Diverse HiFi produkter som produseres i land som er ilagt vestlige sanksjoner

Status
Stengt for ytterligere svar.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.412
Sted
Oslo
Ja, jeg har fortsatt til gode å få servert en overbevisende forklaring på hvorfor det er greit å handle produkter fra USA men ikke fra Russland eller Kina.

Rart det der.
Hvor mange produkter finnes det nå egentlig på markedet som er produsert i USA? Idag består en betydelig del av USAs økonomi av utvikling (ironisk nok ofte foretatt i India) som eies av amerikanere som setter produksjonen i Kina på lisens. Der har debrent seg på at US patenter ikke gjelde i Kina og gitt opphav til masse piratkopier.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.659
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
For egen del som har flere ulike type rør i mine HiFi komponenter så velger jeg for eksempel nå rør som ikke er produsert i Russland.
Om du samtidig ikke ønsker Kina-produsert, så er det ikke så mange alternativ. Det er vel kun JJ og WE.

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.232
Sted
Oslo
Er i grunn ikke rart i det heletatt. Bare se hvor flyktningestrømmen går det. Det er pokker ikke østover.
Jeg har vært på ferie i Kina i år (og mange ganger i USA tidligere). Det er kun ett eneste parti mer i USA. Kina har kommet lengre i overvåkning og er ikke like fritt som USA, men til gjengjeld har Kina nesten ikke kriminalitet. det er rent overalt, det er svært trygt, du ser ikke uteliggere og fattigdom i byene (på landsbygda er det mye småbønder). De har et tognett som ikke finnes i USA. De har kommet lengre på teknologi. Kina har aldri gått til krig mot et annet land eller forsøkt statskupp i andre land. Det er så absolutt dårlige ting med KIna, men de har gjort veldig mye bra for befolkningen. De rike har det bra i USA, men hva med de som ikke har de samme ressursene? USA har stått bak minst et 20-talls statskupp rundt i verden og startet mange kriger. Antall sivile drept av USA etter ww2 er ufattelig stort. Hvor mye de har brutt menneskerettigheter har jeg ikke oversikt over, men etter all sannsynlighet langt over alle andre land. Jeg har veldig lite sans for dobbeltmoral. Norge har heller ikke rent mel i posen.

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
43.071
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Kina har aldri gått til krig mot et annet land eller forsøkt statskupp i andre land.
Nei, ser man verden gjennom en kinesiske øyer er jo ikke steder som Tibet et land.

Whataboutism er et populært begrep nede i off topic delen, passer godt inn her.

Men like lite som jeg diskutere politikk med facister, nazister eller dogmatiske teokrater diskuterer jeg med raddiser med ufyselig venstreekstremt verdenssyn. Takker for meg!

Avviker

Medlem
Ble medlem
19.06.2024
Antall liker
17
Sted
Borre
Er i grunn ikke rart i det heletatt. Bare se hvor flyktningestrømmen går det. Det er pokker ikke østover.
Hva i alle dager har det med hvor i verden hifi produseres å gjøre?

Dette svaret fra deg er faktisk veldig rart :unsure:

Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.412
Sted
Oslo
Kina har aldri gått til krig mot et annet land eller forsøkt statskupp i andre land.
Det blir jo litt som å si at Russland ikke har okkupert Ukraina, siden Ukraina ifølge dem allerede egentlig er russisk.

Når det gjelder at alt er så bra i Kina minner det meg om den gangen jeg var i USSR i 1987. Det var også veldig rent og trygt for oss turister, men samtidig var befolkningen ganske undertrykket (og nervøse, en fyr turte ikke snakke politikk og pekte på brannvarsleren i taket). Det er riktig at diktaturer kan oppfattes som lite kriminelle, men det kan ha med det faktum å gjøre at de kriminelle allerede har makten.

