Her kan dere elektrikere boltre dere....., dette er den japanske Ongaku.
Vedlegg
-
258 KB Visninger: 2.594
Ja, selvsagt subjektivt. Har rettet. Godt du er våken Dr.Evil !!Dr.Evil skrev:enig med deg UP angående lytteinntrykk, bortsett fra det du skriver at disse i høyeste grad er objektive, du mener vel sannsynligvis subjektive. DA er vi helt enige.
Angående Ongaku, er det vel slik at disse produseres både av Kondo i Japan, og av Qvortrup i England. Disse skilte lag for en hel del år siden. Hvor like/ulike forsterkerne er, vet ikke jeg, utseendemessig er de litt forskjellige, men begge bør være av ypperste kvalitet. Kondo produserer også flotte monoblokker; Gakuon, Gakuoh, osv. Snaddert men SVINDYRT....
Men kan det være mulig at disse SET forsterkerne har feedback?
Hilsen Dr.Evil
Hvilken nåltyper bruker man i disse nyere pickuper ?Dr.Evil skrev:Interessant dette med feedback, det er nok mange veier til målet. Jeg vet at Prima Luna har et nettverk som skal fungere godt, men Antique Sound Lab oppgir de fleste av sine sluttrinn til å ha 0dB NFB.
Denne bør ikke ha noe særlig feedback, da går det galt
Forøvrig en pick up undertegnede kjøpte for kort tid tilbake. Den kan forøvrig varmt anbefales!
Det er noe med livaktigheten ved vinylmediet som digital sliter med å få til....
Hilsen
Dr.Evil
Nei, bare gøy å se bilder av utstyr !Dr.Evil skrev:Siden dette strengt tatt skal/bør(?) være en bildetråd, ble det knipset noen bilder av Dr.Evils eksemplar av ovennevnte pick-up, samt omkringliggende utstyr, når en først var i farten..
Hilsen
Dr.Evil
Dr.Evil skrev:Interessant dette med feedback, det er nok mange veier til målet. Jeg vet at Prima Luna har et nettverk som skal fungere godt, men Antique Sound Lab oppgir de fleste av sine sluttrinn til å ha 0dB NFB.
Denne bør ikke ha noe særlig feedback, da går det galt
Forøvrig en pick up undertegnede kjøpte for kort tid tilbake. Den kan forøvrig varmt anbefales!
Det er noe med livaktigheten ved vinylmediet som digital sliter med å få til....
Hilsen
Dr.Evil
vinylils skrev:Er helt enig med Dr.Evil,LP er noe helt spesielt
up skrev:vinylils skrev:Er helt enig med Dr.Evil,LP er noe helt spesielt
Ja men det rare er at selv med avrunding i de høyeste tonene, bulder og brak i dypbassen, mer eller mindre støy fra selve vinylen, micro støv og microskraper i rillene, så låter det organisk og ekte !
LP-platene er jo innspilt med forskjellig RIAA standard og har betydlig forskjell på hastighet mellom innerste og ytterste spor. Nålevinkelen varierer med platetykkelsen, og antiskatingen variere med frekvens i lydsporet. Sporingsvinkelen variere også hvor på platen pu befinner seg (normalarm). For min del var kampen mot støv, statisk magetisme og ikke minst "redsel" for å få på ødelagt den kostbare pu både av meg selv og andre ivrige, alltid til stede. Men, med gjenngivelsen, nostalgi i bakhodet, og et stort cover med tekst og bilder eller kunst på kjøpet, må jeg innrømme at jeg av og til angrer på salget av min "rigg" og mine LP-plater ! :-\
Hilsen up
Tilpasninger har vi vel vært klar over siden tidlig på 80-tallet, men mulighetene til å teste ut alle kombinasjonene begrenser seg jo selv. Ofte er det tilfeldigheter som gjør at man får enDr.Evil skrev:up skrev:vinylils skrev:Er helt enig med Dr.Evil,LP er noe helt spesielt
Ja men det rare er at selv med avrunding i de høyeste tonene, bulder og brak i dypbassen, mer eller mindre støy fra selve vinylen, micro støv og microskraper i rillene, så låter det organisk og ekte !
