HIFI Snobber...

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Kan ikke snobberi ofte være et symptom, på manglende selvinnsikt kombinert med vrangforestillinger i forhold til hva "betrakteren" forventer?

Vi forholder jo oss alle i større eller mindre grad til hvordan vi tror at de andre oppfatter oss...

Perception is reality. ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.143
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bullseye :)
.
.
.
.
.
Så for den som vil ta til seg kommentaren ;)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Dette handler om mind-sets. Alt etter øynene som ser, kan man være snobb eller kjenner (connoisseur).

"Denne vinen er interessant. Kjenner du den? Nei? Vel den er fremstilt etter klassiske ønologiske prinsipper, men man har brukt spesielle stålkar i gjæringen, og er uhyre kritiske til høstingstid og sortering av druer før disse presses. Til og med selve pressingen skjer annerledes, med datastyrte presser. Noe denne vingården også har innført til sine olivenoljer. Ved å kontrollere trykket sørger de for å unngå at druekjernene skal knuses og gjøre vinen bitter. De mener dette er årsaken til at enkelte viner blir for tanniske."

Enkelte vil kalle vedkommende en bedrevitende snobb, og gi høytlytt uttrykk for den oppfatningen - andre syns de har å gjøre med en kjenner, og kan bli meget nysgjerrige på å diskutere med vedkommende, gjerne for å lære.

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
rolfozzy skrev:
Sånn som jeg ser det, er ikke det og være opptatt av lyd og musikk snobberi. Hifi snobberi tror jeg er noe helt annet. Det er de som kjøper det beste som er å få fordi det skal passe til interiøret, og skal være noe og vise fram til besøkende.
Har kanskje noen få samlecd plater med hits som er in stående, og blir lite spillt. Dette syns jeg er snobbete.

Og de er nok ikke her på HFS.

Bortsett fra de som må drikke ølet sitt fra glass da.
Å drikke Guinness ifra boks er en ren og skjær forbrytelse da!!!!

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Soundproof skrev:
Dette handler om mind-sets. Alt etter øynene som ser, kan man være snobb eller kjenner (connoisseur).

"Denne vinen er interessant. Kjenner du den? Nei? Vel den er fremstilt etter klassiske ønologiske prinsipper, men man har brukt spesielle stålkar i gjæringen, og er uhyre kritiske til høstingstid og sortering av druer før disse presses. Til og med selve pressingen skjer annerledes, med datastyrte presser. Noe denne vingården også har innført til sine olivenoljer. Ved å kontrollere trykket sørger de for å unngå at druekjernene skal knuses og gjøre vinen bitter. De mener dette er årsaken til at enkelte viner blir for tanniske."

Enkelte vil kalle vedkommende en bedrevitende snobb, og gi høytlytt uttrykk for den oppfatningen - andre syns de har å gjøre med en kjenner, og kan bli meget nysgjerrige på å diskutere med vedkommende, gjerne for å lære.
Just presis...! ;)

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Antall liker
0
knutinh skrev:
Alle er snobber på sitt vis.

Snobberi sees ikke av en selv eller den gruppen man tilhører, men av andre som tilhører en annen gruppe.

"Snobb" er et relativt begrep, og ikke fryktelig interessant. Det er mer interessant for meg om jeg oppfatter en person som sympatisk og/eller interessant, og det er ikke et emne jeg ønsker å diskutere på et diskusjonsforum.

-k
Enig med din konklusjon .

Men den siste setningen din stemmer ikke ,du har allerede flere innlegg i denne tråden
;D .

Mvh

P

pondus200

Gjest
oyvjorge skrev:
Det finnes ihvertfall noen småarrogante medlemmer som dømmer andres erfaringer og råd nord og ned pga utstyr man sitter med. Man trenger ikke ha allverdens utstyr for å ha peiling på hifi.
Der er vi enige....

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.398
Torget vurderinger
1
novgarod skrev:
Vi forholder jo oss alle i større eller mindre grad til hvordan vi tror at de andre oppfatter oss...