USA og Europa har en kjempefordel i forhold til Kina, og det er at i alt det demokratiske kaoset understøtter vi sære og rare ideer, slike som av og tilbringer frem teknologiske revolusjoner. I et autoritært samfunn er det ikke rom for nytenkning, bare for finpolering av vedtatte sannheter og produkter.

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
462
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Om du samtidig ikke ønsker Kina-produsert, så er det ikke så mange alternativ. Det er vel kun JJ og WE.
Det finnes flere produsenter av nye rør, både i Europa og USA. I tillegg finnes det fortsatt gamle gode NOS rør.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Ja, jeg har fortsatt til gode å få servert en overbevisende forklaring på hvorfor det er greit å handle produkter fra USA men ikke fra Russland eller Kina.

Rart det der.
Har du fulgt med i media de siste 20 årene?
Skjønner du ordene UN, FN og allierte, menneskerettigheter?
Konsentrasjonsleire var en greie noen holdt på med irundt sånn 1940-tallet, og syntes det var helt innafor da. Er det innafor idag også?

At folk er fattige og må jobbe med en drittjobb, det er en ting og fritt valg med å flytte og skaffe annen jobb. En annen ting er å bli tvunget til å jobbe, bo i leir fra barn og ikke ha valget med hverken skole, jobb eller å flytte. Henrettelser av folk grunnet sleivspark bare av private politiske uttalelser er ok? Massiv overvåking av hele landet, og straffe de som gjør en liten feil og sette de så langt ned på rangstigen at de havner i arbeidsleir med barn og barnebarn som de ikke kommer ut av? Er etniske utrensninger ok?

Jo mer man kjøper fra et land, jo mer eksporterer de og det styrker landet og ikke minst kronekursen for det landet. I Norge har vi stort sett kun laksen, ikke rart Norge dukker under imens Kina og Russland gir F i det meste og styrker landet med å tjene milliarder på temu-dritt alene bare i skatteinntekter på eksporten av den. Penger de gjerne bruker til flere arbeidsleire, enda mer overvåking, atomvåpen og dyre klokker til seg selv for å sitte på toppen av kaken (finansiert av idioter). Kabelprodusentene er nok sjalu så det holder på denne strategien..

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Hvor mye de har brutt menneskerettigheter har jeg ikke oversikt over, men etter all sannsynlighet langt over alle andre land. Jeg har veldig lite sans for dobbeltmoral. Norge har heller ikke rent mel i posen.
Det er forskjell på å bryte menneskeretttigheter i krig, i et annet land sammenlignet med i eget land.

Det er også forskjell på brudd på menneskerettigheter, sette opp vindmøller på dårlig planlagt sted sammenlignet med henrettelser og arbeidsleir..

Dobbeltmoral er vel dobbelt så bra det, ihvertfall bedre enn ingen moral.

Avviker

Medlem
Ble medlem
19.06.2024
Antall liker
17
Sted
Borre
Har du fulgt med i media de siste 20 årene?
Skjønner du ordene UN, FN og allierte, menneskerettigheter?
Konsentrasjonsleire var en greie noen holdt på med irundt sånn 1940-tallet, og syntes det var helt innafor da. Er det innafor idag også?

At folk er fattige og må jobbe med en drittjobb, det er en ting og fritt valg med å flytte og skaffe annen jobb. En annen ting er å bli tvunget til å jobbe, bo i leir fra barn og ikke ha valget med hverken skole, jobb eller å flytte. Henrettelser av folk grunnet sleivspark bare av private politiske uttalelser er ok? Massiv overvåking av hele landet, og straffe de som gjør en liten feil og sette de så langt ned på rangstigen at de havner i arbeidsleir med barn og barnebarn som de ikke kommer ut av? Er etniske utrensninger ok?

