Møbler og underlag Hifi-rack / vibrasjondemping

L

larsmartin

Gjest
Mange hifi freaks har hifi rack som demper vibrasjoner. Er det kjøpt for å dempe vibrasjoner eller fordi det er et hifi rack?
Påvirkes elektronikk av egen vibrasjon eller eksterne vibrasjoner, eller er det kun rør og platespiller som påvirkes.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.876
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke brydd meg om vibrasjonsdemping av elektronikken. Subene mine har elektronikken inni kabinettet. Jeg har brukt bitumen på lokket på anleggs-PCen.

Grammofonen min er en Sota Sapphire. Gulvet i huset er såpass mykt at den henger på veggen, men den tåler omtrent dette:

(Lenke korrigert etter tilbakemelding fra skinnyboy.)

Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
463
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Noe som avleser signaler blir alltid påvirket av vibrasjoner, altså CD-spillere og platespillere.
Egenvekt kommer inn i bildet her, mer vekt, mindre påvirkning, enkel fysikk.

Demping etter egenvekt er best, som vekttilpassede sorbotane-puter eller «pucker» som fra Isoacoustics.
Et rack kan selvfølgelig også dempe vibrasjoner, og vekttilpasset demping av det også, er vel det beste for alle komponenter i racket.

@Valentino, videoen din fungerer ikke.:(

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Noe som avleser signaler blir alltid påvirket av vibrasjoner, altså CD-spillere og platespillere.
Egenvekt kommer inn i bildet her, mer vekt, mindre påvirkning, enkel fysikk.

Demping etter egenvekt er best, som vekttilpassede sorbotane-puter eller «pucker» som fra Isoacoustics.
Et rack kan selvfølgelig også dempe vibrasjoner, og vekttilpasset demping av det også, er vel det beste for alle komponenter i racket.

@Valentino, videoen din fungerer ikke.:(
Blir digital avlesning påvirket av vibrasjoner?
For noe tull.
Hvis det rister skikkelig kan CDen hoppe. Tror ikke det er så normalt i hi-fi sammenheng ;)

Sist redigert:

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Mange hifi freaks har hifi rack som demper vibrasjoner. Er det kjøpt for å dempe vibrasjoner eller fordi det er et hifi rack?
Påvirkes elektronikk av egen vibrasjon eller eksterne vibrasjoner, eller er det kun rør og platespiller som påvirkes.
Helt riktig som du har antatt. Platespiller påvirkes og muligens rør i enkelte tilfeller. Resten er bare vås og har ingen rot i virkeligheten.

M

MarkusH

Gjest
Har vibrasjonsdemper for vaskemaskin under mine rack, kan være lurt når det står 20 stk 10" 50cm unna .... Har ikke opplevd noe hakking på CDer/LPer enda. :)

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Har vibrasjonsdemper for vaskemaskin under mine rack, kan være lurt når det står 20 stk 10" 50cm unna .... Har ikke opplevd noe hakking på CDer/LPer enda. :)
Såpass!! Skikkelige basstårn :D Det kan sette ting i sving.

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
2
Jeg opplever at bedre rack og bedre demping under komponenter gir bedre lyd, det er det viktige for meg.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.372
Torget vurderinger
1
Jeg opplever at rack, gir muligheter til å skru fast utstyret (19" standard såklart). Også er det enkelt å kable utstyret sammen, stue det vekk og holde det ryddig.
Dette gjør at man slipper å stable elektronikk på annen elektronikk, veldig upraktisk når man skal ut med den nederste enheten når det ligger 200kg amper over den.

L

larsmartin

Gjest
Ser ut til få kjøper for å dempe vibrasjoner, men kjøper av praktiske grunner.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Mitt rack som er av merket Solid-Tech er utelukkende handlet fordi det er et fint møbel, ikke av vibrasjonsdempende grunner, personlig kunne jeg ikke lagt mindre i hva produsentene sier om rack's fortreffelighet enn hva jeg gjør. Påstandene blir mest latterlige i mange sammenhenger.