Perception is reality. ;)
Dette kalles "selvpresentasjon" i sosiologien, og dreier seg i høy grad om manipulering, men i en selvfølgelig form mer enn kynisk. Vi tror jo gjerne selv på det selvbildet vi presenterer.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.398
Torget vurderinger
1
Det er en fjernpresentasjon ;)

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Er ikke det å modnes (jeg hater begrepet "vokse") å etterhvert slutte å definere seg selv så mye etter hva andre måtte mene eller synse, men heller etter hva man selv vil være?

Jeg liker dårlig D.D.E. Og Luxus Leverpostei. Og sånne ting. Så jeg tilhører en annen gruppe mennesker enn de som liker den musikken. Det gjør meg verken bedre eller verre enn noen andre. Og egentlig er det ikke så nøye for min del hva den andre gruppen, eller for den saks skyld mennesker i "min" gruppe, måtte mene om meg og min musikksmak, eller filmsmak eller gudene vet hva. Jeg aksepterer at jeg kan bli oppfattet både som snobbet, elitistisk, dandy og fuglene vet hva.

Jeg liker tanken om det autentiske mennesket, som finner en trygghet i egne verdier, tanker, opplevelser og som ikke har noe påtagelig behov for å presse seg og sitt på andre. Jeg føler meg trygg på at andre kan berike meg og at jeg kan berike andre, hvis vi tar oss tid og begynner med respekt, en lyttende og ikke-dømmende holdning. Så får vi ta det derfra.

Så snobb? Ja, helt klart kan jeg defineres som det. Men jeg ville ikke kalt meg selv for det.

Forøvrig er det nok av mennesker i denne verden som snobber (eller forsøker på å snobbe) p.g.a. dårlig selvtillit, usikkerhet, redsel for ikke å være god nok eller andre litt triste ting. De kommer ikke til å bli borte.

Moral: kan vi ikke bare alle være venner? :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Riktig godt formulert, Mbare. Som om jeg skulle sagt det selv. Du kom meg i forkjøpet der.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Riktig godt formulert, Mbare. Som om jeg skulle sagt det selv. Du kom meg i forkjøpet der.
... og jeg kom deg i etterkjøpet. Du klarer visst ikke dette med timing noe særlig du, impulse :)

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.517
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mykje interessant her.

Eg nektar å innordne folk under snobbeomgrepet berre fordi dei har justert pickuparmen sin nokonlunde korrekt. Og folk må no kjøpe den vinen dei har lyst på, utan at eg skal meine så mykje om det. Men så forventar eg å sleppe forventningar om at eg skal ha sterke meiningar om ymse fotballag eller store mopedar...men eg har fordomar mot folk som brukar store haspelsneller til skikkeleg grovt havfiske.

Og det går an å ha sine svake stunder - eg skal innrømme å ha høyrt på både DDE og Stravinsky over anlegget same dag. To ganske ulike sjangrar, men vi menneske er både komplekse og irrasjonelle. (Elles hadde vi nok ikkje hatt musikk?)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.329
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hauk skrev om akkurat dette i et Audio. Par og førti kanskje?

Herlig lesning.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vidar P skrev:
impulse skrev:
... og jeg kom deg i etterkjøpet. Du klarer visst ikke dette med timingnoe særlig du, impulse :)

Mvh Vidar P
hehe..Godt anlegget mitt gjør det, da.... ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvis det er noen som er "hifi-snobber", hvem er alle de andre da ? 8)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.974
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
...men eg har fordomar mot folk som brukar store haspelsneller til skikkeleg grovt havfiske.
...
... det finnes da bare «en» snelle, og den heter Ambassadeur 8)

Det gjelder forresten uansett fiske, untatt fluefiske.

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.056
Torget vurderinger
27
Bruker du Ambassadør til virkelig lett innlandsfiske? Da foretrekker jeg selv lett haspel. Glad i Ambassadøren, det er ikke det.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.517
Sted
Torget vurderinger
0
Fosse skrev:
Bruker du Ambassadør til virkelig lett innlandsfiske? Da foretrekker jeg selv lett haspel. Glad i Ambassadøren, det er ikke det.
Heilt rett. Brukar du Ambassadør til ultralett, lurer eg på korleis du får ut 4-gramsslukane....