Jo mer man kjøper fra et land, jo mer eksporterer de og det styrker landet og ikke minst kronekursen for det landet. I Norge har vi stort sett kun laksen, ikke rart Norge dukker under imens Kina og Russland gir F i det meste og styrker landet med å tjene milliarder på temu-dritt alene bare i skatteinntekter på eksporten av den. Penger de gjerne bruker til flere arbeidsleire, enda mer overvåking, atomvåpen og dyre klokker til seg selv for å sitte på toppen av kaken (finansiert av idioter). Kabelprodusentene er nok sjalu så det holder på denne strategien..
Du har hørt om hva som skjer i Palestina, eller hva?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Du har hørt om hva som skjer i Palestina, eller hva?
Hat du allerede glemt Ukraina? Er det greit for Iran og andre land irundt Israel og sende inn missiler? Det har pågått veldig lenge før Palestina. Er det greit for Hizbollah å gjemme seg i skoler og sykehus i Palestina!?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.069
Sted
Oslo
De har vært selvforsynt i VELDIG mange år, de er en av verdens største på eksport av høyteknologiske våpen.
Selvforsynt?
Hvorfor griner de da, når USA ikke sender blockbuster bomber (i betydningen slike som raserer en hel boligblokk for ikke å si nabolag) ?

Avviker

Medlem
Ble medlem
19.06.2024
Antall liker
17
Sted
Borre
Vet ikke om dere er klar over det men vi har en off topic del der diverse konflikter blir diskutert.
Det er jo umulig å nærme seg prinsippet for denne tråden uten å diskutere diverse konflikter, så den burde vel bare stenges. Så kan man ta det i OT om man vil.

Avviker

Medlem
Ble medlem
19.06.2024
Antall liker
17
Sted
Borre
Å gi sin mening til kende, er ikke det samme som å invitere til samtale med med idioter.
Helt enig.

Idioter som mener det er greit at USA finansierer folkemord i Gaza burde man helst bare ignorere.

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Hvis vi prøver å dra denne tråden tilbake til topic: Hva med brukt utstyr?

Er det greit å kjøpe utstyr brukt, utstyr som original er produsert i land som er underlagt vestlige sanksjoner? -Er det at noe er brukt, dermed fritatt moralske heftelser?
Kommer umiddelbart på eks rør: er det akseptabelt å kjøpe/bruke brukte rør da fra eks Russland/Sovjet?

For om det er slik at det er kritikkverdig å selge utstyr til et land, som så selger ting videre til eks Russland (aka ting hvitvaskes), er det da annerledes å kjøpe russisk produkt bare noen andre har kjøpt det først?

Støtter man eks Kina mindre om man kjøper en kinesisk bil eller forsterker brukt?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Du kan jo google:

Hva er Hizbollah?

Hizbollah er en libanesisk, sjiamuslimsk gruppe med en militær og en politisk gren. Den ledes av Hassan Nasrallah. Gruppen ble stiftet i 1985 for å bekjempe Israel i Sør-Libanon, som Israel okkuperte frem til år 2000. Sammen med Amal-bevegelsen er Hizbollah det største politiske partiet som representerer sjiittene.

Og hvor ligger Libanon?

Gjennom historien har Palestina blitt brukt for å benevne ulike deler av området som nå først og fremst omfatter Libanon, Syria, Jordan, Israel og dagens Palestina.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1

Er det greit å kjøpe utstyr brukt, utstyr som original er produsert i land som er underlagt vestlige sanksjoner? -Er det at noe er brukt, dermed fritatt moralske heftelser?
Kommer umiddelbart på eks rør: er det akseptabelt å kjøpe/bruke brukte rør da fra eks Russland/Sovjet?

For om det er slik at det er kritikkverdig å selge utstyr til et land, som så selger ting videre til eks Russland (aka ting hvitvaskes), er det da annerledes å kjøpe russisk produkt bare noen andre har kjøpt det først?