Platespilleren er den eneste komponenten hvor jeg anser underlag som direkte avgjørende for lydkvaliteten, klart man må etterstrebe at en platespiller får best mulig betingelser. Hva gjelder øvrige komponenter så er det for egen del uvesentlig hvor de står, de kan nær sagt plasseres hvor som helst og jeg ser ikke dette som avgjørende for lydkvaliteten.

Mange er uvitende manipulert til å tro annet, uten at det blir mer riktig av den grunn, bare dyrere da noen kjøper katta i sekken bokstavlig talt. Skal penger brukes på HiFi, noe jeg håper folk vil bruke penger på, så legg pengene der de er avgjørende er min oppfordring. Ikke legg igjen pengene hos dem som vil lure dere til å kjøpe noe dere strengt tatt ikke trenger.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.311
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Er det noe å hente på å hive asfaltplater på kabinettene til komponentene? Knipser man på de så lager de jo ofte en sånn hul lyd

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
463
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er det noe å hente på å hive asfaltplater på kabinettene til komponentene? Knipser man på de så lager de jo ofte en sånn hul lyd
Det kan absolutt være noe å hente på å dempe med bitumen, gjorde det før, på en CD-spiller, og lyden ble merkbart bedre.
Et av de billigste «tweakene» som er mulig å gjøre, hvis kabinettet er skranglete eller tynt!

Billig lydisolering og demping!

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.772
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Enkel test: lån vibratoren av fruen og sett den på de enkelte komponenter og sjekk om du hører noe i høyttalerne. ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.876
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mellomtonene mine er faktisk dempet med bitumen. Disse SEAS W15-kurvene synger med når de ikke skrus fast skjønner dere. Bitumen redder musikken!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
Platespilleren er den eneste komponenten hvor jeg anser underlag som direkte avgjørende for lydkvaliteten, klart man må etterstrebe at en platespiller får best mulig betingelser. Hva gjelder øvrige komponenter så er det for egen del uvesentlig hvor de står, de kan nær sagt plasseres hvor som helst og jeg ser ikke dette som avgjørende for lydkvaliteten.
Intet gulvmontert "rack" gjør samme positive nytte for en platespiller som en vegghylle.....gjerne fra Ikea, men kan sikkert kjøpes for sinnsykt mye mer penger på andre steder.... :unsure:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.385
Torget vurderinger
2
Intet gulvmontert "rack" gjør samme positive nytte for en platespiller som en vegghylle.....gjerne fra Ikea, men kan sikkert kjøpes for sinnsykt mye mer penger på andre steder.... :unsure:
Det der har jeg hørt før, men jeg får det ikke helt til å stemme. Sjansen for at veggen du snakker om består av blikkstendere og gipsplater er ganske stor, i hvert fall i det moderne Norge. Da tror jeg det skal lite til før et tungt rack er bedre. Men det må være tungt.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.876
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde en cunning plan om å ha grammofonen på gulvet da vi flyttet inn her for 15 år siden, men dette typehuset fra 1976 er like mykt som vingen på en jumbojet. Tror faktisk at det med vegghylle til og med ikke er særlig mange andre grammofoner enn en avfjæret Sota som hadde klart å isolere seg mot vanlige skritt over gulvet i dette huset.

Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Avfjæring er tingen for både platespillere og høyttalere. Jo mykere jo bedre egentlig.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.821
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Fremdeles ingen som har tatt det helt ut med et optisk bord ala dette:

pneumatic_vibration_isolation_workstation.jpg

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.418
Sted
Oslo
Jeg tror hytteanlegget er ganske immun mot vibrasjoner, uansett hvor gammel og lealaus elektronikken er siden hylla er laget av tjukk drivved. Hjemme går det fint, man hører ikke på lyden om noen dunker på benken eller går over gulvet, men i kjellerstua med betonggulv vurderer jeg en steinplate under platespilleren fordi det er pent og fordi tunge ting gjerne vibrerer mindre.
_T201495 hytteanlegget 2020.jpg

Topp Bunn