smart inngang fra Electrocompaniet.
Tidligere hadde jeg dobbelt sett ht i front, det ble vel mye synes jeg.




Hvordan skulle jeg gjøre da, da jeg bruker 2 Mc 275 uten muligheten for inngang fra en eventuell receiver eller prossesor? Må jeg skaffe meg en forfosterker av kvalitet ( for å ikke miste god lyden fra Mc 275 ( for eksempel en annen McIntosh pre, så kunne jeg koblere receiveren eller en eventuell prossesor til forfosterker ( om jeg kjøpe den )? så videre til effekfosterkere ( når det gjelder frontkanalene i både Stereo og 5.1)) og fra receiver eller prosesoren til center og bakkanalene?
I tilleg har jeg en ikke så liten problem, spilleren min har innebygd forfosterker eller volumkontroll og den har ingen inngang så om jeg setter en separert forfosterker mellon spilleren og effekfosterkere, forfosterkeren i spilleren skal ikke brukes ikke sant? da skulle brukes Opera Consonance Droplet cdp 5.0 ( spilleren) som rent spiller med DAC ?
Et siste spørsmæl: hva anbefales, en separat god forfosterker i min oppsett eller en veldig god prossesor som kunne brukes som pre til mine Mc 275?




Så mitt svar til deg er at HI-FI og surround kan fint kombineres uten at det går til bekostning av hi-end lyd på noen måte.
Hilsen Eckongen
 
C

Cappuccino

Gjest
MusikkGal skrev:
Hvordan skulle jeg gjøre da, da jeg bruker 2 Mc 275 uten muligheten for inngang fra en eventuell receiver eller prossesor? Må jeg skaffe meg en forfosterker av kvalitet ( for å ikke miste god lyden fra Mc 275 ( for eksempel en annen McIntosh pre, så kunne jeg koblere receiveren eller en eventuell prossesor til forfosterker ( om jeg kjøpe den )? så videre til effekfosterkere ( når det gjelder frontkanalene i både Stereo og 5.1)) og fra receiver eller prosesoren til center og bakkanalene?
I tilleg har jeg en ikke så liten problem, spilleren min har innebygd forfosterker eller volumkontroll og den har ingen inngang så om jeg setter en separert forfosterker mellon spilleren og effekfosterkere, forfosterkeren i spilleren skal ikke brukes ikke sant? da skulle brukes Opera Consonance Droplet cdp 5.0 ( spilleren) som rent spiller med DAC ?
Et siste spørsmæl: hva anbefales, en separat god forfosterker i min oppsett eller en veldig god prossesor som kunne brukes som pre til mine Mc 275?
Tror du la inn dine kommentarer inni sitatet til eckongen...

Dersom du har cd spiller med innebygget preamp og kjører denne rette i ampene slik du nå gjør og tenker å kombinere ampene med surround må velge ett av disse 2 alternativene:
1) Anskaffe separat 2-kanals preamp med surround bypass som du da altså plasserer i kjeden mellom din CD-spiller og effekttrinn.
2) Anskaffe surround prosessor med høykvalitets 2-kanals analog inngang (og bypass av surround dsp).
Erfaringsmessig må du veldig opp i pris på alt. 2 for å tilsvarende ytelse på to-kanals hifi som for alt. 1.
Jeg vil normalt anbefale alt. 1. Jeg mener også at i 99% av tilfellene så får man bedre lyd ved å introdusere en separat preamp, selv om cd-spilleren din sikkert har en dugandes preamp.

Anbefalt forforsterker til din amp er det sikkert andre som kan svare på.
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Hei Capuccino og takk for hjelpen. Jeg kunne gjerne bruke preampen i spilleren min ( den er nok god) men, desverre den har ingen inngang så... jeg tror jeg skal anskaffe meg en veldig god 2 kanaler pre ( som du sier) med muligheten til bypass og andre finnesser eller ( om ekønomien tillater det) en helt spesielt ( og dyr sikkert) prossesor som jeg kunne bruke i både Stereo og sorround oppsetter og så kjøpe ( noen veldig gode amerikanske produkter lager dem) en god effekfosterker til bare 3 kanaler ( senter og bak) hva mener du? . Mvh Guillermo
Ps. jeg bruker mer tid i musikk enn filmer ( 70% mot 30% kan jeg si) ;)
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.983
Antall liker
3.036
Torget vurderinger
1
Hva med å ta en 'Vadseth'?

La oss si at man har et godt tokanals oppsett med integrert forsterker og to høyttalere. Som kilde bruker en god multispiller som kobles opp på vanlig stereovis.

Når en så ønsker å prøve seg på flerkanalsmusikk skaffes det en pent brukt integrert forsterker og et par høyttalere til. Dette kobles så til multispillerens surroundutganger. Center brukes ikke, settes til Ånden som går.

Vips har man et 4.0 anlegg som enkelt veksler mellom to og fire kanaler alt etter kilde. Ulempen er selvfølgelig at du må tilpasse volum foran og bak individuelt ved å skru på begge forsterkerne.

Beskrevet i Fidelity som dere sikkert har fått med dere, men jeg vet ikke hvor utbredt dette er i praksis.
 