(om du då ikkje har den utgåtte 2500, som var nedskalert til å kunne leve med 0.15mm. Prøvde denne, og greidde faktisk å kaste 7 gram akseptabelt langt. Men snella hadde for stor "glipe" mellom spole og snellehus, slik at snøret iallfall teoretisk kunne komme i mellom. Og om det skjedde under fiske av drøymefisken...)
Rett matching er viktig her også. Har ei gammal Ambassadeur 30 til havfiske (den svinedyre, tunge som berre var i produksjon rundt 77-78), men likar faktisk mi endå eldre 10 000 mykje betre. Ho er lettare å pilke med, og bremsa er god nok til alt eg har fått på så langt (rekord: Kveite 35,5 kg)

Når det gjeld lettspinn, vert det Cardinal, eller iallfall eittelleranna med gode lager og bremsa bak.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.914
Sted
Holmestrand
Jaerbu skrev:
Trondmeg skrev:
Nå har jeg bilder av Asconaer og Volvo 140'er i hodet, og prøver å tenke på hva slags hifi som er analogt til dette? Den må utredes med litt italiensk rødvin tror jeg.
Ascona= Tandberg tr200. Volvo 140= Garrard platespiller.
Jeg trodde faktisk at en Garrard platespiller var en eldre Massey Ferguson? Uten hytte eller veltebøyle?. Men en Volvo 140 er vel kanskje også en eldre Massey... så da blir det vel det samme ja.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.974
Torget vurderinger
1
O.T.
Audiophile-Arve skrev:
Fosse skrev:
Heilt rett. Brukar du Ambassadør til ultralett, lurer eg på korleis du får ut 4-gramsslukane....

(om du då ikkje har den utgåtte 2500, som var nedskalert til å kunne leve med 0.15mm. Prøvde denne, og greidde faktisk å kaste 7 gram akseptabelt langt. Men snella hadde for stor "glipe" mellom spole og snellehus, slik at snøret iallfall teoretisk kunne komme i mellom. Og om det skjedde under fiske av drøymefisken...)
Rett matching er viktig her også. Har ei gammal Ambassadeur 30 til havfiske (den svinedyre, tunge som berre var i produksjon rundt 77-78), men likar faktisk mi endå eldre 10 000 mykje betre. Ho er lettare å pilke med, og bremsa er god nok til alt eg har fått på så langt (rekord: Kveite 35,5 kg)

Når det gjeld lettspinn, vert det Cardinal, eller iallfall eittelleranna med gode lager og bremsa bak.
Min gamle Mag II (5000-serie-størelse) fungerer helt fint med kastevekter ned til 6-7 gram (avhengig av bl.a. vindfanget i agnet). Skal det være noe lettere enn det så går jeg over på flue eller meite.

mvh
KJ

R

Ronny_D

Gjest
Åssen takler nevnte sneller en svenskpelk på 500-1000g ? Vi snakker HAVfiske ikke nips og dilldall eller ?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.517
Sted
Torget vurderinger
0
Obsolete Audio skrev:
Åssen takler nevnte sneller en svenskpelk på 500-1000g ? Vi snakker HAVfiske ikke nips og dilldall eller ?
Eg brukar som regel svenskepilk 40b (250g) når eg fiskar med stang, og eg skal djupt der det er litt straum. Då går det fint med 10 000-snella. Eg føler vel at 40a er betre (150 g). Utanfor Stadt, der det er mykje straum, må eg til med ein 400-grammar for å fiske nokonlunde loddbeint. Då er det betre med Ambassadeur 30. Har også brukt kilopilk, men dette fungerte dårleg. Mista mykje torsk i vanleg vektklasse fordi vekta av pilken var for stor (rista seg lause)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
KJ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
...men eg har fordomar mot folk som brukar store haspelsneller til skikkeleg grovt havfiske.
...
... det finnes da bare «en» snelle, og den heter Ambassadeur 8)

Det gjelder forresten uansett fiske, untatt fluefiske.

mvh
KJ
Og på havfiske bruker du selvfølgelig Penn..........

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.143
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå handler tråden om hifi-snobber og ikke fiske-snobber. Det er tillatt å starte en egen tråd om det under OT.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
682
Fant et par sitater på nettet: "Most Americans think of "snobs" as top-drawer folk who look down on everyone else, but in England the word meant just the opposite when it was coined as university slang.

The royal, noble and aristocratic students were called "nobs" (nobilitas), whereas the ordinary students who slavishly imitated the nobs were contemptuously christened snobs (sine nobilitas)

Snob derives from the notification that newly rich young men got upon entering the aristocratic colleges of the old Britain, namely Oxford and Cambridge: s.nob, denoting sine nobilitas, latin for "no nobility" ".

Altså: Snobber er egentlig parvenyer uten nobilitet (sine nobilitas), dog med penger, men som flasher pengene sine i et fåfengt forsøk på å imitere eller helst overgå fremtoningen til nobbene, de riktige nobilitetene.

Slike forsøk er ofte håpløst hjelpesløse, ref. Kjell Inge Røkke og Idar Vollvik!

P

Parelius

Gjest
Barbaresco skrev:
Fant et par sitater på nettet: "Most Americans think of "snobs" as top-drawer folk who look down on everyone else, but in England the word meant just the opposite when it was coined as university slang.

The royal, noble and aristocratic students were called "nobs" (nobilitas), whereas the ordinary students who slavishly imitated the nobs were contemptuously christened snobs (sine nobilitas)

Snob derives from the notification that newly rich young men got upon entering the aristocratic colleges of the old Britain, namely Oxford and Cambridge: s.nob, denoting sine nobilitas, latin for "no nobility" ".

Altså: Snobber er egentlig parvenyer uten nobilitet (sine nobilitas), dog med penger, men som flasher pengene sine i et fåfengt forsøk på å imitere eller helst overgå fremtoningen til nobbene, de riktige nobilitetene.

Slike forsøk er ofte håpløst hjelpesløse, ref. Kjell Inge Røkke og Idar Vollvik!
Hjelpeløse? I forhold til hva? Det mest hjelpeløse nå for tiden er vel heller "nobs" i all sin degenererthet…

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
bambadoo skrev:
Nå handler tråden om hifi-snobber og ikke fiske-snobber. Det er tillatt å starte en egen tråd om det under OT.
Moderator-snobb... ;)

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Har kikket litt gjennom alle innleggene , og mye fornuftig her.
Den linja nedenfor skjønte jeg ikke helt. Kan vedkommende "innlegger" , forklare?. Hvis du har Porsche er du vel ikke en bedre sjåfor enn en som kjører Volvo , Eller?

Relativt kjent fenomen det ja. Hvis man har snobbeutstyr har man også bedre kunnskap om musikk og lyd enn de som jobber med det.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
682
Jeg velger å tolke det som ironi. Hvis det ikke er det, har vedkommende et holdningsproblem....

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
682
Beklager, Soundproof!
Leste tråden baklengs, og så ikke innlegget ditt. Det kan godt være at dette med "snob" er "urban legende" som så mye annet på nettet. Lite vits i å ta dette om igjen. :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.517
Sted
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
Vel, eg meiner parallellen her har mykje interessant over seg...
Vi snakkar om leikane våre. Eg har mange leikar. Det er diverre lett å seie kvar hifien sluttar, og kvar fiskeriet startar. Det er spørsmål om sterke parallellar når det gjeld skalaen frå det heilt enkle, gjennom det snusfornuftige, og over til det ekstreme. Her er også ganske mykje innlysande likt som matching/mismatching, ulike bruksbehov, og omvegar i kva som eigentleg er målet for investeringane.
Snobberi finnest så avgjort innan begge kategoriar. Kanskje ei utvikling av parallellane kan føre til ny erkjenning?

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.394
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Snob vs connoisseur......
Kom til å tenke på denne.