LP-platene er jo innspilt med forskjellig RIAA standard og har betydlig forskjell på hastighet mellom innerste og ytterste spor. Nålevinkelen varierer med platetykkelsen, og antiskatingen variere med frekvens i lydsporet. Sporingsvinkelen variere også hvor på platen pu befinner seg (normalarm). For min del var kampen mot støv, statisk magetisme og ikke minst "redsel" for å få på ødelagt den kostbare pu både av meg selv og andre ivrige, alltid til stede. Men, med gjenngivelsen, nostalgi i bakhodet, og et stort cover med tekst og bilder eller kunst på kjøpet, må jeg innrømme at jeg av og til angrer på salget av min "rigg" og mine LP-plater ! :-\
Hilsen up
Så må vi heller ikke glemme at mange av "ulydene" og begrensninger i en platespillerrigg, var forårsaket av mistilpasninger! Det er vel i den seneste tid vi har blitt mer klar over tilpasningens betydning for god lyd (gjelder vel forøvrig også andre deler av anlegget )
Og, mange av de nyere dyrere spillere, har elektroniske motorstyringer som holder hastighetsvariasjoner innen noen få picosekunder, altså mer nøyaktig enn de aller fleste cd-spillere med ekstern klokke...,
men det er vel ikke på grunn av teknologiske fortreffeligheter at vinyl låter så bra, snarere til tross for.
Dr.Evil skrev:UP, vi var nok også klar over tilpasningenes betydning på 80 tallet, men som du skriver, ble utprøvningene praktisk og økonomisk begrenset. Derfor ble ofte hummer og kanari ofte satt sammen.... Hvor mange var nøye med impedanstilpasninger mellom pu og riaa f.eks.? Tror jeg hørte de aller fleste platespillere i distriktet den gangen, og svært få spilte realistisk (inklusive min egen) , enten det var Oracler eller Thorenser, eller for den saks skyld Linner eller Gyroer.
Det er nok mye lettere i dag for folk flest, helt andre muligheter til å få tak i komponenter (som passer sammen) f.eks. via nettet, helt andre justeringsmuligheter (f.eks. riaa) på dagens utstyr, og kvaliteten samt materialvalg ser ut til å ha hatt samme utvikling innen analogmediet som innen digital, men ikke minst, en større generell bevissthet blant folk flest til å fokusere på tilpasningsaspektet.
Dagens motorstyringer er også mer enn bare strømforsyninger; de inneholder digitale hastighetsjusteringer som holder motorens hastighet helt stabil. Kvaliteten på pick-up'er har aldri vært så god som i dag; TAS Harry Pearson snakker om 3. generasjons MC, der de tidligere feil som f.eks. "diskant", "sjel" og "luft", er borte til fordel for totalintegrasjon av lyden. Jeg tror jeg skjønner hva han mener.
Men, det er jo fasinerende at dette gamle mediet ser ut til å overleve både cd og mp3, og kan gå hånd i hånd med dagens og framtidens digitale hi-res formater .
Hilsen Dr.Evil
Dr.Evil skrev:Dette med auditiv hukommelse, skal man ikke generalisere! Noen har en utrolig evne til å huske små nyanser flere tiår etter opplevelsen, mens andre ikke husker stort etter et par minutter. Det er en like normalfordelt / individuelt variert egenskap som alle andre perseptuelle egenskaper. Selvsagt kan mr. placebo spille noen og enhver et puss fra tid til annen..
Jeg ser at jeg ble litt pro-nytt i mitt forrige innlegg, jeg står ved det generelle, men det skal sies at det var og er noen hederlige unntak fra regelen i.h.t. grammofonens fortreffeligheter.... Av personer som har vært standhaftige, vil jeg spesielt trekke fram; -Vinylils, -Hr.Xindak, -RL, og sist men ikke minst -Johannes K. Han har aldri blitt imponert over det digitale kilde domenet... ;D . På sørlandet kan man også finne entusiaster som Robert Amundsen.
Fortsatt er det compact mediene som dominerer Dr.Evils lytterom...