C

Cappuccino

Gjest
Ja det er jo en litt morsom variant! Litt upraktisk riktignok, særlig om man har flere kilder som TV osv eller resten av familien også skal betjene anlegget. En annen vri er naturligvis en ren analog multikanals preamp.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
EC KONGEN skrev:
Hei.
Se mitt oppsett. Jeg kjører det på måten du leter etter.
Benytt HT inngang på forforsterker Electrocompaniet 4.8, fra pre out front fra surround reciver. Jeg har en Pioneer lx 51 reciver.
På denne måten får du benyttet hi-fi delen.
Signalet går fra frontkanal signalet fra reciver rett gjennom 4.8 uten å behandle signalet.
Videre til mine AW180 som driver Gallo ref 3.1.
Slik jeg har det nå slipper man dobbelt sett høytalere i front eller bytte om kabler.
Center og bak høytalere kobles som normalt til reciver.
Dette er en super løsning takket være smart inngang fra Electrocompaniet.
Tidligere hadde jeg dobbelt sett ht i front, det ble vel mye synes jeg.
Så mitt svar til deg er at HI-FI og surround kan fint kombineres uten at det går til bekostning av hi-end lyd på noen måte.
Hilsen Eckongen
Dette blir også min løsning (fra i morgen:))
Helt enig at dette er veien å gå.
 

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Innlegg
396
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
belia skrev:
EC KONGEN skrev:
Hei.
Se mitt oppsett. Jeg kjører det på måten du leter etter.
Benytt HT inngang på forforsterker Electrocompaniet 4.8, fra pre out front fra surround reciver. Jeg har en Pioneer lx 51 reciver.
På denne måten får du benyttet hi-fi delen.
Signalet går fra frontkanal signalet fra reciver rett gjennom 4.8 uten å behandle signalet.
Videre til mine AW180 som driver Gallo ref 3.1.
Slik jeg har det nå slipper man dobbelt sett høytalere i front eller bytte om kabler.
Center og bak høytalere kobles som normalt til reciver.
Dette er en super løsning takket være smart inngang fra Electrocompaniet.
Tidligere hadde jeg dobbelt sett ht i front, det ble vel mye synes jeg.
Så mitt svar til deg er at HI-FI og surround kan fint kombineres uten at det går til bekostning av hi-end lyd på noen måte.
Hilsen Eckongen
Dette blir også min løsning (fra i morgen:))
Helt enig at dette er veien å gå.
Hei. Skjønner godt at du liker denne måten, tro meg jeg har saumfart markede for prossessorer og recivere som skal kunne matche en 2 kanals forforsterker i den klassen som jeg har. Var i kontakt med Eltek og kikket på det de hadde, men de også mente at en 4.8 er løsningen. Kjøper man prosessor må man i tilegg ha tre effekt trinn til center, bakhøytaler og front systemet, dette er den dyreste løsningen som jeg kom frem til, men da kan det bli like bra som en 2 kanals når man skal spille musikk i high-end.
Enda en fordel for meg var at jeg kunne beholde resten av anlegget som jeg er utrolig glad i. Tilegg til at dette er enkelt ibruk og velfungerende så fikk jeg en super oppgradering i stereo lytt.

Hilsen Eckongen
 

Panny

Medlem
Ble medlem
07.11.2010
Innlegg
45
Antall liker
92
Som trådstarter så takker jeg så langt til forumet for veldig god respons! Dette var over min forventning mht tilbakemeldinger. Har tidligere deltatt aktivt i hjemmekino-forum, men dette er virkelig over min forventning. Det er godt å vite at man vil få svar :)

Jeg har bestemt meg for å gå for en forforsterker med prosessorinngang. Har først gått til innkjøp av et par Vincent monoblokker, slik at de i første omgang kobles opp mot surroundforsterkeren. Vil så gå til et innkjøp av en forforsterker med prosessorinngang når jeg finner en som jeg tror jeg liker :D. Bare send PM hvis du/dere har en god forforsterker prisnivå rundt 5.000,-

/Panny
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
998
Antall liker
31
Sted
Bodø
Det kan kombineres, men det ligger alltid begrensninger der i forhold til hvor mye man får for pengene.
Men, i forhold til ditt budsjett, så er det vel din løsning som er den mest optimale :)
 

Panny

Medlem
Ble medlem
07.11.2010
Innlegg
45
Antall liker
92
ansepe74 skrev:
Det kan kombineres, men det ligger alltid begrensninger der i forhold til hvor mye man får for pengene.
Men, i forhold til ditt budsjett, så er det vel din løsning som er den mest optimale :)
Riktig, men for meg nå handler det om å begynne et sted ;) Hvis jeg liker konseptet så begynner oppgraderingen. Antar at jeg ikke er den eneste her som tenker sånn :D

/Panny
 

Panny

Medlem
Ble medlem
07.11.2010
Innlegg
45
Antall liker
92
Da ble det Parasound nc2100 som forforsterker og Vincent SP-997 monobloker. Har ikke fått de i hus enda, men kommer ila de to neste dagene. Det skal bli veldig spennende å høre forskjell i stereo fra min Yamaha rxv863....

Er det noen andre som har endt opp med denne kombinasjonen?

/Panny
 
Topp Bunn