Roysen, jeg klarer ikke ta ditt åpningsinnlegg alvorlig - det farer omkring i altfor mange logiske kortslutninger, og er egentlig bare et langt forsvar for ikke-nøytral gjengivelse av det som ligger på opptaket -- dvs. transparent gjengivelse. (Før alle som misliker nøytrale anlegg kommer løpende med innvendinger.)
Og det er ingen ting i veien for å like farging av lyden, i ulike retninger. Det er nettopp slike personlige preferanser som gjør at samme anlegg hylles til himmelen og forbannes til helvete av ulike lyttere.
Men, jeg kan litt om film, og det du skriver om samme er hinsides. (Også kommentert av andre.) Det nedlegges enorm innsats i å gi filmer og tv-serier bestemte preg, fargevalører, estetiske uttrykk og billed-intellektuelt innhold -- og fotografer og regissører legger mye møye i at dette gjengis korrekt. Har vært på en del filmpremierer der fotografen enten sitter og smiler fornøyd, fordi projeksjonen er som den skal -- eller også løper fortvilet opp til projeksjonsrommet for å forsøke å finne ut av hva som gikk galt nå, til tross for at han hadde kalibrert alt rett før filmen skulle vises.
Både lyd og bilde i en kinosal er produsert i forhold til standarder for gjengivelsen, så lenge man vet at disse standardene overholdes, kan man også ta kloke beslutninger om hvordan noe kommer til å se ut og høres ut, lenge før filmen er ferdig i produksjon. Om standardene går i alle retninger, er vilkårlige, så har man ingen kontroll på hva som gjengis.
Nå gjennomførte jeg tilfeldigvis et lite "eksperiment" som er relevant til dette. For noen år siden skulle jeg lage innhold til B&Os katalog, og tok kontakt med John Mathiesson og Hélène Grimaud, henholdsvis topp filmfotograf (bl.a. Gladiator) og topp konsertpianist.
John fikk se Gladiator på et kalibrert projeksjonssystem, flatskjerm/filmlerret, for å bedømme om begge holdt mål.
Grimaud lyttet til egen og andres musikk gjennom et par BeoLab 5.
Jeg vedlegger hennes intervju. Mathiesson ble uhyre fornøyd med hvordan filmen stod i projeksjonsrommet på en luksussuite i London; Grimaud forlangte å få et par høyttalere til sitt hjem i Sveits. Så det var greit nok.
Men poenget med hele øvelsen var følgende: ville disse kunstnerne gjenkjenne sine kunstverk når gjengitt gjennom den valgte teknologien? Begge ble mer enn tilfredse. Hvorfor? Fordi det ble gjengitt som intendert, ikke med en eller annen farging/vrenging.
Jeg har nevnt dette før her inne, men det tåler å gjentas. Grimaud nevnte flere ganger hvor skuffet hun ble når hun ble invitert til å lytte til såkalte high-end anlegg. Dette skjedde ofte, når hun turnerte og konserthusledelse eller andre hadde invitert til samling av utvalgte, for å møte henne. Ofte skjedde slikt i noens prakthus/leilighet, og ofte med stereoanlegg av imponerende størrelse.
Hennes ord:
"I have often been asked by friends to come and listen to their high-end setups, and it's difficult. I work inside the music, by the piano, often in the centre of a symphony orchestra. There I hear everything. And when I listen to recorded music, most of the time I hear how much is missing. True sound has an inner space, it's har to describe it. Purity, clarity - and also lightness and density, all combined. This seems contradictory, but it isn't ... music should both embrace you, that's the lightness. And it should penetrate you. To do that the tone must have precise density."
Sluket her inne arbeider for å oppnå dette, utvilsomt. Grimaud gikk i detalj under snakkene vi hadde om hvordan high end anlegg hadde en tendens til å ha altfor mye bass, altfor uskarp diskant og for forvrengt midt, i forhold til reelle musikkopplevelser, og hvordan hun dermed ikke ble engasjert.
Når det er sagt - jeg syns vi skal overlate EQ til kunstnerne som skaper verket, det har de brukt mye tid på, i forhold til visse forventninger om hvordan avspillingsutstyret vil være.
Men vil vi ha vridning i den ene eller den andre retningen, er det vel opp til den enkelte lytteren, men et dårlig grunnlag å basere noen prinsipper på, for personlige preferanser går i hytt og pine, og er i tillegg veldig upålitelige.
Det aller viktigste er å ha et anlegg som er klart til å spille, når man setter seg ned for å nyte.