Hilsen Dr.Evil
Jeg utfordrer deg herved å sende meg forskningsmaterialer utført av deg samt henvisning til annen forskning i forbindelse med hudkommelse på små lydnynaser i musikken. Det har jeg lett etter i mange år så dette ser jeg virkelig frem til. Du kan sende dette til min vanlige postadresse.Dr.Evil skrev:Da ser vi fram til flere "hjemme hos" ord og bilder
UP, hukommelse både auditiv og visuell, fins det mange hyllemetre med forskning på. Jeg har selv forsket på det for rundt 10-15 år siden , referanser kan sendes, til og med testing kan gjennomføres for en slant egenandel, samt henvisning fra din fastlege. Hvor interessant du synes det er, blir en annen sak.
Men det å hevde at noe ikke eksisterer fordi en selv ikke har satt seg inn i det, er vel en tvilsom slutning?
Hilsen Dr.Evil
Du går unnskylde at det kom en d inn i ordet, men jeg håper du forstår hva jeg mener. Når det gjelder refferanser vet du godt at dette ikke gjelder en ren hukommelsestest, men som tidligere nevnt små lydnyanser i forbindelse med Musikkutstyr/musikkgjenngivelse over lang tid. Slike tester på nødvendigvis foregå over mange år med et visst arsenal av musikkutstyr, og krever teknisk utstyr som jeg tror du ikke har. Å henvise til fastlege synes jeg forresten litt umsmakelig i denne sammenheng.Dr.Evil skrev:UP, jeg formoder du mener hukommelse, hudkommelse vet jeg ikke hva er, det høres skummelt ut . Men hukommelseslitteratur kan du få referanser på. Send meg din epost adresse på PM, så kan jeg sende deg referanser. Det er off topic i denne tråden. Du får henvisning fra din lege, så kan Dr.Evil teste deg! : Men jeg ser du har god auditiv langtidshukommelse, da du bl.a. refererer til noen van den Hul kabler du hørte for 20 år siden, og husker lydsignaturen ganske godt... ;D. Det er jo et godt bevis at du er utstyrt med god auditiv langtidshukommelse.
Hilsen Dr.Evil
Ja, det er sant ? Hvordan i all verden ?LMC skrev:hvordan kan du ha vært det? det er jo ikveld? 8)
mvh
Leif
Dr.Evil skrev:Fint med reportasjer fra distriktet også! Flere bilder ønskes
UP, du har fått en PM.
Hilsen
Dr.Evil
Jeg holder meg til reglene for filstørrelser, men får ikke frem eksisterende bilder heller nå !Dr.Evil skrev:UP, kanskje bildene dine er for store. Prøv å komprimere dem mer (maks 500KB pr innlegg).
Hilsen Dr.Evil
Dr.Evil skrev:Interessant anlegg! Den grammofonen husker jeg, Le Tallec Stad 1..., ex Hr.Xindak's? Sjelden sak i dag.
Hilsen
Dr.Evil
UP, du har fått litteratur.
RL skrev:test
rolf
Øyvind Ek skrev:Jeg hadde besøk i lytterommet nylig. Ulf og Trygve var innom for første inntrykk etter en ombygging og ansiktsløftning- et triveligere og lysere rom er det blitt synes jeg selv da. Noen har vel lest rapporten for noen dager siden og som jo var oppløftende på mange måter. Ulf er en god lytter med mer erfaring enn de fleste og har evnen til å trekke fram det positive og komme med små tips og konstruktive anmerkninger. Lydopplevelser er subjektive saker og måten det uttrykkes på varierer. Noen sier kanskje: Dette var en musikalsk høytaler...?? Men hva betyr det egentlig? Er lyden da naturtro? Ikke godt å si - men før ble sagt at da hadde den hi fi kvalitet. Nå er det nesten et skjelsord for noen som kanskje i en gitt situasjon hevder at: - "nei dette låter for mye hi fi". Verden er rar gitt. Men nok om det- litt om rommet: Ideen kom etter en artikkel av Mikael Madsen-red.i "avdøde" Hi Fidelity og som bygget om et rom der taket dle delt opp i seksjoner og vinklet innbyrdes og ble som Ulf skrev- litt sagtann lignende.Teorien er da at refleksjonene skal pulveriseres og at lyden fra høytalerne skal nå lytteren renere. Det synes jeg kan merkes på flere vis men kanskje mest på detaljer som nå er tydligere- dybden er også bedre og bassen føles dypere. Men det kan også være musikk som klinger lysere enn før- ikke alltid like positivt men det kan jo være at det er sånn det skal være.