Støtter man eks Kina mindre om man kjøper en kinesisk bil eller forsterker brukt?
Skaden er jo allerede skjedd, men ofte selges en bil for å finansiere en ny bil. Ofte det samme med hifi. Mennesker er også ofte vanedyr, når man har hatt et merke så holder man seg gjerne til det, ofte fordi man ikke vet bedre og det meste dreier seg i bunnen om pris.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.155
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4

Dette kan vel gjøres så sammenfløkt, komplisert og finmasket man bare vil, hvis man vil. For egen del holder jeg meg unna alt som er produsert "i dag", enten det er nytt eller brukt, mens f.eks rør produsert i USSR er greit. Spesielt siden de ofte er tilgjengelige fra ukrainske selgere, slik at man også bidrar aldri så lite til økonomien der.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.177
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har gått på kompromiss en gang ang. russiske rør.
Hadde først en lang dialog med en gutt fra Kiev, og siden han hatet Putin mer enn de fleste,
tenkte jeg at det var greit å bidra til hans sparsomme økonomi.
Ser at @JMM var før med det samme ;)

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.232
Sted
Oslo
Det er forskjell på å bryte menneskeretttigheter i krig, i et annet land sammenlignet med i eget land.
Det er jeg sterkt uenig i. Menneskerettigheter er menneskerettigheter uansett hvor de blir brutt. Vestlige land bryter også reglene.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.069
Sted
Oslo
Lurer på om en som selger Teslaen sin i dag løper og kjøper seg en ny..
Tråden handler om land som er ilagt vestlige sanksjoner.
Så vidt jeg veit er ikke Kina det.
At enkelt personer har moralske skrupler mot diverse land har lite med sanksjoner å gjøre.
Men kjøper heller russer rør fra Ukraina enn billige Kina rør!

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
11.265
At enkelt personer har moralske skrupler mot diverse land har lite med sanksjoner å gjøre.
Vet hva tråden handler om, kunne bare ikke dy meg.

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.232
Sted
Oslo
Det kan også være bra å være bevisst på at sanksjoner også blir brukt som et politisk og økonomisk våpen av Vesten mot opponenter av deres verdensmakt.

Avviker

Medlem
Ble medlem
19.06.2024
Antall liker
17
Sted
Borre
Det er jeg sterkt uenig i. Menneskerettigheter er menneskerettigheter uansett hvor de blir brutt. Vestlige land bryter også reglene.
Frustrerende at så mange av oss ikke virker å skjønne dette.

"Men vi er jo de snille, og de er de slemme!"

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.177
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det kan også være bra å være bevisst på at sanksjoner også blir brukt som et politisk og økonomisk våpen av Vesten mot opponenter av deres verdensmakt.
Antoinette.....
Hold tullet ditt vekk fra denne tråden.
Du forsøkte deg i Russland-tråden med "Åhhhh jeg er for fred", og følte deg som en forfulgt stakkar, når du ikke
fikk medhold i dine synspunkter om, at Ukraine bare skulle legge seg på ryggen å la Putin trampe over.
Denne tråden er for produkter, produsert i land pålagt sanksjoner.
Ideologien om hvilke sanksjoner og hvorfor og politikken bak, hører ikke hjemme her.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
11.265
Nei men folk har lov til å tenke sjæl og ikke kjøpe produkter fra land hvor de ikke liker styre, stell og oppførsel.
Israel står heller ikke på noen sankjonsliste, de produserer høyttalere og alle som er utstyrt med en minimum dose med empati vil jo aldri kjøpe slike.

Avviker

Medlem
Ble medlem
19.06.2024
Antall liker
17
Sted
Borre
Antoinette.....
Hold tullet ditt vekk fra denne tråden.
Du forsøkte deg i Russland-tråden med "Åhhhh jeg er for fred", og følte deg som en forfulgt stakkar, når du ikke
fikk medhold i dine synspunkter om, at Ukraine bare skulle legge seg på ryggen å la Putin trampe over.
Denne tråden er for produkter, produsert i land pålagt sanksjoner.
Ideologien om hvilke sanksjoner og hvorfor og politikken bak, hører ikke hjemme her.
Hvordan i all verden kan man snakke om sanksjoner uten å snakke politikk?

Saker og ting fungerer ikke sånn, min gode mann.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn